زنان چطور می‌توانند به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کنند؟

در یک نشست حاشیه در آخرین روز نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، هشت فعال زن راهکارهایی برای حضور زنان در انتخابات مجلس ارائه کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست «زنان و انتخابات مجلس» با تمرکز بر یافتن راهکارهای تأمین منابع مالی و ارائه راهکار برای چگونگی مواجهه با تخریب‌های انتخاباتی در حالی برگزار شد که ۸ نفر از زنان فعال و متخصص در این‌باره به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.

این نشست که در آخرین روز بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات در غرفه هفته‌نامه «کلیدملی» برگزار شد، با حضور «شراره عبدالحسین‌زاده» دکترای جامعه‌شناسی سیاسی، دكتر «ناهید توسلی» مدیرمسئول و سردبیر مجله نافه، پژوهشگر و کنشگر حوزه زنان، «شیما قوشه» وکیل دادگستری، «نیره توکلی» دکترای جامعه شناسی و استاد مطالعات زنان، «افسر موموندی کاظمی» کارشناس مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی، پژوهشگر و فعال حقوق کودک، «ژیلا موحد شریعت پناهی» قرآن پژوه، دکتر «فرزانه ترکان» عضو هیئت رییسه حزب کارگزاران سازندگی و «فریده حمیدی» دکترای روانشناسی به بررسی مسائل زنان کاندیدا در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداختند.

این ۸ فعال حوزه زنان در این نشست به این پرسش پاسخ دادند که زنانی که می‌خواهند وارد عرصه رقابت‌های انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شوند چگونه باید هزینه‌های تبلیغات و اطلاع‌رسانی خود را تأمین کنند.

دکتر ناهید توسلی گفت: در مورد زنانی که کاندید می‌شوند باید بگویم هیچ نیازی نیست که حتماً شناخته شده باشند. مگر نماینده‌های قبلی شناخته شده بودند؟ اگر به همین خانم‌هایی که من نیز جزوشان هستم نگاه کنیم کافیست اسمشان را در اینترنت جستجو کنیم آن‌قدر مطلب، مقاله و شرکت در کنفرانس‌های مختلف داشته‌اند که نیازی به تبلیغات ندارند.

همچنین ژیلا موحد شریعت‌پناهی درباره چگونگی تبلیغات و تأمین مالی کمپین انتخاباتی توضیح داد: دنیای ارتباطات دیگر محدود به روزنامه‌ها و کتاب نیست و ما اینک دنیای مجازی را داریم. کافیست حرف درستی بزنیم. کافی است اندیشه ما مورد قبول زنان و مردان رشید ایران واقع شود و صدای ما را خود مردم به گوش دیگران خواهند رساند. بنابراین بهتر است پول ریختن برای انتخابات را معکوس کنیم و مردم بیایند دست به انتخاب بزنند بدون آنکه کاندیدای مورد نظر پولی خرج کند.

دکتر فریده حمیدی دانشیار دانشگاه شهید رجایی نیز درمورد تأمین هزینه‌های مالی توسط زنانی که می‌خواهند در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی کاندیدا شوند اظهار كرد: از طریق پیدا کردن تشکل‌هایی که در عرصه‌های مختلف فعال هستند، تشکل‌های دانشگاه‌ها، اصناف و نظایر آن می‌توانند این کار را انجام دهند. اگر قابلیت‌های خوب و برجسته‌ای دارند که با آن شناخته شوند و بتوانند خود را در جایگاه قانونگذار بشناسانند می‌توانند از این طریق منابع مالی را جذب کنند.

اما دکتر شراره عبدالحسین‌زاده که بر برندسازی سیاسی تأکید داشت در پاسخ به این سئوال که زنان کاندیدا چگونه باید از پس هزینه‌های انتخاباتی برآیند گفت: ما باید بتوانیم از افراد شایسته زنانی را به عنوان سرلیست قرار دهیم نه اینکه برای تزیین لیست زنانی را معرفی کنیم. در این صورت است که مردم می‌آیند و طرفداری می‌کنند.

دکتر نیره توکلی جامعه‌شناس و استاد مطالعات زنان نیز با تأکید براین موضوع که تاکنون جامعه ایران به صورت خانه مجردی اداره می‌شده است توضیح داد: مردان با نگاهی که خرید نمی‌کنیم، بچه هم که بغل نمی‌کنیم پله‌ها را هم می‌توانیم چندتا یکی برویم، حقوقمان را هم می‌گیریم، در گرفتن ارث و امثالهم هم که مشکلی نداریم، تصمیم گیری میكنند؛ اما فکر نمی‌کنند بالاخره این خانواده‌‌ای که این همه بر آن تأکید می‌کنند چگونه قرار است در جامعه زندگی کند؟

افسر موموندی کاظمی، کارشناس مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی نیز گفت: ما می‌دانیم در بین ۵ شاخص توسعه انسانی در حوزه جنسیتی یکی از شاخص‌هایی که کمترین میزان را در خاورمیانه داریم شاخص مشارکت اقتصادی است. بله، پازل پیچیده‌ای می‌شود. زنانی که کمترین میزان مشارکت اقتصادی و سیاسی را در طول دوره پس از انقلاب داشته‌اند و همچنین بعد از انقلاب حالا می‌خواهند وارد کارزاری شوند که هم می‌خواهند حمایت‌های گسترده سیاسی داشته باشند و هم می‌خواهند توان اقتصادی برای ورود به کارزاری که گاه ابزارهای تبلیغاتی و بالادستی حرف اول را می‌زند.

شیما قوشه وکیل دادگستری نیز درباره موضوع این نشست که زنان کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره پیش رو چگونه باید هزینه‌های کمپین خود را تأمین کنند توضیح داد: قطعاً باید به چگونگی تأمین منابع مالی برای ورود به عرصه انتخاباتی فکر شود. امسال سالی است که ایران باید گزارش خود به اتحادیه بین‌المجالس در خصوص سهمیه ۳۰ درصدی برای زنان در قانونگذاری به کجا رسیده را ارائه کند و بگوید تا کنون چه کرده است. وی همچنین تصریح کرد: احزاب مختلف هم روی موضوع ورود زنان فکر و تلاش کرده‌اند. ما از منظر جامعه مدنی وارد این کارزار شده‌ایم و بر توانمندشدن همه زنان تأکید داریم. احزاب بیشتر بر اعضای خودشان و ورود آن‌ها تأکید دارند اما ما برایمان این مهم است که همه زنانی که فکر می‌کنند می‌توانند نماینده مجلس شورای اسلامی باشند بتوانند وارد این عرصه شوند.

در این نشست دکتر «فرزانه ترکان» عضو هیئت رییسه حزب کارگزاران سازندگی نیز گفت: کلید اصلی حرف من درمورد انتخابات و زنان این است كه زنان جامعه ما باید به خودباوری برسند تا در انتخابات موفق شوند. ما زنان تحصیلکرده و زنان فرهیخته و توانمند بسیاری داریم. بزرگترین کمپین برای احزاب سیاسی همین است که بتوانند نیروهای فرهیخته را شناسایی کنند و از آن‌ها دعوت کنند تا وارد بحث انتخابات شوند و من فکر می‌کنم خودشان در مرحله نخست داوطلب شوند و ببینند چقدر توانمند هستند.
ما باید بتوانیم در انتخابات پیش رو با توجه به جمعیت ۱۹ میلیون نفری زنان خانه‌دار آن‌ها را مجاب کنیم که به زنان هم رأی بدهند. در عالم پزشکی می‌بینیم که اگر بحث اعتقادی و فرهنگی نبود زنان ناخودآگاه پزشک خودرا یک مرد انتخاب می‌کردند. این ناشی از چیست؟ ناشی از آن است که تربیت خانوادگی فرصت مناسب در اختیار پسر برای رشد قرارداده ولی برای دختران چنین نکرده‌است، پس ما باید بتوانیم زنان خانه‌دار و قشر عامه مردم را جذب کنیم.

۴۷۲۳۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 478494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 2
    بعد برن امریکا استاد دانشگاه بشن بعد تو بی بی سی وصدای امرکا کشف حجاب کنند مانند خانم ها که می شناسید این روزگار ما ایرانی های بخت بر گشته
  • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    آخرین مهلت ثبت نام وام ضروری بازنشستگان..الکیه صفه اش باز نمیشه
  • زن ایرانی A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    1 0
    من یک خانم هستم و به هیچ خانمی رای نمیدهم. چون عملکرد نمایندگان زن مجلس از مردها هم زن ستیزترانه تر است و به قوانینی رای داده اند که در عمل به ضرر زنها بوده است. آن جمله خانه داری و بچه داری خانم آلیا را فراموش نکرده ام. در باقی مسائل هم جزو ساکتین مجلس بوده اند و هیچ جا ایده ای نداشته اند. آبروی ما خانمها را برده اند.