جزییات تصور اشتباه در هنگام ثبت نام وام 25 میلیونی/ ماجرای دریافت مالیات تسهیلات خودرو

عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران گفت: «مردم در هنگام ثبت نام وام 25 میلیون تومانی، فکر کردند که فقط باید ۱۶ درصد را پرداخت کنند و مالیات ۹ درصد ارزش افزوده را حساب نکردند.»

غلام حسین دوانی، عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران با حضور در کافه خبر درباره حواشی مالیاتی وام ۲۵ میلیونی اظهارنظر کرد و گفت: «دولت زیر فشار وام ۲۵ میلیونی خودرو طرح کوتاه مدت خود بوده و به عواقب بلندمدت آن توجه نشده است و چون پشت بند این برنامه کوتاه مدت، بلندمدت نیست، باز هم در کوتاه مدت دچار مشکل نمی شود.»

وی ادامه داد: «سوال من این است که خودروسازان می گویند ۱۰۰ هزار خودرو در انبار دارند، پس چرا تا اردیبهشت این خودرو ها را تحویل می دهند؟ مردم که از کیفیت های خودرو ناراضی بودند و کمپین نخریدن خودرو را راه اندازی کردند، توانستند ۲ میلیون قیمت را کاهش بدهند و موجب این شوند که خودروسازها کیفیت های خود را افزایش دهند. حال که خودروها فروش رفته است، آن ۲ میلیون را اضافه کردند و ۸ سال را به ۴ سال تبدیل کردند و در عمل نرخ سود ۱۶ درصد، ۱۸ درصد تبدیل می شود.»

عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران افزود: «ضمنا قرار نیست دولت توجه را فقط به خودرو داشته باشد. مشکل اصلی کشور، زندگی افراد است و بدون خودرو نیز می توان زندگی کرد. با ترافیکی که در کشور داریم و علاوه بر این ۱۰۰ هزار خودو که به ترافیک ها می افزاید، وضعیت ترافیکی فاجعه می شود و محیط زیست نیز صدمه می بیند. کاش این پول را طوری می دادند که خودروسازها بدهی شان را بدهند.»

دوانی در ادامه درباره مالیات خودرو این گونه توضیح داد:«مالیات همراه با وام ۲۵ میلیونی مشمول ۹ درصد ارزش افزوده بوده است. یعنی اگر قبل از این وام نیز خودرو خریداری می کردند، باید ۹ درصد ارزش افزوده پرداخت می کردند. واقعیت این است که خریدار تحت فشار مالیاتی است، ولی ارزش افزوده باید پرداخت شود. اگر افراد فکر می کردند که با این وام، ۹درصد ارزش افزوده پرداخت نمی کنند، اشتباه می کردند چون در حالت عادی برای خریدن خودرو باید این ارزش افزوده بدهند و فقط یک مالیات ارزش افزوده به وام تعلق می گیرد.»

وی ادامه داد: «کسانی که وام ۲۵ میلیونی گرفته اند، تصورشان این بوده است که یک ۱۶ درصد برای سود می دهند و دیگر مبالغی پرداخت نمی کنند، ولی اینطور نیست. اولا ۱۶ درصد سود نیست و در عمل به ۱۸ درصد تبدیل می شود؛ ثانیا ۹ درصد مالیات ارزش افزوده باید پرداخت کنند. قرار نیست که اگر طناب مفتم در خیابان آویزان کنند، مردم خودشان را آویزان کنند. ملت باید تمام موانع را درنظر می گرفتند.»



22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    35 1
    حقشونه
  • بی نام AT ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    24 1
    خوشم اومد.
  • جمال IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    24 1
    حالا برین ماشیناتونو تحویل بگیرین پراید 50میلیون این کارا فقط از ما ایرانیا بر میاد
    • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
      0 0
      گربهه دهانش به گوشت نمیرسه عیب نداره
  • دلقک IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    12 0
    پس از گرفتن وام درصورت خرید پفک نمکی ،باز هم مالیات بر ارزش افزوده را خواهم پرداخت. و ربطی به خودرو ندارد.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    24 0
    درود به آقای دوانی این جمله تو ایران باید با طلا نوشت ، "قرار نیست که اگر طناب مفتم در خیابان آویزان کنند، مردم خودشان را آویزان کنند. ملت باید تمام موانع را درنظر می گرفتند."
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    15 0
    چون مالیات در ایران جدی گرفته نمی شده مردم هنوز با مالیات دادن آشنا نشده اند و آنرا در خریدهایشان محاسبه نمی کنند. کم کم یاد می گیرند. البته مردم در ایران اصولا محاسبه نمی کنند. اگر فردا دولت بگوید طناب مفت می دهیم تا خودتان را دار بزنید باز هم صف می بندند. این خرابی که احمدی نژاد در فرهنگ ایجاد کرد سالها طول می کشد تا درمان شود. فرهنگ به چشم بر هم زدنی نابود می شود اما ساخت دوباره آن سالها زمان می برد. مثلا سانسور بی رویه کتاب مردم را از کتابخوانی دور و اعتمادشان به کتاب را مخدوش کرد و حالا باید سالهای درازی تلاش کنیم تا مردم دوباره با کتاب آشتی کنند.
  • علی IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    14 1
    دیر گفتی ولی باز بهر حال هر وقت جلوی ضرر رو بگیری منفعت کردی .... قابل توجه خریداران آینده