ایسنا نوشت: رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: رایزنی برای بازگشایی مرز سومار کرمانشاه و دهلران استان ایلام و ایجاد سهولت تردد زائران در حال انجام است.

«حسین ذوالفقاری» در ستاد مرکزی اربعین اظهار کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته با طرف عراقی در نظر داریم زائران به‌سوی مرز چذابه و شلمچه هدایت شوند و از طریق این مرزها به داخل خاک کشور وارد شوند زیرا ظرفیت مرز مهران پُر است.

وی با بیان اینکه احتمالا روند برگشت زائران از کربلا به مرز مهران کند شود افزود: رایزنی برای بازگشایی مرز سومار و دهلران برای سهولت ورود زائران در حال انجام است.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: سعی در تخلیه بار ترافیکی در مرز مهران داریم تا تردد به سمت مهران و بازگشت را روان کنیم و اتوبوس‌ها راحت به مرز مهران برسند و زائران را به محل سکونت خود انتقال دهند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با اشاره به اینکه با ستاد اربعین استان ایلام هماهنگی لازم برای تامین غذا و مایحتاج زائران در مرز مهران و خودروهای در جاده‌های مهران صورت گرفته و هم اکنون غذا بین زائران توزیع‌شده است، تصریح کرد: تمام تلاش برای روان‌سازی تردد زائران در مرزها به خصوص مرز مهران به کار گرفته‌ایم.

بازگشت قریب به 600 هزار زائر به کشور

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: با بازگشت 197 هزار و 136 نفر از زائران شرکت کننده در مراسم اربعین در کربلا به کشور طی روز گذشته ، تعداد زائران ورودی به میهن اسلامی به 599 هزار و 351 نفر رسید.

دین پرست قائم مقام وزیر کشور در امور بین الملل و سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی با اعلام این‌که «بیشترین میزان ورود زائران به داخل کشور از طریق مرزمهران صورت می‌گیرد» افزود: تا شامگاه دیروز 130 هزار 142 نفر معادل 66 درصد از مرز مهران ، 40 هزار و 918 نفر معادل 21 درصد از مرز شلمچه و 26 هزار و 76 نفر معادل 13 درصد از کل زائران از مرز چذابه به میهن بازگشتند.

وی افزود: دیروز 3 هزار و321 نفر ، شامل 98 نفر از مرز مهران 1998 نفر از مرز چذابه و 1225 نفر از مرز شلمچه عازم عراق شدند و در مجموع آمار زائران خروجی از کشور به 1 میلیون و 415 هزار و 104 نفر رسیده است.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات ترافیکی و سختی خروج خودروهای شخصی از توقفگاه ها بدلیل بارندگی‌های شدید دیروز گفت: فرمانداری دشت آزادگان با اختصاص چندین دستگاه تراکتور در حال کمک به صاحبان این خودروها برای خروج از توقفگاه‌هاست و در مرزهای 3 گانه وسایط نقلیه عمومی برای انتقال زائران به داخل کشور موجود است.

قائم مقام وزیر کشور در امور بین الملل و سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به افزایش حجم ورود زائران به داخل کشورگفت: ماموران پلیس راهور بویژه درمحورهای مواصلاتی در مهران و سطح استان ایلام با هدایت خودروها سعی در کاهش بار ترافیکی این منطقه را دارند و موکب‌های مستقر در این مناطق همچنان به خدمت‌رسانی در زمینه تامین غذا و محل اسکان موقت زائران ادامه می‌دهند.

 

 

 

امنیت و کنترل ترافیک در مرزهای تردد زائران‌

جانشین معاون هماهنگ‌کننده ناجا در دومین نشست پلیس‌های تخصصی قرارگاه ظفر بیان داشت: خدمت به زائرین حسینی کار بزرگی است و خداوند متعال و شهدای آرمیده در شهر مهران اهمیت آن را می‌دانند.

سردار «محمدجواد زاده کمند» در دومین نشست پلیس‌های تخصصی قرارگاه ظفر در مهران اظهار کرد: امنیت و کنترل ترافیک محورهای مواصلاتی شهرهای مرزی کشور بر عهده پلیس بوده و اصلی‌ترین بخش از مأموریت اربعین حسینی بحث امنیت در خروج و برگشت زائرین به کشور است که این امر نیز با تلاش نیروهای تخصصی پلیس‌ حاصل خواهد شد.

وی با اشاره به ورود چند صدهزارنفری زائرین اربعین حسینی به شهر مهران، افزود: با در نظر گرفتن ورود صدها هزار نفر عاشق و دلباخته حضرت سیدالشهدا(ع) به شهر مرزی مهران خوشبختانه کاهش 30 درصدی سرقت در این شهر را شاهدیم و مأموریت ما زمانی به پایان خواهد رسید که همه زائرین با امنیت کامل وارد کشور و شهرهای خود شوند و در این خصوص باید برای روزهای آینده نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی به عمل‌آوریم.

زاده کمند بابیان اینکه مرز مهران برای خروج بسته است تصریح کرد: هیچ‌گونه خروجی به سمت کشور عراق از مرز مهران نخواهیم داشت و مرزهای چزابه و شلمچه برای زائرینی که از روادید قانونی برخوردارند و قصد سفر به عتبات عالیات رادارند باز است.

جانشین معاون هماهنگ‌کننده ناجا ادامه داد: حضور قرارگاه ظفر نیروی انتظامی در استان‌های ایلام و خوزستان بسیار محترم و مغتنم بوده و حضور و همکاری همه مسئولین بر تقویت و اقتدار این قرارگاه افزوده است و از توان و ظرفیت همه دستگاه‌های خدمات رسان به‌منظور امنیت مطلوب‌تر استفاده خواهیم کرد.

ادامه خدمت رسانی به زائرین اربعین تا 16 آذر

رییس اورژانس و مرکز فوریتهای پزشکی کشور و مسئول کمیته بهداشت و درمان ستاد مرکزی اربعین ضمن تشریح وضعیت خدمات بهداشتی و درمانی در مرزهای مهران، شلمچه و چذابه از ادامه خدمات رسانی به زائرین تا 16 آذر خبر داد.

دکتر امین صابری نیا در توضیح وضعیت خدمت رسانی در مرزهای مهران، شلمچه و چذابه گفت: مقرر شد خدمت رسانی به زائرین که از 25 آبان ماه آغاز شده تا 16 آذر بدون کاهش ادامه یابد، به همین دلیل خدمت رسانی در پایگاههای درمانی، اورژانس پیش بیمارستانی و خدمات بهداشتی در پایانه های مرزی چذابه، شلمچه و مهران به قوت خود باقی است.

وی افزود: در حال حاضر ما 20 گیت بهداشتی در مرز مهران، 10 گیت در چذابه و 10 گیت در شلمچه داریم که وظیفه ارائه خدمات و مراقبت های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها را بر عهده دارند و کارشناسان بهداشت بیماری‌ها افرادی را که از مرز عبور می‌کنند را مورد ارزیابی قرار میدهند. همچنین نظارت بر تغذیه و شرایط بهداشت محیط از سوی این کارشناسان انجام میگیرد.

صابری نیا همچنین گفت: در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی 55 پایگاه به پایگاه‌های ایلام اضافه شده که با قرار دادن 9 اتوبوس آمبولانس در چذابه و شلمچه در هر کدام 20 پایگاه اورژانس تعبیه شده و مجموعا 180 پایگاه اورژانس در این سه پایانه مرزی خدمت رسانی میکنند.

وی درباره تعداد پزشکان و پرستارانی که درایام اربعین حسینی در مرزهای مهران، چذابه و شلمچه ارایه خدمت میکنند، ادامه داد: پزشک و پرستار نیز به صورت داوطلبانه از تمام دانشگاههای علوم پزشکی در این سه مرز ارائه خدمت میکنند. به طوریکه 40 نیروی پزشک داریم و سایر نیروها پرستار هستند. مجموعا 700 نفر نیرو علاوه بر نیروهای خود دانشگاهها، از دانشگاههای علوم پزشکی کشور به مرزهایمان اضافه شدند و در حال خدمت رسانی به زایران به صورت 24 ساعته هستند.

وی با بیان اینکه پاسخ خوبی از پرسنل بهداشت و درمان گرفتیم، اظهار کرد: به کمک هلال احمر در بخش انتقال بیماران از عراق پرداختیم و بیمارانی که دچار تصادف یا تروما در عراق میشوند، با انتقال به اتوبوس آمبولانس‌هایی که هلال احمر از ما درخواست کرده، این بیماران را به بیمارستان‌های کشور منتقل می‌کنیم.

صابری نیا با اشاره به افزایش حجم مراجعات در زمان بازگشت زایران گفت: همه زائران طی 10 روز به عراق رفتند و میخواهند در مدت سه روز بازگردند. بنابراین حجم مراجعات افزایش می‌یابد و منجر به تجمع زائران میشود. زائران باید بپذیرند که شرایط برگشت به کشور با شرایط رفت کمی متفاوت است. البته تا کنون شکایتی از خدمات بهداشتی و درمانی از سوی زائران نداشته ایم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =