اوپک امروز تصمیم می گیرد/ نفت قیمت ها را می شکند؟

آژانس بین المللی انرژی ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد که 12 عضو اوپک از کاهش قیمت نفت 550 میلیارد دلار ضرر کرده است که این رقم نسبت به درامد 1000 میلیارد دلاری پنج سال گذشته به نصف رسیده است.

امروز کشورهای عضو اوپک گردهم می ایند تا درباره تولید و کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی تصمیم بگیرند.اگرچه به نظر می ر سد عربستان بر سقف کنونی تولید حتی با کاهش قیمت نفت به زیر 40 دلار اصرار دارد ، اما برخی اعضای اوپک از جمله ونزوئلا ، الجزایر و اکوادور بر کاهش سقف تولید نفت اصرار دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کاهش قیمت نفت در سال جاری میلادی نسبت به  شش سال پیش بی سابقه بوده است.ریاض همچنان بر سیاست افزایش تولید و حفظ وضعیت موجود اصرار می ورزد با این حال به نظر می رسد برخی دیگر از کشورهای تولید کننده نفت از جمله روسیه به دلیل کاهش قیمت های جهانی تصمیم دارند، تولید نفت خود را در سال اینده میلادی کاهش دهند.

در حال حاضر قیمت نفت برنت دریای شمال از 100 دلار در هر بشکه در ابتدای سال جاری میلادی به حدود 42 دلار در هربشکه  سقوط کرده است.

بلومبرگ در گزارشی نوشت : « روسیه،مکزیک و دیگر تولیدکنندگان نفت در بازار جهانی که عضو اوپک نیستند ، انتظار دارند که عربستان تولید نفت خود در جهت برگشت تعادل قیمت ها به بازار کاهش دهد.انها لابی های خود را به وین فرستاده اند تا در این زمینه مذاکره کنند.با این حال الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفته که به نظر نمی رسد عربستان تولید نفت خود را کاهش دهد. »

ونزوئلا دیگر کشور عضو اوپک که  هدف کاهش تولید را در این اجلاس دنبال می کند تولید نفت خود را در ماه گذشته 5 درصد کاهش داده است.وزیر انرژی نیجریه از دیگر مدافعان کاهش سقف تولید گفته است بعید به نظر می رسد که عربستان با کاهش تولید در این اجلاس موافقت کند.

آژانس بین المللی انرژی ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد که 12 عضو اوپک از کاهش قیمت نفت  550 میلیارد دلار ضرر کرده است که این رقم نسبت به درامد 1000 میلیارد دلاری پنج سال گذشته به نصف رسیده است.

بلومبرگ نوشته است یکی از کشورهایی که از کاهش قیمت نفت زیان دیده ایران است.این خبرگزاری به نقل از بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نوشته :« اوپک لازم است یک استراتژی بلند مدت را برای تعادل در بازار دنبال کند.»

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 485064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =