دانشمندان همیشه نگاه ویژه‌ای به حیوانات و پرندگان مختلف داشته‌اند و از روی بدن آنها الگوبرداری کرده‌اند. بی‌بی‌سی،نگاهی به پنج جانور و درس‌هایی که آنها به محققان داده‌‌اند داشته است.

دانشمندانی که دریافته اند چگونه مارها بر روی شکم‌شان می خزند امیدوارند که این کشف بتواند به آنها در تولید سطوح و رنگ هایی که به آسانی از بین نمی رود، کمک کند. این گروه از محققان امیدوارند که بتوانند از لایه روغنی که سطح شکم مارها را پوشانده الهام گرفته و مواد تازه سختی تولید کنند .

یک مهندس ژاپنی که در راه‌آهن کار می‌کرد و به پرنده‌ها علاقه داشت، با دیدن منقار ماهی‌خورک فکری به سرش زد که یکی از مسائل قطارهای سریع السیر را حل کرد.
اولین قطارهای سریع السیر پرسروصدا بودند، به‌ویژه در داخل تونل. قطاری که وارد تونل می‌شود، هوای پیش رویش فشرده می‌شود. در قطارهای اولیه وقتی قطار از تونل خارج می‌شد صدای بلند ناهنجاری ایجاد می‌کرد.
مهندس پرنده‌دوست از روی منقار ماهی‌خورک یک دماغه دراز و تیز برای قطار سریع طراحی کرد، که وقتی از تونل خارج می‌شود هوای جلویش به تدریج خارج شود و آن صدای مهیب را ندهد.

نهنگ کوهان‌دار با وجود سنگینی، شناگر قابلی است. دانشمندی به نام فرانک فیش متوجه شد روی لبه جلویی باله این نهنگ‌ها دندانه‌دندانه است، و این برآمدگی‌ها کمک می‌کند سریع‌تر شنا کنند و آسان‌تر تغییر مسیر بدهند. آقای فیش این الگو را روی لبه تیغه‌های توربین‌های بادی پیاده کرد. نتیجه این شد که وقتی جهت باد عوض می‌شد، توربین سریع‌تر حرکت می‌کرد و توان بیشتری تولید می‌کرد.

پای مارمولک طوری است که می‌تواند به سطح زیرش بچسبد. اخیرا دانشمندان کشف کرده‌اند این ویژگی از هزاران موی بسیار نازک کش‌مانند روی پای مارمولک ناشی می‌شود.
یک تیم آمریکایی با الهام از این کشف دست‌کشی تولید کرده که صخره‌نوردان می‌توانند به کمک آن از دیواره‌های عمودی بالا بروند.
هدف این گروه این است که نظامی‌ها بتوانند از سطوح شیب‌دار و سخت، یا ساختمان‌ها و دیوارهای بلند بالا بروند.

کوسه‌ها پوست عجیبی دارند. جوری است که خزه و موجودات ریز دریایی به آن نمی‌چسبند. طرحی دندانه‌دندانه دارد که اصطکاک را کم می‌کند و باعث می‌شود کوسه آسان‌تر شنا کند. این ویژگی نخستین بار توجه دانشمندان ناسا را جلب کرد. از روی آن یک روکش خاص ساختند. که این روکش در زیر قایق‌های آمریکایی که در رقابت‌های المپیک شرکت می‌کردند استقاده شد. به این طریق قایق ها می توانستند سریع‌تر حرکت کنند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 485997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    14 4
    خدایا ازت ممنونیم