رئیس جمهور گفت: هیچ مقامی در جمهوری اسلامی ایران نداریم که انتخابی نباشد. این تهمت است که می گویند برخی مقام ها در ایران انتصاب می شوند.

به گزارش خبرآنلاين، حجت الاسلام حسن روحانی امروز در سالروز 16 آذر در دانشگاه شریف حضور یافت و در جمع دانشجویان سخنرانی کرد و بارها از سوی مستمعین تشویق شد.
رئيس جمهور با بيان اينکه 16 آذر، يک روز تاريخي براي ملت ايران است، از نقش دانشجويان در پيروزي انقلا و دفاع مقدس ياد کرد و افزود: بايد از همه دانشجويان عزيزي که براي دفاع از کشورشان ايستادگي کرده و مي کنند، تقدير کرد.

او سخنانش را با درود و سلام به همه شهدايي که دانشگاه را مقاوم کردند، ادامه داد و افزود: از بهشتي ها، بازرگان ها، دکتر شريعتي ها و همه آنهايي که براي دانشگاه و علم و آزادي در برابر استبداد و استعمار ايستادگي کردند، بايد تقدير کرد.

سخنان وي با تشويق ممتد دانشجويان روبرو شد و روحاني ادامه داد: در پي آن بودم که همه ساله در 16 آذر در يکي از دانشگاهها حضور يابم و سخنان دانشجويان و اساتيد و نقد آنان را بشنوم. خوشحالم که امروز در جمع دانشجويان در يک دانشگاه پرآوازه به نام شريف شرکت کردم.

وز افزود: دانشگاه و دانشجو و علم و تحقيق و دانشگاه هاي برتر فخر و افتخاري براي فرهنگ اين سرزمين و براي ملت بزرگ ايران است.

او با اشاره به اينکه قبل از حضور در جمع دانشجويان در جمع مسئولين دانشگاه حاضر شده و مشکلات دانشگاه ها از جمله دانشگاه شريف را شنيده است، ادامه داد: به شما قول مي دهم که در سال آينده مشکلاتي که مطرح شد و از جمله مشکلات دانشگاه شريف را دنبال کنم و انشالله به وعده ام عمل مي کنم.

بار ديگر دانشجويان رئيس جمهور را تشويق کردند.

رئيس جمهور از همه دانشجوياني که امروز با او سخن گفتند تشکر کرد و افزود: نقدها، تشويق ها و برشماري نقاط قوت و ضعف دولت از سوي دانشجويان را شنيدم. شايد بهترين جايي که قدرت بايد نقد شود، دانشگاه است.

رئیس جمهور ادامه داد: همه مسئولان بر اساس مسئولیت باید مورد سوال قرار بگیرند. هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند و همه باید به سوال مردم و پاسخگویی به آن افتخار کنند که می کنند.

وی گفت: اگر قدرت در هر کشوری مورد سوال قرار نگیرد به انحراف و استبداد خواهد کشید. تمام مسئولان کشور مستقیم یا غیر مسنقیم افتخار دارند که منتخب ملت بزرگ و از طریق آرای مردم بر مسند قدرت تکیه زدند. هیچ مقامی در جمهوری اسلامی ایران نداریم که انتخابی نباشد. این تهمت است که می گویند برخی مقام ها در ایران انتصاب می شوند.
وی ادامه داد: در عین حال همه مسئولان بر اساس مسئولیت همه باید مورد سوال قرار بگیرند. هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند. و همه باید به سوال مردم و پاسخگویی به آن افتخار کنند که می کنند
رئیس قوه مجریه اظهار کرد: البته نقد برخی از قوا و برخی نهادها کمی مشکل است فعلا از دولت و رئیس جمهور شروع کنیم.
وی ادامه داد: اگر دولت یازدهم اگر پیشرفتی کرده است فقط در سایه حمایت مردم به ویژه جوانان و دانشجویان بوده است. من همه انتقادات را دلسوزانه می دانم اما اگر برخی لحن ها نرم تر شود، قشنگ تر است. در نقد هم باید اعتدال رعایت شود.
روحانی گفت: امیر المومنین فرمود دو گروه خود را به نابودی انداختند چه کسانی که او را در حد خدایی می پرستند و آنهایی که با افراط با علی کینه ورزی می کنند. در تعریف و انتقاد نباید افراط باشد. همه امور باید معتدل باشد.
رئیس جمهور تصریح کرد: باز هم باید فرصت هایی فراهم شود تا نقد و انتقاد را من و سایر مسئولان بشنوند تا اشکالات خود را اصلاح کنیم. ما هیچکدام معصوم نیستیم اما در عین حال تلاش می کنیم که گام هایی را به نفع مردم برداریم. هر جایی موفق بودیم که مردم به صحنه آمدند. در موضوع هسته ای هم همینطور بود که در انتخابات 92 مردم آن را به بحث گذاشتند. اگر در سال 92 هسته ای را مورد نقد قرار نمی دادند ما نمی توانستیم در این زمینه قدمی برداریم.
وی گفت: چون مردم در صحنه آمدند و مسئله را مورد بحث قرار دادند راه را باز کردند که ما بتوانیم راهی را برای حل این مسئله بیابیم. چه راهی می توانستیم که از طریق این راه بتوانیم فشار را از روی دوش مردم برداریم. ما باید در مفاهیم و موضوعات به اجماع نظر برسیم. حتی در موضوعاتی که به نظر ما ساده می آید. راجع به عدالت باید به وحدت نظر برسیم. در رابطه با مبارزه با استکبار باید به وحدت نظر برسیم. باید راجع مسئله حاکمیت ملی و منافع ملی به وحدت نظر برسیم. حتی در رابطه با دانشگاه باید به وحدت نظر برسیم.
وی ادامه داد: آیا دانشگاه همانطور که از اسمش پیداست محل جست و جوی دانش است. در سایر کشورها هم هنوز محل اختلاف است. مثلا در فرانسه دولت های مختلف درباره مفهوم دانشگاه و وظایف دانشجو به اجماع نظری رسیدند و این اجماع را شما باید به وجود بیاورید.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش در جمع دانشجویان دانشگاه شریف، گفت: اگر هنوز فضای دانشگاه ها امنیتی است، من این را نمی پسندم.
حجت الاسلام روحاني با بيان اينکه بايد در برابر ديگران ايستاد و به توان ملي تکيه کرد، ادامه داد: اگر مشکلي با دنيا داريم، آيا بايد تا مرز جنگ پيش برويم؟

در حالي که روحاني بار ديگر از سوي دانشجويان تشويق شد، ادامه داد: فرض کنيد در جنگ با همه دنيا هم پيروز شويم. اگر توطئه اي عليه کشور ما باشد، ولو جهاني هم باشد، ما مي ايستيم و به قوه الهي پيروز هم مي شويم. اما نبايد جنگ آخرين راه حل باشد؟

وي با بيان اينکه اختلاف نظرها در اين موارد شکل مي گيرد، خاطرنشان کرد: برخي فکر مي کنند دولت يازدهم دولت لبخند و مذاکره و گفت و گو است اما در ساخت سلاح پيگير نيست. در حاليکه در اين دوره به اندزاه ده سال گذشته ما بنيه دفاعي کشور را قوي کرده ايم. ما اگر مذاکره مي کنيم، به معناي آن نيست که آماده جنگ نيستيم. اگر جنگي رخ نمي دهد، به دليل آن است که ما آماده ايم. همزمان با مذاکرات برجام، ما مهمترين موشکمان را آزمايش کرديم.

روحاني با اشاره به نقد اقتصادي يکي از دانشجويان، گفت: علت توفيق مذاکرات ما، ثبات و آرامش اقتصادي در کشور بود. در آغاز دولت تورم نقطه به نقطه 45 درصد بوده که امروزه در حال تک رقمي شدن است. (باز هم تشويق حضار) يعني ما بيش از 36 درصد کاهش نرخ تورم در دو سال گذشته داشته ايم.

وي با طرح اين سوال که چرا در انتخابات فعال مي شويم؟، گفت: نتيجه اين کارها بايد تغيير شاخص ها باشد و مثلا نرخ تورم کاهش يابد. همه رقابت جناح ها براي همين است. اگر اعتماد مردم و سرمايه اجتماعي بالا نرود که فرقي نمي کند چه جناحي سر کار باشد! اين دولت باشد يا آن دولت، اين آقا يا آن آقا!

در خلال تشويق حضار روحاني گفت که فضاي دانشگاه در سال 94 نسبت به سال 92، زمين تا آسمان فرق کرده است. ممکن است فضا همچنان امنيتي باشد که من نمي پسندم. ما فضاي امن مي خواهيم نه فضاي امنيتي.

او از دانشجويان پرسيد که آيا در سالهاي 90 تا 92 مي توانستيد چنين مراسمي را برگزار کنيد؟ تشويق حضار بالا گرفت و او ادامه داد: زماني کساني مي ترسيدند حتي نام جنبش دانشجويي را ببرند.

رئيس دولت يازدهم بار ديگر به موضوع شاخص ها بازگشت و گفت: اگر شاخص ها در دانشگاه در امسال با سال 91 فرق نکرده، حتما ما محکوميم. البته نقد شما وارد است که ما هنوز به نقطه مطلوب نرسيده ايم. در اقتصاد هم هنوز به نقطه مطلوب نرسييده ايم. اگرچه آمار و ارقام نشان مي دهد که مردم در حوزه سلامت رضايت دارند اما در اين حوزه هم هنوز به نقطه مطلوب نرسيده ايم.

روحاني که مي گفت راه دولت يازدهم در دانشگاه از فرجي دانا و ميلي منفرد تا فرهادي تغيير نکرده است بار ديگر مورد تشويق حضار قرار گرفت و شعارهاي متفاوتي از سوي دانشجويان شنيده مي شد.

وي در واکنش به اينکه گفته مي شود، دولت در کاهش رکود موفق نبوده است، اظهار داشت: اگرچه ما در سال 91 در عمق رکود بوديم الان به منهاي 1.2 رسيده ايم. رشد اقتصادي ما به مثبت 3 رسيده است. البته امسال سال سختي است و از نظر آمار رشد اقتصادي ممکن است وضع ما خيلي خوب نباشد اما اطلاعات اوليه گوياي آن است که باز هم رشد اقتصادي ما مثبت است.

روحانی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه خواست ما در دانشگاه ها استقلال دانشگاه هاست، اظهار کرد: این استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی که به آن رسیدیم از برکت تلاش دانشجویان بوده است.
وی ادامه داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش می کنیم به مسائل سیاست گذاری پرداخته شود و امور دانشگاه ها به خودشان برگردد. آزادی دانشگاه ها بسیار برای ما مهم است. اگر دانشگاه آزاد نباشد ما نمی توانیم به اهداف موردنظرمان برسیم. دانشجو باید نقاد باشد. انتقاد دلسوزانه کار دانشجو است.
رئیس جمهور گفت: ما در شرایط بعد از برجام و تحول اقتصادی هستیم. در شرایط تعامل با دنیا هستیم. دانشگاه ها باید از این فرصت استفاده کنند. باید از نظر وسایل کمک آموزشی به دانشگاه کمک کنیم. دانشگاه های ما باید در فضایی که به وجود می آید در زمینه اقتصادی و فناوری حضور پیدا کنند.
وی ادامه داد: در شرایطی که به سمت انتخابات می رویم دانشگاه ها باید حضور پیدا کنند. خیلی مهم است که مجلس آینده چگونه باشد. از نظر دولت هر جناحی در مجلس باشد، فرقي نمي کند؛ اما اميدواريم افرادی در مجلس آينده باشند که به منافع ملی فکر کنند و منافع جناحی خود را به منافع ملی ترجیح ندهند. همه ما تلاش کنیم حماسه سال 92 را در سال 94 تکرار کنیم تا مجلسی توانمندتر تشکیل شود. امیدوارم با تلاش همه انتخابات باشکوهی را پیش رو داشته باشیم.
روحانی اظهار کرد: برخي به من مي گويند، نظر تو درباره شوراي نگهبان چيست؟ و من هم پاسخ مي دهم که نظرم، همان نظر قانون اساسي است! قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می داند و ما هم ناظر می دانیم.
27213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 486194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    23 4
    همه ما تلاش کنیم حماسه سال 92 را در سال 94 تکرار کنیم تا مجلسی توانمندتر تشکیل شود. امیدوارم با تلاش همه انتخابات باشکوهی را پیش رو داشته باشیم. قبلا گفته بودید ما بی طرفیم که
  • کاظم IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    1 2
    دانشجویان محترم بخوبی شاهد هستند وبایک بررسی نسبی ازافزایش قیمتها میشود افزایش تورم که بردوش اقشار آسیب پذیرسنگینی میکندرامحاسبه نمود درزمان تصدی دولت قبل هرآماری درخصوص کاهش نرخ تورم ویاکاهش درصد رشد آن ارایه میشدهمه کارشناسان به میدان آمده وباکیسه ای پرازادله آن آمارهارادروغ عنوان میکردندولی اکنون ملت تورم وگرانی ورشد آن راباگوشت وپوست خودشان لمس میکنند اما .......
  • بی نام A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    2 1
    اقتصاد را خرابتر کردی بقیه مهم نیست
  • بی نام A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    18 0
    همه مسئولان بر اساس مسئولیت باید مورد سوال قرار بگیرند. هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند و همه باید به سوال مردم و پاسخگویی به آن افتخار کنند که می کنند.
  • ﺳﻌﻴﺪ A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    1 1
    ﭘﺲ ﭼﺮا ﻣﻨﺘﻘﺪﻳﻦ ﺭا ﺑﻪ ﺟﻬﻨﻢ ﺣﻮاﻟﻪ ﺩاﺩﻱ
  • بی نام A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    23 8
    روحانی مچکرررریم
  • امیر تبریز اوغلی A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    24 1
    اون حرفهایی که گفتن تو این مراسم..... اگر پخش میشد...........
  • فاضل IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    7 43
    روحانی قبول کن که کم اوردی
    • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
      4 3
      منظورت چیه دقیقا؟ از چه نظر؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    1 1
    تهمت است??????