اقتصادنیوز نوشت: دبیر انجمن گردوی کرمان از آخرین وضعیت آفت کرم، واردات و قیمت گردو سخن گفت.

اخیرا معاون سازمان حفظ نباتات نسبت به مرگ تدریجی باغ‌های گردو آلوده به آفت کرم خراط هشدار داد و گفت: باغداران هشیار باشند و هرچه سریعتر با یارانه دولتی در نظر گرفته شده برای مبارزه با این آفت خانمان‌سوز بشتابند.

یحیی ابطالی گفته است: آفت کرم خراط جزو آفات چوب‌خواری است که هر 1.5 تا دو سال تجدید نسل می‌کند و در درجه اول باعث زوال و مرگ تدریجی درختان گردو می‌شود.کشاورزان معتقدند خراط یکی از مشکلات اصلی تولید گردو است، به‌طوری‌که در ۴۰ درصد باغ‌های استان کرمان توسعه‌یافته و هیچ راهکار مناسبی برای مبارزه با این بیماری وجود ندارد و بهترین کار قطع درختان و سوزاندن این درختان آلوده است.

در همین رابطه فرشاد سلطانی‌نژاد، دبیر انجمن گردوی کرمان گفت: این آفت مدت‌هاست به جان گردوها افتاده‌ و متاسفانه محصول گردوی ما رو به نابودی کامل است. دولت بودجه‌ای در این باره نمی‌دهد و هیچ کار کارشناسی تاکنون انجام نداده و دست در دست هم گذاشتیم تا کل گردوهای منطقه نابود شود.

او افزود: بیش از 10 سال است که این آفت وارد این منطقه شده‌است و روز به روز دامنه نفوذش در مناطق بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که امسال افت کمی و کیفی داشتیم. روش‌های پیشنهادی مقابله با آفت توسط سازمان جهاد، روش‌های بسیار ابتدایی است و علمی و منطقی نیست.

سلطانی‌نژاد خاطر نشان کرد: ما در انجمن طرحی را برای بررسی این کار آماده کردیم اما به ما اعلام کردند که بودجه تحقیقاتی برای این کار نداریم.

افزایش قیمت به علت کاهش کیفیت
وی در ادامه بیان کرد: قیمت‌ها به شدت افزایش داشته‌است، حتی دو واحد فرآوری در منطقه تعطیل شدند. تولید به بیش از یک سوم تنزل پیدا کرد و متاسفانه بیش از 70 درصد کاهش تولید داشتیم و از طرفی محصول تولید شده کیفیت بسیار پایینی داشته‌است.

دبیر انجمن گردوی کرمان تصریح کرد: ما هر سال تا دی و بهمن ماه گردوی وارداتی در کشور نداشتیم اما بنده شاهد آن بودم که امسال در مهر ماه که اوج فصل برداشت است گردوی چینی و شیلی در کرمان پخش می‌شد این نشان می‌دهد که متاسفانه تولید و کیفیت پایین و قیمت بالا بوده‌است.

قاچاق در واردات گردو
سلطانی‌نژاد درباره وضعیت واردات گردو هم عنوان کرد: واردات گردو ممنوع است و تمامی واردات گردوهای خارجی قاچای وارد کشور می‌شود. در شهر کرمان و شهرستان بافت که بیشترین ذخیره کشت گردو در کشور دارند و رتبه دوم در کشور دارد، در همین مناطق هم گردوی خارجی فروخته می‌شود؛ آن هم با قیمت‌های بالای 70 هزار تومان.

نبود قابلیت عرضه گردو برای شب یلدا
این فعال بخش خصوصی همچنین عنوان کرد: گردوی ایرانی قابلیت رقابت و حتی عرضه برای شب یلدا ندارد، در حال حاضر در بازار آنچه که فروخته می‌شود گردوی خارجی است که با کاهش تولید ما، افزایش قیمت گردوهای خارجی هم رخ داده است.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 486890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =