گزارش منتشرشده از سوی بانک مرکزی از وضعیت اقتصادی بهار سال 94 اگرچه کامل نیست اما سمت و سوی شاخص ها را در ابتدای سال جاری نشان می دهد؛ جهت گیری هایی که تحلیل های مبنی بر توقف نرخ رشد را تأیید می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بانک مرکزی گزارش شاخص های اقتصادی بهار سال 94 را منتشر کرد. اگرچه وعده مسئولان بانک مرکزی در ابتدای دوره جدید، انتشار به موقع و شفاف اطلاعات و آمارهای اقتصادی بود و این وعده در سال 93 نیز عملی شد اما با آغاز سال 94 و تقویت گمانه زنی ها درباره افت نرخ رشد اقتصادی، روند انتشار به موقع آمارهای اقتصادی متوقف شد. به گونه ای که با وجود گذشت 9 ماه از سال هنوز نرخ رشد اقتصادی بهار امسال منتشر نشده است.

در گزارش جدیدی نیز که بانک مرکزی از متغیرها و شاخص های اقتصادی در بهار سال جاری منتشر کرده، جای نرخ رشد اقتصادی همچنان خالی است و این در حالی است که وضعیت شاخص های اثرگذار در تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی مانند مسکن و صنعت به گونه ای است که احتمال منفی بودن نرخ رشد اقتصادی را بالا می برد.

بنا بر اعداد اعلام شده در این گزارش، تولید نفت در بهار 94 به روزانه 3 میلیون و 93 هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به زمستان 93 حدود 78 هزار بشکه در روز افزایش داشته است با این حال صادرات روزانه نفت خام و فرآورده های نفتی به 1 میلیون و 422 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

تولید در واحدهای صنعتی

از جمله دیگر شاخص های اعلام شده در این گزارش، تولید کارگاه های بزرگ صنعتی است. تولید در این کارگاه های نسبت به قیمت ثابت سال 90 حدود 86.7 است که نسبت به اسفند سال 93 رقمی در حدود 4.2 درصد منفی بوده است.

3225 فقره جواز تأسیس واحدهای صنعتی در بهار 94 صادر شده که 6.4 درصد کمتر از زمستان سال 93 است. سرمایه گذاری انجام گرفته در این واحدها نیز 198 هزار میلیارد ریال بوده که حدود 23 درصد کمتر از زمستان سال قبل از آن است.

مسکن

رشد تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در مناطق شهری در تهران منفی 36.2 درصد و در کل کشور منفی 17.8 درصد اعلام شده است.

به قیمت جاری و بدون احتساب قیمت زمین در بهار امسال حدود 46 هزار میلییارد ریال برای شروع ساخت ساختمان های جدید سرمایه گذاری انجام شده که 17 درصد کمتر از زمستان سال 93 است. در مجموع نیز 197 هزار میلیارد ریال در حوزه ساخت و ساز سرمایه گذاری انجام گرفته است که 6.9 درصد کمتر از اسفند سال 93 است. این کاهش در تهران و شهرهای بزرگ بسیار بیشتر است؛ سرمایه گذاری انجام گرفته در تهران 11.9 درصد کمتر و در شهرهای بزرگ 13.1 درصد کمتر از سال قبل است.

متغیرهای پولی و اعتباری

بنا بر گزارش بانک مرکزی در بهار 94 برخلاف بسیاری از انتقادات، پایه پولی تنها 0.4 درصد نسبت به اسفند سال قبل افزایش داشته و به 131 هزار میلیارد تومان رسیده است. نقدینگی در این مدت با 4.4 درصد افزایش به حدود 816 هزار میلیارد تومان رسیده است.

سپرده های بخش غیردولتی نیز 5.3 درصد افزایش یافته و به حدود 786 هزار میلیارد تومان رسیده است. نکته جالب اینجا است که اسکناس و مسکوک در دست افراد در بهار 94 حدود 15.4 درصد کاهش پیدا کرده و به 30 هزار میلیارد تومان رسیده است.

22335

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 493406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    اعلام نرخ رشد اقتصادی وظیفه مرکز آمار ایران است نه بانک مرکزی