چرا گروه های پردرآمد یارانه را حق خود می دانند؟/ پیشنهادی برای حمایت از بخش خصوصی

مدیر گروه برنامه ریزی و رفاه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران می گوید:مهمترین حمایت دولت از بخش خصوصی حمایت از حق مالکیت خصوصی است.

علی اصغر سعیدی، پژوهشگر اقتصادی و مدیر گروه برنامه ریزی و رفاه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرآنلاین گفت:«عملکرد دولت یازدهم را باید نسبت به شرایط دولت سنجید؛تاکنون مهمترین تصمیمی که دولت می توانست بگیرد درمورد یارانه ها است.چون حجم زیادی از درآمد های دولت در آن جا هزینه می شود.»

وی با بیان اینکه دولت باید بخشی از منابع و درآمد حاصل از فروش نفت را در بخش صنعت سرمایه گذاری کند،تصریح کرد: دولت باید در این زمینه تضمین بدهد. یکی از موانع هایی است که باعث می شود مصرف متعادل تری در جامعه به وجود آید،تعادل در هزینه هاست.به طور مثال خدمات بهداشتی  هم اکنون جزو خدمات دولتی با کیفیت پایین است»

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به حذف بیشتر یارانه بگیران عنوان کرد:«دولت به جای اینکه از صاحبان درآمد که یارانه می گیرند را حذف کند، بهتر است که از پایین شروع کند و به گروه های کم درآمد یارانه بدهد و سعی کند بسته های یارانه ای را متنوع تر کند. گروه های میانه درآمدی و بالای درآمدی احتیاج به حمایت بیشتری دارند.»

سعیدی با اشاره به طرح این موضوع که چرا گروه های بالادرآمدی یارانه را حق خود می دانند،گفت:«علت این است که هیچ سیاست حمایتی از بخش خصوصی وجود ندارد .درحالی که باید مهم ترین موضوع برای حمایت، حمایت از حق مالکیت خصوصی باشد.اگر دولت این حمایت را از بخش خصوصی به عمل آورد به نحوی که افراد را برای سرمایه گذاری مطمئن کند. بزرگ ترین سوپسیدی است که به این قشر می دهد. »

22435 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 493714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =