ایرنا به نقل از معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت نوشت: تراز تجاری کشور برای نخستین بار مثبت شد و به 1.8 میلیارد دلار رسید.

محمدرضا مودودی روز چهارشنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی آذربایجان غربی افزود: در 9 ماه امسال میزان صادرات کشورمان 32 میلیارد دلار و میزان واردات نیز 30.2 میلیارد دلار بود که نشان می دهد ما صاحب تراز تجاری مثبت شده ایم.

وی اضافه کرد: البته تراز تجاری مثبت تنها علت توسعه نیست و باید مولفه های دیگر از جمله صادرات با ارزش افزوده زیاد و جلوگیری از خام فروشی در این بخش مورد توجه باشد.

وی اظهار کرد: با نگاهی به تراز تجاری کشورهای مختلف دیده می شود که کشورهایی نظیر آمریکا، فرانسه، ژاپن و ترکیه دارای تراز منفی هستند ولی اقتصاد آنها به رشد کافی رسیده و جزو کشورهای توسعه یافته به شمار می روند.

معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت بر توجه ویژه به بازارهای بکر منطقه و همسایه تاکید کرد و ادامه داد: در حال حاضر رد پای تجار ایرانی در بازار کشورهایی نظیر عراق بسیار کمرنگ است که می توانیم از فرصت پیش آمده استفاده کافی را کرده و صادرات خود را در این کشور افزایش دهیم.

مودودی گفت: هم اکنون 72 درصد صادرات غیرنفتی کشور توسط 362 شرکت انجام می گیرد که 42 درصد آنها پایه نفتی دارند و 55 شرکت نیز یک چهارم صادرات غیرنفتی کشور را انجام می دهند که نشان می دهد دایره تجار صادراتی ایران بسیار تنگ بوده و باید برای توسعه آن برنامه ریزی های اساسی صورت گیرد.

وی افزود: در آن صورت می توان شاهد تحول در حوزه صادراتی کشور بود.

وی با اشاره به پتانسیل های بسیار خوب صادراتی آذربایجان غربی از جمله هم مرز بودن این استان با سه کشور منطقه اضافه کرد: جذب سرمایه گذاری خارجی برای تولید کالاهای دارای بازار در کشورهای همسایه و همچنین ایجاد زمینه سرمایه گذاری در کشورهای مقصد برای تولید در آن محل به نام این استان از جمله مواردی است که می تواند زمینه رونق صادرات آذربایجان غربی را فراهم کند.

قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه وظیفه اصلی کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی را چاره اندیشی برای افزایش میزان صادرات از این استان به کشورهای همسایه و منطقه عنوان کرد و گفت: ما نباید وقت خود را صرف مواردی از قبیل ترانزیت محصولات دیگر کشورها به کشورهای سوم بکنیم.

وی افزود: مصوبات جلسه های این کارگروه بیشتر در صورتجلسه های امضایی می ماند و به عمل نمی رسد که در این خصوص نیز باید دستگاه های اجرایی عضو، پاسخگو باشند.

وی بر همکاری بانک ها در راستای توسعه صادرات محصولات تولیدی آذربایجان غربی تاکید کرد و ادامه داد: ما باید با هدف صادرات، سرمایه گذاری کنیم که در این خصوص همکاری همه دستگاه ها تاثیرگذار است.

در این جلسه موانع توسعه صادرات غیرنفتی آذربایجان غربی بررسی و در راستای حل این مشکلات پیشنهادهایی ارائه شد.

 

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 494068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =