۰ نفر
۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۵

انتقام‌گیری نقطه مقابل قانون‌گرایی و در تعارض با حقوق انسانی و پر هزینه است.

دو سه سال پیش در فرودگاه جده که مثل بسیاری از ایام دیگر، زائران زیادی گرد هم آمده بودند تا به ایران بازگردند، پروازشان به هر دلیلی با تاخیر مواجه شد. بعد از ساعت‌ها انتظار، کلافگی و سردرگمی زمان پرواز فرارسید و مسافران به سالن خروج هدایت شدند تا سوار هواپیما شوند. در این هنگام یکی از مسافران گویی به گمان انتقام‌جویی، نگاهی خشم‌آلود یا تحقیرانه به مأمور سعودی انداخت. همین امر کوچک موجب شد تا به بهانه کم بودن یکی از کارت‌های پرواز، تمامی کارت پروازها و پاسپورت‌های مسافران مورد بازبینی قرار گیرد و با این ترفند، بیش از سه ساعت دیگر بر تأخیر افزودند. چنین رفتاری از سعودی‌ها البته دفعات دیگر نیز سر زد، اما هر بار به دلیل ضرورت‌های دینی و مسایل دیگر، دست‌اندرکاران چاره‌ای جز سکوت و نادیده گرفتن نمی‌دیدند که اکنون محل این نوشتار نیست. البته روی دیگر سکه، رفتار ناشایست و انتقام‌جویانه عرب سعودی بود که با هیچ منطقی سازگاری نداشت، ولی بر کسی پوشیده نیست آن که بر صدر نشسته و قدرت دارد، همیشه برای زورگویی خویش موجهی می‌تراشد و دیگران باید راه صحیح مقابله را بیابند که قانون تنها راه‌کار برخورد با چنین رفتارهایی است.

عربستان در تبعیت از سنت انتقام، سابقه‌ای دراز دارد. بر اساس داده‌های تاریخی، این سنت جاهلانه، پیش از اسلام تنها راه تعامل آنان با دیگران شمرده می‌شد. به اذعان همگی یکی از رهاوردهای مهم دیانت اسلامی همین بود که به جای رفتارخودسرانه و انتقام‌جویانه، قواعد و قوانین معینی را برنشاند و از همگان خواست تا تابع آن عمل نمایند. پیام‌آور آن، خود بیش از هر کسی به این قاعده تن داد و تخطی از آن را مذموم شمرد. در جریان صلح حدیبیه که به راستی ارزشی به بهای بقای اسلام دارد، وقتی با مشرکین قرارداد صلح بستند، یعنی با همانان که هیچ وجه مشترکی با مسلمانان نداشتند و تا این زمان بیشترین فشارها و سختی‌ها را بر مسلمانان روا داشته بودند و عقل حساب‌گر نیز حکم می‌کرد تا به هنگام اقتدار، دمار از روزگارشان درآورند، رسول خدا(ص) به رغم اصرار برخی مبنی بر برخورد با دشمن، به حکم عقل دین‌اندیش و متعالی، به مفاد پیمان حدیبیه اشاره کرد و فرمودند ما برابر عهدمان عمل می‌کنیم.

عمل به عهد و قانون در فرهنگ اسلامی شاخص مسلمانی، ارزش‌مداری و انسانیت به شمار است و هر کس به هر دلیلی پا از حریم عهد و قانون بیرون نهد، از جرگه مسلمانی فاصله می‌گیرد. با این نگاه و رویکرد، توجیهی برای برخی از رفتارهای انتقام‌جویانه و ناشایست دسته‌ای که به هر دلیلی، پا از حریم قانون و قاعده بیرون می‌گذارند، وجود ندارد.

آن چه در باره عرب جاهلی گفته شد، هرگز دامن‌گیر ایرانی متمدن نشد. ایرانیان چه پیش از اسلام و چه پس از آن، هیچ گاه از روش‌های جاهلی و کور بهره نبرده و با این باور بودند که برای احقاق حق، راه صحیح، همراه با صلابت وجود دارد که به حکم دین‌داری و انصاف باید پیموده شود، چنان که چنین کردند. اما آن چه این روزها در کشور کهن‌سال ما رخ می‌نماید، هر چند به ظاهر برای دفاع از مظلوم است، ولی در واقع رفتار نسنجیده و انتقام جویانه‌ای است که نه تنها با اصول اسلامی، ارزش‌های انسانی و قوانین بین‌المللی نمی‌سازد، بلکه به شدت در تعارض با منافع ملی، امنیت اجتماعی، عزت بین‌المللی و آشکارا ناقض حقوق سیاسی است؛ رفتاری که جامعه را دچار آسیب می‌سازد و رفع آن هزینه‌های زیادی دارد؛ هزینه‌ای که پیامد جدایی‌ناپذیر انتقام کور است، هر چند ممکن است منافع دسته اندکی را تأمین کند.

لازم است عاقلان دین‌اندیش و مسئولان تمدن‌اندیش که امروز در رأس قدرتی بزرگ قرار دارند، نه اپوزیسیون نظام، مانع سودجویی این آشوبیان گردند و خود خردمندانه و تابع قوانین به اتخاذ راه‌کار بپردازند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 495568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بي نام از اصفهان IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    43 2
    چرا ما بايد تاوان ندانم كاري بعضيا را بديم اون از سفارت انگليس حالا عربستان و بعدش خدا ميدونه... خب معلوم همه مارا وحشي وترويست حساب كنند حالا اگه تو يه كشور به سفارت ايران حمله كنند بيا و ببين...
  • بي نام از اصفهان IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    9 1
    چرا نظر منو چاپ نميكني
  • بی نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    15 5
    این نگاه که "عربستان علیرغم ظهور اسلام در آن دارای نقاط منفی زیادی است ولی ایرا ن چه قبل از اسلام و چه بعد از آن دارای نقاط مثبت زیادی است" نگاه کاملا خودپسندانه ای است و واضح است که درست نیست. کسانی که چنین نگاهی را ترویج می کنند غیر مستقیم "غرور بیجا" و "نفرت از همسایگان" را ترویج می کنند که در مواقعی منجر به انفجارهایی شبیه آتش زدن سفارت و ... می شود.
    • بی نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
      5 1
      کاملا درسته،این روزها ما به بیماری خودشیفتگی مبتلایم بعضی ها سعی دارند جوری وانمود کنند انگار ما از لحاظ اخلاقی تو دنیا نظیر نداریم ولی واقعیت چیزی دیگری ست
  • یک شرمنده از اوضاع IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    22 0
    با سپاس از نویسنده محترم سه سوال 1. این تسخیر سفارتخانه ها چه فایده ای داره، حتی برای اون بعضی ها و چرا در هیچ جای دنیا چنین رفتار ناشایست دیده نمی شود؟ 2. چرا نیروهای انتظامی و اطلاعاتی به وظیفه خودشان در حفظ آبروی ملت کاری نکردند؟ مگر نه این است که اینان برای چنین مواقعی حقوق می گیرند. 3. با این رفتارهای خشن و غیرقانونی چه تضمینی برای امنیت دیگر سفارت خانه ها و نیروها وجود دارد؟ خیلی دل دارن.
    • شمس تبریزی A1 ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
      1 9
      فایده تسخیر سفارت اینه که طرف دمش رو میذاره رو کولش و میزنه به چاک. این کاری هست که دولت ما بلد نیست اما ما خوب بلدیم . یا حق
  • طاهره IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    21 2
    سلام با تشکر از مقاله وزین شما. در کشوری که هر ساله به منظور پاسداشت اقدامی مشابه که سالیان قبل عزت فرهنگ ایرانی را زیر سوال برد، راهپیمایی برگزار می شود چه انتظاری می توان داشت؟
  • بی نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    1 8
    کاری است که شده حق خواهی وحق طلبی راه وروش عقلانی هم دارد حالا اینها احساسی عمل کردند وبهانه به دست اقوام وحشی دادند حداقل کاری کنید حمله به سفارت برای همیشه در کشور منسوخ شود ازقدیم هم گفتند یک دیوانه یک سنگ درچاه می اندازد صد تا عاقل نمی توانند در بیاورند ضمنا دیدید با دیپلمات های ما درافغانستان چه کردند امروز ظلم بین الملل به سرکردگی آمریکا جولان می دهد رسانه های ظلم نواز ومظلوم ستیز هم دست آنهاست بادرایت ودوراندیشی همانطور که تابه حال هم چنین بوده است پوزه ی اینها به خاک مالیده می شود طوفان شهوترانان چگونه بی آبرو شدند قرن قرن پیروزی حق طلبان بر شهوترانان ستمگراست
  • استاد A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    13 0
    با سلام. یه عده اراذل و اوباش اقدامی کردند که هیچ آدم عاقل کارشون رو تایید نمی کنه، ولی همه عاقل های مملکت به سبب کارشون در سختی قرار گرفتند. چرا آقای مدعی العموم برای این خیانت وارد صحنه شود؟ آقا آبروی ما رفت، آبروی نظام رفت، آبروی همه رفت چی به دست امد؟