ایسنا نوشت: معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در خصوص ایجاد و گسترش پاتوق‌های معتادان در سایر نقاط شهر تهران هشدار داد و گفت: برخوردهای ناگهانی و متمرکز در جهت حل بحران یک محله مانند هرندی شاید باعث رفع موقت آسیب از آن منطقه شود اما اتفاق دیگری که حتما در این جریان رخ خواهد داد، پخش شدن آسیب در سایر نقاط شهری و ایجاد پاتوق‌های جدید است.

حبیب الله مسعودی فرید در این خصوص گفت: برای حل آسیب در یک منطقه نیاز است که رویکردهای علمی و مداوم با نگاه جذب و نه جمع‌آوری در آن مناطق حاکم شود، درحالیکه با تمرکز صرف بر محله ای چون هرندی و اجرای سیاست‌های پادگانی، شاهد ایجاد سایر پاتوق‌ها در شهر خواهیم شد.

وی در ادامه اظهار کرد: درحال حاضر نیز تعدادی از افراد آسیب دیده که سابقا در محله هرندی اسکان داشتند به مناطقی چون فرحزاد، جنوب محله یافت‌آباد، کوره‌های آجرپزی محدوده آزادگان و ... نقل مکان کردند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: درحال حاضر ضروری است با همکاری NGOهای فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی پاتوق‌های جدید مورد شناسایی قرار گرفته و با انجام مداخلات بهنگام مانع ایجاد و گسترش آنها شویم.

فرید در ادامه رویکرد مناسب برای مقابله با آسیب های اجتماعی را همکاری دستگاه های متولی با NGO ها، سمن‌ها و همچنین DICهای این حوزه دانست و گفت: به علت دسترسی بیشتر سازمانهای مردم نهاد به افراد آسیب‌ دیده، نیاز است تا سازمانها و دستگاه‌های متولی درجهت شناخت درست این افراد با آنها همکاری کنند.

وی در خصوص احتمال تغییر پاتوق معتادان منطقه هرندی به مناطق شمال شهر تهران، نیز اظهار کرد: بسیاربعید است که این افراد بتوانند در تغییر پاتوق، مناطق شمال شهر تهران را انتخاب کنند. هر چند ممکن است که این افراد در گروه‌های خیلی کوچک در وسط یا شمال شهر مشاهده شوند اما انتقال پاتوق در جمعیت زیاد به بالای شهر تهران امری بسیار بعید است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: شرایط شمال شهر تهران از لحاظ بافت منطقه‌ای، فرهنگ عمومی و اقتصادی بسیار با مناطق جنوب شهرمتفاوت است و به علت آنکه خواستگاه معتادین و آسیب دیدگان منطقه هرندی عموما در جنوب شهر است، مناطق شمالی شهر از محل زندگی این افراد دوراست. همچنین تمایل خود این افراد نیز حضور در پارک‌های مناطق آسیب‌خیز است زیرا در آنجا دسترسی‌های راحت‌تری را خواهند داشت.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: همچنین آنکه ساکنان مناطق شمال شهر ارتباطات بسیار بیشتری با افراد صاحب قدرت دارند و به این ترتیب اجازه ایجاد پاتوق را در نزدیکی زندگی خود نخواهند داد و در صورت وجود چنین افرادی در نزدیکی محل زندگی خود برخوردهایی به مراتب شدیدتری را انجام خواهند داد به این ترتیب این پیش فرض بعید به نظر می‌رسد.

فرید همچنین عنوان کرد: تمامی اماکن موجود در مناطق آسیب‌خیز و بافت‌های فرسوده شهری که مناطق ناامن شهری را تشکیل می‌دهند زمینه‌ساز ایجاد پاتوق‌های جدید برای این افراد خواهند شد. همچنین پارک‌هایی که فاقد روشنایی کافی بوده و یا دارای درختان انبوه است نیز محل مناسبی برای ایجاد پاتوق جدید این قشر است.

وی همچنین اظهار کرد: برای جلوگیری از گسترش آسیب در سایر نقاط شهری و ایجاد پاتوق‌های جدید باید سیستم‌های حمایتی کشور تقویت شود تا این دستگاه‌ها اعتبارات کافی برای مداخله داشته باشند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر بسیاری از مشکلات و محدودیت‌های سازمان‌های حمایتی چون بهزیستی ناشی از عدم وجود کارشناس و طرح نیست بلکه بیشترین مشکل به علت محدودیت‌های اعتباری است.

فرید ادامه داد: چنانچه اعتبارات کافی و به موقع پرداخت شود و در کنار آن رویکرد علمی نیز در سازمان‌ها حاکم باشد، می‌توانیم خروجی خوبی را در جهت کاهش آسیب در کشور مشاهده کنیم هر چند در حال حاضر برخی دستگاه‌ها با وجود داشتن اعتبارات خوب به علت آنکه فاقد نگاه علمی هستند نمی‌توانند اقدامات موثری در حوزه آسیب‌ها به عمل برسانند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه تاکید کرد: توسعه خدمات شهری به مناطق آسیب‌خیز باید در دستور کار قرار بگیرد زیرا در غیر این صورت شاهد شیوع و گسترش آسیب‌های موجود در مناطق آسیب خیز به سایر نقاط شهری خواهیم بود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 495980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =