6 آذرماه آنقدرها هم «جمعه سیاه» نبود/ 5 هزار نفر در انتظار خرید پلی‌استیشن!

گفت‌و گو با موسس فروشگاه اینترنتی بامیلو و توضیحاتی درباره حراج بزرگ بلک‌فرایدی

كامليا مافي: 6 آذر ماه امسال براي آنهايي كه سعي كردند با هيجان و شوق زيادي از فروشگاه آنلاين باميلو خريد كنند «جمعه سياه» بود.

برای کسانی‌که بعد از ساعت‌ها انتظار درست زماني كه حراج شروع شد با شرايطي روبرو شدند كه انتظارش را نداشتند. بسیاری از كالاهای پرطرفدار تمام شده و انگار هيچ فرصتي براي خريد به آنها داده نشده بود. بسیاری از مشتریان این فروشگاه اینترنتی احساس کردند که وقت خود را تلف کرده‌اند و اين پرسش در ذهن‌شان مطرح مي شد كه چرا براي فروختن محصولي كه وجود ندارد يا اصلا ارائه نشده اینقدر تبلیغات شده‌است.  به همین دلیل تصمیم گرفتیم با رامتین منزهیان، موسس و رئیس هیات‌مدیره شرکت ایده نوین تجارت روماک، مالک بامیلو درباره  برخی از شبهاتی که در حاشیه این حراج در ذهن خوانندگان شکل گرفته است، گفت‌وگو کنیم.

bamilo

مرد جوان 31 سال بيشتر ندارد و با وجود سوال هاي منفي من بازهم، خنده از روي لبانش نمي افتد، بر عكس تصور و شايعه‌هاي موجود نه اهل كويت است و نه از كانادا آمده، خودماني بودنش كافي است براي اينكه بفهمي اهل شيراز است و البته بزرگ شده آلمان؛ فارغ‌التحصیل اقتصاد از  یکی از بهترین دانشگاه‌های دنیاست و به خوبي می‌داند كه رضایت مشتریان چقدر مهم است. براي همين وقتي از او پرسيدم كه آيا شكايت مشترياني كه موفق به خريد نشده‌اند را قبول داريد یا خیر؟ بدون دلیل‌تراشی و توجیه گفت: بله! من اصلا فكرش هم نمي‌كردم كه اين حراج اینقدر مورد اقبال مردم قرار بگیرد!

چرا جمعه سياه ؟!

بلک‌فرایدی  - Black Friday- یا روز خرید، آخرین جمعه ماه نوامبر است كه فروشگاه‌های بسیاری از کشورهای دنیا كالاهاي خود را با تخفیف‌های  بالاي 70 درصد حراج می‌کنند تا همه بتوانند خريد كنند و آنهايي موفق به اين خريد مي شوند كه روزها قبل از شروع اين حراج برنامه ريزي كرده باشند.
امسال نيز بامیلو برای نخستین بار اين حراج را به طور هم‌زمان با سایر کشورهای جهان در ایران برگزار کرد. و جالب است بدانید طی دو روز حراج، حدود 7 میلیون بار از باميلو بازدید شد و سفارش‌های خرید بامیلو 15 برابر روزهای عادی بود. در این حراج کالاهایی که تخفیف خاص داشتند كمتر 30 ثانیه خریداری شدند. مثلا هر ثانیه دو هارد دیسک‌ خریداری شد.

 اما با اين وجود خيلي‌ها موفق نشدند! حتي برخي تا مرحله تاييد كالا رفته بودند اما ناگهان كالاها تمام شده بود.

اجازه بدهید توصیح بدهم. چندسال پيش كه درخارج از كشور مشغول تحصيل بودم، تصميم داشتم با هزينه كمي براي انجام پروژه‌های دانشگاهی‌ام يك لپ‌تاپ بخرم و چون نزديك به اين حراج بزرگ بود، با خودم گفتم كه بهترين زمان براي خريد اين لپ‌تاپ بلک‌فرایدی است؛ براي همين ساعت چهار صبح از خواب بيدار شدم و به سمت فروشگاه موردنظرم رفتم؛ وقتي رسيدم ديدم صفي طولاني قبل از رسيدن من ايجاد شده است و مردم برای خرید از این حراج مدتهاست در خیابان منتظر ایستاده‌اند. دلسرد نشدم و من هم در صف منتظر ماندم. وقتي در فروشگاه براي خريد باز شد؛ من حتي نتوانستم به كالاي مورد نظرم نزديك شوم ولی کالاهای دیگری خریدم و خوب خرید نسبتا رضایت بخشی هم بود. اين را گفتم كه توضيح بدم در اين حراج هميشه تعدادي از افراد موفق به خريد كالاهاي مورد نظر خود نمي‌شوند و اين طبيعي است.اما بازهم تاکید می‌کنم ما انتظار چنين استقبالي را نداشتيم و قطعا بهتر بود براي اين حجم از  تقاضا كالاهاي بيشتري تامين می‌کردیم.

اين استقبالي كه مي‌گويید تا چه ميزان زياد بوده؟

باميلو در اين دو روز بيش از 50 هزار كالا به فروش رسانده و رکورد خرید «20 کالا در ثانیه» در مورد برخی از کالاهای خاص یکی از تجربه‌های خاص بامیلو در این حراج استثنایی بود. بیشتر کاربران حدود 17 دقیقه در بامیلو توقف داشتند اما روی برخی از محصولات توقف بسیار بیشتر بوده است. جالب است بدانید بیش از 5 هزار نفر قبل از فروش پلی‌استیشن روی صفحه موردنظر منتظر بودند و هرکدام بیش از 30دقیقه در این صفحه انتظار کشیده بودند. در میان کالاهایی که در بلک‌فرایدی خریداری شده‌اند، پوشاک و محصولات آرایشی و بهداشتی بیشترین تقاضا را داشت.

اما خيلي از مشتريان شما قصد خريد آيفون 6 را داشتند و شكايتشان به همين خاطر بود كه حتي موفق به انتخاب اين كالا هم نشدند

بله؛ ولي اين هم باز به سرعت عمل خريداران بستگي داشت، به اينكه اينترنت خوبي داشته باشند و سريع عمل كنند. ما گزارش و تصاویر مختصری از خریداران آیفون را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردیم و مردم می‌توانند به این صفحات مراجعه کنند و برخی جزییات را درباره این خریداران ببینند.

يكي ديگر از شكايت‌هاي مشتريان كه موفق به خريد كالاهاي مورد نظرشان شده بودند شيوه ارسال كالا بود ؛ در اين مورد هم لطفا توضيح بدهید چرا اینقدر سفارش‌ها با تاخیر ارسال می‌شود؟

ببينيد فروشگاهاي اينترنتي دو مدل كار می‌کنند؛ بعضي از فروشگاه‌ها در مدل خرده‌فروشی فعال هستند، در این مدل فروشگاه كالاها را خريداري کرده و بعد آنها را به‌فروش می‌رساند.  مدل دیگر کسب‌وکار در فروشگاه‌های اینترنتی مربوط به فروشگاه‌هایی فعال در  بستر بازار است، که  با ایجاد بازار متنوعی از کالاهای مختلف از فروشندگان مختلف، فضایی برای ارتباط بهتر فروشنده و مشتری ایجاد می‌کنند.

بامیلو به موفقیت مدل دوم باور دارد و فعالیت خود را بر اساس همین شیوه گسترش داده است. مردم ایران مانند تمام مردم دنیا، به دسترسی آسان به کالاهای مورد نیاز خود علاقه‌مندند، اما خرید تعداد زیادی از کالاها، در برخی نقاط کشور بسیار سخت و حتي غیر‌ممکن است. بسیاری از تأمین‌کنندگان کالا نیز به دلیل پهناور بودن کشور و ناهمگون بودن بافت بازار و هزینه‌های بالای بازاریابی و توزیع، به تمام بازار فروش دسترسی ندارند؛ فروشگاهی چون بامیلو نقطه‌ای است که این دو گروه را در یک بازار مجازی به هم می‌رساند.

بامیلو از یک‌سو به فروشندگان اجازه می‌دهد محصولات خود را در سراسر کشور بدون نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش فناوری‌اطلاعات و بازاریابی به فروش برسانند و از سوی دیگر امکان خرید محصولات متنوع را برای همه  در هر نقطه از ایران ممکن می‌سازد. حالا در نظر بگيريد كه تامين 50 هزار كالا طي دو روز از فروشنده و رساندن آن به سرتاسر ايران چه كار عظيم و مشکلی است. به همين دليل هم ارسال و نهايي كردن سفارش برخي از مشتريان ما دچار مشكل شده بود. البته با برنامه‌ريزهايي انجام شده در آينده اين مشكل به حداقل خواهد رسید.

براي آينده چه برنامه‌اي داريد؟

بامیلو با معرفی حراج بلک‌فرایدی و جلب استقبال مردم،  شیوه‌های جدید فروش را با ایجاد فرصت‌های جذاب برای مشتریان در میان بسیاری از برندها و فروشگاه‌های ایرانی رواج داده است. امسال درست بعد از پایان حراج بلک‌فرایدی، بسیاری از فروشگاه‌ها کمپین یلدا را در فضای آنلاین و آفلاین تجربه کردند که به اعتقاد من این به واسطه موفقیت بامیلو  و تاثیر این حراج بر رفتار فروشندگان و البته خریداران بوده است. ما به مناسبت هاي مختلف و روزهاي خاص در تقويم كمپين هاي متفاوتي برگزار مي‌کنيم، و براي نوروز امسال نیز برنامه ويژه‌اي داريم كه با توجه به تجربه‌هايي كه به دست آمده سعي مي‌كنيم آن را بهتر و بزرگتر از همیشه برگزار كنيم و كاري كنيم كه مشتريان به عنوان مهمترين بخش كار ما از پيشنهادات و خدمات باميلو راضي باشد.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 496380

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هاشم A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    22 16
    مرسی مفید بود. فروشگاه خوبی است.
  • شهاب A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    7 2
    این یک رپورتاژ آگهی بود برای بامیلو
  • حمید IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    15 11
    بامیلو با کلاس ترین و مدرن ترین فروشگاه اینترنتی ایران هست
  • مبينا A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    8 3
    مرسي بابت انجام مصاحبه ي اگاهي بخشيتون
  • بی نام IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
    2 0
    بله دوست من حق با شماست ولی متاسفانه هنوز صداقت در معامله در ایران جا نیافتاده فروشاه مذکور هم با قراردادن قیمت های فضایی و بعد تخفیف زدن به قیکت واقعی میرسوونن و حاشیه امن سودشون هم محفوظ هست مردم هم خوب میفهمن که این سیاه بازی هست نه جمعه سیاه
  • arman A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    0 0
    قیمت بایین تر باشه حالا اسم حراج و اینا روش نباشه چه فرقی میکنه ..من مقایسه می کردم در همون موقع قیمت های زنبیل وچند تا فروشگاه دیگه از بامیلو و دیجی کالا بایین تر بود