در اینکه بمب های اتمی یکی از مرگبارترین اختراعات ساخته انسان است شاید شکی وجود نداشته باشد، ولی این بمب‌ها با محیط زیست و چرخه حیات چه کار می‌کند؟ و اگر جنگ هسته ای ایجاد شود جهان پس از آن به چه شکلی در می‌آید؟ شاید به اندازه تاثیرات مستقیم بمب اتمی، عواقب بعدی آن هم مرگبار باشند.

نیو صدر-شب گذشته با انفجار آزمایشی یک بمب هیدروژنی در کره شمالی زلزله ای در کره شمالی زلزله 5.1 ریشتری در این کشور ایجاد شد که نه تنها کره شمالی را بلکه دل های مردم جهان و سیاستمداران را لرزاند. کشورهای مختلف از آمریکا و اروپا تا کره جنوبی و چین به این اتفاق واکنش نشان دادند.

سابقه این بمب های مرگبار که انفجار آن ها منجر به ایجاد حوادث مرگباری می شود، به جنگ جهانی دوم بر می‌گردد. انفجار این بمب ها در هیروشیما و ناگازاکی منجر به مرگ بیش از 200 هزار نفر شد. البته اینها بزرگترین حوادث هسته ای جهان نبود؛ یکی دیگر از حوادث اتمی، حادثه چرنوبیل بود به طور مستقیم این حادثه منجر به مرگ 31 نفر شد، اما طبق تحقیق چند دانشمند مستقل به طور غیر مستقیم این حادثه تا سال 2006 منجر به مرگ 985 هزار نفر شد. 

علت مرگ این 985 هزار نفر تاثیرات بمب های اتمی و هیدروژنی روی محیط زیست و اکوسیستم است، اما به طور دقیق این بمب ها چه تاثیراتی روی محیط زیست و اکوسیستم می گذارند؟ و اگر جنگ اتمی ایجاد شود جهان چگونه خواهد شد؟

باران های اتمی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ یکی از اساسی ترین تاثیرات بمب اتمی ایجاد باران رادیواکتیو است، پس از یک انفجار بمب اتمی ذرات رادیواکتیو به بالاتر از جو می روند و پس از آن به سمت زمین می بارند این اتفاق باعث ایجاد چیزی می شود که به آن «باران اتمی» گفته می شود.

برای مثال سال ها پس از حادثه چرنوبیل، در کشور های اروپایی روی گیاهان و شیر ها تشعشعات زیادی دیده می شد.

اما «باران رادیو اکتیو» تاثیرات زیستی زیادی روی سلامت انسان دارد؛ از مرگ سریع تا تاثیراتی که پس از مدت زیادی روی سلامت انسان تاثیر می گذارد. به جز آسیب های فیزیکی «باران های رادیواکتیو» منجر به ایجاد افسردگی و اضطراب هم در انسان می شود. پس از حوادث هسته ای آمار مردانی که معتاد الکل یا مواد مخدر هستند افزایش یافته است، البته تحقیقات نشان می دهد تاثیرات روانی این حوادث روی زن ها بیشتر است برای مثال زنان دچار چالش های زیادی در فعالیت های عادی زندگی مانند ازدواج و به دنیا آوردن کودک می شوند.

برای مثال پس از آزمایش های هسته ای در نیوزلند علائم افسردگی بیشتر شد و حتی گفته شد که روی هوش برخی تاثیر گذاشته است.

جهش های ژنتیکی

بمب های اتمی می تواند تغییرات زیان‌باری روی «دی ان ای» انسان ها، گیاهان و حیوانات ایجاد کند. در تحقیقی در سال 1996 گفته شد انفجارهای هسته ای هیروشیما و ناکازاکی منجر به ایجاد تومور های سرطانی شده است.

تحقیقی در سال 2011 توسط نشنال جئوگرافی نشان داد جهش های ژنتیکی در مناطق رادیواکتیو برای گیاهان هم بیشتر از بقیه مناطق است. نقص های مادرزادی در میان کودکان بازماندگان هیروشیما و ناکازاکی دیده شده است.

زمستان هسته ای

در سال های 1980 تا اوایل 1990 دانشمندان غربی و روسی تحقیقاتشان را براساس یکی از عواقب جنگ اتمی نوشتند؛ انفجارهای اتمی ابر هایی را بهلایه استراتوسفر می فرستند که مانع رسیدن نور خورشید به زمین می شود و چیزی به اسم زمستان هسته ای را پدید می آورد؛ یعنی پس از جنگ اتمی جهان سرد و تاریک می شود. 

بعضی از دانشمندان بر این باورند که زمستان هسته ای حتی خطرناکتر از گرمایش زمین است. گفتنی است اتفاقاتی که در هیروشیمای ژاپن افتاد منجر به ایجاد زمستان اتمی کوچکی در این کشور شد.

آزمایش های هسته ای

کشورهای مختلف در مکان های دور افتاده تاکنون حدود 2000 آزمایش هسته ای داشته اند برای مثال اتفاقی که شب گذشته در کره شمالی افتاد و منجر به زلزله شد که البته زلزله فقط یکی از عواقب قابل لمس و ناگهانی این آزمایش است. 

اما در صحرا نوادای آمریکا که تاکنون 928 آزمایش اتمی شده است، میزان افراد مبتلا به سرطان و همچین میزان تولد کودکان ناقص الخلقه زیاد است.

جزایر موورا در اقیانوس آرام که نزدیک دو کشور استرالیا و نیوزلند است و بخشی از قلمرو فرانسه محسوب می شود، یکی از مناطق انجام آزمایش های هسته ای بود، البته به دلیل اعتراض های استرالیا و نیوزلند آخرین آزمایش اتمی در سال 1966 در آن انجام شد.  

البته اکنون همه آزمایش های هسته ای زیر زمین انجام می شود و این باعث می شود که هیچ ماده رادیواکتیوی به سطح زمین نرسد و تنها نگرانی در رابطه با آزمایش های هسته ای زلزله باشد که توسط آنها ایجاد می شود.

به گفته مرکز زمین شماسی آمریکا علت بعضی از زلزله های نادری حوادث طبیعی نیست و به انفجار های هسته ای مربوط است.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 496594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =