مشخصات فنی قایق‌های آمریکا که ایران توقیف کرد/از «اینک آخر‌الزمان» تا جزیره فارسی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده که دو فروند شناور رزمی آمریکا پس از ورود به آبهای ایران در اطراف جزیره فارسی توقیف شده‌اند. این قایق‌ها اما چه مشخصات فنی دارند؟

بر اساس اعلام مقام‌های وزارت دفاع آمریکا شناورهای توقیف شده از نوع riverine command boat بوده‌اند. این قایق‌های تندرو را خیلی‌ها را قبلاً در فیلم‌هایی مانند «اینک آخرالزمان» دیده‌اند. نام اصلی این شناور رزمی Combat Boat 90 است که در نیروی دریایی آمریکا به عنوان riverine شناخته می‌شود. این شناور را اما شرکت سوئدی  Dockstavarvet می‌سازد و یکی از مهمترین شناورهای رزمی صادرات سوئد به حساب می‌آید. به غیر از نیروی دریایی سوئد و آمریکا،یونان، مالزی، نروژ، برزیل،انگلیس و مکزیک هم در حال استفاده از این قایق هستند.




هر قایق CB90 قابلیت حمل ۱۸ نظامی را با تجهیزات کامل دارد. این شناور با وزن ۲۰ تن در حدود 16 متر طول و 4 متر عرض دارد و امکان نصب 3 مسلسل سنگین، یک نارنجک‌انداز روی آن فراهم شده است. مشخصه اصلی این قایق سرعت بالای آن و امکان گردش سریع آن با زاویه‌ای تند و سرعت زیاد بدون واژگون شدن قایق است. این قایق در حداکثر مسافت به اندازه دو طول خود می‌تواند از حداکثر سرعت به حالت توقف کامل درآید.

این شناور از دو موتور ساخت شرکت اسکانیا استفاده می‌کند و به همین خاطر می‌تواند سرعتی بیشتر از ۴۰ نات یا ۷۴ کیلومتر در ساعت در آبهای کم عمق داشته باشد. کنترل موتورهای این قایق طوری مانند زیر‌دریایی‌های کوچک طراحی شده که قدرت مانور بسیاری برای این قایق فراهم می‌کند.


نیروی دریایی آمریکا معمولا این شناورها را به مسلسل های کالیبر 12.7 میلی متری تک لول و مسلسل های گاتلینگ با کالیبر 7.62 یا 12.7 میلی‌متر مسلح می‌کند.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 498894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    20 1
    قایق ها رو هم آزاد کردیم؟
  • بی نام A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    36 57
    افتخار میکنم که سپاه وپاسداران قهرمانان این کشورند. باور کن میگن تو سوریه وعراق وقتی داعش میشنوه ایرانیا اومدم برقشون میره وتا سر حد مرگ میترسند.
  • ali36 A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    29 24
    فک کنم بچه های سپاه از روش مهندسی معکوس کردن بعد ولشون کردن.
    • بی نام GB ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
      7 7
      خریدشون راحت تره تا کپی کردن و ساخت ناقص
  • محسن حسینی IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    2 0
    به نظر من طرز فکرتون غلطه. ما میتونیم با کپی کردن یه اشناییه جامعی از فناوری اون ابزار پیدا کنیم و با اتکا به نیروهای داخلی بهتر از اونم بسازیم