یک کارشناس محیط زیست از تاثیر بلندمرتبه سازی های شمال و غرب تهران بر آلودگی هوا و علت کم شدن توان خودپالایی هوای تهران می گوید.

زهرا مهاجری- تاثیر ساخت و ساز زیاد و بلندمرتبه سازی در تهران و گسترده شدن این موضوع بر افزایش آلودگی هوای تهران بر کسی پوشیده نیست. این مسئله آن قدر مورد تاکید کارشناسان قرار گرفت که رییس جمهور دستور نظارت بر بلندمرتبه سازی در برخی مناطق شهری را داد و گفت که برای برج ها و ساختمان های بلندمرتبه، به خصوص آن هایی که در کریدور جابه جایی هوا قرار دارند می بایست چاره اندیشی و از این به بعد ساخت آن ها ممنوع شود.

رییس سازمان محیط زیست هم در همین راستا گفت که بارها تاثیر بلند مرتبه سازی بر جریان‌های هوا را در شورای شهرسازی مطرح کردیم. نیاز به جریان هوا در ارتفاع 10 متری را داریم اما بلندمرتبه سازی در مقابل ورود جریان‌های هوا مانع ایجاد می‌کند.

با این وجود همچنان شاهد اعطای مجوز برای ساخت و ساز در شمال و غرب تهران هستیم و هر روز یک غول آهنی از یک نقطه شهر سربر می آورد. از آن طرف هوای تهران خودپالایی خود را از دست داده و دیگر مثل گذشته نیست که بتواند با بهتر شدن شرایط جوی و بدون کمک، خودپالایی داشته باشد.

در همین رابطه با یوسف رشیدی، کارشناس محیط زیست به گفتگو نشستیم.

جدیدا شاهد این هستیم که هوای تهران قدرت خودپالایی را از دست داده و ما شاهد افزایش آلاینده ها حتی با تغییر شرایط جوی هستیم. دلیل این مسئله چه می تواند باشد؟

امسال این اتفاق نیفتاده و ما هر سال این مشکلات را داریم. در تهران تولید آلودگی بالاست و معمولا در فصول سرد وقتی با پدیده اینورژن یا وارونگی دما یا پایداری هوا مواجه می شویم دیگر قدرت اتمسفر برای جابجایی آلاینده ها کم می شود و تجمع آلاینده ها را در سطح زمین داریم.

اگر به سال گذشته هم نگاه کنید ما همواره این وضعیت را در ماه های سرد سال به خصوص در آذر و دی ماه داشته ایم. پیک آلودگی ما با توجه به داده هایمان در آذر و دی است که بیشترین مقدار اینورژن و بیشترین روزهایی که هوا از استاندارد خارج می شود داریم.
اما در گذشته می دیدیم یک بارندگی دو سه روز هوای تهران را پاک می کرد اما الان به محض این که باد یا باران قطع می شود، دوبارهوضعیت همان می شود که بود...

وقتی تولید آلودگی بالا باشد شرایط اتمسفر را نمی شود تغییر داد. تنها کاری که ما می توانیم بکنیم این است که تولید آلودگی را کم کنیم. این کم کردن تولید آلودگی هم برمی گردد به راهکارهایی که مرتبط با استانداردسازی سوخت، خودرو، توسعه حمل و نقل عمومی، کمتر استفاده کردن از خودروی شخصی و چیزهای دیگر اما این که ما دنبال این باشیم که یک اتفاق خاصی باشیم و بگوییم در هوا چیز خاصی رخ داده، نه اینطور نیست.

مشکل اصلی میزان بالای تولید آلاینده هاست. باید دنبال پایین اوردن تولید آلودگی باشیم.

در مورد نقش ساخت و ساز بی رویه و بلندمرتبه سازی در کم شدن توانایی هوا در خودپالایی بگویید.

شاید خیلی نتوانیم این مسئله را تاثیرگذار بدانیم چرا که وضعیت اتمسفر و مقیاس آن بسیار بزرگتر از چیزی است که ما در تصورات معمولیمان با آن مواجهیم.


اما می شود گفت ساخت و ساز زیاد، تراکم و بالا رفتن این ها باعث بیشتر شدن تعداد جمعیت ساکن و در نتیجه بالا رفتن تعداد خودرو می شود ولی ساخت و ساز روی اینورژن نمی تواند تاثیر بگذارد. بسیار مقدارش اندک است و تاثیر آن چنانی ندارد.

در سال های گذشته تعداد روزهایی که آلودگی داشتیم بیشتر بود یا کمتر؟

در سال های گذشته با توجه به داده ها، مثلا سال 75 تعداد روزهای آلوده بسیار بیشتر بود. البته یک بحث تعداد روز است، بحث دیگر غلظت آلاینده هاست. آن زمان ما با مونوکسید کربن هم مشکل داشتیم ولی الان حتی وقتی اینورژن هم که می شود هیچ اسمی از مونوکسید کربن نمی شنوید و فقط شاخص آلودگی می رود روی یک آلاینده که همان ذرات معلق زیر 2.5 میکرون هستند. و خیلی از آلاینده های دیگر صحبتی نمی شود.

بنابراین ما بهبود کیفیت را در این سال ها داشته ایم ولی این مسئله راضی کننده نیست. روند آن یک روند نسبتا کاهشی بوده ولی نیازمند کار شدن بیشتر است. حتی وقتی مونوکسید کربن را به حد استاندارد رساندیم می توانیم ذرات معلق را هم با کار و تلاش بیشتر به نتیجه برسانیم و آن را به حد استاندارد برسانیم.

در اخبار ملاحظه می کنید که در کشورهای اروپایی هم در فصول سرد می بینیم آلودگی از حد استاندارد فراتر می شود و در کشورهای توسعه یافته هم این مسئله وجود دارد ولی خب آن ها تعداد روزهای آلوده شان کمتر است و ما بیشتر. قطعا می توانیم با اقدامات بیشتر خودمان را به استاندارد نزدیک کنیم.

ما نباید به دنبال به هم زدن شرایط اتمسفر باشیم. باید روی ساخت و ساز کنترل داشته باشیم و توزیع جمعیت را به صورت متناسب داشته باشیم و بارگذاری بیش از حد نداشته باشیم، و از آن طرف هم باید میزان تولید آلودگی کاهش پیدا کند.

بسیاری از کارشناسان نگرانی هایی در مورد بلندمرتبه سازی های شمال و غرب تهران دارند و می گویند این کوریدور ها نباید با ساختمان های بلند احاطه می شد. چقدر این مسئله نگران کننده است؟

این کار ها باعث می شود بارگذاری جمعیت بیشتر صورت گیرد، وقتی بارگذاری بیشتر شد، ترافیک هم بیشتر می شود، ترافیک و جمعیت و استفاده از خودرو مترادف می شود با تولید آلودگی بیشتر.

اما نمی شود اتمسفر را با چیزهای متداولی که ما با آن سر و کار داریم مقایسه کنیم و بگوییم آن جا یک ساختمان ساخته شود روی باد کل تهران اثرگذار است. چون وزش باد از اتمسفر و جو بالا و ساختارهایی که آن جا به صورت مقیاس بزرگ هست صورت می گیرد و کاملا متفاوت با این تصوراتی است که ما داریم. موانع کوچک نمی تواند موجب جلوگیری از وزش باد شود. نگرانی از بابت افزایش جمعیت، استفاده از خودروی بیشتر داریم که این بلندمرتبه سازی ها موجب تمرکز جمعیت در یک نقطه و بالا رفتن تولید آلودگی می شود و به مشکلات آلودگی هوا دامن می زند.

47304

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 500439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    1 6
    باسلام. بنده بعنوان مهندس عمران اين بحث را رد ميكنم.
    • خلعتبری A1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
      0 0
      همین مهندسای بی سواد مثل شما تهران رو به این روز در اووردن
  • بی نام IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    6 1
    آقای رشیدی صراحتا گفته اند که ساخت و ساز به آن صورت که عوام فکر می کنند تاثیر بر آلودگی هوا ندارد. اما تیتر مطلبی که نوشته شده به گونه ای است که به خواننده القا می کند که گویی این ساخت و سازها باعث مختل شدن جران هوا شده اند.
  • بهزاد ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    6 1
    ساحت وساز در هاشيه چينگر و اتوبان همت غرب وخرازي خيانت اشكار به نسل كنوني و اينده است هم اكنون و هم در اينده باعثان و مسببين اين خيانت مورد لعن ونفرين ملت قرار دارند به حاطر كسب ثروت صادر كنندگان اين مجوز ها هم خيانت اشكار مرتكب شده اند
  • بی نام IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    1 8
    لطفا اول فرق آپارتمان با برج رو یاد بگیرید بعد حرف بزنید. ما در کل ایران شاید 100 تا برج هم نداشته باشیم. شما به آپارتمان 5 طبقه به بالا میگین برج؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    5 0
    فکر کنم خودش برج سازه خخخخخخ
  • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    4 0
    تراکم فروشی برای شهرداری فعلی تهران منبع خوبی است و به این راحتی از آن دست بردار نیست و با این رویه مشکلات تهرا چند برابر می شود
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    1 5
    پس چرا شهرهايي مثل تبريز و اروميه و كرمانشاه هم هواي الوده دارند. بنزينها اشغاله.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    4 0
    منطقه 22 تهران منطقه نمونه بود . ولي با اين برج سازيها در منطقه 22 اين منطقه نابود شد /
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    4 1
    آقای قالی باف که به فکر بساز بفروش ها هستی،تحویل بگیر،کاش کمی به فکر سلامتی مردم بودی
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    5 0
    زن و بچه بساز بفروشه اروپا و کانادا هستند و این ما و زن و بچه ما هستند که این هوا را تنفس می کنند و صدمه می بینند
  • سکینه A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    4 0
    خوب مگر تخریب این برجها چقدر هزینه میخواهد. من بعنوان شهروند تهران از مسولین کشور تقاضا دارم که این مسیله را حل کنند.هر چند که بسیاری از این برجها نیز در همان نقطه در حال ساخته شدن هستند.مسولین چرا وارد عمل نمیشوند.ساخت و سازهای بیجا و نور چشمی هایی که با سلامت مردم بازی می کنند تا کی ادامه خواهد داشت؟ایا سود چند نفر باید زندگی ما و نسلهای اینده مان را دچار مشکل کند؟؟؟؟؟؟؟
  • اکرم سادات IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    4 0
    کارشناسی که باهاش گفتگو کردید کلا اعتقادی به تاثیر برج در جریان هوا و کریدور هوایی و... نداشت :/ نابود کرده موضوع گفتگو رو :ا
  • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    4 0
    همش بعد از واقعه گفتیم چطور شد که اینطور شد ، یه بار قبل از وقوع نگفتیم چکار کنیم تا اینطور نشه .
  • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    6 0
    تراکم فروشی را کرباسچی درست کرد . هر انسان عاقلی قبول نمی کند در کوچه های 3 متری ساختمان های 12 طبقه ساخته شود یا در یک منطقه ده ها برج سر برارد . شهرداری شاید بگوید برای تامین هزینه شهر ناچار به این کار است . اما برای بدست اوردن پول انسان سالم و با شرف دست به هر کاری می زند . چون قاچاقچی ها ودزدها و000 برای بدست اوردن پول کار خلاف می کنند
  • بی نام KR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    3 1
    برج سازی های عظیم غرب تهران، بدون شک خیانت به جان مردم و بیت المال بود. تخریب جنگلها، و جایگزینی با برج ها آن هم در یک فضای رانت اطلاعاتی، بدون این نیست. ضایعه محیط زیستی آن که بدون شک به تخریب این برجها نمی انجامد که اگر می انجامید هم هزینه گزاف آن بی شک غیر قابل جبران بود، بر دوش مسوولان محترم و شهردار محترم است. کاش دلواپسان ما، دلواپس جان و مال مردم هم بودند.
  • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    2 0
    راستی یکی جواب بده چرا شهرداری محدوده ارضی تهران را مشخص نمیکند چرا برای مقابله با آلودگی و ترافیک و کم آبی و هزاران معزل دیگه طرح خارج از محدوده و خارج محدوده را اجرا نمیکنند میدونید چرا چون زمین خواران ما انبوه سازان ما همان آقازاده ها و دلواپسان هستند اینه مسئله تهران
  • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    2 0
    زهرا خانم از کرباسچی سئوال کن بهت میگه، چون او با حمایت مسئولین بلند پایه وقت این بدعت را پایه گذاری کرد.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    1 2
    باد تهران اگر بوزد هیچ مانعی جلو دارش نیست.حتی برجهای کوچولوی تهران....تقصیر 4 میلیون ماشین و دودشان است....مثل اینکه کسی زهر مار بخورد و ببمیرد بعد بگوید تقصیر معده مان هست که زهر مار رو هضم نمی کنه...شهرهای پر از برجهای 3 برابر تهران امروز تمیزند
  • عطا IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    3 0
    وقتی همه امکانات کشور برای تهرانی ها است باید هم که اینقدر جمعیت زیاد بشود و نیاز به واحدهای مسکونی باشد. وقتی مدیریت نیست مشکلات هم بیشتر میشود