در حالی که چند شب پیش سخنگوی سازمان سنجش از هماهنگی با دیوان عدالت اداری در مورد تاثیر سوابق تحصیلی خبر داده بود، رییس این سازمان گفته که در صورت ارائه نشدن تفسیر دیگری از این قانون از سوی مجلس، حکم دیوان عدالت اداری اجرا خواهد شد.

زهرا مهاجری- سال 93 که بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی به میزان 25 درصد برای آزمون سراسری سال 93 قطعی شد و بر خلاف سال های پیش از آن که سوابق تحصیلی فقط تاثیر مثبت داشتند، اثر منفی هم روی نتیجه کنکور داشت، هنوز کنکوری ها نمی دانستند چه بلایی سرشان آمده و قرار است این تصمیم شورای سنجش و پذیرش دانشجو در راستای حذف کنکور، چه سرنوشتی را برایشان رقم بزند.

رییس سازمان سنجش در آن سال با اشاره به قانون مصوب سال 86 در رابطه با نحوه پذیرش دانشجو که به "قانون حذف کنکور" معروف شد،گفت: طبق این قانون قرار بود از سال 90 کنکور سراسری به شکل مطلق حذف شود و اگر این قانون اجرا می‌شد سوابق تحصیلی به شکل صددرصدی تاثیر مستقیم در پذیرش دانشجو داشت اما این قانون به دلیل مشکلاتی که داشت نتوانست به مرحله اجرا برسد و مجلس شورای اسلامی در شهریور ماه امسال این قانون را اصلاح و بازنگری کرد .

البته همچنان رتبه داوطلب در کنکور 93، تاثیر 75 درصدی در قبول شدن یا نشدن در دانشگاه خواهد داشت و در واقع، همچنان سهم عمده‌ای از شانس قبولی داوطلب به رتبه کسب شده او در کنکور برمی‌گردد.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش هم گفت: یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها در سال 93 نقشی است که آموزش و پرورش در قانون سنجش و پذیرش دانشجو دارد. یعنی ظرف مدت ۵ سال حداقل ۸۵ درصد داوطلبان براساس سوابق تحصیلی گزینش خواهند شد.(اینجا)

کنکور سال 93 به این منوال برگزار شد و تصمیم بر آن شد که در سال 94 هم این اتفاق ادامه پیدا کند. جزئیات ثبت نام و برگزاری کنکور 94 که اعلام شد، کنکوری ها متوجه شدند که 25 درصد تاثیر قطعی در گزینش نهایی جدی است. توکلی با اشاره به مصوبه سومین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در تاریخ 23 مهر 92 گفت: براساس این مصوبه کلیه دیپلمه‌های نظام جدید آموزش متوسطه رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم نظام جدید خود را طی سال‌های 84 لغایت 93 اخذ نموده باشند و امتحانات سال سوم دبیرستان آنها به صورت نهایی و سراسری برگزار شده باشد، مشمول سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی آنان حداکثر به میزان 25 درصد با تاثیر قطعی در گزینش نهایی اعمال خواهد شد. (اینجا)

با نزدیک شدن به کنکور، اعتراض داوطلبان شرکت در آزمون سراسری که سرنوشت کنکوری های سال گذشته را دیده بودند و متوجه شده بودند که قرار است در کنکور 94 رتبه شان چطور محاسبه شود، شروع شد که سخنگوی سازمان سنجش با تکرار این که این قانون توسط کمیته سنجش و پذیرش دانشجو گرفته شده و لازم الاجراست، پاسخ آن ها را داد.(اینجادر این میان بحث ترمیم معدل برای آن ها که از قبل متقاضی شرکت در کنکور بودند هم مطرح شد. (اینجا)

اما این توضیحات برای داوطلبان قانع کننده نبود. متقاضیان شرکت در آزمون سراسری 94 دلایل خود را داشتند و معتقد بودند که این شیوه به هیچ وجه عادلانه نیست.(اینجا)

موافقان و مخالفان علت های مختلفی را برای موافقت و مخالفتشان بیان می کردند و آن ها که از ابتدا با حذف کنکور موافق بودند، این اتفاق را هموارکننده راه حذف کنکور می دانستند.(اینجا)

آن ها هم که مخالف بودند از سازمان سنجش و نهادهای تصمیم گیر می خواستند که تاثیر مثبت سوابق تحصیلی را در کنکور مثل گذشته اعمال کند و تاثیر مستقیم را لغو کند.(اینجا)

رسانه های مختلف هم به علت ناکارامد بودن این تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی می پرداختند و چند دلیل امکان تقلب، عدم امکان جبران برای امتحان نهایی و استاندارد نبودن سوالات و احتمال خطای مصحح را از ایرادات این طرح می دانستند.(اینجا)

اما پاسخ سازمان سنجش باز هم همانی بود که از قبل گفته شده بود. سخنگوی سازمان سنجش گفت که این سازمان تنها مجری قانون است و تصمیم را کمیته گرفته که بر اساس قانون مجلس بوده است. (اینجا)

عضو کمیسیون آموزش مجلس هم تمام قد از این طرح دفاع کرد و گفت که عادلانه نبود که تنها چهار ساعت کنکور تعیین کننده سرنوشت باشد. قاسم جعفری با دفاع از طرح تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی گفت: این که سرنوشت کنکوری ها تنها در 4 ساعت رقم می خورد عادلانه نبود و به همین خاطر تصمیم گرفتیم کل چهار سال تحصیلی ملاک سنجش برای پذیرش در دانشگاه باشد.(اینجا)

مقتدایی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش مجلس هم از طرح دفاع کرد و گفت: با تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور، تبعیض بین مناطق کم امکانات و شهرهای بزرگ را کم کردیم.(اینجاعلیرضا سلیمی، نماینده مجلس هم در مورد تاثیر مستقیم و افزایش آن، سازمان سنجش را تام الاختیار دانست.(اینجا)

هنوز موج اعتراضات فروکش نکرده بود که اخباری مبنی بر افزایش تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی هم به گوش رسید و یکی از نمایندگان مجلس، از تاثیر 40 درصدی سوابق در کنکور گفت.(اینجا)

خبری که بلافاصله توسط ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش تکذیب شد. او گفت: به طور قطع تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سال آینده صحیح نیست و هر گونه تصمیم گیری در این باره منوط به بحث های کارشناسی در شورای سنجش و پذیرش دانشجو است.(اینجا)

البته در همان ایام معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از پیشنهاد این وزارتخانه برای افزایش سهم سوابق تحصیلی به ۳۵ درصد در کنکور ۹۵ خبر داد و گفت: قرار است سهم سوابق تحصیلی به شکل سالانه اضافه شود تا جایی که منجر به حذف کنکور در 85 درصد ظرفیت‌های دانشگاه‌ها شود. اما باید توجه کرد که قرار نیست کنکور به طول کامل حذف شود. همانطور که در قانون سنجش و پذیرش دانشجو آمده است ورود دانشجویان به دانشگاه‌های کشور به سه روش انجام خواهد شد که روش نخست صرفاً براساس سوابق تحصیلی است که در این روش سهم سوابق تحصیلی برای کنکور 94، 25 درصد بود و پیش بینی ما این بود که این رقم برای کنکور 95 به 35 درصد افزایش یابد.(اینجا)

به هر ترتیب نتایج کنکور 94 هم اعلام شد و مقرر شد این روال برای سال های آینده هم ادامه پیدا کند.در همین رابطه وزیر آموزش و پرورش از عدم موافقت برای افزایش ضریب سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور سراسری خبر داد و گفت: امیدواریم به تدریج سهم ارزیابی‌های درون مدرسه‌ای در کنکور افزایش یابد.(اینجا)

رییس سازمان سنجش در مورد ترمیم معدل هم توضیحاتی داد و گفت که امکان این اتفاق وجود دارد.(اینجامسئولان تصمیم گیر در مورد تاثیر سوابق تحصیلی در حال رایزنی و بررسی برای 30 درصد شدن این تاثیر بودند .(اینجاکه انتشار خبری همه را شوکه کرد. خبر این بود: هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بند دوم مصوبه شورای سنجش مبنی بر تاثیر ۲۵ درصدی معدل سال سوم متوسطه در کنکور برای داوطلبانی که طی سال‌های ۸۴تا ۹۲دیپلم گرفته‌اند را مغایر قانون دانست وابطال کرد.

گویا فردی به نام فاطمه کریمی دو سال پیش شکایتی را نزد دیوان برده و بعد از دو سال، نتیجه به این شکل مطرح شده است.(اینجا)

این خبر ناگهانی، مسئولان کمیته سنجش و پذیرش دانشجو را شوکه کرد و در اولین اظهار نظر، توکلی به خبرآنلاین گفت که می بایست با تشکیل جلسه ای، موضوع رای دیوان عدالت اداری را بررسی کنیم.(اینجا)

رییس سازمان سنجش هم درباره وضعیت سهم سوابق تحصیلی در کنکور 95 پس از رای دیوان عدالت اداری با اشاره به استفساریه از مجلس درخصوص رأی دیوان عدالت اداری گفت:‌ تا زمانی که نظر مجلس اعلام شود سهم سوابق تحصیلی در کنکور سال ۹۵ به صورت تأثیر مثبت است.(اینجا)

عضو کمیسیون آموزش‌و تحقیقات مجلس هم در این باره گفت:‌رأی دیوان عدالت اداری درخصوص ابطال سهم ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور توسط مجلس بررسی می‌‌شود تا خانواده‌ها از سرگردانی خارج شوند البته گسترش امتحانات نهایی در دوره متوسطه به تامین زیرساخت‌های لازم نیاز دارد.(اینجا)

رئیس دیوان عدالت اداری هم در ادامه این اظهارنظرها گفت که چنانچه در آزمون سراسری مورد باشد که بر خلاف حکم دیوان عدالت، سابقه تحصیلی را تاثیر بدهند، قطعا برخورد کرده و اقداماتشان ابطال می‌شود.(اینجا)

فردای همان روز، سخنگوی سازمان سنجش در گفت و گوی زنده در شبکه خبر در سخنانی در رابطه با رای دیوان عدالت اداری بر تاثیر درصد معدل سال سوم متوسطه در کنکور آزمون سراسری 95 اظهار کرد: پی گیری‌های لازم در رابطه با رای دیوان عدالت اداری مبنی بر تأثیر مثبت 25 درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال 95 ، صورت گرفته و ما این موضوع را در دفترچه راهنما درج کرده و موثر می‌دانیم.(اینجا)

اما در آخرین اظهارنظر رییس سازمان سنجش در خصوص رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال سهم 25 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور آمد: دیوان عدالت اداری یکی از بندهای مصوبه سنجش و پذیرش دانشجو را که بر تاثیر قطعی 25 درصدی سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو تاکید داشت، ابطال کرد.

خدایی گفت: رای دیوان عدالت اداری حکم قانون را داشته و لازم‌الاجرا است اما برداشت شورای سنجش و پذیرش دانشجو این بود که تاثیر سوابق تحصیلی باید از 25 درصد شروع و به تناسب تحت پوشش قرار گرفتن امتحانات نهایی افزایش یابد.

او ادامه داد: به دلیل آنکه صرفا سوابق تحصیلی یک سال از دوره متوسطه را داشتیم، تاثیر آن در پذیرش دانشجو را 25 درصد اعلام کردیم و در نتیجه با توجه به اختلاف برداشت از قانون با امضای وزیر علوم، استفساریه‌ای را به مجلس ارائه کردیم و اگر تفسیر دیگری از این قانون توسط مجلس ارائه نشود، رای دیوان عدالت اداری را به همان صورتی که مصوب شده است، اجرا خواهیم کرد.(اینجا)

هنوز تصمیم قطعی برای تاثیر سوابق تحصیلی در سال های آینده گرفته نشده و مشخص نیست بالاخره حکم دیوان عدالت اداری در این مورد اجرا می شود یا مصوبه مجلس.

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الهه A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    همه داوطلبین عزیز میدونن که این طرح نامناسبیه و باید حذف بشه تا کنکور همیشه رقابت سالم و برابر و یکسان برگزار بشه متشکرم
    • علی A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
      28 3
      سلام. با نظرتون موافقم.
    • حامد IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
      2 0
      سلام تاثیر معدل واسه کنکور معدل ب صورت فقط مثبت است.مثل سال های 86 تا 91...و دیگه معدل کم تاثیر منفی نداره
  • امین A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    80 6
    دوستان و داوطلبین عزیز لطف کنید از طریق سامانه سنجش اعلام کنید که تمرد از رای دیوان عدالت اداری جرم محسوب میشه دکتر خدایی دنبال چی هستند و همیش میگن مجلس محترم بیان سر کار ……استفساریه حذف باید فورا از طریق سایت اعلام بشه ؟؟؟ همه میخوان کنکور در شرایط برابر باش اون عزیزانی هم که معدل 20 گرفتن مبارکشون باشه اما اگه واقعا میتونن تو کنکور ثابت کنند که نمرات رو خودشون گرفتم و این مدارس غیر انتفاعی و معلم هاشون سرجلسه تاثیری نداشتن اگر حرفتون در سازمان سنجش جایی نرفت از طریق …گروه تلگرامی باشگاه خبرنگاران و 20:30 شبکه خبر / جام جم و بازرسی کل کشور اقدام کنید تا کنکور یکسان و برابر و مساوات برگزار بشه هر کسی به حق خودش برسه با ارزوی قبولی و موفقیت همه عزیزان این مرز و بوم
  • میثم RO ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    44 3
    دانش آموزان مثل توپ هستن که فعلا به صورت تیک تاکای بارسلونا دارن باهامون برخورد میکنن. تا کی بی عدالتی..شما هروقت 3 سال دبیرستان رو نهایی و به صورت استاندارد برگزار کردید بعد کنکور رو حذف کنید
  • اسحاقی RO ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    52 5
    شما آقایان مسئول باید یه سر به حوزه های امتحان نهایی بزنید به صورت سر زده تا بفهمید که چه بی عدالتی یر در حق داوطلبان کرده اید
  • محمد امین A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    20 38
    این درست نیست که فقط 4 ساعت کنکور بصورت شانسی سرنوشت آینده افراد را رقم بزنه و کسانی که در طول دوره دبیرستان زحمت کشیده و درس خوانده اند احساس کنند زحمتشان نادیده گرفته میشود و استرس پیدا کنند و انگیزه درس خواندن را هم باین صورت از بین ببرند در ضمن تصمیم الان باید برای سالهای بعدی اجرا شود که از حالا به دانش آموزان اطلاع رسانی شده باشد نه فی البداهه برای سال پیش رو لطفا با سرنوشت مردم بازی نکنید
    • به امید عدالت IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      38 4
      اقا محمد .کی گفته کنکور شانسیه ؟گه یه نفر یه ماه نتونست برا امتحانات نهایی عالی درس بخونه یه عمر باید جوبشو بخوره؟در حالی که شما 2 بار میتونی کنکور بدی یکی از مسئولین مربوطه گفتن که نتایج مخدوشه یعنی درصدا با رتبه نمیخونه بعدشم کسی که معدل نهایی سال سوم خوبی داشته باشه که حاصل تلاش خودش باشه تاکید میکنم حاصل تلاش خودش قطعا کنکور خوبی خواهد داشت .و السلام
    • بی نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
      25 3
      به این تنگ نظریت فقط میخندم اقای محمد امین ..
  • رحیم A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    8 2
    حذف کنکوربرای بچه زرنگ ها خوبه اما برای مابقی باید برگزار بشه شاید در دوره تحصیل فرصت مطالعه نداشت ویا برعکس برای بچه زرنگها فرصت آمادگی برای کنکور نباشد
  • نسترن DE ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    23 2
    کسی که معدلش بالاست اگه با درس خوندن خودش باشه حتما سر جلسه کنکور میتونه خودش رو نشون بوه والا من کلی شنیدم که سر جلسه امتحان نهایی چقدر تقلب شده و چقدر معلم ها رسوندن هر وقت امتحان نهایی مثل کنکور تستی بود و خود سازمان سنجش تصحیح کرد و تقلبی توش نبود اون وقت بیاید تاثیر معدل تو کنکور بذارید نه با این همه تقلب بازی که الان تو مدارس میشه والا دیگه این همه بی عدالتی بسته دیگه این شرط معدل و بردارید کسی که معدلش خوبه پس تو کنکور برابر هم میتونه رتبه خوب کسب کنه اگه این حرفم غیر منطقیه بگید کسی که درساش بیسته درصداشم میره بالا نه اینکه به نفر معدلش 19.80 بعد تست که میزنا اندازه 30 درصدم نیشت حتی اگه تشریحی هم ازش بگیری کل راحل هارو بلد نیست من نمی دونم چه طور این معدل رو اورده
  • بی نام RO ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    5 39
    واقعا متاسفم برای کسانیکه رحماتمان رو دراین 4 سال نادیده میگیرند یک نفر سه سال دبیرستان مثل من خودشو واسه درس هلاک میکنه دیگه براش رمقی نمونده اخر سر همین 25 هم تو کنکورش تاثیر نداره ولی یکی به قول بعضیا فقط سال اخر میخونه و قبول میشه واقعا چه کشور با عدالتی فقط خدا عاقبتمون به خیر کنه
  • بی نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    8 15
    تاثیر مثبت باقی می ماند
  • عاطفه A1 ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    4 24
    امیدوارم این تاثیر 25درصدی برداشته نشه.من تو این سه سال مخصوصا سوم عالی درس خوندم و به خاطر همین فشارهای زیاد درس خوندن و یه اشتباه کوچیک نتونستم سال چهارم درس بخونم و تمام این 11سال تباه شد .حالا هم تنها امیدم به این تاثیره.که اگه اینطور باشه که میگن تاثیر مثبتبرای کسانی که مخالف هستن ضرری نداره در صورتی که برای کسی مثل من میتونه کمکم کنه.
  • محمد IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    11 2
    به نظرمن اگه 25درصدحذف بشه برای همه گروهابهتره ماهدفمون درطول چهارسال دبیرستام موفقیت درکنکوره برای چی اونوقت میان امتحان نهایی برگزارمیکنن که پرازتقلبه اگه هروقت تونستن اوت امنیت ومراقبتی که درحین برگزاری امتحان نهایی و طراح سوالات امتحان نهایی رو عین کنکورکنن اونوقت بیان دریاره 25درصد صحبت کنن امتحان هم یاید سال دوم وسوم وچهارم باشه نه فقط سوم
  • بی نام A1 ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
    13 1
    خدا کنکور تاثیر معدل برداشته بشه چون بعضی ها تو مدرسه کیلویی نمره گرفتن
  • نسترن RO ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    11 2
    ایشالله ک رای دیوان اجرا بشه چون انصاف نیس رتبه های ۹۴ غیرواقعین
  • علی IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    2 6
    اگه بردارن بده اگه قطعی باشه هم بده
  • محمد موسوی IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    17 5
    لطفا ازتون خواهش میکنم تاثیر امتحانات نهایی بردارید از کنکور ازتون خواهش میکنم بزارید همه چی برابر باشه شانس حضور تو دانشگاه برا همه یکسان باشه