استاندارتهران: هرکسی ازصندوق درآید به مجلس راه می‌یابد/ سندبدهند که یک میلیون نفر راهی تهران شده‌اند

استاندار تهران می‌گوید که تمامی تمهیدات برای زوایای مختلف صیانت از آرای مردم در انتخابات پیش‌رو اندیشیده شده است و بر این اساس نگرانی خاصی ندارد.

مریم محمدپور: روز جمعه دو انتخابات در کشور برگزار می‌شود و اگرچه فضاهای تبلیغاتی همچون دوره‌های گذشته شهرها را فرا نگرفته اما حساسیت در این دوره بالاست. به ویژه که علاوه بر انتخابات مجلس، حتی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز فضای دوقطبی ایجاد شده است. حساسیت دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در تهران اندکی بیشتر از سایر شهرها و استان‌های کشور است. هم از این لحاظ که تعداد نماینده‌های این شهر و استان نسبت به سایرین بیشتر است و هم از این جهت که  نمود رقابت‌های انتخاباتی در پاپتخت کشور بیشتر است. برای بررسی آخرین خبرها از فضای انتخابات، در روز پایانی تبلیغات به سراغ مسئول این امر در استان تهران رفته‌ایم. حسین هاشمی، استاندار تهران در این باره محافظه کارانه سخن می‌گوید و تمایلی به سخن گفتن از جزییات امر ندارد اما اطمینان می‌دهد که تدابیر لازم اندیشیده شده و جای نگرانی نیست.

مشروح گفت و گوی انتخاباتی خبرآنلاین با حسین هاشمی در ادامه می‌آید:

در انتخابات یکی از دغدغه‌های مردم، موضوع امنیت در انتخابات و صیانت از آراست. شما به عنوان مسئول برگزاری انتخابات در استان تهران، چه تدابیری برای رفع این دغدغه اندیشیده‌اید؟

قبلا هم اعلام کرده‌ایم که بی طرفی کامل  در انتخابات سیاست اصلی ما در دولت و وزارت کشور است. در این مسیر هم کوتاهی نکرده و نخواهیم کرد. اطمینان می‌دهیم که ارای مردم به عنوان امانتی که در دست من و مجموعه همکارانم در وزارت کشور هست، حتما صیانت می‌شود. حق الناسی که مقام معظم رهبری فرمودند در تمام مراحل اعمال می‌شود. تمام زوایایی که برای امنیت در انتخابات و صیانت از آرای مردم لازم بود، تمهیداتش اندیشیده و اقدامات لازم انجام شده است. ما در این رابطه نگرانی خاصی نداریم و به مردم اطمینان می‌دهیم که با حضور باشکوه‌شان، آرایشان صیانت می‌شود و اختیار مردم است که به هر کسی رای بدهند و هر کسی از مجموعه آرای مردم در صندوق‌ها بیرون آمد، مطمئنا منتخب مردم است.

تمهیداتی که اندیشیده شده را شرح می‌دهید؟

خیر. جزییات را نمی توانم بگویم. ولی اطمینان می‌دهم که تدابیر لازم هم اندیشیده و هم اتخاذ شده است.



یکی از وعده‌هایی که آقای رحمانی فضلی به مردم گفته بودند، جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به عرصه انتخابات است. در این زمینه چه کرده‌اید؟

دولت لایجه پیشنهادی خود را به مجلس برد اما این لایحه به هر دلیلی در مجلس مطرح نشد. اما به عنوان کسی که پنج دوره در مجلس بودم، امیدوارم اول مجلس دهم ، قانون جامع انتخابات مصوب شود. در دوره‌های مختلف، اصلاح قانون انتخابات را به اخر دوره می‌گذاریم و همیشه هم به مشکل می‌خوریم. اول سال مجلس دهم یک کار انقلابی انجام شود و هر آنچه برای انتخابات ضروری است، اندیشیده شود و لایجه به مجلس برود و مجلس دهم کمک کند که لایحه تصویب شود و به سال آخر نماند که مشکلاتی از این دست پیش بیاید مثلا عموما شائبه پیش می‌آمد که قانونی که تصویب می‌شود به نفع نمایندگان حاضر در مجلس است.

در همین دوره و با توجه به قانون فعلی، شما به عنوان مجری به مواردی برخورد کردید؟

ممکن است قانون  در بعضی چیزها ممکن است نقص داشته باشد اما باید قانون باید شفاف و بدون تفسیر و روان برای اجرا باشد. چون بحث حساس است و سرنوشت مردم در آن دخیل است. امیدوارم این اتفاق بیفتد و هر آنچه لازم است در آن دیده شود تا برای انتخبات ریاست جمهوری آتی مشکلی نداشته باشیم.

برخی از کاندیداها برای رای آوری از روش‌هایی مانند غذا دادن استفاده می‌کنند. این شیوه را می‌توان یکی از مصادیقی دانست که در لایحه پیشنهادی شما می‌آید؟

همین هاست. اگر در قانون پیش‌بینی کرده باشیم که این کار خلاف است، طبیعتا جلویش گرفته می‌شود. هر گونه هزینه غیرضروری و حرکت‌هایی که به لحاظ مالی مشکل آفرین هست، باید با این قانون مشکلش حل شود. الان بهانه ای دست می‌کنند و عده‌ای را دعوت کرده و شامی یا ناهاری می‌دهند. قانون صراحت ندارد که باید با این افراد چه کرد. اما باید قانونی داشته باشیم که در ان منابع مالی کاندیداها بسیار شفاف شود. این شفاف سازی در سلامت انتخابات بسیار کلیدی است.

موضوع دیگری که این قانون باید به آن پردازد، این است که باید مشخص کند که افرادی می‌توانند کاندیدا شوند که از صلاحیت اولیه برخوردار باشند، یعنی علاوه بر چیزی که الان داریم. مثلا یک جریان سیاسی او را تایید کند یا جمعی از افراد او را تایید کند یا تعهدی بدهد یا تعدادی امضا بیاورد. اینها باید بررسی شود و من فی البداهه می‌گویم اما باید راه‌هایی مشخص شود که جای خالی احزاب را پر کند. حداقل‌ها را می‌شود در قانون انتخابات مشخص کرد تا کسی که حداقل‌ها را ندارد نتواند وارد عرصه شود.

بر اساس قانونی که اکنون وجود دارد، در جریان برگزاری انتخابات به مواردی برخورد کردید که حاکی از ورود پول‌های کثیف به انتخابات باشد؟

بحث زیاد است. هر دو طرف همدیگر را متهم می‌کنند. جالب است که هر دو طرف هم هزینه می‌کنند و هم ادعا می‌کنند. بالاخره پول از جایی می‌آید و اگر شفاف شود، این اتهامات از بین می‌رود.

نگفتید که به موردی برخورد کردید؟

خیر. ما به چیزی برخورد نکردیم. در حد همین موضوعات رسانه‌ای که دو طرف یکدیگر را متهم می‌کنند. برای ما هم گزارش می‌آید. یعنی گزارش اتفاقاتی که می‌افتد را به ما می‌دهند.

و تخلفی صورت نگرفته است؟

تخلف در مجموع هست اما تخلف نگران کننده که در گذشته بوده، به نظر می‌رسد که در این دوره کمتر است.

شکایت هم داشتید؟

تعداد شکایت‌ها بالا نیست و موضوعاتی که شکایت می‌شود عادی و روتین است. رقبا از هم شکایت می‌کننند. شکایت‌های نگران کننده زیاد نبود. حتی درصحبت سخنگوی قوه قضائیه اشاره شده یا وزارت کشور اشاره کرده، مشخص می‌کند که تعداد بالا نیست.



انتخابات در این دوره دو قطبی شده، به ویژه در مورد انتخابات خبرگان، چنین شده است. برآوردهای شما جایی برای این احتمال می‌گذارد که اتفاقاتی که پس از انتخابات سال 88 افتاد، تکرار شود؟

تا الان که خدمت شما هستیم و بر اساس گزارش‌هایی که هر روز از فرماندارها می‌گیریم، آرامش کامل برقرار است و به لحاظ امنیتی تاکنون مشکلی نداشتیم و مطمئنا همین روند ادامه پیدا می‌کند. تا روز جمعه که مردم عزیزمان با طیب خاطر رای می‌دهند و کسی که بالا ترین رای را آورده، منتخب مردم خواهد بود.

جناح‌ها برای نظارت بر صندوق ها، ناظر معرفی کرده اند؟

هر گروهی حق دارند ناظر معرفی کنند. ما امسال تمهید کردیم که ناظر در صندوق‌ها باشند. در کل کشور برای هر صندوق یک بازرس گذاشته ایم که از ابتدا تا انتهای رای گیری و شمارش آرا حضور دارد. در جاهایی که حضور مردم بیشتر است دو نماینده فرمانداری داریم. حرکت‌هایی که کمک می‌کند انتخابات سلامت بیشتری داشته باشد، انجام داده ایم تا خطا به حداقل برسد که آرایی که مردم می‌دهند به دقت و درست خوانده شود.

عده‌ای شایعه کرده‌اند که روز شنبه مدارس تعطیل است.

مدارس تعطیل نیست.

مدارس با حجم کاری که دارند می‌توانند کلاس‌ها را برگزار کنند؟

شمارش آرا در یک اتاق انجام می‌شود و ما می‌توانیم قسمتی از مدرسه را برای این کار اختصاص دهیم و در این زمینه مشکلی نیست و هیچ مدرسه ای شنبه تعطیل نیست.

دیروز آقای منتجب نیا مطرح کرده اند که قرار است جناح رقیب یک میلیون نفر برای رای دادن به تهران بیاورد.

سند بدهند. اگر آنها سند دقیقی دارند حتما به ستاد وزرات کشور بدهند و حتما بررسی می‌شود.

پس در این زمینه گزارشی به شما نرسیده است؟

در حد همین گزارش‌های خبری است. البته ما تمهیدات لازم را برای ورودی‌های تهران انجام داده ایم.

ورود یک میلیون نفر به تهران شدنی است؟

غیرممکن است. البته هر کسی سندی دارد ارائه دهد؛ می‌خواهد اصولگرا باشد، اصلاح طلب یا اعتدال گرا باشد. برای ما فرقی ندارد. اگر سندی ارائه شود، مطمئن باشند که ما به طور دقیق رسیدگی می‌کنیم.

اگر فرض کنیم این ادعا درست باشد، در این صورت شما چه می‌کنید؟

جمعیت اطراف تهران مشخص است و افراد مشخص است. حتی سر صندوق‌ها در شهرهای کوچک و اطراف تهران شناخته شده هستند. به نظر من انجام چنین کاری سخت است اما باز هم فرمانداران و ستادهای اجرایی ما هوشیاری لازم را دارند. اما من باز هم تاکید می‌کنم که اگر اسناد قوی دارند به ما منعکس کنند. چراکه تا این لحظه ما این موضوع را در حد یک خبر شنیده ایم.

در پایان توضیح عددی درباره تعداد صندوق ها، واجدین شرایط و کاندیداها در استان تهران بفرمایید.

از ساعت هشت صبح روز جمعه هفتم اسفند رای گیری برای هر دو انتخابات شروع می‌شود. تمدید این زمان با ستاد وزارت کشور است. در کل استان تهران 1269 نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی داریم که از این تعداد، 1142 نفر در شهر تهران هستند. تعداد کل صندوق‌ها در استان 6138 عدد است که به همین تعداد، بازرس هم حضور دارند. تعداد صندوق‌ها در حوزه انتخابیه شهر تهران 4641عدد است. 122هزار و 760 نفر عوامل اجرایی برگزاری انتخابات است.

قرار است 30 نمانیده مجلس برای شهر تهران و 5 نماینده برای 5 حوزه انتخابیه سایر شهرهای استان و 4 نماینده اقلیت‌های مذهبی انتخاب شوند. همچنین 16 عضو مجلس خبرگان رهبری در استان تهران انتخاب می‌شوند. یعنی در مجموع 55 نفر در استان تهران انتخاب می‌شوند.

تعداد واجد شرایط در در حوزه انتخابیه تهران 6 میلیون و 571 هزار و 574 نفر و در استان تهران 8 میلیون و 400 هزار نفر است.

 

عکس ها از محمد محب زندی

17213

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 513388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =