شهروند نوشت: حال شناگاه‌های ساحلی خوب نیست. چند وقتی می‌شود که از آلودگی شناگاه‌ها، به‌خصوص شناگاه‌های شمالی کشور خبر می‌دهند و گزارش‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست هم از آلودگی میکروبی شناگاه‌های شمالی کشور حکایت دارند.

 آبان‌ ماه‌ سال‌ جاری بود که پروین فرشچی، معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به پایش‌های انجام شده در شناگاه‌های شمالی کشور اعلام کرد: «پایش‌ها نشان می‌دهد سواحل شمالی کشور بیشترین آلودگی را در بخش میکروبی دارند که بر این اساس نباید برای شنا و بهره‌برداری مورد استفاده قرار بگیرند.»

او شهریور‌ سال ٩٣ هم گفته بود: «نتایج پایش ٦١ شناگاه شمالی در بهار امسال نشان می‌دهد كه آلودگی‌های میکروبی ٩ شناگاه در مازندران، ٦ شناگاه در گیلان و یک شناگاه ساحلی در گلستان بیش از حد مجاز است.»

فرشچی شناگاه‌های خزرآباد ساری، لیدو رامسر، شهرک ایزدشهر، انارور نوشهر، رادیو دریای چالوس، رویان، ایزدشهر، نور جدید و جمشیدآباد نشتارود از استان مازندران و ساحل قو انزلی، صدف آستارا، تازه‌آباد رضوان‌شهر، قرق تالش و پاسداران انزلی از استان گیلان را شناگاه‌های آلوده معرفی کرده بود.

حالا چند ماهی از آخرین هشدارها در باره آلودگی میکروبی شناگاه‌های شمالی و نگرانی از شیوع بیماری‌های عفونی، پوستی و گوارشی به واسطه شنا در این شناگاه‌ها می‌گذرد و این بار معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد: «خوشبختانه بررسی‌ها نشان می‌دهد که آلودگی آب دریای خزر به‌حدی نیست که نتوان در آن شنا کرد؛ ولی مقرر شد در طرح مسیر سبز-ساحل پاک که قرار است امسال برای دومین‌بار در استان مازندران، گیلان، گلستان، قزوین، تهران و البرز اجرا شود سلسله اقداماتی نیز درخصوص پاکسازی و ممانعت از تخلیه زباله در سواحل و دریا به‌ویژه مکان‌های مورد استفاده جهت شنا استفاده شود.»

فرشچی در نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست با اشاره به این‌که یکی از معضلاتی که سازمان حفاظت محیط‌زیست با آن مواجه است موضوع ساخت‌وسازها در سواحل بوده که بسیاری از آنها در زمان ساخت حریم را رعایت نکرده‌اند، گفت: «سازمان محیط‌زیست مجبور شده فعالیت آنها را متوقف کند. مشکل دیگر نیز ساخت آب شیرین‌کن‌ها و جانمایی آنها در سواحل بوده است که معاونت دریایی درخواست کرده طرح‌های جانمایی این دستگاه‌ها پیش از نصب در اختیار محیط‌زیست قرار گیرد. درباره انتقال بین حوزه‌ای خزرسنگ‌ها نیز قرار شده تا طرح‌ها مربوط به آن در اختیار محیط‌زیست قرار گیرد.»

او در ادامه درباره پرورش ماهی در قفس هم یادآوری کرد: «درخواست پرورش ماهی در قفس در چند وقت اخیر بسیار افزایش یافته است؛ از این رو مجبور شدیم فعلا آن را متوقف کنیم چون به‌عنوان تهدیدی برای منطقه به حساب می‌آید. برای ساماندهی این بخش در یک هم‌اندیشی با شیلات قرار شد بر روی جانمایی، میزان حجم تولید و این‌که گونه‌ای پرورش یابد تصمیم‌گیری شود.»

فرشچی ادامه داد: «در برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری شده که سالانه ٢٠٠‌هزار تن ماهی به روش پرورش در قفس تولید شود. از این رو این مسأله نیازمند بررسی و دقت بسیار در اجرا است.»

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره پرورش ماهی تیلاپیا که در ماه‌های گذشته حواشی بسیاری را با خود همراه کرده است هم گفت: «تیلاپیا یک‌گونه غیربومی است که اگر وارد آب‌های کشور شود تهدیدی برای آبزیان بومی محسوب می‌شود. با اين وجود میزان تقاضا برای پرورش این ماهی در استان‌های مرکزی به‌حدی زیاد بود که با پرورش این ماهی به‌عنوان پایلوت در استان یزد و کرمان موافقت کردیم. در طرح پیشنهادی پرورش تیلاپیا در یزد فناوری‌اي معرفی شد که می‌تواند مانع رهاسازی این گونه ماهی در طبیعت شود که اگر موفق به اجرای کامل این طرح شوند و این گونه مهاجم وارد آب‌های کشور نشود، ممکن است با پرورش این ماهی در استان‌های دیگر موافقت شود. البته مجوز آن فقط در استان‌های مرکزی و رودخانه‌هایی که به دریا راه ندارند، صادر می‌شود.»

هندورابی جزیره گردشگری می‌شود

فرشچی در حاشیه این نشست از طرحی برای تبدیل جزیره هندورابی به مرکز گردشگری آرام خبر داد و گفت: «اگرمنطقه آزاد که از طرح گردشگری جزایر حمایت می‌کند بتواند نیازهای محیط‌زیستی سازمان را برآورده کند هر چه زودتر برای اجرایی شدن این طرح وارد عمل می‌شویم؛ زیرا بخشی از جزیره هندورابی پارک ملی است و از این‌رو نیازمند دقت و بررسی بیشتری است.»

او ادامه داد: «برای دیگر جزایر کشور هنوز برنامه‌ای به‌عنوان طرح گردشگری نداریم؛ البته معتقدیم تا زمانی که برای جزایر شناسنامه زیستی تهیه نشود، اجرای چنین طرح‌هایی سخت خواهد بود. با این وجود در تلاش هستیم تا برای جزایر جنوب کشور تا‌ سال ٩٥ شناسنامه زیستی تهیه کنیم.»

فرشچی همچنین از بازنگری در قوانین و مقررات دریایی خبر داد و گفت: «این قوانین در کل کشور یکسان است؛ درحالی‌که هر بخش از سواحل شکنندگی خاص خودش را دارد و از این رو بازبینی قوانین و مقررات دریایی را در دستور کار قرار دادیم که قرار است به صورت لایحه به دولت تقدیم شود.»

شناگاه‌های آلوده کشور شناسایی می‌شوند

هر چند که شهریور‌ سال گذشته فرشچی از آلودگی میکروبی ١٦ شناگاه شمالی خبر داده و حتی اسامی شناگاه‌ها را هم اعلام کرده بود، مدیرکل دفتر آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست هم از شناسایی شناگاه‌های آلوده کشور خبر داده است. ضیاءالدین الماسی گفت: «باتوجه به نزدیک شدن فصل تابستان، مسافران زیادی از شناگاه‌های شمالی کشور استفاده می‌کنند که بررسی میزان آلودگی، منشایابی و نصب پرچم با اعلام اخطار مبنی بر آلوده بودن آن شناگاه‌ها جزو برنامه‌های در دست اقدام معاونت محیط‌زیست دریایی است.»

او با اشاره به این‌که به‌طورکلی چهار نوع آلودگی عمده دریاها را تهدید می‌کند، ادامه داد: «آلودگی‌هایی با منشا فعالیت‌های نفتی، فلزات سنگین، آلودگی‌های ناشی از پساب‌های انسانی و آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های کشاورزی دریاهای کشور را تهدید می‌کند که برای هر چهار دسته از این آلودگی‌ها برنامه‌های مطالعاتی و پایش تدوین شده است.»

الماسی یادآوری کرد: «برای این منظور طرح مطالعاتی و پایش سواحل کشور با اولویت شناگاه‌ها در سواحل شمالی کشور درحال انجام است. شناگاه‌های ساحلی کشور از لحاظ آلودگی میکروبی مورد پایش قرار می‌گیرند که در نظر داریم تا قبل از رسیدن فصل شنا این برنامه به پایان برسد.»

مدیرکل دفتر آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست یادآوری کرد: «برخی فعالیت‌های انسانی اعم از صنعتی و کشاورزی موجب آلوده شدن شناگاه‌ها شده از این‌رو مکان‌یابی جدید آنها در دست اجرا است.»

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 515934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 0
    با اين وجود میزان تقاضا برای پرورش این ماهی در استان‌های مرکزی به‌حدی زیاد بود که با پرورش این ماهی به‌عنوان پایلوت در استان یزد و کرمان موافقت کردیم. یعنی چی که به حدی تقاضا زیاد بود موافقت کردیم؟ خوب پس هر چی تقاضا زیاد باشه خودشون انجام بدن چه نیاز به مجوز داره؟ یزد و کرمان، تو این کم آبی، پرورش ماهی؟؟