با 10 دانشگاه برتر فنی و مهندسی کشور آشنا شوید/ دانشگاه تهران، امیرکبیر و شریف در صدر

پس از آن که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از حضور 13 دانشگاه در بین دانشگاه های برتر جهان با رتبه بندی لایدن خبر داده بود، امروز نام ۱۰ دانشگاه کشور بر اساس مستندات دو پایگاه ISI و ISC بیشترین کمیت تولید علم ایران در حوزه فنی و مهندسی را تولید کرده اند، اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از آن که از سوی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ایران برترین کشور منطقه در تولید علم اعلام شد، سرپرست این پایگاه به اعلام 10 دانشگاه کشور که در حوزه فنی و مهندسی از نظر تولید علم بیشترین کمیت را داشتند پرداخت.

چند ماه پیش بر اساس آخرین نتایج نظام رتبه بندی سال ۲۰۱۵ لایدن ۱۳ دانشگاه ایرانی در میان ۷۵۰ دانشگاه برتر جهان مورد شناسایی، ارزیابی و رتبه بندی قرار گرفته بودند. در همین رابطه معاون پژوهشی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفته بود: در سال ۲۰۱۲ هیچ دانشگاهی از کشور در رتبه بندی لایدن حضور نداشت. در سال ۲۰۱۳ در مجموع ۵ دانشگاه از دانشگاه های کشور در این نظام رتبه بندی شدند. در سال ۲۰۱۴ تعداد دانشگاه های کشور به ۱۲ مورد رسید. در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۳ دانشگاه از ایران در جمع ۷۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند.

دانشگاه های ایران در بین برترین دانشگاه های جهان از نظر تولید علم

بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دانشگاه­های ایرانی در میان 750 دانشگاه برتر جهان رتبه آوردند که دانشگاه های حاضر در این رتبه بندی عبارت بودند از دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه شیراز، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه تبریز. 

این رتبه بندی نشان می دهد که نسبت به سال های گذشته عملکرد علمی و پژوهشی دانشگاه های کشور رشد قابل ملاحظه ای را داشته به نحوی که کلیه دانشگاه های کشور در بیشتر این شاخص ها رشد مثبتی داشته اند. ایران دارای بیشترین تعداد دانشگاه در رتبه بندی سال ۲۰۱۵ لایدن در بین کشورهای منطقه خاورمیانه است. در این رتبه بندی ۱۱ دانشگاه از ترکیه، ۷ دانشگاه از رژیم اشغالگر قدس، ۷ دانشگاه از عربستان سعودی و تنها ۳ دانشگاه از مصر در مجموع ۷۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند.

در این رتبه بندی که اخیرا انجام شد، دانشگاه صنعتی اصفهان و امیرکبیر، بهترین رتبه از نظر میزان تولیدات علمی را داشته اند.


رتبه بندی دانشگاه ایران لایدن



ایران، برترین کشور منطقه در تولید علم


پس از آن اعلام شد که ایران در منطقه، بالاترین میزان تولید علم را داراست. طبق گفته محمد جواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بررسی تعداد کل استنادهای صورت گرفته به تولیدات علمی کشور در سال ۲۰۱۴ تا تاریخ ۱۶/۱۱/۱۳۹۴ در دو پایگاه استنادی اسکوپوس و آی.اس.آی نشان می دهد که در این زمینه جمهوری اسلامی ایران به برترین کشور منطقه تبدیل شده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: هر چند جمهوری اسلامی ایران کمیت تولید علم کمتری نسبت به ترکیه تولید می کند، اما کیفیت تولیدات علمی ایران بالاتر از ترکیه است. بررسی تولید علم ایران و ترکیه در معتبرترین مجلات بین المللی نمایه شده در پایگاه استنادی تامسون رویترز (آی.اس.آی) این واقعیت را به خوبی نشان می دهد. کیفیت علم تولید شده که با شمارش میزان استفاده از آن و يا ميزان استنادها به مقالات سنجیده می شود یکی از مهمترین عوامل مرجعیت علم بین الملل هستند. مرجعیت علمی و فناوری اولین بند از سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است.

استناد به تولیدات علمی بیانگر میزان استفاده از این تولیدات است و هر چه استفاده بیشتر باشد مرجعیت بیشتر است. سهم ایران از کل استنادهای دنیا در سال ۲۰۱۰ حدود ۰.۹٪ (نه دهم درصد) بود و این رقم در سال ۲۰۱۴ به حدود ۱.۴٪ ( یک ممیز چهار دهم درصد) از کل استنادهای دنیا رسیده است. 

سرپرست ISC در این رابطه گفت: هر چند در سال های گذشته بیش از هر چیز کمیت تولید علم در سطح کشور مورد توجه قرار گرفته است، اما سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری در ۱۳۹۳ به کمیت تولید علم توام با مرجعیت علم و فناوری تاكيد دارد. چنانچه در این سیاست ها مشخص شده است مرجعیت علم و فناوری نیازمند جهاد است. 


جدیدترین رتبه بندی دانشگاه های فنی مهندسی

امروز هم پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، رتبه بندی دانشگاه های فنی و مهندسی را اعلام کرد. دکتر محمدجواد دهقانی گفت: هر چند افزایش کمی علم شرط لازم برای مرجعیت علمی است، اما شرط کافی نیست. مجلات علمی اساس محتوای پایگاه های استنادی را تشکیل می دهند و این پایگاه ها مدعی نمایه سازی معتبرترین مجلات علمی دنیا هستند.

او ادامه داد: از نگاه پایگاه های استنادی، میزان استفاده از مجلات علمی میزان اعتبار آن ها را تعیین می کند. اهمیت میزان استفاده در دنیای علم باعث شده تا پایگاه های استنادی به عنوان مرجع اندازه گیری برتری علمی در سطح بین المللی از مقبولیت ویژه ای برخوردار شوند.

دهقانی گفت: بررسی پایگاه استنادی ISI در ۲۵ سال گذشته نشان می دهد که ۴۱ درصد از کمیت علم تولید شده دنیا حتی یکبار نیز مورد استفاده قرار نگرفته اند. در همین حال مابقی کمیت تولید علم دنیا بیش از ۴۰۰ میلیون بار مورد استناد قرار گرفته اند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: در سطح بین المللی پژوهشگران حوزه فنی و مهندسی کشور بعد از پژوهشگران حوزه علوم انسانی موثرترین پژوهش های جمهوری اسلامی ایران را تولید می کنند. این مقایسه از طریق هنجاری سازی (نرمال سازی) استنادها امکان پذیر شد.

وی ادامه داد: استنادها مهمترین شاخص مرجعیت علمی در دنیای علم امروز محسوب می شوند و میزان استفاده از پژوهش انجام شده را نشان می دهند. اما مقایسه استنادها بدون هنجاری سازی، مقایسه ای اشتباه است.

سرپرست ISC گفت: اگر حاصل استناد نرمال شده کمتر از یک باشد به آن مفهوم خواهد بود که ضعیف تر از متوسط دنیا عمل شده است و اگر حاصل بالاتر از یک باشد بیانگر آنست که برتر از متوسط بین المللی عمل شده است. متوسط استنادهای نرمال شده حوزه فنی و مهندسی کشور ۰.۹۸ است.

وی افزود: بنابراین از لحاظ کیفی پژوهشگران فنی و مهندسی کشور تقریبا در سطح متوسط بین المللی عمل می کنند که البته با در نظر گرفتن حجم نسبی کمیت تولید علم در حوزه فنی و مهندسی باید خاطر نشان کرد که بهترین پژوهش های بین المللی کشور در همین حوزه صورت می گیرد.

دهقانی گفت: بررسی تولیدات علمی جمهوری اسلامی ایران در حوزه فنی و مهندسی در دو پایگاه استنادی تامسون رویترز (ISI) و علوم جهان اسلام (ISC) تا پایان سال ۲۰۱۴ در معتبرترین مجلات ملی و بین المللی آمار دانشگاه های ایران را نشان می دهد.

وی افزود: به این ترتیب دانشگاه های تهران، صنعتی امیركبیر، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، شیراز و فردوسی مشهد بیشترین کمیت تولید علم ایران در حوزه فنی و مهندسی را تولید کرده اند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) خاطرنشان کرد: ۱۴۱۱۰ مدرک از دانشگاه تهران در این دو پایگاه نمایه سازی شده است. از سایر دانشگاه ها به ترتیب ۱۲۶۱۴، ۱۱۹۵۱، ۱۰۴۶۸، ۸۵۸۲، ۵۷۴۶، ۴۶۳۴، ۴۳۴۰، ۴۲۲۲ و ۴۰۵۴ مدرک در پایگاه های ISI و ISC نمایه شده است.

دهقانی گفت: با نرمال سازی استنادها تغییراتی در فهرست ۱۰ دانشگاه برتر که بیشترین کمیت تولید علم در حوزه فنی و مهندسی کشور را تولید کرده اند ظاهر می شود. با نرمال سازی استنادها تفاوتهای رشته ای، زمانی و نوع مدرک قابل کنترل گشته و مقایسه مولفه های تولید علم امکان پذیر می شود.

 

رتبه 10 دانشگاه فنی و مهندسی

 

او افزود: نرمال سازی و محاسبه تعداد کل استنادهای نرمال شده برای دانشگاه های کشور نشان می دهد که دانشگاه های تهران، صنعتی امیركبیر، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، تبریز، شیراز، صنعتی نوشیروانی بابل و آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران به ترتیب بیشترین تعداد استنادها را دریافت کرده اند.

 

 

جدول رتبه بندی دانشگاه های فنی

 

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: بررسی تولید علم دانشگاه های کشور از جنبه های مختلف نقاط قوت و ضعف آن ها را معین می نماید. اثربخشی کمیت تولید علم دانشگاه های کشور در حوزه فنی و مهندسی نیز با یکدیگر یکسان نیست به نحوی که برخی دانشگاه ها برتر، برخی پایین تر و برخی در سطح متوسط جهانی عمل می کنند.

طبق اعلام او، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل موثرترین تحقیقات علمی کشور در حوزه فنی و مهندسی را انجام می دهد. اثربخشی تولیدات علمی این دانشگاه دو و نیم برابر متوسط جهانی است. دانشگاه یاسوج در رتبه بعدی اثربخشی تولیدات علمی قرار دارد. اثربخشی تولیدات علمی این دانشگاه ۲.۳ برابر متوسط جهانی حوزه های وابسته به فنی و مهندسی است. اثر بخشی تولیدات علمی دانشگاه مازندران در این حوزه نیز ۲.۱ متوسط جهانی است بنابراین از این حیث این دانشگاه در رتبه سوم قرار می گیرد.

دانشگاه صنعتی شیراز از این لحاظ در جایگاه چهارم کشور قرار دارد. اثر بخشی تولیدات علمی این دانشگاه ۱.۷ است. پژوهشگران فنی و مهندسی دانشگاه خلیج فارس علمی را تولید می کنند که ۱.۵ برابر متوسط جهانی استناد دریافت می کند. دانشگاه های کاشان، بوعلی سینا، رازی، سمنان و تبریز به ترتیب جایگاه های بعدی کشور را کسب کرده اند. اثربخشی تولیدات علمی حوزه فنی و مهندسی در این دانشگاه ها به ترتیب بین ۱.۴ تا ۱.۲ برابر متوسط جهانی است.

با این که در سال های اخیر ایران از نظر تولید علم به کمیت قابل قبولی دسترسی پیدا کرده، اما توجه به کیفیت هم از آن نکاتی است که باید بیشتر به آن توجه شود تا از این بابت نیز دانشگاه های کشور در رتبه بندی ها به مقاطع قابل قبولی برسند.

304 42

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 516439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    30 99
    شریف، تهران، امیرکبیر، علم و صنعت، صنعتی اصفهان
    • بی نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
      37 11
      منظور؟
    • حسن IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
      23 5
      اینکه ایران دارای بیشترین تعداد دانشگاه در بین کشورهای منطقه خاورمیانه است نمی شه مقایسه کرد،این میشه کمیت، بی زحمت رتبه دانشگاه های کشور های خاورمیانه رو لیست کنید تا با مقایسه رتبه ها نتیجه گیری کنیم.
    • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
      24 4
      حجم مقالات و تعداد دانشگاه هارو رها کنید اگه راست می گویید رتبه علمی دانشگاه های خاورمیانه رو به ترتیب بزنید تا ببینیم کجای کاریم
  • علی A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    66 25
    واقعا دانشکده فنی تهران به طور کلی از شریف سر تره.هر چند جو کنکور شریف رو ترجیح میده بعد تهران رو
    • بی نام DE ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
      19 3
      قبول دارم. به نظرم سطح آموزش کلاس های شریف خیلی پایینه. مباحثی که گفته می شه خیلی کمه، وگرنه دانشجوها با استاد سخت گیر درس برنمی دارن که معدلشون پایین نیاد. چون هدفشون یادگیری نیست، بلکه معدل بالا برای اپلای است. سطح کلاس های تهران به مراتب بالاتر و به دانشگاههای مطرح دنیا نزدیک تره. بماند که بنده به نظرم دانشگاههای ایران مخصوصا در زمینه کامپیوتر خیلی عقب مانده است و مباحثی کاملا کهنه و بی مصرف تدریس می شود.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    36 8
    فقط عشق و سنگک...
  • شهروند RO ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    8 66
    پس جایگاه دانشگاه فنی دختران شریعتی کجاست؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    57 7
    چه خوب بود که رتبه بندی تایمز یا کیو اس یا شانگهای رو هم میذاشتید. متاسفانه در بین 400 دانشگاه برتر جهان در هر سه این شاخصها اصلا هیچ دانشگاهی از ایران حضور نداره. در مورد این مقالات و استنادها و..باید بگم که اکثرا باز تولید علم از مقاله های خارج هستند و بیشتر برای ارتقای هیات علمی و...به کار میروند کاربرد خاصی ندارند.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    104 4
    واقیعتش رو بخواید اکثر دانشجوها سعی می کنن یکی دو مقاله بدن برای این که بتونن راحت تر پذیرش یگیرن از دانشگاه ها خارجی و برن از ایران. یکیش خود من. آدم یک بار تو این دنیا زندگی می کنه...
  • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    80 9
    اگه ما اولیم پس خدا به داد اخریا برسه
    • بی نام RU ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
      30 8
      این خوب اومدی . زدی تو خال
  • علی EU ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    13 24
    فقط شیرازتهرانتبریزاصفهانمشهد.
    • بی نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
      66 4
      شما که حوصله نداشتی یه فاصله بدی بین شهره، چطور مقاله میدین؟
  • بی نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    63 5
    90 درصد مقالات ایران زورکی هستن .
  • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    41 35
    از همون علوم تحقیقاتش معلومه چقدر رتبه بندی قابل استنادیه .خخخخخ فکر کن از شهید بهشتی بالاتر قرارش دادن
    • بی نام A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
      35 27
      آخه دوستان سهمیه ای تو علوم تحقیقات نیستند...
    • بی نام A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
      15 30
      میدونی علوم تحقیقات تنها اندازه کل وزارت علوم بودجه عمرانی داره؟ میدونی تو ارشد بهترین اساتید ایران در دانشگاه دولتی رو هیت علمی کرده؟ میدونی همین فرمود بره جزو چهار تا دانشگاه برتر ایران میشه یعنی شریف تهران امیر کبیر علوم تحقیقات میدونی علوم تحقیقات دانشگاه مادر تلقی میشه یعنی پزشکی و فنی پ انسانی داره ولی امیر کبیر و شریف این طور نیستن میدونی علوم تحقیقات شده چشم دانشگاه آزاد یعنی از همه جا میزنن و خرج اونجا میکنن یعنی حیثیتی هست براشون الان مسخره میکنن یه عده ولی واقعیت هست
    • سینا A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
      12 36
      علوم تحقیقات تو همه رنک ها از خواجه نصیرم بالاتر هستش. اسم نیکخواه بهرامی مکانیکش می ارزه به کل شریف
    • بی نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
      15 8
      اینا نمیدونن کیا میرن دانشگاه ازاد.میانگین 5درصد. الانم بدون کنکور
  • مینو RU ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    47 6
    در برخی کشورهای پیشرفته انتشار مقاله ای اس آی هیچ امتیازی برای استاد یا دانشجو ندارد. در واقع مدیران آموزش عالی این کشورها معتقدند که دلیلی ندارد دانش ، فن و اطلاعات کشورمان را مجانی در اختیار بیگانگان قرار دهیم.
  • بی نام A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    2 7
    جالبه در رتبه بندی استنادی شریف اوله ولی تو ردیف سوم قرار گرفته؟
  • دانشجو حقوق IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    37 15
    یعنی ما دانشجوهای رشته های علوم انسانی اینقد بی ارزش هستیم که توی هیچ رتبه بندی ما رو دخیل نمی دونن ؟؟ ... واقعا که ... فقط دانشجوهای فنی مهندسی ریاضی و تجربی ارزش دارن ؟؟؟ .... متاسفم واقعا
    • بی نام A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
      11 3
      واقعیت اینه که ما تو علوم انسانی خروجی نداریم.
    • محمد رضا A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
      22 4
      واقعیت اینه در چند سال گذشته اکثر دانش آموزانی که قویتر از بقیه بودن اول به سمت ریاضی و بعد تجربی به هر دلیلی هدایت می شدند و در حال حاضر هم همینطور با این تفاوت که گرایش به تجربی به دلایل کاملا واضح در بین همگان پیر و جوون هم نمیشناسه بیشتر شده. این ضعف سیستم آموزش و پرورشه شما باید یقه آموزش و پرورشو بگیرید که چرا به علوم انسانی بی توجهی کرده و می کند که در "حال حاضر" نمی توان در حوزه علوم انسانی چندان فرد نخبه ای یافت. حوزه ای که اگر به آن توجه بیشتری می شد وضع کشور خیلی بهتر از این بود. متاسفانه از نظر هوش و استعداد و همچنین نیاز کشور توازنی بین تعداد دانش آموزان و رشته های تحصیلی دبیرستان وجود ندارد
    • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
      15 13
      دوست عزیز کاربرد علوم انسانی با علوم مهندسی از زمین تا آسمون فرق میکنه؛ پیشرفت کردن در علوم مهندسی به معنای پیشرفته شدن صنعتی کشور هست و به همین علت هست که مدام این موضوع رو بررسی میکنن.
    • بی نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
      11 2
      اگه به علوم انسانی توجه می شد که الان تو مدیریت انقد پیشرو نبودیم. ماشالله همم مدیرن.
    • بی نام A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
      15 3
      کسی برای انسان و علوم مربوطه ارزش قاپل نیست. وگرنه تمام مشکلات جامعه بخاطر عدم پژوهش و جایگاه تحقیق در مورد علوم انسانی هست. اینجا فقط پول حرف اول رو می زنه و بس.
  • اکرم سادات A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    7 4
    نزدیک بود جا بمونم... دانشگاه فرهنگیانو جا گذاشتین، یکی از دوستام یه بار با نوشته ش این دانشگاهو حسابی بهم ریخت، عالی بود
  • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    11 3
    به نظر من مقاله را نباید ملاک رتبه به اساتید داد چون خودتان که می دانید احتیاج به گفتن نیست
  • مینا A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    3 22
    پس دانشگاه صنعتی بیرجند چی؟