واحد مرکزی خبر نوشت: داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات، از نظام اقتصادی فاسد این کشور انتقاد کرد.

به گزارش رویترز، برنی ساندرز نامزدِ دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به جمع هواداران خود گفت: شما برادران کوکKoch brothers را می شناسید؛ برادران کوک و شماری از دیگر میلیاردرها تقریباً نهصد میلیون دلار هزینه می کنند تا (نتایج) این انتخابات را برای نامزدهایی بخرند که نماینده ثروتمندان و قدرتمندان هستند. زمانی که یک خانواده و شمار اندکی از دیگر میلیاردرها بیش از کل تشکیلات حزب دموکرات یا جمهوری خواه، در انتخابات پول هزینه می کند، این دیگر دموکراسی نیست، بلکه حکومت گروه اندک (الیگارشی) است و ما آن را متوقف خواهیم کرد.

ساندرز افزود: زمانی که از تفاوت ها بین خودم و هیلاری کلینتون صحبت می کنم، این مسئله نیز یکی از آنها است و به شما می گویم چرا: هیلاری کلینتون شماری حامیان مالی مستقل و عمده(Super PAC) دارد؛ یکی از حامیان او اخیراً گزارش داد بیست و پنج میلیون دلار سود ویژه وجود دارد که پانزده میلیون دلار آن فقط از وال استریت است. در طول تاریخ، هر نامزدی اعم از جمهوری خواه یا دموکرات زمانی که از وال استریت، شرکت های داروسازی یا صنایع وابسته به سوخت های فسیلی، پول کلانی دریافت می کند، همواره گفته است این پول ها روی من اثر نخواهد داشت. سوال من این است که اگر این پول قرار نیست روی تصمیم گیری آنها اثر بگذارد، چرا وال استریت باید پانزده میلیون دلار هزینه کند؟

البته این مسئله فقط به هیلاری کلینتون محدود نمی شود، زیرا همه نامزدهای جمهوری خواه نیز مقادیر زیادی پول دریافت می کنند. نکته دوم درباره هیلاری کلینتون این که همان طور که می دانید او چندین سخنرانی غیر علنی (و پشت درهای بسته) برای وال استریت داشته است. در واقع، او به ازای هر سخنرانی، دویست و بیست و پنج هزار دلار پول گرفته است. به عقیده من، اگر قرار است آدم برای یک سخنرانی، دویست و بیست و پنج هزار دلار پول بگیرد، این سخنرانی باید فوق العاده باشد؛ سخنرانی حیرت انگیزی که باید آن را با مردم آمریکا نیز در میان گذاشت! با این مبلغ، سخنرانی باید مانند نطق شکسپیر باشد. بنابراین، همه ما منتظریم تا این سخنرانی را بشنویم.

ساندرز در ادامه افزود فقط نظام مالی انتخاباتی، فاسد نیست، بلکه اقتصاد آمریکا نیز برپایه تقلب است. منظور از اقتصاد تقلبی این است که میلیون ها نفر از مردم طبقه متوسط امروزه ساعات کاری بیشتری در ازای دستمزد پایین تر دارند. این در شرایطی است که امروزه با انفجار فناوری و افزایش فعالیت مولد روبرو هستیم. دستکم می دانم که در ایالت میشیگان این صحت دارد و مردم گاه دو یا سه شغل دارند و می کوشند درآمد و بیمه درمانی لازم را برای خانواده هایشان فراهم کنند. ما بیشترین ساعات کاری را در بین مردم کشورهای صنعتی داریم؛ ژاپنی ها مردم بسیار سخت کوشی هستند، اما ساعت کاری سالانه ما از ژاپنی ها بیشتر است. این ساعات کار طولانی به خانواده ها لطمه می زند. نهایتاً نیز هشتاد و پنج درصد از کل درآمدهای تازه ایجاد شده به یک درصد بالای جامعه می رسد.

برنی ساندرز گفت سومین بخش برنامه انتخاباتی ما به نظام ناکارآمد عدالت کیفری مربوط می شود. ستاد انتخاباتی من از مردم می خواهد دایره فکر محدود نداشته باشند و به چیزی فراتر از آنچه اوضاع کنونی و تلویزیون می خواهد به عنوان گزینه های موجود به شما القاء کند، فکر کنند. همه رسانه ها به طور شبانه روزی درباره همه مسائل صحبت می کنند، مگر مسائلی که بیش از همه برای آمریکایی ها اهمیت دارد. یکی از آنها این است که ما باید از خود بپرسیم که چرا در آمریکا، ثروتمندترین کشور دنیا، بیش از هر کشور دیگری در دنیا زندانی وجود دارد؟
بیشتر این زندانیان را نیز به شکل نامتوازنی، سیاهپوستان، لاتین تبارها و سرخپوستان تشکیل داده اند. بنابراین ما در کنار یکدیگر برای ایجاد شغل و آموزش سرمایه گذاری می کنیم نه زندان یا حبس.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 516778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    13 7
    عالی بود یعنی از یک سیاستمدار آمریکایی چنین حرفهایی بعید بود . اگه مردم آمریکا حرفهاشو درک نکنند و بهش رای ندن واقعا یا احمقند یا کسایی هستند که منافعشون با روی کار اومدن او به خطر میفته . اگه سندرز رئیس جمهور آمریکا بشه آمریکای متفاوتی رو در آینده شاهد خواهیم بود .
  • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    4 27
    نميدونم چرا اين حرفا منو به ياد دكتر محمود ميندازه
    • بی نام US ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
      17 1
      چه ربطی داره؟ مگه هر کسی از عدالت حرف زد "معجزه هزاره" هست؟ بدبختی ما اینه که پرچم عدالت طلبی رو کسی به دست گرفت که اتفاقا از طرف نهادهای قدرت و ثروت حمایت میشد. اون آدم مردم رو فریب داد و کاری کرد که دیگه حتی جرأت نکنیم از عدالت حرف بزنیم.
    • بهروز US ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
      3 2
      یه چیزی شنیدی یرادر من چه ربطی دارن به هم آخه؟
    • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
      0 0
      دقیقا .... در من هم همین حس را ایجاد کرد. بعید می دونم مردم امریکا به او رای دهند.
  • سعید A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    7 12
    حتما در ادامه میخواهیم بگین امریکا دمکراسی و انتخابات آزاد نداره و ایران بهترین کشور دنیاست. ما خوبیم دنیا بد
  • رضا A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    4 1
    در آمریکا آزادی بیان هست ولی برای اینکه حرفتو کسی بشنوه باید هزاران دلار خرج کنی که یه شبکه حاضر باشه یه دقیقه حرفتو پخش کنه یا یه روزنامه پر تیراژ یه مقاله ازت چاپ کنه چون همه چیز روی پول میگرده بنا بر این این آزادی بیان زیاد خطری برای کسی نداره چون اغلب افرادی که حرف حق میزنند پول ندارند.