معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با اشاره به شناسایی مسیرهای مختلف جاده ابریشم در داخل ایران و کشف ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل گردشگری در آن مسیرها از تهیه و تدوین سند ملی توسعه و مدیریت راه ابریشم خبر داد و گفت:

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ مرتضی رحمانی موحد در اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو گروه جاده ابریشم سازمان جهانی جهانگردی که با حضور طالب ریفاعی دبیر کل UNWTO، وزرای گردشگری، مقامات و سفرای کشورهای عضو کمیته جاده ابریشم برگزار شد، درباره اقدامات و فعالیت‌های سازمان در خصوص توسعه همکاری‌ها در قالب جاده ابریشم اظهار داشت: مایه مباهات و خرسندی اینجانب است که در این نشست مهم پیرامون یکی از برجسته ترین میراث بجای مانده از تمدن‌های کهن بشریت و نحوه توسعه گردشگری به‌عنوان ابزاری جهت توسعه اقتصادی، اجتماعی و نزدیکی ملل به یکدیگر مطالبی را بعرض برسانم.

وی تشریح کرد: امروزه می‌توان شبکه راه‌های ابریشم را یک کریدور تجاری فرهنگی نامید که سه تمدن بزرگ جهانی یعنی چین، پارس و روم را در دوران تاریخی به هم متصل می‌نمود و جدا از تبادلات اقتصادی و تجاری، به عنوان بستری از مراودات فرهنگی، زبانی و تمدنی عمل می‌کرد.

رحمانی موحد با بیان اینکه مسیر اصلی راه ابریشم در ایران امروز، راه‌های تاریخی ترکیه و عراق امروزی را به راه‌های تاریخی آسیای میانه و یا در نگاهی وسیع‌تر تمدن باستانی چین را از طریق ایران باستان به تمدن روم باستان پیوند می‌دهد، گفت: اصلی ترین بخش این راه که امروزه مرزهای شمال غربی ایران را به مرزهای شرقی فعلی ایران متصل می‌کند تقریبا منطبق بر راه‌های امروزی (خصوصا راه آهن) این محدوده است که خوشبختانه شاخه‌های اصلی راه ابریشم در ایران از مسیرهای اصلی این راه بوده اند و امروزه از راه‌های اصلی گردشگری کشور بشمار می‌روند.

وی گفت: بدیهی است با توسعه راه ابریشم، تمام شهرها و روستاهای مسیر از یک نوع بینش جدید در عرصه فرهنگی برخوردار خواهند شد.

معاون گردشگری کشور افزود: چنانچه ظرفیت فرهنگی مسیر از طریق آگاه سازی و حفظ فرهنگ بومی مورد توجه قرار گیرد، نتیجه آن انتقال فرهنگ بومی و توجه به داشته‌های بومی خواهد بود که خود یکی از جاذبه‌های گردشگری بشمار می‌رود. از این رو بمنظور توسعه گردشگری در مسیر راه ابریشم لزوم احیا و پررنگ کردن فرهنگ‌ها، آئین و سنن متنوع کشورهای حوزه آن جاده به‌عنوان جاذبه مهم در جذب گردشگر از اهمیت بالایی برخوردار است.

رحمانی موحد همچنین با اشاره به اینکه بی تردید توسعه گردشگری پایدار در مناطق عبوری راه ابریشم منجر به اثرات مثبت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی خواهد شد، اظهار داشت: این شرایط خود مستلزم تدوین راهبردهای موثر در حوزه‌های طراحی و برنامه ریزی گردشگری، توسعه و همچنین بازاریابی و تبلیغات در سطوح محلی، منطقه ای و بین المللی است.

وی گفت: تحقق چنین آرمانی بی شک زمینه‌های بسیار مناسبی را برای انتفاع کشورهای مسیر جاده فراهم خواهد آورد و به نزدیکی مناسبات سیاسی، اقتصادی و همچنین تعاملات سازنده فرهنگی ملت‌ها خواهد انجامید.

این مقام مسئول به نمایندگی از کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران افتخار این را دارد که طی چند سال گذشته در راستای توسعه گردشگری در مسیر جاده ابریشم اقدامات قابل توجهی را بعمل آورده است؛ لذا در این ارتباط ضمن شناسایی مسیرهای مختلف جاده ابریشم در داخل کشور و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل گردشگری در آن مسیرها، سند ملی توسعه و مدیریت راه ابریشم تهیه و تدوین شده است.

رحمانی موحد گفت: بر این اساس آئین نامه و دستورالعمل مربوطه تنظیم و به زودی برای اجرا به استان‌های مربوطه ابلاغ خواهد شد، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بهره برداری از ظرفیت های تبلیغاتی خود، فعالیت‌های متنوعی را جهت معرفی حوزه های گردشگری مسیر جاده ابریشم به‌عمل آورد.

این مقام مسئول در پایان خطاب به جمع حاضر گفت: اینجانب همچنین افتخار دارم به اطلاع برسانم که ششمین نشست کارگروه برنامه جاده ابریشم سازمان جهانی گردشگری طی روزهای 22 لغایت 25 آوریل 2016 در شهر زیبای ارومیه واقع در استان آذربایجان غربی ایران برگزار خواهد شد. در این نشست مقرر است پیرامون راهبردها و ابتکارات توسعه تعاملات بین المللی در ارتباط با گردشگری در مسیر جاده ابریشم، نحوه ارتقاء مناسبات و همکاری‌های فرهنگی بعنوان ابزاری جهت توسعه کارآمد و بازاریابی مشارکتی، ظرفیت سازی و همچنین پیگیری مصوبات این نشست بحث و تبادل نظر به‌عمل خواهد آمد. مایلم در پایان به نمایندگی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ضمن دعوت از تمام مقامات کشورهای عضو برنامه جاده ابریشم سازمان جهانی گردشگری برای حضور در نشست یاد شده، مراتب آمادگی کشورم را در خصوص احیاء و توسعه اقتصادی و اجتماعی به‌ویژه گردشگری جاده ابریشم اعلام دارم.

ششمین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو گروه جاده ابریشم سازمان جهانی جهانگردی امروز با حضور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه نمایشگاه ITB در شهر برلین آلمان برگزار شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 518048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =