۰ نفر
۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۸

تسنیم نوشت:وزیر نیرو با بیان اینکه چاره ای جز انتقال آب بین حوضه ای نداریم، از برنامه ریزی برای انتقال آب خزر، خلیج فارس و دریای عمان به شهرهای مرکزی ایران خبر داد.

حمید چیت چیان  اظهار داشت: جمعیت پراکنده کشور و مناطق تمرکز جمعیتی که بیش از ظرفیت های تأمین آب، جمعیت در آنجا ساکن شده و همچنین تغییر اقلیم و تغییر الگوی بارش ها چاره ای برای ما باقی نگذاشته جز اینکه به انتقال آب بین حوضه ای اقدام کنیم.

وی افزود: اینکار به معنای این نیست که در نقاطی که آب را به دیگر نقاط انتقال می دهیم مشکلات آبی به وجود بیاید؛ بلکه اینکار با مطالعات گسترده انجام می شود که بعضا یک پروژه انتقال آب، پیش از رسیدن به زمان اجرا، سالها مورد مطالعه و پایش قرار می گیرد و از نقاطی اقدام به انتقال آب می کنیم که ظرفیت های لازم را داشته باشد.

وزیر نیرو با بیان اینکه انتقال آب بین حوضه ای با اولویت شرب انجام خواهد شد، گفت: طرح انتقال آب از خزر به فلات مرکزی مطالعات اولیه اش تکمیل شده و پس از هماهنگی کامل با سازمان حفاظت محیط زیست، در خصوص زمانبندی انتخاب پیمانکار و دیگر مراحل اجرایی این پروژه تصمیم گیری خواهد شد.

چیت چیان همچنین به رونق پروژه های انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به شهرهای جنوبی و فلات مرکزی ایران اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی به ویژه در بخش صنعت برای بهره مندی از آب خلیج فارس و دریای عمان در حال سرمایه گذاری است تا با انتقال آب و شیرین سازی آن، آب مورد نیاز خود را در شهرهای جنوبی تأمین کند؛ همچنین در حال برنامه ریزی برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به شهرهای مرکزی کشور هستیم.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 518864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    88 39
    باز به جای اینکه مصرف درست در کشاورزی و کارخانه‌ها و لایروبی و آموزش به مردم اصراف‌کار رو جدی بگیرند به روش‌های محیرالعقول راه آوردند این وزیر نیرو هم بدجوری داره شبیه وزیر ورزش میشه
    • محمد RU ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
      4 2
      کجای این طرح ها محیر العقول است. معلوم است هیچوقت از ایران خارج نشدی تا متوجه شوید بشر چه اندازه پیشرفت کرده است. ما باید با کمک کشورهای پیشرفته دنیا مثل ژاپن، ایالات متحده کانادا این طرح ملی و حیاتی را هر چه سریعتر شروع کنیم و یک کانال بزرگ از شمال تا جنوب ایران حفر کنیم و با ساخت نیروگاههای کوچک هسته ای در مجاورت این کانال آب را هم شیرین کنیم.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    خدا بدادمون برسه.ایندفعه معلوم نیست چه خرابکاری بکنن
  • aa IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    من می ترسم اب دریاها رو هم تموم کنیم
  • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    52 61
    اجازه نمی دهیم
    • حسام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
      68 39
      می گه آبی برای خوردن ندارن. اونوقت اجازه نمیدی؟ مثل اینکه خودت وسط شهر بزرگی و هی تند تند آب یخت رو از یخچال سایدبایساید می خوری و خبر از روستایی که هر روز باید کلی راه برن تا یه تانکر بیاد آب بخرن نداری؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    42 11
    برادر سر دار سازندگی طرح اوردن اب دریای عمان و خلیج فارس به کرمان رو داد و برادر دیگه از سمنان هم طرح اوردن اب دریای خزر به طرف خودشون رو داد و دوستان وزارت نیرو هم که از یکی از استانهای شمال غربی هستند دائما در حال سد زدن و کشیدن جاده روی دریاچه و اوردن اب از جای دیگه برای اون دریاچه هستند. کلا هر کسی میاد به فکر منطقه خودشه
  • محقق A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    14 12
    موفق باشید ، امیدواریم تا سیستم پیگیری و نظارتی این پروژه های ملی مردم را در جریان پیشرفت امور قرار دهند تا در صورت نیاز ، پشتیبانی مردمی و ملی در تداوم و به نتیجه رساندن آن میسر باشد.
    • اقلیم شناس A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
      8 2
      پشتیبانی مردذمی به جای این سیستم کشاورزی درست کنن بعدشم به چه قیمتی به قیمت نابودی خزر اکوسیستم منطقه خزر مگه دریا که جبران کنه یکم مطالعه اقلیمی هواشناسی داشته باشین میفهمین این کار اقلیم سواحل به خطر میندازه خبرانلاین چاپ کن
  • بی نام A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    26 11
    آب دریا شوره ، نمکه اونو چیکار میکنن هرکجا اینو تصفیه کنن بیش از حد نمک باقی میمونه یه معضله جدید درست میشه
  • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    42 4
    با این کار و استفاده از آب شیرین کنهای صنعتی قطعا شوری آب دریای خزر بالا رفته و به طور کلی اکوسیستم منطقه دچار مشکل خواهد شد. البته انتقال آب دریای عمان با توجه به ارتباط آن با آبهای آزاد تاثیر منفی کمتری خواهد داشت
  • مریم A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    27 5
    مصرف آب و جمعیت ساکن در شهرها باید مدیریت بشه. نه اینکه به مصرف بیشتر و دستکاری بیشتر طبیعت رو بیاریم. طبیعت با هیچ کس شوخی نداره. اگر ما مصرفمونو اصلاح نکنیم درس سختی به ما خواهد داد.
  • بی نام BE ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    16 4
    آب دریای خزر بحدی آلوده است که هزینه تصفیه و شیرین سازی آن باعث میشه قیمت تمام شده آب آن اصلا اقتصادی نباشه مثلا متر مکعبی 2 تا 3هزار تومان؟
    • بی نام BE ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
      5 2
      دقیقا درسته الان وضعیت ماهی ها و خاویار سال به سال بدتر میشه و آلودگیهای پساب و فاضلابی که از طریق رودخانه ها به دریا میریزد طبق نظر کارشناسهای آلمانی که آدرس زیر مرجعش را نشان میدهد بیش از 1000 برابر آلودگی بیش از حد مجاز دارد چه آبی میخواهند برای شرب بدهند با چه قیمتی؟
  • جغرافیدان A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    2 0
    دوستان عزیز مساله محیظ زیست و آب به هیچ وجه نباید سیاسی شود. ما به عنوان بدنه جامعه مدنی می بایست بر اساس عقلانیت در مورد چنین مسائلی قضاوت کنیم. واقعیت این است که با گسترش تبعات تغییرات آب و هوایی و تغییر رژیم بارندگی و خشک تر شدن فلات خشک ایران، یکی از راه راه حل ها سرمایه گذاری کلان و گسترده در صنعت تصفیه آب دریاهای آزاد و آبرسانی به به بخش های خشک سرزمین است. البته این تنها راه حل نیست. روس هایی دیگری چون جمع آوری آب باران و بهینه کردن مصارف آب کشاورزی و شهری از راه حل های کلیدی دیگر است.
  • مجیدپرسپولیسی A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    2 0
    من میگم دریای خزر رو با خلیج فارس عوض کنیم یه درس عبرتی هم برای این عربهای حاشیه نشین خلیج همیشه فارس میشه منظورم عربهای بحرین و کویت وامارات و قطر و عربستانه
  • مسعود A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    3 2
    همه ی اینا حرفه.هیچ گونه کمبود اب نداریم.کمبودی هم باشه واسه شرب تیست.این اب تبدیل شده به یه تجارت پرسود.برین تحقیق کنید ببینید چند درصد اب مصرفی مربوط به خانگی و مصرف نوشیدن این موارد هستش...خبر چاپش کن.
  • علی IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    14 5
    من یک گیلانی ام و صد در صد مخالفم انتقال آب دریای خزر هستم.
  • گیلانی A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    7 1
    فکراکوسیستم منطقه هستید؟اینهمه دریاچه هاروخشک کردن؟حالابه خزر رسیده؟؟آیا میدانید منطقه خزر خود بامشکل بی آبی جهت محصولات کشاورزی مواجه هست وخشکسالی باعث ازبین رفتن وخسارت بالای محصول میشود؟ودیگرمث قبل پرباران نیست ورودها کم آب شدن وخود مردمش با مشکل اب آشامیدنی مواجهند؟ به چه قیمتی؟ که شهریا ماشیناشونو بشورن یا کوچه هاشونو؟تخریب دیگردر راه هست.بهتره یکجا نابودنشه تا جای دیگه در رفاه باشند.متاسفم یرای وزارت نیرواگه این طرحو اینطوری عملی کنند.
  • حميدرضا A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    3 4
    دوستان يك چنين پروژه بزرگي را نبايد بطور سطحي نقدكرد اولا اين پروژه تا بخواد عملي بشه شايد من وشما نباشيم اگر هم واقعا عملي شود سالها نياز به مطالعه وتحقيق داردواز دهها سال پيش دراينخصوص بحث شده اگر واقعا اجراشود منافع زيادي براي براي كشوردارد ازجمله اباد كردن مناطق كويري ايران وتغييراب وهواوافزايش بارش در بخشهايي ازكشور
  • بچه چهارمحال US ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    7 5
    آره تازه کار هم ایجاد می کنه و سبب رونق اقتصادی هم می شه. فقط تصور کن روزی صد هزار نفر در خلیج فارس و دریای خزر جمع شدند که آب ها رو با پمپ بکشن و بریزن تو مخزن و دبه و خمره و با قاطر و موتور و ماشین بیارن بریزن تو زاینده رود که اصفهانی ها قایق سواری کنن
  • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    5 1
    من نمی دانم این کارهای غیر منطقی برای چیست بجای آن باید چند کار اساسی انجام داد تغییر روشهای آبیاری ،تغییرنوع محصولات از پر آب به کم آب نمونه آن کشت انگور به جای سیب سه تشویق مردم به مصرف کمتر آب وجریمه مشترکان پر مصرف بعد فراموش نکنیم جمعیت کشور ما در عرض سی وپنج سال از سی وششذملیون به هشتاد ملیون رسیده الان هم سالی یک ملیون اضافه می شود ایندجمعیت مناسب یک سرزمین نیمه خشک نیست خبر جان چآپ کن
  • بی نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    9 4
    انشاالله ..که انجام میشه ماکشاورزان ازخشکسالی وکم ابی درختان شصت هفتاد سالمون دارن جلوی چشمامون نابود میشن
  • بی نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    2 2
    آب دریا نه ، آب رودخانه های پر آب شمال در فصل بارندگی .
  • خدایگانی A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    21 4
    خزر دریاچه است نه دریا و به ابهای ازاد راه نداره.میفهمی این یعنی چه؟ میفهمی بهم خوردن اکوسیستم دریا و مرگ ابزیان باعث بیکاری چند هزار شمالی میشه؟خزر فقط مال ایران نیست مال چند کشور دیگه هم است میفهمی این یعنی چی ؟ تعداد بسیاری از روستاهای گیلان با کم ابی مواجه اند چرا اینها دیده نمیشه شاید خیلیها باورشون نشه ولی یک واقعیته. میفهمی این یعنی چه ؟ چرا همه استانهای شمالی باید فدای زادگاه احمدی نژاد بشن؟ اصلا باید رفداندمی در این زمینه در استانهای شمالی و سایر کشورهای حوزه دریاچه خزر برگزارشه.
  • بی نام DE ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    2 0
    مردم و کشاورزان باید استفاذه صحیح از آب را یاد بگیرند. وگرنه هر چقدر آب منتقل کنید هم باز تمام می شود.
  • بی نام IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    2 1
    آب نشه نون یه سری میشه
  • رضا A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    1 1
    بارور کردن ابرها هم یک راه حل است که باید تکنولوژی را وارد کنیم