دولت انتظار داشت که مجلس تا پایان سال بررسی لایحه بودجه 95 را به اتمام برساند. اما چنین نشد و دولت ناگزیر از ارائه لایحه بودجه دو دوازدهم شد.

به گزارش خبرآنلاين، اين لايحه امروز به بهارستان رسيد و ميان نمايندگان توزيع شد. دولت در مقدمه لایحه دو دوازدهم بودجه اعلام کرده که به دلیل عدم تحویل بودجه سال ۹۵ توسط مجلس شورای اسلامی، اين لایحه ارائه شده است.

اين موضوع منجر به تذکر اسماعیل جلیلی عضو کميسيون برنامه و بودجه شد که تاکيد داشت عدم تصويب نهايي بودجه 95 در مجلس به دليل تاخير دولت در ارائه لايحه بودجه بوده است.

اگرچه بر اساس ماده ۱۸۸ آئین‌نامه داخلی مجلس، دولت مکلف است که لایحه بودجه را تا تاریخ ۱۵ آذر ماه هر سال به مجلس ارائه کند، اما از آنجا که مذاکرات هسته اي تا اين تاريخ به نتيجه نرسيده و دولت نمي توانست حجم صادرات نفت و قيمت آن را تا پيش از فرجام برجام مشخص کند، اين لايحه در 27 دي ماه به مجلس شوراي اسلامي تقديم شد.

نماينده معترض معتقد بود که دولت با اين مقدمه توجيهي توپ تاخیر در تصویب بودجه را به زمین مجلس انداخته است.

اين در حالي است که نمايندگان مجلس در آستانه انتخابات يک ماه، جلسات را تعطيل کرده بودند. اما جليلي معتقد است که حتي اگر مجلس تعطيل هم نبود، فرصت تصويب اين لايحه وجود نداشت.

اما نهايتا با راي نمایندگان دو فوریت بودجه سال 95 با 159 رای موافق، 13 رای مخالف، 5 رای ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در صحن مجلس تصويب شد. نمایندگان همچنین با 160 رای موافق، 9 رای مخالف و 5 رای ممتنع از 203 نماینده حاضر در صحن با کلیات آن نیز موافقت کردند.

پس از تصویب این لایحه لاریجانی کمیسیون تلفیق بودجه را موظف کرد که امروز هر چه سریع تر این لایحه را بررسی کرده تا فردا در دستور کار مجلس قرار گیرد.

2727

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 519066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =