چندی پیش رییس جمهور در حالی از انتقال آب به استان یزد صحبت کرد که این طرح در دولت گذشته با مخالفت های زیادی روبه روبوده است.

طهورا شهبازی: کلنگ کار که به زمین زده شد فریاد کارشناسان و فعالان محیط زیست بلند شد. عملیات اجرایی طرح ملی شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس با عنوان طرح ملی ساقی کوثر،اردیبهشت سال ۱۳۹۲ با فرمان محمود احمدی نژاد آغاز شد تا بلکه شهرهای فلات مرکزی همچون یزد و کرمان لبی تر کرده، از خشکسالی نجات یابند. اما همان زمان عده ای از کارشناسان طرح را شکست خورده قلمداد کرده و با احتساب هزینه های مالی و زیست محیطی آن را فاقد توجیه دانستند. طرح متوقف شد تا زمانی که زمزمه هایی درباره از سرگیری آن در دولت یازدهم به گوش خورد.

مسوولان وزارت نیرو از آن به عنوان یک پروژه جدی نام برده و از عملیاتی شدن آن در آینده ای نزدیک خبر می دادند. از طرفی دیگر نیز آمادگی چندی پیش قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) راه راهموارتر کرد.

سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در مورد اینکه با اشاره به بحران‌ها به وزیر نیرو پیشنهاداتی داده‌ایم، گفت: امروز وضعیت آب در کشور بحرانی است. بنابراین طرح ما این است که آب خلیج فارس را به ایران مرکزی منتقل کنیم این رؤیا نیست. وقتی که ما توانستیم بر دل آن خاک‌های سیاه کویر برهوت، پارس جنوبی به آن عظمت ایجاد کنیم می‌توانیم در حاشیه خلیج فارس آب را شیرین کنیم .

سخنان رییس جمهور در جمع مردم یزد نیز مهر تاییدی بر زمزمه های پراکنده اجرایی شدن طرح انتقال آب شد، زمانی که گفت: ان‌شاء‌الله در سال‌های آینده پروژه‌هایی را که برای انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به فلات مرکزی ایران یعنی استان‌های کرمان و یزد خواهیم داشت، استان یزد نخستین استانی خواهد بود که از خلیج فارس آب دریافت خواهد کرد.

به گفته روحانی، 4 هزار میلیارد تومان برای این طرح اختصاص داده شده است: در تهران تصویب شده تا از صندوق توسعه ملی 400 میلیون دلار برای این طرح اختصاص داده شود. در حالی که بر اساس تحقیقات، انتقال آب نیازمند اجرای بیش از ۹۰۰کیلومتر لوله انتقال ، بیش از ۲۰۰کیلومتر تونل و ۱۵مرحله پمپاژ آب هستند که نیازمند سرمایه گذاری بالغ بر ۱۸۹هزار میلیارد ریال تنها برای یک استان است.

هزینه های مادی و محیط زیستی

شیرین سازی و انتقال خلیج فارس با هدف تامین بخشی از نیاز آب صنعت وشرب استان های هرمزگان، کرمان و یزد برنامه ریزی شده است که اجزای مختلفی از جمله احداث تاسیسات نمک زدایی، احداث خصوط انتقال آب و احداث ایستگاه های پمپاژ و تامین برق را در بر می گیرد. پرهزینه ترین قسمت این پروژه شامل احداث خطوط انتقالی آبرسانی در حدود ۱۱۰۰کیلومتر است که علاوه بر صرف هزینه های بسیار تخریب محیط زیست را نیز در پی دارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده ورود مقادیر زیادی پساب نمک به دریا منجر به نابودی آبزیان و تخریب اکوسیستم دریا تا شعاع چند کیلومتر می شود همچنین تغییرات حرارتی در محل ورود پساب آب شیرین کن ها به دریا منجر به تغییرات بیولوژیکی و تاثیرات غیر قابل بازگشت بر آبزیان می شود. از دیگر تاثیرات این آب شیرین کن ها بر محیط زیست می توان به وابسته بودن تاسیسات نمک زدایی به انرژی حرارتی اشاره کرد که پیامد آن نشر گازهای گلخانه ای و گرم شدن زمین است.

از طرف دیگر هزینه های سنگین بهره برداری،نگهداری و تامین انرژی، هزینه های کلان سرمایه گذاری، هزینه های قیمت تمام شده آب، دشواری های اجتماعی ناشی از عبور خطوط انتقال آب به شهرها و روستاهای مسیر انتقال که همگی با بحران شدید مواجه هستند همه دلایلی می شود تا این طرح را فاقد توجیه کند.

اما رییس سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش با اشاره به مشکلات کم آبی در کشور گفته بود طرح های آبی به ویژه در زمینه انتقال آب باید کارشناسی شده و با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست باشد تا منابع آبی کشور از بین نرود.

ابتکار همچنین در بخشی از گفت و گوی نوروزی خود با خبرآنلاین اجرای این پروژه را منوط به ارزیابی های زیست محیطی دانست و گفت: انتقال آب از دریا و از منابع آب دریایی با استفاده از آب شیرین کن ها می تواند به عنوان یک گزینه در انتهای کار انتخاب شود. اما مهمترین گزینه در بحث فلات مرکزی اصلاح الگوی کشاورزی است. زیرا با همین سیستم کشاورزی نمی توان ادامه داد.

این درحالی است که برخی از صاحب نظران معتقد هستند که با وارد کردن این اعتبارات در اصلاح الگوی کشاورزی همان منابع آب به دست می آید و نیازی به انتقال آب نیست اما برخی کارشناسان معتقدند با روند خشکسالی ها و بحث تغییرات اقلیمی، مشروط به رعایت الزامات زیست محیطی آب از دریای عمان به فلات مرکزی منتقل شود.

ابتکار می گوید: ما اعتقاد داریم به عنوان آخرین گزینه می توان آن را با الزامات زیست محیطی یعنی انجام ارزیابی به طور کامل انجام داد. در حال حاضر برای بخش هایی از لوله گذاری ها ارزیابی انجام شده است، آب شیرین کن ها هم در دست مطالعه است. تاثیرات آب شیرین کن ها بر محیط دریایی خیلی مدنظر است و باید به حداقل برسد. ما حتی الامکان توصیه کردیم که آب شیرین کن های معظم در دریای عمان که دریای آزاد است اتفاق بیفتد و در محدوده خلیج فارس که شوری آن به دلیل وفور آب شیرین کن ها در جنوب خلیج فارس و کشورهای عربی افزایش پیدا کرده و حدود دو سه برابر شده است وارد نشود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر خیلی از کشورهای خارجی از جمله اسپانیا به این کار ناچار شده است ما هم به عنوان گزینه آخر دلیلی نمی بینیم که به طور کل رد کنیم ولی الزامات زیست محیطی را بسیار سختگیرانه دنبال خواهیم کرد.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 519355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    68 88
    به قیمت خشک کردن و نابود کردن کل کشور آب رو می برن یزد. زاینده رود و گاو خونی رو نابود کردید بس نبود؟
    • بی نام US ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
      اگه اصفهان برنجکاری نکنه اونم توو قلب کویر مطمئن باش زاینده رود خشک نمیشه
    • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
      79 15
      آخه وقتی سوادش رو نداری چرا بیخود حرف میزنی؟قراره آب از آب های آزاد به دشت مرکزی منتقل بشه
    • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
      44 4
      زاینده رود و گاوخونی با حفر چاه های غیر مجاز و کشت برنج و محصولات کشاورزی دیگر که هیچ توجیهی نداشت و مصرف غیر عقلانی کارخانه های ذوب اهن و فولاد به این روز افتاد نه انتقال یک خط لوله اب اشامیدنی ان هم از تونل کوهرنگ و نه اصفهان به یزد.
    • رضا A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
      29 2
      انتقال آب از درياي ازاد هيچ جا رو خشك نميكنه، اتفاقا مسولان انتقال آب رو به محيطي با نور آفتاب فراوان كه محيطي بسيار مناسب براي توليد سوخت ديزل از آلك و شيرين كردن آب هست بايد در نظر بگيرن، مثل كاري كه در ايالت تگزاس امريكا داره انجام ميشه، واقعا ميتونه يك انقلاب صنعتي و توليدي باشه
    • بی نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
      27 0
      يك نَفَر به اين اقا بگه ميخواهند أب را بياورند به كوير تشنه اب
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
      5 30
      دریاچه ارومیه من نابود شد .. اب خلیج رو میبرن به یزد... و .......
    • مریم A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
      0 0
      این را در جواب اقا رضا می گویم میزان اب شیرین امریکا حتی در مقایسه با جمعیت قابل قیاس با ایران نیست من دایی وبرادرم در لس انجلس زندگی می کنند می گفت در چند سال گذشته بعد از خشکسالی ها در کالیفرنیا کاشت محصولات پر اب نظیر پرتقال از بین رفته حتی چمن کاری درون خانه ها جریمه داردمرتب هم مردم را به مصرف کمتر تشویق می کنند اتفاقا اب شیرین کن ها فقط در مناطق محدود استفاده محدود برای اب شرب داردانتقال اب هم از صد سال پیش در امریکا شروع شده بود که امروزه تقریبا از بین رفته و با توجه به سیستم فدرالی امریکا همین تکزاس بخاطر این که یک ایالت ثروتمند است اب محدودی از ایالت های شمالی با رضایت مردم ان ایالت ها می خرد
    • احسان خراسان شمالی IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
      8 0
      آقای امیر تبریز اوغلی آب ارومیه رو خودتون و هم ولایتی هاتون با حفر چاه غیر مجاز و ...خشک کردید
  • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    اگه دکتر احمدی نژاد این پروژه رو راه مینداخت رسوای عالم میکردنش، حالا خودشون دنبال همون طرح های دوره احمدی نژاد هستنفقط اسمش رو عوض میکنن مثل مسکن مهر که اسمش رو کردن مسکن اجتماعی
    • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
      79 15
      احمدی نژاد میخواست آب رو از خزر به مرکز بیاره. خزر دریاچست و آبش محدوده بنابراین طرح درستی نبود
    • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
      38 4
      بابا جان دیدیم نتایج محمود جانت را. قطار شیراز یادته ؟
    • مریم RO ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
      22 12
      کار بد را هر دولتی انجام دهد بد است انتقال آب از یک مسیر طولانی بعد شیرین کردن آن عواقب محیط زیستی داردهمینطور هزینه سر سام آور بعد از تصفیه نمک آب باقی می ماند بازگرداندن آن به دریا یا نگهداری در خشکی هر دو خطرناک است خلیج فارس غلظت نمک بالایی دارد از جایی محدود هم به دریا راه دارد متاسفانه شرکتهای سد سازی که با سد سازی به اندازه کافی خسارت به این مملکت زدند الان چون سد سازی از رونق افتاده فکر انتقال آبند با یک سوم این پول می شود روشهای آبیاری ونوع محصولات کشاورزی را تغییر داد همینطور مردم را تشویق به استفاده کمتر اب کرد رشد جمعیت هم در استان هایی که بالاست کم شود
  • علی IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    37 0
    اسانیا بهترین کارخانه های سازنده اب شیرین کن دارد تا انجا که چین از انها کمک میگیرد.
  • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    33 1
    براي توسعه پايدار بايد ابتدا تمامي پروژه هاي بازيافت و استفاده مجدد را در مناطق مختلف كشور اجرا كرد و سپس سراغ پروژه هاي انتقال آب رفت.
  • محمد IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    33 3
    با سلام خدمت مسولین با شرف و میهن دوست گرامی. ایا امکان انتقال اب شیرین از اروند رود وجود داره؟ چون که حجم زیادی از این اب شیرین به خلیج همیشه فارس میریزه
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    42 7
    باز هم یک خرابکاری دیگر در صد سال پیش بسیاری از کشورهای غربی سد می ساختندالان همه را خراب کرده اند نصف این پول را بگذارند برای تغییر محصولات کشاورزی از پرمصرف به کم مصرف وتغییر روشهای ابیاری کشاورزی تصفیه خانه فاضلاب برای مصرف دوباره اب حداقل در کشاورزی در کشور انگلیس اب را پنج مرحله تصفیه می کنند دوباره به لوله های شرب باز می گردانند ما دو مرحله تصفیه کنیم برای کشاورزی تشویق مردم برای مصرف کمتر بعد جالب است اب شیرین کن ها فقط برای مصرف اب شرب ان هم محدود فایده دارند در کشور بی ابی مثل ایران باید رشد بالای جمعیت کنترل شود
  • ali A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    21 18
    با لحاظ مسایل زیست محیطی وبا توجه به فراوانی زمین در قسمت مرکزی ایران طرح بسیار خوبیست برای اشتغال جوانان وصادرات محصولات کشاورزی ودامی.امیدوارم که سریعا اجرا بشه
    • بی نام IT ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
      22 10
      آقایی علی من نمی دونم با آبی که با این هزینه گزاف قرار برسه به مرکز ایران چی می خوایی تولید کنی که بصرفه؟
    • فرشاد A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
      17 7
      بسیاری از روستاهایی استان کرمان به دلیل فقدان آب، تخلیه شدند، و بعضی از روستا ها هم به وسیله ی تانکر آبرسانی میشوند، وقتی که کشورهایی حوزه خلیج فارس دارند از تعداد زیادی آب شیرین کن استفاده میکنند چرا ما نباید استفاده کنیم.؟ به نظر من که در استان کرمان زندگی میکنم انتقال آب باید در هر صورتی انجام شود حتیٰ اگه که به محیط زیست آسیب برسد.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    25 15
    تنها راه نجات فلات مرکزی و استانهای خشک کشور انتقال آب از دریاهای آزاد است .احداث کانال ایران رود میتواند بارندگی ها را در سراسر کشور افزایش دهد.
    • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
      12 9
      همین طور هوا در تابستان شرجی تر شده و گرمای طاقت فرسا را با خود بهمراه می آورد
    • بی نام A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
      0 0
      نمک رسوب کرده حاصل از تبخیر آب را چکار ش می خوای بکنی؟
  • ارش A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    9 16
    بايد بجاي لوله كشي خود اب درياي عمان رو تا يزد بيارن و اب شيرين كن هارو در مدخل ورودي هر شهر قرار بدن.اين كارباعث توسعه توريسم و كشاورزي و حمل و نقل از طريق كشتي و هم تلطيف اب و هواي كوير ميشود.اين ميشود يك تير و جند نشان كه توجيه اقتصادي و منفعتش بيشتر از لوله كشي است و به محيط زيست هم كمك ميكند.
  • اشکان A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    20 1
    به شرط اینکه ده سال دیگه نمک خشک شده در صحرا به چشمان مردمان استانهای مرکزی ایران نرود در جواب اون دوستمون در رابطه با انتقال آب شیرین از اروند باید خدمت شما عرض کنم که آب اروند چندسال هست شور شده به دلایل مختلف که یکیش شور شدن آب کارون به دلیل سدگتوند هست
    • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
      8 1
      فقط اتقال اب از دریای عمان انهم با گرفتن اب از حداقل 50 کیلومتر یدریا و فرستادن پساب درعمق بیش از 70 کیلومتری امکان دارد . دریافت اب از ساحل حتی دریای ازاد مثل عمان باعث نابودی ماهی ها و خوراک انها میشود
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    14 4
    امتحانش در مقیاس کوچک ضرری نداره اگه خوب بود وضرری نداشت ادامه بدن هرجا اب باشه ابادانی هم هست
  • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    7 11
    دولت قبل با اختلاس موافق بود بقیه موارد همه جزو مخالفت های آن دولت میبود .
  • قادری A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    14 7
    بنام خدا بارها و بارها به هر کس که موضوع آب به او مربوط می شده یادآور شده ام که کشور نیمه خشکی مانند ایران برای بقا به آب شیرکن نیاز دارد. اگر این موضوع را اصل بگیریم ، حواشی آن که بحث ار هزینه و موضوعات زیست محیطی است موضوع ثانوی خواهد بود که اگر راهبردهای اجرایی خوب طراحی شود، چنین طرحی هم اشتغال زا و موجب درآمدهای ارزی خواهد بود و هم می تواند محیط زیست را مطلوب تر کند. چنانکه اگر تامین آب از دریا خوب جا بیفتند آنگاه از انرزی آفتاب برای آب شیرکن و تولید برق هم می توان استفاده نمود و نیز می توان نمک حاصل را هم برای مصارف صنعتی به دریا باز نگرداند... امیدوارم شیرین کردن آب دریا تبدیل یه یک مطالبه ملی شود و البته با این تحفظ که تامین آب برای کشور فقط به آب شیرین کن محدود نشود.
    • بی نام RO ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
      22 2
      متاسفانه این طرحهای انتقال آب را شرکتهای سد سازی بعد از این که سد سازی یکی از عوامل از بین رفتن آبها ، دشتهای حاصلخیز شد پیگیری می کنند این شیرین کردن آب هم در سطح وسیع وبرای کشاورزی بدترین اثرات را دارد اگر شیرین کردن آب واقعا فایده داشت در ایالت کلیفرنیا که اتفاقا در ساحل اقیانوس آرام است چمن کاری غدقن نمی شد یا درختان پرتقال را از بین نمی بردند بجایش مو بکارند در جواب دوستانی هم که حرف استفاده صنعتی از نمک را می زنند نمک در اغلب جاهای دنیا کالای ارزانی است الان هزاران تن نمک انباشته در دریاچه ارومیه داریم با آن چه کار کردیم
  • ت م EU ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    16 8
    هزينه اين طرح با ابيارى قطره اى در شهرهاى كرمان و يزد و با توليد محصول كشاورزى با كيفيت جبران ميشود و كمى هم أب وهواى شهرهاى ياد شده بهبود پيدا ميكند چرا بعضى از دوستان هميشه ساز مخالف با طرحهاى عمراني رو ميزنند
    • حسن US ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
      0 0
      عزیزم هیچ جور جبران نمی شه .با عدد و رقم حرف بزن.من خودم کشاورز و البته مهندس هستمهزینه هر متر مکعب آب کشاورزی حداکثر ده تومن هست ولی هزینه این آب حداقل 2 تا 4 هزار تومن هست برو 1000 لیتر یا یک متر مکعب آب را با سماور خونه ات شیرین کن ببین چقدر پول گاز می یاد .هزینه هزار کیلومتر انتقال دیگه پیش کشوقتی یک متر مکعب آب بجای ده تومن , 2 هزار تومن بشه یعنی 200 برابرآیا کشاورزی با این آب مقرون به صرفه هستفرض کن با آبیاری قطره ای آب شد یک سوم یعنی شد بجای 200 برابر تقریبا 70 برابر. باز مقرون به صرفه است؟نان دونه ای 70 هزار تومن می خری ؟هویج و گوجه و پیاز و بادمجان کیلویی حداقل 100 هزار تومن چطور؟
  • مرادی RO ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    12 4
    تامین آب از دریایهای آزاد به شرطی که مطالعات زیست محیطی کامل انجام شود و از تجربه های دیگر کشورها استفاده کنند می تواند کمی از مشکلات بحران آب را که شدیدا گریبانگیر کشور است کم کند.
  • يزدى IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    4 15
    يكبار از اصفهان آب آورديم،چقدر منت سرمون گذاشتند،حالا آب از خليج فارس مياريد يزد،مردم جنوب سرمون منت مى گذارند،بابا نخواستيم، مقصر مسئولانند ك اينقدر يزدمون بيخودى توسعه مى دند،ما اهل مهاجرت و آباد كردن جاهاى ديگه هستيم،دم يزديهايى ك از قديما مهاجرت كردند ب هند و پاكستان گرم،همشون تو بمبئى برو بيايى دارند.
    • بی نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
      16 1
      اون یزدی هایی ک رفتند هند به اجبار رفتند برو تاریخ رو بخون ببین جریان چی بوده
  • بی نام A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    4 1
    ایا لمکان نداره اب دریا راشیرین نشده وارد جازموریان کردخود بخود سفره های زیرزمینی سیراب بشه وبعد باحفر چاه به اب شیرین رسید؟ تا جاییکه من میدونم زمین وخاک بهترین تصفیه راانجام میده باکمترین هزینه
  • بی نام A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    6 1
    آب شور رو برای چی باید انتقال بدن. فردا همه لوله ها بر اثر شوری اب سوراخ شد و اب زیرزمینی منطقه و خاکشو شور کرد اینا جواب میدن؟ حالا این جدا از تغییریه که توی اکوسیستم مناطق میذازه و چقدر خلیخ فارس رو نابود می کنه. آقایون برای سود خودشون حاضرن همه چی رو خراب کنن
  • محمد IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    9 0
    ۸۹درصد آب کشور در کشاورزی هدر میره اونوقت ما دنبال انتقال آبیم موش تو سوراخ نمیرفت جارو به دمش می بست...
    • بازم محمد IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
      0 0
      چرا در استان فارس باید برنج کاشته بشه ؟؟؟؟؟؟؟ محصولی که شدیدا به آب نیاز داره واستانی که شدیدا کمبود آب در آن حس میشه. حالا کیفیت برنجه بماند. متاسفانه درد ما در اکثر زمینه ها نامدیریتی است.
  • بی نام RO ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    1 0
    با نمکش چه ميکنيد؟
  • حسن US ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    قیمت هر متر مکعب این آب چنده؟ من کشاورز هستم .ما 20 لیتر در ثانیه آب رادر شبانه روز حدود 20 هزار تومن می خریم یعنی حدود2 هزار متر مکعب .یعنی هر متر مکعب ده تومن.ولی اینجا هر متر مکعب طبق گفته مسولین 2 تا 4 هزار تومن هستبا کدوم توجیه اقتصادی؟در حالی که اگه ما فقط کود حیوانی به زمین بدیم راندمان حدود 2 برابر می شه و کلی از منابع آب کشاورزی آزاد می شه.سودوبرگشت سرمایه کود حیوانی برای کشت گندم حداقل چهار برابر در ساله.ولی اکثر کشاورزها این سرمایه اولیه یعنی حدود هکتاری2 میلیون تومن که اثرش 4 سال هم توی زمین می مونه را ندارن و دولت هم وام نمی ده. یعنی 2میلیون در 4 سال می شه سالی 500هزار تومن و اگه فقط 2 تن راندمان گندم بالا برهتجربه من 3 تن. می شه سالی دومیلیون و چهار صد هزار تومن افزایش
  • امیرحسین A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    0 0
    در شرایط فعلی ما شیرین کردن اب به یک ضرورت تبدیل شده چرا که منابع زیر زمینی به کمنرین میزان خودشون رسیدن الان تقریبا اکثر کشورهای عربی هم در حال انجام همین کارن چرا که چاره ی دیگه ندارن به نظرم ما هم باید هر چه زودتر و قبل از اونکه مجبور به انجام این کار بشیم طرحشو عملیاتی کنیم