عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان می گوید از ساعت یک روز جمعه هفتم اسفند احساس کردیم سونامی به راه افتاده و لیست اصلاح طلبان در تهران پیروز می شود.

محمود میرلوحی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت کشور در دوره اصلاحات که عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بود در گفتگویی با جماران به زوایای گفته نشده درباره انتخابات هفتم اسفند 94 اشاره کرده است که در ادامه اهم آن می آید؛

* این ثبت‌نام حداکثری اصلا در برنامه ما نبود بلکه اتفاق افتاد.

*شورای عالی تلاش می‌کرد جریان‌های تصمیم‌گیر از جمله شورای نگهبان و وزارت کشور را متقاعد کند که از سال 88 تا 94 فاصله طولانی‌ای است و باید به مسائل از نو نگریسته شود، آن نقارها و بدبینی‌ها و مسائل گذشته نباید همچنان بر تصمیمات و رفتارها سایه بیندازد و باید 92 و رفتار مردم در آن سال را مبنا قرار دهیم. بر این اساس چهره‌های مختلف را تشویق کردیم که حاضر شوند.

*استراتژی انتخاباتی ما در انتخابات هفتم اسفند، سه برد داشت؛ برد اصلاحات، برد حاکمیت و رهبری و برد مردم. بر این اساس همه آن ظرفیت و انرژی که در اصلاحات بود به صحنه آمد.

*{در پاسخ به این سوال که  آیا واقعا لیست حاصله، خیرالموجودین بود؟} :ما بعد از حادثه ردصلاحیت‌ها که پیش آمد، فراخوان دادیم. ما محدود بودیم به کسانی که از ما درخواست کردند منهای آقای مطهری که برای ما فرق داشت. ایشان خودش آمد میثاق‌نامه ما را تکمیل کرد و فرستاد؛ اما ما هم از قبل اعلام کرده بودیم که او را در لیست قرار می‌دهیم. حتی آقای دکتر عارف هم که سرلیست ما بودند هم فرم درخواست را پر کردند. بنا را بر کسانی گذاشتیم که اعلام می‌کنند می‌خواهند با جریان اصلاح‌طلبی و ائتلاف فراگیر همراه شوند.

*نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که در مسیر تکامل لیست بود که ائتلاف کردیم و غیر اصلاح‌طلب و دو نفر از جریان اصولگرایی از جمله آقایان کاظم جلالی و بهروز نعمتی رابه درون لیست آوردیم. قبل از آن بنا نداشتیم و بنا بود که اصلاح‌طلبان حاضر در صحنه را دعوت کنیم.

* آقای مطهری هم در مصاحبه تلویزیونی خود گفتند که بند چهار میثاق‌نامه را امضا نکرده‌اند، درست هم می‌فرمایند. بند چهار میثاق‌نامه ما به این تعلق داشت که بعد از تشکیل مجلس، افراد در فراکسیون اصلاح‌طلبان حضور یابند.

*درباره آقایان دکتر حسن سبحانی و محمد خوش‌چهره، می‌توانم بگویم که این سؤال را باید از خود آنها بپرسید که چرا درخواست ندادند. درخواست می‌دادند و ما هم بررسی می‌کردیم. ما که محدودیتی نداشتیم.  شاید تعداد قابل توجهی از اصولگرایان بودند که درخواست داده بودند. ما احساس کردیم که سوابق آنها اجازه نمی‌دهد که ما آنها را در لیست بگذاریم.

*به نظرم، اشکالی که در اصولگرایان وجود دارد این است که برخلاف ادعای خود که می‌گویند ما تابع تصمیمات بزرگان در جامعتین هستیم، تئوری‌ها و برنامه‌های تبلیغی آنها از پایین‌ترین بخش‌های اصولگرایی شکل می‌گیرد و با سرعت عجیبی به سران می‌رسد و در زبان سران آن قرار می‌گیرد.

*روز قبل از انتخابات از صداوسیما آمدند با من مصاحبه کنند و گفتند که یک دقیقه صحبت کن. گفتم که من ترجیح می‌دهم این یک دقیقه را شما به آقای حدادعادل ارائه کنید چون ایشان بیشتر از من نیاز دارد.

* در این میان فردی مانند آقای مهدی خزعلی را هم داشتیم که حرف‌های بسیار تندی زد. از این‌گونه مسائل داشتیم که چرا شما اصولگرایان را به لیست آورده‌اید؟

*یکی از عوامل مهم در این موضوع این بود که جریان اصلاح‌طلبی با برخورداری از فضای مجازی، اتاق فکر خود را از یک اتاق سه در چهار، به همه کشور وسعت داد، همه نظر می‌دادند. ما سعی می‌کردیم در شبکه‌های مجازی، دیدگاه‌های مخالف و موافق را ببینیم.

* هم جزو اولین کسانی هستم که ساعت یک به دوستان اعلام کردم که سونامی آمده است. اخباری که از سطح تهران کسب می‌کردیم، بازرسانی که بودند همه به ما خبر می‌دادند. با این حال وقتی خودم به شعب اخذ رأی رفتم حس کردم که سونامی است. من از ساعت یک بعد از ظهر جمعه احساس می‌کردم که پیروزی محقق شده است.

* مسئله ریاست مجلس به نظر ما مربوط به درون مجلس است و در زمان خودش درباره آن از درون مجلس، تصمیم‌گیری خواهد شد.

*فکر می‌کنم مجلس دهم، دوفراکسیونی باشد. البته این روزها برخی از سه فراکسیون برای مجلس دهم صحبت می‌کنند ولی من فکر نمی‌کنم سه فراکسیونی باشد. فراکسیون اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به نظر ما گسترده‌تر از روز هفت اسفند خواهد شد.

* رأیی که آقای جنتی و حدادعادل آوردند نشان می‌دهد که بدنه اجتماعی اصولگرایان سنتی پای صندوق آمده‌اند. اما باید بگویم که میزان رأی این بزرگواران همیشه همین بوده است و همین پایگاه را دارا بوده‌اند.

* رقیب، دست از اتهام بی‌دینی به ما بردارد. این اخلاقی نیست که بگویند اصلاح‌طلبان به نماز جمعه نمی‌آیند. چه کسی گفته که ما به نماز جمعه نمی‌رویم. ما دوست داریم به نمازجمعه برویم؛ اما آیا می‌توان به نمازجمعه‌ای رفت که از تریبون آن به افراد تهمت می‌زنند؟ 

29216

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 521259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =