وزیر بهداشت: به همه سیاسیون بگویید بعد از این دوره هم خیالشان راحت باشد، این آخرین حضور من در این عرصه است. به آقای رییس جمهور هم گفته‌ام که اگر چه که لیاقت نداشته‌ام ولی فقط همین دوره را در خدمتشان هستم.

امید کریمی، محمدحسین نجاتی: اگر از مردم بپرسید بعد از برجام و توافق هسته ای، کار بزرگی که دولت تدبیر و امید کرده چیست، عمدتا به طرح تحول سلامت و اتفاقاتی که در بیمارستان ها افتاده است، اشاره می کنند. حالا با هر کم و کیفی. خیلی ها معتقدند وزارت بهداشت در دولت یازدهم، یکی از مهمترین وزارت‌خانه‌هاست؛ توانسته بودجه‌ای برای سلامت مردم بگیرد، طرحی برای بهبود کیفیت درمان داشته باشد و البته بسیار هم سر زبان بیافتد.

دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت دکتر حسن روحانی، بسیار سر زبان است. با همه کارهایی که می کند؛ گاهی به دیدار دخترانی که قربانی اسیدپاشی شده اند، می‌رود، گاهی در سفری، در یک قنات وضو می گیرد و البته هربار که خبر ناخوشی یکی از افراد در حصر به گوش می رسد، خبر معاینه توسط او و ملاقات با آنها منتشر می شود. در میان همه خبرها حتما شنیده اید که وزیر بهداشت درباره کیفیت خودروها، سلامت استاد شجریان، افزایش جریمه رانندگی، گرد و خاک خوزستان، سلامت علی مطهری، حادثه منا و مواردی از این دست که ظاهرا به وزیر بهداشت ارتباطی ندارد، اظهارنظر می‌کند و در حتی در بطن ماجرا حضور دارد. اخبار خیریه‌اش هم که در هر سفر استانی، منتشر می‌شود. موضع گیری های آقای وزیر درباره اتفاقات پزشکی و موارد مربوط به سلامت مردم هم معمولا قابل تامل است. 

همه حواشی وزیر بهداشت، بهانه ای شد تا تلاش کنیم در روزهای پایانی سال ۹۴ با او گفتگویی انجام دهیم. ظهر ۲۳ اسفند، این گفتگو انجام شد، البته پس از ۴-۵ گفتگویی که همان‌روز و پیش از آن انجام داده بود و نشانه های خستگی را هم در چهره داشت. هرچند که پس از سوال اول، کمی عصبانی شد، اما تلاش کرد پاسخ های مناسب بدهد و در میانه های گفتگو هم به اطرافیانش گفت «این بحث‌ها باعث شد برای نوشتن آن یادداشت، مصرتر شوم» و البته آن یادداشت در روز ۲۹ اسفند با عنوان حیاط دولت منتشر شد.

قرار بود روز دوم یا سوم فروردین گفتگو را منتشر کنیم، اما تا روز گذشته به تایید دکتر هاشمی نرسید (مانند همه گفتگوهای بلندی که در خبرآنلاین به تایید گفتگوشونده می‌رسد، نیاز به تایید بود). وزیر بهداشت این گفتگو را در حاشیه سفر رییس‌جمهور و برخی اعضای هیات‌دولت به پاکستان، ویرایش و تایید کرد.

گفتگوی خبرآنلاین با سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت دولت یازدهم را در ادامه می‌خوانید؛

آقای دکتر، سال گذشته همین اواخر سال که رسیدیم خدمت شما، تازه آقای کروبی را عمل کرده بودید و پس از گفتگو هم می خواستید به دیدن آقای مطهری بروید. تازه حوادث شیراز اتفاق افتاده بود. شب گذشته هم خبر رسید که پس از انتشار نامه دختران آقای موسوی و خانم رهنورد، شما هر دو نفر را معاینه کرده اید. حواشی درباره شما زیاد است. برخی می گویند دکتر هاشمی علاوه بر اینکه وزیر بهداشت است، به کارهای دیگری غیر از حوزه سلامت هم می پردازد. مثلا درباره افزایش جریمه‌های رانندگی.

جرایم رانندگی به حوزه سلامت مربوط می شود، مردم در تصادفات کشته و مجروح می شوند. یکی از کارهایی که مربوط به حوزه سلامت نیست و من ورود پیدا کردم را بگویید.

مثلا ماجرای منا یا ماجرای گرد و خاک خوزستان.

اینها که دقیقا مرتبط است؛ مردم در منا کشته شدند. در آن ماجرا عربستان به هیچ یک از وزرایی که مستقیماً کارشان به موضوع ارتباط داشت، ویزا نداد، به من اما ویزا داده شد. چه تصوری آنها داشتند را من نمی‌دانم. ما که بین آنها نبودیم. اما وقتی ویزا دادند، دولت اختیارات را به من تنفیذ کرد. چه باید می کردم؟ نمی رفتم؟ اگر نرفته بودیم، ۴۸۵ جنازه ای که آمد، الان در همان کشور دفن شده بودند. موضوع رانندگی و جرایم آن هم کاملا به وزیر بهداشت مربوط است؛ سالی ۱۷ هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته می دهیم. سالی ۳۰۰ هزار نفر هم مجروح و معلول از تصادفات روی دست وزارت بهداشت می ماند. ریزگردها اتفاق می افتد، مردم آسم می گیرند و دچار بیماری می شوند، این افراد به بیمارستان های ما مراجعه می کنند. به نظر شما نباید ورود پیدا کنیم؟ موضوع آب هست، موضوع سم هست، روغن هست، صنعت هست، خودرو هست. همه اینها به حوزه سلامت ارتباط دارد. آنها که غیر از این فکر می کنند، در اشتباهند.

در مورد افراد در حصر چطور؟

در مورد آقایانی که شما در ابتدای صحبت هم نام‌شان را بردید، من موظفم بیماری‌شان را پیگیری کنم تا اقداماتی که لازم است، انجام شود. خود و خانواده‌های ایشان اصرار داشته‌اند كه من جراح آنها باشم. نباید قبول می‌كردم؟ چرا كه برایم حرف در می‌آورند؟ این خودخواهی نیست؟

به عنوان وزیر بهداشت موظفید یا ماموریتی دارید؟

من به عنوان وزیر بهداشتی که تحت امر رییس جمهور است، موظفم برای ایشان گزارش تهیه کنم و این کار را به طور مرتب انجام می دهم.

یعنی آقای رییس جمهور به شما دستور داده اند که مراقب سلامت این افراد باشید؟

هم آقای رییس جمهور از من خواسته اند هم رییس قوه قضاییه به من اعتماد كرده‌اند تا اطمینان حاصل شود کارهای پزشکی این افراد، دقیق و منظم انجام می گیرد.

در وزارت بهداشت فعالیت های خوبی انجام گرفته که قبلا نه تنها انجام نشده که سابقه هم نداشته است. اما درباره شخص شما دو ذهنیت وجود دارد؛ یکی خوشبینانه است که خدمت می کند، فعال است و کار انجام می دهد و برای کسی که برای مردم کار انجام می دهد،‌نباید حاشیه ایجاد کنیم. اما یک ذهنیت بدبینانه هم وجود دارد که آقای هاشمی کارهایی می کند که عوام پسندانه باشد و بعضا افراطی ها می گویند شما کارهای پوپولیستی انجام می دهید. این برداشت دوم را چگونه می بینید؟ چه پاسخی برای شائبه های بدبینانه وجود دارد؟

قطعا من نمی توانم به آنهایی که بد فکر می کنند، کمک کنم؛ خودشان باید به خودشان کمک کنند تا مثبت نگاه کنند. من همیشه طوری عمل کرده ام که اعتقاد داشته ام. سعی کرده ام خودم باشم، نه آن مدلی که دیگران می پسندند. برای پذیرش این پست (وزارت) هم تحت فشار بودم. با علاقه شخصی نیامدم. در عین حال محبوبیتم در جامعه پزشکی که ارائه کننده خدمت هستند و امروز به دلیل رفتار نادرست دیگران بعضی از آنها از من دلگیرند، خیلی بیشتر از اکنون بود. اگر علاقه ای به سیاست و پست و مقام و مسوولیت داشتم، حتما در ۳۰ سال گذشته رد پایی از من در یکی از گروه ها و جریان های سیاسی ایران یافت می‌شد. خیلی از دوستان من که در جهاد همکار بودیم، در طول این ۳۰ سال پست های خیلی مهمی داشتند. من اما به کار حرفه‌ای خودم پرداختم.

پس لینک های زیادی داشتید؛ از دوستان و همکاران قدیمی.

همین الان و در این دولت هم آقای جهانگیری، آقای زنگنه، ‌آقای آخوندی، آقای حجتی، آقای رحمانی فضلی همه از دوستان قدیمی من هستند و ما اكثراً اول انقلاب کار را با هم شروع کردیم. من رفتم دنبال ادامه تحصیلم. دانشجوی پزشكی بودم و قبل از انقلاب وارد دانشگاه شده بودم. هیچگاه فراموش نمی کنم آن موقع که من رفتم دنبال ادامه تحصیل، آقای عبدالله نوری که نماینده امام در جهاد بودند، آقای زنگنه (وزیر فعلی نفت)، آقای فروزش (وزیر پیشین جهادسازندگی)، آقای فیروزآبادی (رییس ستاد کل نیروهای مسلح) همه این کار را محکوم کردند. ولی من کاری را انجام دادم که فکر می کردم درست است. درسم را ادامه دادم و همیشه سعی کردم کاری که داشتم را خوب انجام دهم. امام می‌فرمود هركسی هركجا هست اگر كارش را درست انجام دهد تكلیف از او ساقط هست امروز پست و موقعیت اجتماعی مهم نیست. من سعی كردم درسم را خوب یادبگیرم. در آزمون بورد تخصصی نفر اول شدم و بعد هم دوره‌هایی را در اروپا و امریكا گذراندم. از سال ۶۲ هم کلا ترجیح دادم وارد حوزه سیاست نشوم. آن سال ها آرمان ها و آرزوهایی داشتیم که احساس کردم مسائل به نحو دیگری دنبال می شود. بنابراین به همه سیاسیون بگویید بعد از این دوره هم خیالشان راحت باشد، این آخرین حضور من در این عرصه است و با افتخار آرزو می‌کنم که یک ایرانی شرافتمند باقی بمانم و یک پزشک درستکار برای مردم ایران باشم. آن را هم با هیچ چیزی عوض نمی کنم.

دوره بعد اگر آقای روحانی رییس جمهور شوند و به شما وزارت بهداشت را پیشنهاد بدهند، قبول نمی کنید؟

به ایشان گفته‌ام كه اگر چه كه لیاقت نداشته‌ام ولی فقط همین دوره را به قصد كمك در خدمتشان هستم.

چرا؟ سخت بوده؟ اذیت شدید؟

نه، فکر می کنم چهارسال وقت داشته‌ام، کارهایی را که باید انجام می‌دادم، انجام دهم. من مردم را دوست دارم. مربوط به الان نیست. آن موقعی که دانشجو بودم، از خورد و خوراک خودم می زدم با تعدادی از دوستان می رفتیم در روستاها کار می کردیم. جهاد هم نبود. بعد جهادسازندگی راه افتاد. جنگ که شروع شد، از روز چهارم جنگ بیش از 30 ماه رفتم جبهه یك سال ترك تحصیل كردم در اكثر عملیات‌ها تا پایان جنگ به عنوان بسیجی و داوطلبانه شركت داشتم با اینكه دانشجوی ممتاز بودم به خاطر دفاع از كشورم یك سال ترك تحصیل كردم. حالا اگر این کارها پوپولیستی است، من این كارها را دوست دارم حالا هركسی هر جه می‌خواهد بگوید مردم و گذر زمان ادعای افراد را قضاوت خواهند كرد.
حالا هم فکر می کنم برای یک دوره مسوول سلامت مردم کشورم هستم و یک ساعتش هم به عقب بر نمی‌گردد. بنابراین باید به گونه ای رفتار کنم که بعدها غصه نخورم ای کاش بیشتر وقت می گذاشتم. سفر می روم تا کارهای مختلف این حوزه گسترده را ازنزدیک پیگیری کنم. یک فرصت چهارساله است و بنانیست تکرار شود. حالا یک عده ای برای خودشان می برند و می دوزند. نگاه آنها، نگاه قدرت است. درست است كه متأسفانه امروز برخی از مقدورات كشور دست قدرت طلبان است و تا می‌توانند می‌تازند ولی آنها انقلابی نیستند آنها به امام، شهدا و بچه‌های انقلاب ظلم می‌كنند. نسل ما تلاش می‌كند كه به نسل امروز ثابت كنند ما تشنه قدرت نبودیم، شیفته خدمت بودیم و انقلاب ما از این جنس است.

اما پروژه هایی که در سلامت تعریف شده، از چهارسال بیشتر زمان برای اجرا می خواهند.

بله. ولی خب کل حکومت باید برای این نوع خدمات برنامه داشته باشد. به یک دولت و دو دولت مربوط نمی شود. بایستی شاکله کلی نظام برای آسایش مردم، در جهت توسعه و رفاه اجتماعی برنامه داشته باشد. البته دولت‌های مختلف برنامه داشته اند، اما پراکنده بوده و با آمد و شد دولت ها و افراد، مسیر خدمات تغییر پیدا کرده است. این شیوه باید اصلاح شود. اگر دولت فعلی تكرار شود آقای دكتر روحانی این اقدامات را پی‌گیر و تكمیل خواهند كرد.

یک بحث کلی هم هست که مجموعه درمان و سلامت باید فرادولتی باشد و تبدیل به بحث حاکمیتی شود.

به نظرم من اگر اینطور نباشد، امکان ندارد سلامت مردم تامین شود. به خاطر اینکه فقط ۲۰ درصد مسائل عرصه سلامت در اختیار وزارت بهداشت است. وزارت راه و شهرسازی نقش دارد، وزارت ارشاد با روح و روان مردم سر و کار دارد، وزارت جهادکشاورزی غذای مردم را در دست دارد، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت ورزش و حتی قوای قضاییه و مقننه در سلامت مردم اثر گذارند. پس کل نظام باید حساس باشد. آمد و شد دولت ها در خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا به دلیل برنامه‌ها و حمایتی است كه از اقشار مختلف مردم در این حوزه به عمل می‌آورند .

آقای دکتر،‌ ابتدای گفتگو هم ناراحت شدید از سوال ما، اما این حرف ها هست.

ناراحتی من از بی اخلاقی است که در کشور می‌بینیم. با وجود این حرفها که هیچ کسی کار نمی کند. کسی هم کار بکند در کشور، می گویند حتما یک برنامه ای دارد، یا می خواهد رییس جمهور شود یا ... برای آقای ظریف هم می‌گویند. اما ما از اینها عبور کرده ایم. مگر این پست ها به چه کسی وفا کرده؟ آنهایی که محبوب بوده اند و مورد احترام الان کجا هستند؟ چه ارزشی دارد؟ 

اشاره کردید که تعدادی از پزشکان از شما دل‌خورند. به نظر می رسد تعداد تاثیرگذار آنها از شما ناراحتند.

نه اتفاقا تاثیرگذار نیستند. تاثیرگذار اساتید برجسته اخلاق مداری هستند که پزشکی کشور و سلامت مردم مدیون آنهاست. قطعا آنها در این فضاها ورود نمی کنند.

قطعا، اما برخی معتقدند که اکثر آنهایی که چوب لای چرخ وزارت بهداشت می گذارند، گروهی از پزشکانی اند که سهام‌دار بیمارستان های خصوصی هستند و در خدمات درمانی تعیین کننده هستند. ظاهرا آنها از عملکرد شما ناراضی هستند. گویا مقداری هم ذهنیت نظام پزشکی را نسبت به وزارت بهداشت تغییر داده اند. چون بعضا در حرف‌های شما هم کدها و اشاره‌هایی به این گروه می شود؛ اقلیت تمامیت خواه و بحث های اینجوری.

صحبت شمادرمورد مسوولان بیمارستان های خصوصی را به هیچ وجه قبول ندارم؛ آنها بسیار به ما کمک کرده اند. رابطه ای که این دولت با نظام پزشکی و نماینده صنف پزشکان دارد نیز بسیار صمیمانه تر ازدوره های قبل است. البته معنی اش این نیست که هرچه آنها گفتند ما عمل می کنیم. ولی روابط ما با نظام پزشکی با گذشته قابل مقایسه نیست. یک زمانی رییس نظام پزشکی و شورای عالی نظام پزشکی تلاش می کردند با یک مدیر میانی وزارت بهداشت جلسه بگذارند. درحالی که الان ۶ نفر از روسای ما مسوول نظام پزشکی شهرها و استان های خودشان هستند. با انجمن ها هم روابط خوبی وجود دارد. اما به این معنی نیست که مشکلی نداریم. ما خانواده خیلی بزرگی هستیم؛ ۴۳۰ هزار نفر پرسنل داریم. با خانواده هایشان می شوند حدود ۵ میلیون نفر. امروزه همراه کردن یک خانواده ۵ نفره با سیاست های پدر خانواده سخت است؛ چه برسد به جمعیتی به این گستردگی. ضمن اینکه ماموریت ما، یک ماموریت بسیار گسترده و سنگین است. حتما در این مسیر خطا وجود دارد، حتما منافع شخصی بعضی افراد وجود دارد. منافع صنفی هم هست. از سوی دیگر ما امین مردم هستیم و باید مراقبت کنیم از سلامت هموطنان. طبیعی است در کار اجرایی، یک جاهایی تقابل و تزاحم نیز پیش می آید. کسی تخلف می کند و باید با او برخورد کنید. اگر برخورد نکنید، به حقوق مردم خیانت کرده اید و حتی خود صنف. اگر هم برخورد كنید، آدم بده می شوید. مشکلی که در جامعه پزشکی وجود دارد، این است که حتی اگر از برنامه ای بهره مند هم شوند، تشکر نمی کنند. من هم تا دیروز و قبل از پذیرفتن این مسوولیت، مشابه آنها عمل می کردم؛ در دانشگاه تهران بودم و اتفاقاتی می افتاده، بعضی خوب بوده، بعضی خوب نبوده، معمولا زبانمان موقعی گشوده می شد که بنای جبهه گیری و انتقاد داشتیم نه تشكر.

یعنی اکثریت کم صدا هستند و اقلیت سر و صدای زیادی دارند؟

بله همینطور است. البته در سایر حوزه‌ها هم در ایران همین است البته ما هم معصوم و بی عیب و نقص نیستیم. ادعایی هم نداریم. بالاخره انسان هستیم و بسیاری از كاركنان و مدیران متأسفانه به سلیقه خود عمل می‌كنند. بالاخره به منافع عده ای آسیب وارد شده. منافع بعضی هم به خطر افتاده.

می گویید به منافع عده ای از پزشکان آسیب وارد شده، اما به شما می گویند وزیر پزشکان. قبول دارید؟

نه. من مسئول حوزه سلامت و مورد اعتماد رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی در دولت یازدهم هستم.

خیلی به شما درباره طرح تحول سلامت و مزایایی که برای پزشکان داشته، انتقاد می شود.

قبول دارم ولی این مطلب حقیقت ندارد مثلا بعضی از پرستاران هستند اما کاری که ما در این دولت برای پرستاران انجام دادیم، در کدام دولت انجام شده؟ البته این به این معنی نیست كه از آنچه انجام شده راضی هستیم. خیر. اگر به ما كمك می‌شد می‌توانستیم خیلی كارهای نشده را برای صنوف مختلف در حوزه سلامت انجام دهیم. امروز شبکه های اجتماعی را داریم که برای همه حرف هایی می زنند. برای شما (رسانه ها) هم می گویند. اما باید با عدد و رقم و مدرک و بیش ازهمه با اخلاق صحبت کنیم.

می گویند قبلا درآمد پزشکان از زیرمیزی بوده، اما الان روی میز شده و درآمد پزشکان افزایش داشته.

درآمد پزشکان چه افزایشی داشته؟ ما در شروع كار تعرفه جراحی را پس از ۲۴ سال تا اندازه‌ای اصلاح كردیم. قرار بود تعرفه‌های ویزیت و گروه‌های داخلی را هم اصلاح كنیم كه نگذاشتند. ما این كار را كردیم تا اولاً مردم در شهرستان‌ها خارج از تعرفه پرداخت نداشته باشند. ثانیاً عدالت درون رشته‌ای ایجاد شود ولی افراد كم اطلاع و مخالفین دولت با ابزارهایی كه در اختیار داشتند خواستند بگویند دولت در حوزه سلامت هدفش توزیع پول ین طبقه مرفه بوده است، همزمان سریال‌های تلویزیونی و مصاحبه‌های آنچنانی پخش شد اما توجه كنید، وقتی من در مجلس اعلام می کنم پس از اجرای طرح تحول سلامت درآمد پزشک عمومی ۱.۷ برابر پرستاران است و درآمد یک متخصص ۴.۲ برابر یک پرستار است، اما در رسانه ها اعلام می کنند که درآمد پزشکان ۳۰۰ برابر پرستاران شده است؛ چه باید کرد. یک فرد بیماری این حرف را می زند و قوه قضاییه هم اقدامی انجام نمی دهد، من باید چه کار کنم؟ در طرح تحول سلامت که تعرفه ها تغییر کرد، در دانشگاه علوم پزشکی تهران که بیشترین تعداد استاد را دارد، درآمد استادی که نیمه وقت بوده، از ۳.۵ میلیون تومان به ۵.۵ میلیون رسیده است. حقوق استادی که تمام وقت بوده، از ۶.۵ میلیون تومان رسیده به ۱۲.۵ میلیون تومان. حالا یک ذهن بیماری که ممکن است نماینده مجلس هم باشد، در تلویزیون می گوید درآمد پزشکان رسیده به ۱۰۰ میلیون، ۱۵۰ میلیون. او یک نفر را شاخص می گیرد و توهین می کند به همه. معلوم است پرستاری که زندگی اش را با مشقت اداره می کند، با این اطلاعات اشتباه، دچار دغدغه ذهنی و نارضایتی می شود. از دو حالت خارج نیست یا من گزارش خلاف به مجلس داده‌ام که در این صورت لیاقت این مسوولیت را ندارم و باید استیضاح شوم، یا آنها خلاف واقع می‌گویند و ظلم می‌كنند. چرا در این موارد بقیه فقط نگاه می کنند؟ قوه قضاییه کجاست؟ مجلس چرا واكنش نشان نمی‌دهد؟ انجمن‌ها چرا سكوت می‌كنند؟

ریشه همه این چالش ها را که برای وزارت بهداشت ایجاد شده، چه می دانید؟

بی قانونی و بی اخلاقی. اگر قانون وجود داشته باشد، آن وقت هرکس هرچه دلش خواست، راست و دروغ، نمی تواند بگوید. چقدر به رییس جمهور نسبت ناروا دادند؟ کسی گفت که ثابت کنید؟ با آنها برخورد شد؟ متاسفانه بی اخلاقی در حال گسترش است. یک بخشی هم دست شما (رسانه ها) است که گاه دامن می زنید. لطفاً حداقل شما آنجایی که می دانید خلاف است آتش بیار معرکه نشوید.

یک بخشی هم دست وزارت بهداشت است که باید اطلاعات و دیتا به رسانه ها بدهد.

ما كه پاسخگوترین بوده‌ایم به شهادت خود شما رسانه‌ها. چقدر دیتا بدهیم؟ مشكل از آنجا شروع می‌شود كه شما علاقمندید که مخاطبانتان را افزایش بدهید. کاری که بخشی از رسانه ها انجام می دهند، تولید بی اخلاقی است؛ یعنی مخاطب پیدا کردن به هر قیمتی و با انجام هر ظلمی. این انصاف نیست. از ما که می‌گذرد، تمام می شود و می رود. ولی این كارها درست نیست. بالاخره یا حرفهایی که ما می زنیم، نادرست است خب معنی اش آن است که خدای نکرده دروغ می‌گوییم كه گفتند و صلاحیت این مسوولیت ها را نداریم. یا درست است كه نباید اجازه تکرار بی اخلاقی ها داده شود. بررسی کنید و ببینید شبکه هایی که در حوزه سلامت کار می‌کردند و می کنند، از کجا تغذیه می شدند؟ اتاق فکر چه کسانی بودند؟ خوراک را چه افرادی تهیه می کردند؟ و چه کسانی نشر می دادند. آن هم برای انسانی ترین کاری که دولت آقای روحانی در حوزه اجتماعی انجام می دهد. متاسفانه من همه این موارد را می‌دانم. وزارت اطلاعات به ما گزارش پشت پرده‌های این جریان‌سازی را می‌دهد.

می گویند این اقلیتی که حاشیه ها را ایجاد می کنند، کسانی هستند که بخش خدمات لوکس درمان را در اختیار دارند؟ سهام‌داران بیمارستان های خصوصی؟ این افراد بیشترین حواشی را ایجاد می کنند؟

نه. قبلا هم گفتم. بیمارستان های خصوصی خیلی به ما کمک کرده اند. بخش خصوصی خیلی با ما همراهی داشته است. این حرف‌ها تهمت است به بخش خصوصی. با بیمارستان های خصوصی جلسات مرتب و ارتباط خوبی داریم. تعرفه ها را این بیمارستان ها رعایت کردند. اینها با افرادی که درست عمل نمی کردند هم برخورد کردند.

پس چه کسانی هستند؟

پشت پرده سودجویانی هستند كه آسیب دیده و می‌بینند و بخش سیاسی آنهم كسانی هستند در داخل و خارج كه روی عمیق‌تر كردن شكاف‌های اجتماعی كار می‌كنند. موضوعی که در این دوره پیش آمد و من از آن دفاع می کنم این است که در گذشته دولت به دلیل ناتوانی در تامین منابع، به پزشک می گفته برو مطب بزن، پولت را از مردم بگیر. مثلا دوره چشم پزشکی من تمام می‌شده، من را می فرستادند شاهرود. می گفتند چون حقوق دو میلیون تومان بیشتر نیست. چند ساعتی در مرکز درمانی دولتی کار کن، بقیه اش را به مطب برو و بقیه درآمدت را از مردم بگیر. البته خارج از این واقعیت در نیروهای جوان صنف ما به ۱۰ هزار پزشک تازه فارغ التحصیل اجازه ندادیم مطب بزنند. ساده نیست این اتفاق. این عزیزان حالا برای دولت کار می کنند. قبلا دریافتی این پزشکان یک میلیون و ۲۰۰-۳۰۰ هزار تومان بوده، الان حدود شش میلیون تومان است. به آنها گفته ایم این کشور برای شما هزینه کرده، مردم خرج تحصیلتان را داده اند. متعهد هستید، همانطور که از سال 1318 پزشكان برای گذرانیدن طرح به اقصی نقاط كشور اعزام می‌شده‌اند و برای دولت كار می‌كرده‌اند شما هم در قبال دریافت بیشتر باید طرح بگذرانید. اطمینان داشته باشید كه من اول فرزند خودم را می‌فرستم طرح بعد دیگران را.

نظم درآمدزایی در این ساختار را از بین برده اید.

نه، ما اعتقاد داریم که باید قانون را اجرا کنیم.

معتقدید جلوگیری از این بی قانونی ها، برای شما حاشیه ایجاد کرده است؟

این هست اما بخشی هم به عملکرد خود ما بر می گردد. بالاخره به آن پزشک گفته‌ایم مطب نزن، پولت را ما می‌دهم. اما حقوقش شش هفت ماه عقب افتاده. چون بیمه پول نداده یا خزانه پول نداشته. این هم ناشی از عملکردمان است که باعث نارضایتی می شود. یا مدیری را گذاشته‌ایم که آنگونه که باید به مردم احترام نمی گذارد؛ یا رییس دانشگاهی هست که وقت ملاقات نمی دهد، اطلاع رسانی درست نمی کند. ضمناً ما مسوولیتی را قبول کرده ایم که بسترش، همان بستر ناقص سابق است. نیروها هم همان نیروها هستند. چقدر تغییر کرده اند؟ افرادی که سالها یک جور فکر، عمل و مدیریت کرده اند. چقدر می توانم در این دوره، اینها را تغییر بدهیم؟ بنابراین من منکر ناکارآمدی در بعضی بخش‌ها هم نیستم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 521599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 85
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    عالی بود. یکی از مهمترین خصلتهای خوب اقای دکتر هاشمی این است که "خودش است" و به گفته سقراط "خودت باش" و "خودت را باش" به خوبی عمل کرده است. امیدوارم چهار سال دیگر هم مردم از خدمات ایشان در وزارت بهداشت بهره ببرند. پیشنهاد خامی هم برای ایشان به نظرم میرسد آیا امکان تاسیس اداره کل یا معاونتی در وزارتخانه شما برای سلامت روح و روان شهروندان هم ممکن است؟ اگر امکان داشته باشد میتوان طرحی برای وظایف آن نوشت.
    • بی نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
      9 3
      سلام و خسته نباشید جناب وزیر. شاید بهترین راه برای کم کردن شایعات درامدی پزشکان، شفاف‌سازی مالیات پرداختی این عزیزان در طول سال می‌باشد. این گونه مردم متوجه خواهند شد که اگرچه ممکن است پزشکان درامدهای کلانی داشته باشند اما به نسبت، مالیات کلانی نیز پرداخت می‌کنند که خود منبع درامدی است برای دولت و سیستم بهداشت تا بتواند خدمات بهتری را به مردم ارایه کند. در دسترس بودن میزان پرداخت مالیات، کمک شایانی است به گسترش " احساس رشد عدالت اجتماعی" در بین احاد مردم.
  • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    ایشالا که همیشه موفق و سلامت باشید
  • eli ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    حيف كه ديگه نميخواد وزير باشه!بعد از ظريف بهترين وزيره
    • ناشناس IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
      به نظرم از ظریف بهتره و خیلی خوب کار میکنه . مشخصه انسان دلسوزیه مخصوصا برای قشر ضعیف جامعه .
    • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
      دو حوزه کاری متفاوت دارند، اصلاً قیاس در این مورد برای چی هست و چه کمکی میکنه؟؟؟
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
      15ماه باقیست تا اتمام این دوره
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    وزیر پزشکان. یک معلم فوق لیسانس معادل پزشک عمومی در یک روستای دور افتاده و لب مرزی 1 میلیون و 400 هزار تومان حقوق می گیرد ولی یک پزشک در شهر به قول خودش وزیر بهداشت 6 میلیون. البته قبلا همین وزیر پزشکان گفته بود ما به پزشکان عمومی پیشنهاد خدمت در مناطق محروم به حقوق 17 میلیونی رو داده ایم ولی کسی قبول نکرد. حالا مردم قضاوت کنند که ایشان وزیر بهداشت است یا وزیر پزشکان؟
    • بی نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
      شما هم بجای فوق لیسانس می رفتی پزشکی میخوندی عزیزم
    • بی نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
      به نظر شما یک پزشک با یک معلم فوق لیسانس یکی هست؟ یعنی تو دوران دبیرستان و دانشگاه هیچ فرقی با هم نداشتند؟ یعنی کشیک پزشکان با کلاس معلمان یکسان هست؟ یعنی تعطیلات پزشکان و معلمان یکسان هست یعنی خطرات کار پزشکان و معلمان یکسان هست در ضمن این درآمدهایی که در مورد پزشکان می گید همه مربوط به کارانه اوناست که حداقل 6 ماه تعویق داره وگرنه حقوق ثابت متخصص از یک معلم کمتر هست. می تونی بری تحقیق کنی من خودم قبلا نظر شما رو داشتم چون کل خانوادم معلم بودن اما از وقتی همسرم پزشک شده تازه فهمیدم که تفاوت سختی کارشون خیلی زیاده
    • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
      ماشاله این معلم ها ول کن نیستند. 15 روز عید تعطیل. 3 ماه تابستون تعطیل. روزی 4 ساعت تدریس و 46 میلیون به اندازه استاد دانشگاه دریافتی دترند و همش می نالند. فامیل های ما پر است از معلم های بساز بفروش و ...
    • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
      شما معلم ها اگه کل کشور رو هم بهتون بدن باز هم طلبکارید
    • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
      شما که بیشتر سال تعطیل هستید وبا کلاس خصوصی از دکتر ها هم بیشتر درآمد دارید
    • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
      42 56
      ﻣﺸﻜﻞ اﻳﻨﻪ ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﺗﻮ اﻳﻦ ﻛﺸﻮﺭ ﻭاﺳﻪ ﻛﺎﺭاﻱ ﺧﺪﻣﺎﺗﻴﻪ ﻣﺜﻞ ﭘﺰﺷﻜﻲ وﻣﻌﻠﻤﻲ و ... ﻧﻪ ﺷﻐﻞ ﻫﺎﻱ ﻣﻮﻟﺪ
    • ماندانا IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
      من هم به عنوان کارشناس آی تی دارم ماهی نهصد میگیرم سابقه هم دارم تو همین تهران جای معتبری هم کار میکنم پس آقای معلم کلاهتو بنداز بالا که حقوق خیلی از شما معلم ها پونصد تومن هم بدن باز زیاده
    • علی IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
      77 18
      بسيار متاسفم براي اين طرز تفكرتون در مورد مقابسه شغل معلمي و پزشكي به نظر بنده اهميت و حساسيت شغل معلمي بيشتر از شغل پزشكي نباشد ، كمتر نيست. يه ضب المثل انگليسي ميگه: اشتباه پزشك زير خاك دفن ميشه .اشتباه معلم روي خاك راه ميرود و جهاني را به فنا ميكشد.
    • عباس IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
      38 41
      شما هم اگر میتونستی میرفتی پزشک میشدی که بجای 1/5 میلیون 6میلیون میگرفتی ...تازه اینکه معلم کم میگیره تقصیر وزیر مربوطه است جانم.
    • يك پزشك A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
      55 30
      بنده خودم پزشك عمومى هستم و با همسرم دو نفرى شش سال در دورافتاده ترين نقاط ايران كار كردم . فقط به شما ميگم كه آواز دهل شنيدن از دور خوش است. اسمش حقوق بالاست وقتى ميرى اونجا اونقدر پايش ميكنن وراز سر و ته حقوق ميزنن كه نهايتش هفتاد درصد اون رقمى كه اولش تو رو با اون كشوندن تو اون روستا بهت ميدن اونم مقداريش رو ماهانه ميدن و بقيه رو اوايل سال بعد. از طرفى لطفاً اصلاً مسووليتى كه يك پزشك داره رو با معلم مقايسه نكنيد . معلم ها عزيز و بزرگند ولى اگر سر كلاس يه روز اشتباه كنن ، فردا تصحيحش ميكنن ولى اشتباه يك پزشك را در چند ثانيه كوتاه ، نميشه يك عمر جبران كرد. بار مسووليتش خورد ميكنه آدمو وقتى مسووليت سلامت سه هزار نفر رو به تو يك نفر دادن تو يه جاى دورافتاده.
    • اميد A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
      72 31
      دوست عزيز يك پزشك هميشه تو مدرسه شاگرد اول بوده، تو دانشگاه هفت سال بيدار خوابي كشيده و هزاران صفحه درس خونده و كشيك داده و .... آخرشم واسه طرح ميفرستنش جايي كه عرب ني انداخت يعني كل جوونيش رفته، اونموقع اينقدر حقوقم بهش ندن. بابا اينقدرايده هاي كمونيستي نداشته باشين ملت
    • کارمند بهداشت IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
      11 5
      دوستان معلمی که کامنت گذاشتید خواهش میکنم یه بار هم نگاهی به حقوق کارمندهای بخش بهداشت بندازید مثلا این وزارت خانه اسمش وزارت بهداشت ودرمان هستش ولی بهتره اسمش وزارت درمان بشه والله ما هم با شما فرقی نداریم ،چون پزشکها وپرستارها نظام دارن به حقوقهاشون میرسن ولی کسی نیست به داد این بهداشتی ها برسه ، الان همین پرستارها که ناله میکنن حداقل دو برابر بهداشتی ها حقوق میگیرن ،ضمنا یه خدمه در بیمارستان ماهی یک میلیون کارانه میگیره ،واقعا آقای وزیر ،وزیر پزشکها هستند
    • پزشک A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
      3 2
      این معلمهایی که می فرمایید 3ماه تابستون واماه بهار تعطیل هستند.تازه پنج شنبه هاهم تعطیل وروزهای تعطیل رسمی هم کارنمی کنند.اگر بخواین اینجوری مقایسه کنیدمعلمهایی هم هستند که باتدریس خصوصی درشهرهای بزرگ درامد بالاتری ازپزشکان دارند ومالیات هم به خاطر این کارنمی دهند.خبرانلاین حتما منعکس کن.لازم نیست که بااین جوکاذب منفی که علیه پزشکان عده ای بامنافع خاص راه انداخته اند.بقیه هم بخواهند بیایند از اب گل آلود ماهی بگیرند.
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    95 64
    آنرا که حساب پاک است از محاسبه چه باک است؟ مگر در همان برنامه تلویزیونی که میفرمایید از شما و یا نماینده وزارت شما نخواستند تا در مناظره با دکتر پزشکیان شرکت کنید؟ چرا حاضر به مناظره نشدید ؟ توی شهر کوچک ما پزشکان بیش از 50 میلیون درآمد ماهیانه دارند و مردم هم خود شاهد هستند بعد شما حرف هایی رو میزنید که باورش برای مردم بسیار سخت است.
  • سیدعباس حسینی A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    خواهشا زیاد گرانفروشی نفرمایید لطفا بفرمایید منابع حقوق پزشکانتون که در بعضی مواقع تا 4 برابر شده وحق کارانه های چند ده میلیونی و حق حقوق شیفتا اضافه این پزشکان محترم را از کجا تا مین میفرمایین...فاصله طبقاتی تو این صنف زیاد بود ولی الان چند برابر شده آقای وزیر..اکثر دکترهای بزر گوار هم تاجر وملاک شدند اینو که نقض نمیکنین... چرا ظرفیتهای دانشگاههای علوپزشکی رو زیاد نمیفرمایید نکنه فقط بخاطر اینه که میزان تقاضاومراجعات به پزشکان کم نشود وکسب درآمد بزرگواران پایین نیاید.....آیا رتبه 3000 تا 4000 کنکور زیاد تفاوت دارد که دانشجو کمتر میگیرید... جای بسی تاسفه که فقط پزشکان نخبه اند نه دکترهایphd ...راستی پزشکی تجارته یا...........
    • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
      11 2
      احسنت،یه دکترا گرفتن در رشته ی مهندسی حداقل 11سال درس خوندن داره،تازه مثله پزشکی نیست که تمام درسها یا خوندیه یا دیدن دوره ی عملی...توب رشته های برق وعمران ومکانیک برای پایان نامه دکترا یا ارایه مقاله یا مخصوصا پروژه دکترا حتما باید یه چیزی خلق کنی یا یه کاری انجام بدی که هیچکس تا حالا انجام نداده وخلاقیت بسیار بالایی میخواد....اخرش هم یا کار گیرت نمیاد،یا اگه بیاد با حقوقهای فوق العاده پایینه.. واقعا بین رشته های مهندسی وپزشکی تبعیض خیلی وحشتناکی وجود داره.هرچند من دکتر هاشمی رودوست دارم ولی وزارت علوم هم باید از مهندسین طرفداری کنه یکم.
  • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    93 78
    از قول ما به ايشون بگوييد بدون ايشان دولت آقاي روحاني رنگ و بويي نداره. حضور اشخاص فرهيخته اي مثل خود رييس جمهور، دكتر نهاونديان، دكتر ظريف و ايشان واقعا مايه دلگرمي مردم است. بدون شك يكي از بهترين وزراي تاريخ انقلاب ايشون هستند. آقاي دكتر هاشمي هرچند سياست و سياسي بازي سخته و امثال شما كه دنبال خدمت به مردم هستيد تحمل آنها را نداريد ولي از شما خواهش ميكنيم بمونيد. آرزوي توفيق و سلامتي شما را داريم.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    زنده بادهاشمی ، منکه به شخصه دستت رو میبوسم.
  • بی نام RO ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    37 40
    ایشان بهترین وزیر اقای روحانی است . اما نمی دانم چرا کارگران مواد غذائی را وادار به چ.شیدن دستکش نمی کند . چون دست همه الودگی مربوط به خود را دارد
  • مهدی آیتی EU ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    به توصیه رهبری آمدی به حرف خودت نیست که بروی
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    75 35
    از کارانه های 50 و 100 میلیونی پزشکان در بیمارستانهای دولتی واقعا خبر ندارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ در مقایسه با پرستاران 100 که نهایتا کارانه آنها به یک میلیون رسیده ایشان فقط فیش حقوق پزشکان را می گویند اگر راست هست یکبار هم درباره کارانه پزشکان سخن گفته شود.....
  • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    59 94
    شما بهترین وزیر بعد از انقلاب هستید شما لایق ترین فرد جامعه هستین شما بهترینید
  • رضا A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    59 16
    لطفا شعاری برخورد نکنید و از واقعیتها سخن بگویید ایشان کارانه پزشکان و پرستاران را مقایسه کنند و بعد اگر حرفهای ایشان درست بود ایشان بهترین وزیر هستند بودجه ای که دست ایشان بوده هیچ وزیر بهداشتی بعد از انقلاب نداشته است ...
  • سیدعباس موسوی A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    41 13
    کارمندان دانشگاههای علوم پزشکی وزارت بهداشت مظلومند , به جهت بی عدالتی پرداختی حقوق و مزایا ...
  • اکبر A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    37 47
    هموطن.لطفا کمی فکر کنید بنزین 400تومانی شده 1000تومان میگن درزمینه بهداشت خرج می کنیم.آیا وافعیت دارد.به من بگویید چند درصد این هشتاد میلیون مریض می شود واز خدمات اینها که هیچ خدماتی هم ندارند استفاده می کنند.من یک پزشک هستم .کارانه سه ماهه من شده بعذ از طرح تحول از 5میلیون به 75میلیون درسه ماه.ولی اگر راست بگویم برای ما پزشکان خوب شده ولی پرستاران بیمارستان ما فقط 800تومان کارانه درماه می گیرند.آقای وزیر اگر می خواهی بدانی بیا شهرستان ما ثابت کنم .آدرس هم بیمارستان امام خمینی مشکین شهر
    • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
      62 22
      شما تابلو هست پزشک نیستی چون اطلاعات کاملا غلطی داری شاید کارانه زیاد شده باشه ولی پرداختها به صورت درصدی و با تآخیر زیاد انجام می شه مثلا 55 درصد کارانه به پزشک می رسه و بقیه تو جیب بیمارستان میره
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    38 79
    مردم داوران منصفی هستند من با خواندن این مصاحبه فهمیدم که این مرد چه رنجی متحمل می شود این آدم از جنس امیرکبیرها و مصدق هاست
    • بی نام RO ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
      53 17
      همینطور برای خودت می بری و می دوزی
  • بی نام RO ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    46 11
    یه بار مجلس رو از رادیو می شنیدم ایشونم بود و خیلی گله می کرد. بعد آقای ابوترابی حرف زد معلوم شد بودجه عجیب و غریبی به بهداشت و درمان داده اند که از اول انقلاب بی سابقه بوده 7000 یا 8000 میلیارد تومان باز هم مردم ناراضی هستند
  • علی IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    29 42
    ما دوستت داریم وزیر دوست داشتنی کاش همه مسئولان مثل شما بودند. هر کس هرچی می خواد بگه. مریضی ذهن بعضی ها به ما مربوط نیست چون انتخاب خودشونه.
    • مسعود IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
      8 51
      می خواستید درس بخوانید متخصص بشید.... ماهی صد میلیون تومان خرج ماهیانه ی ماست، وقتی متخصص میشی باید در سطح یک متخصص هزینه کنی، نه یک پرستار و‌یک معلم.... آقای هاشمی خوشبختانه دذگ بالایی دارند و این مطلب را می خوانند من اگر جای ایشون بودم اینهمه وقت برای جواب دادن به دیپلم و لیسانس نمی گذاشتم.
  • بی نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    34 14
    به جای شما کاش وزیر آموزش پرورش میرفت....
  • جامعه سالم A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    45 19
    دوستان دوستشون دارند چون منافعشون تأمین میشه خوبه که پزشکی میگه کارانه اش در 3 ماه شده 75 میلیون در 3 ماه که با 5 میلیون قبلی قابل مقایسه نیست البته کارانه همه پزشکان خوب شده اما عده ای که کم هم نیستند کارانه هاشون تا 200 میلیون هم رسیده تازه جالب اینجاست که زیرمیزی هم همچنان برقراره ... و البته دیگه تو بیمارستانهای دولتی عمل نمیکنند ... من از بیمارستان ها نمونه دارم که اگر کسی خواست مصداقش را میگم با اسم بیمارستان ... واقعا با این بودجه ایشان کار بزرگی کردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لطفا بدون غرض و از روی علم و اطلاعات درست قضاوت کنید و نه احساسی ...
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    17 19
    جالب بود برام تو مصاحبه تلویزیونی‌شون خیلی متفاوت از باقی وزیران و مسئولان صحبت می‌کردند. وقتی باقی مسئولا صحبت می‌کنند انگار جواب رو از قبل آماده کردن، اما ایشون جواب واقعی به سئوال ها می‌داد نه یه چیز کلی به درد نخور. خوبه این روحیه بین مسئولا باب بشه.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    17 7
    آقای هاشمی عزیز ضمن تشکر از زحمات جنابعالی در سمت وزیر بهداشت، باید بگم که اگر هدف شما خدمت به مردم باشد، در پست وزارت به 80 میلیون نفر در سال خدمت می کنید و در مقام جراح، حداکثر در سال فقط به 200300 بیمار از نوع پولدارش می توانید خدمت کنید
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    28 11
    افتخار آرزو می‌کنم که یک ایرانی شرافتمند باقی بمانم و یک پزشک درستکار برای مردم ایران باشم. آن را هم با هیچ چیزی عوض نمی کنم. درود بر شما
  • اژدري A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    18 22
    آفرين برچنين انسان صادق وصميمي كه جداقلبي پاك وضميري بي آلايش دارد وزحماتش تحسين برانگيز وستودني است ودرودبرآناني كه ايشان رابراي اين وزارتخانه ترغيب نموده اند ان شاا...زنده وپايداروسرافرازباشند.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    30 17
    توجه بیشتر ایشان به پزشکان و درمان بوده و حق و حقوق بهداشتی ها را که بسیار هم مهم بوده و مقدم بر درمان است ضایع کرده اند
  • رمضان سره IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    12 28
    جناب آقای دکتر عزیز شما همانند طلا که با دیگر فلزات کاملاٌمتمایز است ، برای دولت تدبیر و امید اعتدال و عقلانیت هستید همیشه سلامت و تندرست باشید
    • بی نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
      12 10
      خیلی جالبه که در دولت احمدی نژاد یک وزیر برجسته پزشکی به مانند ایشان وجود نداشت. مشخصه که هر چی برجستگی علمی افراد در هر حوزه شاخص تر می شود از اصول گرایان فاصله می گیرند.
  • بی نام AT ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    25 15
    یکی از عوامل مهمی که باعث میشه ایشون این دید وسیع رو داشته باشه اینه که تحصیلکردة خارجه و میدونه در اروپا سیستم درمان چقدر به مردم کمک میکنه. پوپولیست کسی بود که سیب زمینی و یارانة بی حساب کتاب پخش کرد نه دکتر هاشمی که سیستم رو درست میکنه.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    28 24
    تو شهر کوچک ما با حدوددویست هزار نفر جمعیت درامد پزشکان بالای صدمیلیون تومان درماه است,باور ندارید تشریف بیارین ببینین,حالا فکربکنین درتهران وشهرهای پرجمعیت چه وضعی داره.ایشون فقط به فکر پزشکان هست ودرامدهاشونه چندبرابر کرده.
  • لیلا A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    15 8
    با سلام و تبریک سال نو ،در کاردانی و لیاقت آقای دکتر هاشمی که شبهه ای وجود ندارد بنابر این ایشان نیازی به تمجید ندارندمخصوصا برخورد ایشان با پزشکان متخلف و در مورد کارانه پزشکان مشکل سازوکار نظام تامین اجتماعی هست ،اما روی سخنم با خبر نگار محترمی است که این سوال را از ایشان پرسیده که "حوادث رانندگی و ریز گردها چه ربطی به حوزه سلامت دارن که آقای دکتر در مود آن واکنش نشان میدهند" برادر عزیز ،خبرنگار محترم کمی قبل از پرسیدن سوال اندیشه کنید لطفاً بیخود نیست که آقای دکتر عصبانی شدند از سوال.اگر ابتلای مردم به بیماری یه معلولیت در حوزه سلامت نیست پس در حوزه وزارت صنعت است؟
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    11 14
    ایشان از نظر آقای جعفر شجونی شیخ الوزرا هستند
  • بی نام RO ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    37 9
    برنامه هاى ايشان بدون كارشناسي انجام شد و همين شد كه اكثر بيمارستانها به مرز ورشكستگي رسيده اند و توانايي خريد اقلام لازم را ندارند.
  • امير A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    39 11
    من يك بيمار دياليزى هستم واقعا از وقتى ايشون امدن خيلى راحتر شديم و دارو هامون هم مجانى شده
  • حسین A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    38 18
    اتفاقا شما دقیقا وزیر پزشکان هستید. حتی وزیر پرستاران و دیگر افراد که در زیر مجموعه درمان و بهداشت کار میکنند نیستید چه برسه به ... . اولویت برای شما حفظ حقوق حداکثری پزشکان هستش. هیچ سوال کردید چرا حتما وزیر بهداشت باید فقط پزشک باشه اینم برای کسانی که باید بدون واضحه غیر پزشک بیاد ممکنه نون پزشکان آجر بشه
  • yas IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    49 72
    بيچاره پزشكان ، واقعا قشر مظلومى هستيم ، بعد ٢٠ سال درس خوندن سخت و بعدش ٢ سال طرح اجبارى تو مناطق محروم ، وقتى مياى تو شهر كار كنى درامدت از يه نظافتچى كمتره ، اما مردم هميشه طلبكارى كه به راحتى واسه ارايشگاه و وستوران و ... هزارتا چرت و پرت ديگه به راحتى پول خرج ميكنن ، نميتونن ببينن يه پزشك بدبخت بعد ٥٠ سال زحمت طاقت فرسا از يه رفاه نسبى برخوردار ه
  • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    41 40
    دقیقا تنها کاری که وزیر بهداشت و کلا وزارتخانه انجام میده حمایت از پزشکهاست توی طرح تحول سلامت هم همه چیز به نفع پزشکها تمام شد و چیزی نصیب مردم نشد. پزشکها کمنرین کار و بیشترین درآمد رو که اصلا استحقاقشو ندارن بدست میارن و متاسفانه اگه بیمارستان خصوصی نباشه جون بیمار براشون ارزشی نداره من تو بیمارستان کار میکنم و هر روز شاهد این جور مسایل هستم
    • رزیدنت کاردیولوژی A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
      44 15
      عزیز جان من الان رزیدنت قلب هستم.۳۴ سال سن دارم.تا ۴۰ سالگی هم درامد ندارم.ولی دوستم که پرستاری قبول شد از ۲۰ سالگی درامد داشت.الان اون خونه و ماشین و زندگی داره من هنوز مجرد هستم چون با حقوق ۵۰۰ هزار تومن نمیتونم خرج خانواده بدم.اون همه رنج و درس و فشار کاری داریم اونوقت شما میگی ما کمترین کار رو میکنیم؟؟حسادت تا چقدر؟اگه میدونستبن پزشکی تو ایران چطوریه حسادت که نمیکردید هیچ ترحم هم میکردید.پزشک تو ایران یعنی بدبختی و فلاکت.درامد رو تو ۴۰ سالگی میخوام چیکار وقتی که کل جوونیم رو تو حسرت گذروندم؟؟وقتی هم میام نظرات مردم رو میخونم کلا انگار زیر اب دوش سرد میدم.واقعا متاسفم برای جوونی و زندگیم که رفت
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    21 25
    اگر پزشکان درآمد بالا یی دارند و این وزیر باعث اینکاره باید به ایشون تبریک گفت چرا که از کسانی که تحت مجموعه مدیریتی اش هستند داره حمایت میکنه و این جای تقدیر داره ان شاالله. وزرات خونه های دیگر هم بویژه آموزش پرورش و آموزش عالی هم یاد بگیرند
  • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    38 7
    دکتر جان به خاطر ارزون شدن داروهام تا اخر عرم مدیونتم تورو خدا نروو
  • مهدی A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    33 18
    پزشکانی که فقط روزی 3 ساعت اون هم در روزهای غیر تعطیل در بیمارستان حضور دارند و ماهیانه از 30 میلیون تومان به بالا بدون حقوق خود از بودجه مملکت نوش جان میکنند و فخرو غرورشون نصیب ما میشه و دریغ از اینکه یه ذره وجدان کاری داشته باشند...چه عدالتی داربم و چه کشور عدالت خیزی داریم...ممنون آقای وزیر...
  • يك ايراني A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    40 2
    خدا بهت سلامتي بده ، واقعا خوشحالم كه شما وزير هستي . متاسفانه مادرم دجار سرطان سينه شده و ديروز وقتي اولين نوبت شيمي درماني داشت رفتم داروهاشو بخرم شد ٩٨٠ هزار تومن ، خيلي خوشحال شدم كه داروخونه كفت بيمه سلامت ايرانيان يه مقداريشو تحت بوشش داره ، وقتي رفتم بيمه سلامت و تشكيل برونده براي تاييد دارو دادم و بركشتم داروخونه فقط از من ٩٨ هزار تومن كرفت يعني ده درصد، واقعا باورم نشد و جالب تر اينكه بهترين نوع دارو رو هم تحت بوشش قرار دادن. اين كار بسيار براي منيكه تا حالا هميشه بابت خدمات بهتر هزينه بيشتري ميدادم جاي خوشحالي بسياري داشت و ميديدم جقدر مردم از اينكار راضي هستند ، شما فككر كن من ٨ مرحله شيمي درماني بايد نزديك ٨ ميليون تومن برداخت ميكردم درصورتيكه الان كمتر از ١ ميليون برداخت ميكنم
  • دانشجو پزشکی A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    42 26
    با احترام به بقیه مشاغل مخصوصا معلمان عزیز ؛ ولی نباید هیچ شغلی رو با پزشکی مقایسه کنیم، من خودم پزشکی می خونم دو بار کنکور سراسری دادم ، یه بار رتبه 997 و یه بار 357 ، که بار دوم پزشکی قبول شدم با هر کدوم از این رتبه ها و البته با چند صد برابر اینام میتونستم برم رشته های دیگه از جمله معلمی و پرستاری و ... ؛ ولی خوب خودمو به زحمت انداختم که بعدا راحت باشم تازه 7 و 8 سال در سخت ترین شرایط درس خوندیم و دو تا سه سال انواع کشیک های طاقت فرسا به صورت 24 تا 48 ساعته کشیک وایستادم؛ توی تعطیلات و جمعه ها و انواع مناسبت ها که بقیه مردم رفتن خواب و استراحت و تفریح ، موندم تو بیمارستان و در بد ترین شرایط مریض دیدیم، اینا تازه گوشه ای از سخنی های دوران دانشجویی پزشکی بود
    • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
      10 2
      "خودمو به زحمت انداختم که بعدا راحت باشم" متاسفانه واقعیت تلخ جامعه پزشکی ما همینه، اینکه اکثرا این رشته مقدس رو از روی علاقه انتخاب نمی کنن بلکه اون رو به چشم یک بیزینس نون و آب دار می بینن. و قطعا کاری که از روی علاقه نباشه نتایجش قابل پیش بینیه. فکر می کنید اگه انقدر تفاوت بین درآمد پزشکان و سایر مشاغل نباشه، چند درصد از کسانی که الان برای پزشکی خوندن سر و دست می شکنند حاضر می شن این رشته را انتخاب کنند؟
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    27 20
    بنده از تمام كساني كه به پزشكان به صورت ناروا تهمت ميزنند درخواست ميكنم لطف كنند و تشريف ببرندو پزشكي بخوانند و در صورت عدم توانايي ذهني جهت ورود به دانشكده پزشكي، سكوت پيشه كنند يا حق
  • هانیه A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    23 15
    والا دارو سازها بیشتر از پزشکا پول میگیرند.خیلی رو دارو میکشند.مصرف گذشته ام میندازند.
  • بی نام ES ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    21 16
    سلام، استاد عزیزی که دبیری فوق لیسانس را با دکتری پزشکی عمومی مقایسه میکنید میشه بفرمایید اگه رتبه بالای ده هزار کنکور نداشتید باز هم به معلمی میرفتید و حال خودتون رو با پزشک عمومی از نظر سواد، درس، رتبه کنکور، زحمات دوران تحصیل و طرح بعد تحصیل مقایسه میفرمایید. شما لطف کنید هزینه های مطب یک پزشک رو برآورد کنید و بعد مقایسه نمایید. در ضمن ناراضی ترین گروه پزشکان از دکتر هاشمی پزشکان عمومی هستند.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    13 3
    راه پیروزی رو نمیدونم ولی راه شکست اینه که بخوای همه رو از خودت راضی نگه داری...... مگه میشه همه راضی باشند؟ اونم ما ایرانیا که دوتامون نظر یکسان در هیچ موضوعی نداریم.
  • رضا A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    12 6
    چرا راجع به کارانه سؤال نشد؟چر معلم ها نباید کارانه داشته باشند؟
    • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
      2 4
      برادر من کارانه چی به معلم ها بدن ؟ تعطیلات تابستان ، عید ، آلودگی هوا،بارندگی وجلسات و....
  • حسین A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    13 1
    اینکه بعضی از شاغلین از حقوق تقریبا بهتر معلمین ناراضی هستن و به قول خودشون معلم ها واقعا دارن مفت می خورن واقعیت نداره , چون میشه گفت در کشور که خط فقر برای یک خانواده طبق استاندارد جهانی سبد قضایی 3 میلیون تومانه حقوق یک معلم که بین 1.3 تا 1.8 هستش هنوز هم کمه و همچنین حقوق بقیه قشر های جامعه . بهتره به جایی خراب کردن حقوق دیگران به فکر درست کردن حقوق خودمون باشیم ...
  • آرش IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    8 2
    جناب وزیر 17 سال است که در علوم پزشکی با سمت کارشناس کار میکنم و از ابتدا قراردادی بودم و پست و شغل مرتبط با رشته تحصیلی داشتم و اکنون چند سالی است که تبصره 3 هستم با حداقل دریافتی و انجام کار کارشناسی تا کی و تا چند سال باید این ظلم ادامه داشته باشد ؟ آیا طی این چند سال نمی بایست چارت سازمانی اصلاح و پست مورد نیاز جهت استخدام فراهم میشد ؟آیا سزاست این ظلم در حق خانواده ما که همکار میز کناری سه برابر ما حقوق و به تبع آن مزایا دریافت کند ؟
  • بی نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    13 30
    ما دو برادریم، من که درس خوان تر بودم رفتم ریاضی دبیرستان علامه حلیتیزهوشان، به دانشگاه شریف رفتم و مهندس نرم افزار شدم ، لیسانس و فوق لیسانس را همانجا گرفتم و بعد از سربازی مشغول کار شدمشش سال و نیم درس، دو پروژه سنگین و دو مقاله بین المللی، الان ده سال سابقه دارم حقوقم ماهی 78 میلیون است صبح تا 7 بعد از ظهر هم پست کامپیوتر برنامه می نویسم برادرم که درس خوان هم نبود رفت تجربی، پزشکی خواند، الان ماهی حداقل 70 میلیون درآمد دارد تازه همیشه از کم دآمدی می نالد خودتان قضاوت انصاف هست یا نه
    • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
      2 0
      بین هفت و هشت خط فاصه بوده و منظور هفت تا هشت میلیون تمن بائده نه هفتاد و هشت ایراد از سایت است
  • مهدی A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    7 8
    باحفظ احترام به همه بزرگانی که نظردادند ازموافقین ومنتقدین واقعیت اینست که این وزیر درهمین مدت کم کارهای اثرگذاری کرده است که جامعه ما بادیده تحسین به ان می نگرند.اینکه دراین شرایط ارامش واعتمادبه بیماران وخانواده های انان هدیه شود کار کمی نیست. من به بحث های تخصصی کاری ندارم انچه درسطح جامعه ومراجعه به مراکز درمانی وبیمارستانی به صورت ملموس میبینیم بسیار رضایت بخش است .فراموش نکنیم مردم داوران خوب ومنصفی هستند. باید به دکتر هاشمی ویارانشان ازبن جان دست مریزاد گفت.
  • بی نام IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    10 2
    ارزوی سلامتی دارم برای این وزیر اما به نظر من مناسب وزارت نیستند دایم درحال سفر کردنو معاینه بیمارانو و... هستند اخه دلیلی وجود نداره که یه وزیر بیاد و بیماران رو ویزیت کنه اگه علاقه به حرفه پزشکی دارید ومیخواهید از این راه خدمت رسانی کنید پس باید وزارت وریاست کردن رو رهاکنیدمثل این میمونه که وزیر دفاع بیاد بره لب مرز تفنگ دستش بگیره ومرزبانی کنه بعد بیاد جلوی دوربین بگه دارم به کشورم خدمت میکنم
    • بی نام RO ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
      2 2
      احسنت عالی
  • صادق A1 ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    3 4
    اینو خوب اومدی دکتر:" با افتخار آرزو می‌کنم که یک ایرانی شرافتمند باقی بمانم و یک پزشک درستکار برای مردم ایران باشم. آن را هم با هیچ چیزی عوض نمی کنم. "
  • سعید IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    2 4
    سلام طی شناختی از ایشان دارم دکتر ادم سلامت وبسیار خوب ودست بگیری هست در ضمن اقای خبرنگار تمام کارهای مه گفتید به ایشان بعنوان یک وزیر دولت نه وزیر بهداشت ربط پیدا میکنه به شما خیلی چیزها ربط پیدا نمیکنه که با اعصاب یک وزیری که صبح تا شب ویا سحر درهمجای کشور حضور داره حالا یکی پیدا شده به درد مردم میرسه تا جایی که دستش برمیاید شماها هی خبر ساز بشید چی میخواهید از جان این وزیر 35سال در حوضه بهداشت وسلامت کشور کار درستی انجام نشده شماها میخواهید توی 4سال این وزیر همه کار رو انجام بده خجالت هم خوب چیزیه
  • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    4 0
    شاید در ابتدای وزارت شما جمله ی «بیمار فقط باید دغدغه ی بیماری داشته باشد نه پول »یک شعار زیبا و دهن پر کن دیده میشد اما امروز به شخصه مفتخرم که این واقعیت را درک کردم.از اول اسفند تا 25 اسفند مادرم در بیمارستان بستری بود آزمایشات و عکس برداری های مختلفی به رویش انجام شده در تمام مدتی که بستری بود به این فکر میکردیم که هزینه بیمارستان را از کجا تامین کنیم .روز ترخیص متوجه شدیم که 2/5 میلیون هزینه بیمارستان مادرم میشده اما با بیمه کمیته امداد فقط 60 هزار تومان پرداخت کردیم.آقای هاشمی عزیز به عنوان یک شهروند بی نهایت از شما ممنونم.اگر همه ی وزرا بجای شعارهای رنگارنگ اینگونه در عمل به فکر قشر محروم جامعه می بودند ایران قطعا بهتر از این میشد.
  • مجید A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    2 2
    هیچوقت نمیش همه روراضی نگه داشت ، اشکال تو سیستم بهداشت و درمان ما زیاد بوده و هست ، اصلاح این سیستم یه مامریت همیشکیه ولی باید انصاف داشت ، نباید همه چیز رو سیاه و سفید دید ،آقای وزیر با وجود بعضی از اشتباهات و شایدخطاها کارهای بسیلر بزرگی کرده اند ، هیچکس بی عیب و نقص نیست بازده کاری هیچ انسانی صد درصد نیست و مشکلات ساختاری ، مشکلات حاشیه ای و انواع مشکلات دیگه هم فت و فروان هستن ولی روند جاری که ایشون در پیش گرفتن روند مثبتیه ، ازشون ممنون هستم با وجودی که میدونم کارشون بی عیب و نقص نبوده ولی مطمئن باشید دعای خیر هزاران بیمار تا ابد همراهشون خواهد بود.
  • ابوجهل IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    2 9
    دکتر هاشمی بهترین وزیر بهداشت ایران در تمام دوران این وزارتخانه بوده و انشالله که راهشو برای دوره بعد هم ادامه میده
  • سید مهدی A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    1 4
    حوزه پزشکی کشورمان نیز مانند سایر حوزه ها از چندین دهه گذشته تاکنون همواره وضعیتی داشته که بهتر است بگویم در خور و لایق ایران و ایرانی نبوده است. در این مدت کوتاه ما کارهای بزرگ و کارهای تاثیر گذتری ار آقای دکتر هاشمی دیدیم همینقدر که بگویم اگر سایر وزرا نیز مانند ایشان بودند میتوانستیم به آینده امیدوارتر شویم
  • بی نام A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    7 5
    درود بر دکتر هاشمی عزیز و پرتوان. خسته نباشید جناب دکتر. درود بر معلم و پزشکی که با اخلاق باشه. بزرگواری که فرمودید اگه رتبه بالای ده هزار نداشتید باز هم معلم می شدید ؟ من یک معلمم و اگر رتبه یک کنکور هم بودم و قرار بود پزشکی بی اخلاق و مغرور به علم و چهار کلاس درسی که خوندم باشم،هزاران هزار بار ترجیح می دادم که یک کارگر ساده و با اخلاق بودم. تا اینقدر رتبه و هوش خود را به رخ بقیه نکشم. متاسفم علم بدون تهذیب اینه دیگه.
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    3 0
    به نظر من بزرگترین مشکل کشور ما این است که پزشکان به جای اینکه به امور طبابت خود برسند ، در سایر امور فعالند کسانی برای این صنف تعرفه تصویب می کنند و نظارت می کنند که خود ذینفعان اصلی هستند