۰ نفر
۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱

ایرنا نوشت: روسیه خواستار آتش بس فوری میان ارمنستان و آذربایجان شد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در واکنش به آتشباری جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ، خواستار توقف فوری درگیری ها و برقراری آتش بس شد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین امروز (شنبه) گفت که رییس جمهوری روسیه از سرگیری درگیری مسلحانه در خطوط تماس در منطقه مورد مناقشه قره باغ به شدت نگران شده است.
پسکوف اظهار کرد: پوتین از طرف های مناقشه قره باغ دعوت به برقراری فوری آتش بس و خویشتنداری کرده تا از قربانیان جدید در منطقه جلوگیری شود.
وی افزود: رئیس جمهوری روسیه متاسف است که وضعیت قره باغ دوباره به سوی رویارویی مسلحانه سوق یافته است. اخیر در چارچوب تلاش های سه جانبه روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان و تلاش های بین المللی در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای حل مساله قره باغ اقدامات گسترده ای انجام گرفته است که می تواند منجر به حل و فصل مناقشه در این منطقه شود.
شبکه خبری روسی 'راشاتودی' امروز گزارش داد: افزایش دشمنی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان سبب تبادل آتش بین دو کشور شد.
بنا به این گزارشع ودی گزارش داد: وزارت دفاع ارمنستان و جمهوری آذربایجان جمعه شب یکدیگر را به تحریک و گسترش ابعاد تبادل آتش متهم کردند.
راشاتودی افزود: جمهوری آذربایجان اعلام کرده که نیروهای ارمنستانی در 24 ساعت گذشته 127بار در طول مرز بین دو طرف آتش گشوده اند.
در بیانیه وزارت دفاع آذربایجان آمده است که طرف ارمنستانی از سلاح سنگین و خمپاره استفاده کرده اند.
بنا به این گزارش، طرف ارمنستانی هم گزارش داده است که که نیروهای جمهوری آذربایجان شب گذشته تهاجمی عمل کرده و از تانک ها و همچنین هواپیمای نظامی برای آتشباری استفاده کرده اند.
همچنین خبرگزاری ارمنستان در این باره گزارش داد: آتشباری نیروهای جمهوری آذربایجان به مناطق مسکونی قره باغ کشته شدن یک کودک 12 ساله و زخمی شدن دو نفر را در پی داشته است.
خبرگزاری ارمنستان همچنین از تداوم درگیری خبر داده است.
راشاتودی در ادامه گزارش داد: شبه نظامیان منطقه قره باغ، که مرکز مناقشه بین دوطرف جمهوری آذربایجان و ارمنستان است، مدعی سرنگونی یک بالگرد جمهوری آذربایجان شده اند در حالیکه باکو چنین گزارش هایی را رد می کند.
بر پایه این گزارش، وزارت خارجه روسیه هم در این مورد اعلام کرد که سرگرم بررسی اطلاعات در این زمینه است، اما نمی تواند هیچگونه جزییاتی را ارائه کند.
به گزارش شبکه خبری روسی، ارمنستان و جمهوری آذربایجان سال ها است که بر سر منطقه قره باغ که پیشتر جزیی از جمهوری آذربایجان بوده و اکنون دراختیار ارمنستان قرارداد، با یکدیگر مناقشه دارند.
سال 1988 نیروهای ارمنی جنگ خود را برای تصرف این منطقه آغاز کردند که مدتی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، جنگ تشدید شد، و در سال 1994 پس از اینکه ارتش ارمنستان این بخش ها را به تصرف خود در آورد، جنگ با آتش بس تمام شد.
مقامات این ناحیه خود را یک کشور مستقل می دانند، ولی تا امروز هیچ کشوری این جمهوری خودخوانده را به رسمیت نشناخته است.

31050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 523309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =