ایسنا نوشت: رئیس‌جمهوری برزیل در آستانه استیضاح در کنگره که برای یکشنبه آتی برنامه‌ریزی شده، علنا معاون خود را یک "خائن و کودتاچی" توصیف کرد.

رئیس‌جمهوری برزیل در آستانه استیضاح در کنگره که برای یکشنبه آتی برنامه‌ریزی شده، علنا معاون خود را یک "خائن و کودتاچی" توصیف کرد که برای رسیدن به قدرت تلاش می‌کند. افشای سخنرانی جنجالی معاون روسف که برای بعد از عزل رهبر برازیلیا آماده شده بود، ابعاد تازه‌ای به بحران سیاسی این کشور داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیلما روسف‌، رئیس‌جمهوری برزیل در سخنرانی تند خود گفت: اگر تاکنون تردیدی وجود داشت که تمام اعتراضات به من یک کودتاست، الان دیگر چنین شکی وجود ندارد.

اشاره روسف به درز سخنان میشل تمر، معاون رئیس‌جمهوری برزیل بود که در آن وی در حال تمرین کردن یک سخنرانی برای زمانی است که روسف استیضاح شده و از قدرت کنار رفته است.

پیشتر گفته شده بود که اگر روسف از قدرت برکنار شود، معاون وی تا پایان دوره ریاست جمهوری وی قدرت را به دست می‌گیرد.

روسف عنوان داشت: نقاب توطئه‌گران افتاده است. ما در زمانی عجیب و نگران‌کننده زندگی می‌کنیم؛ زمان طرح‌ریزی برای کودتا و وانمود کردن و خیانت. الان مشخص شده که دو رهبر کودتا با قصد قبلی با یکدیگر کار می‌کنند.

گرچه روسف علنا از هیچ فردی نام نبرد اما اشاره وی به میشل تمر و رئیس مجلس سفلی کنگره برزیل بود. تمر به فرض اینکه روسف از قدرت کنار می‌رود، مشغول آماده کردن متن سخنرانی احتمالی خودش بوده است.

رئیس‌جمهوری برزیل به سختی برای نجات ریاست جمهوری‌اش از اتهامات وارده از جمله دستکاری حساب‌های دولتی برای سرپوش گذاشتن بر روی رکود در دوران انتخابات مجدد سال 2014 تلاش می‌کند.

روز دوشنبه یک کمیته کنگره برزیل به ادامه روند استیضاح روسف رای مثبت داد و این بدین معناست که یک رای‌گیری باید در مجلس سفلی انجام شود و اگر نظر آنها هم مثبت بود، رای‌گیری نهایی در سنا انجام می‌شود. پس از آن روسف برای یک دوره 180 روزه و با هدف دادگاهی‌ شدن از قدرت عزل می‌شود و احتمالا معاون وی جانشین خواهد شد.

رای‌گیری مجلس سفلی قرار است ساعت دو ظهر روز یکشنبه به وقت محلی انجام شود و احتمالا نتایج آن عصر همان روز اعلام می‌شود. اگر نظر مجلس سفلی مخالف استیضاح باشد، روسف به کار خود ادامه خواهد داد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 526710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =