روحانی: مفتخرم از ایرانی حرف می‌زنم که ندای «گفتگوی تمدن‌ها» از این سرزمین به پا خاست

رییس‌جمهور، ایران را پرچمدار شعار و عمل در مبارزه با تروریسم دانست و گفت: اگر ایران نبود، داعش عملا تحقق می‌یافت و آنها هم بر دمشق و هم بر بغداد پیروز می‌شدند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در دومین سمینار بین‌المللی محیط زیست، دین و فرهنگ گفت: داعش یعنی دولت عراق و شام كه اگر ایران نبود، امروز با یك گروهك تروریستی مواجه نبودیم بلكه در منطقه و جهان با دو كشور و دو دولت كه توسط تروریست‌ها اداره می‌شد، مواجه بودیم؛ آنگاه پاریس، بلژیك و نیویورك چه می‌كرد؟

رییس‌جمهور ادامه داد: كسانی كه قدر مجاهدت‌های این مردم و ایران را نمی‌دانند كمی دقت كنند و ببینند ایران پرچمدار شعار wave و جهان عاری از خشونت است و در مقام عمل هم پرچمدار مبارزه با تروریسم بود.

وی با اشاره به سمینار بین‌المللی محیط زیست، دین و فرهنگ گفت‌: امروز رسالت و وظیفه ما این است كه شانه‌هایمان را زیر بار مسئولیت اقلیم منطقه‌ای و جهانی خود قرار دهیم.

اهم اظهارات رییس دولت یازدهم را به نقل از ایرنا و ايسنا بخوانید؛

* خوشحالیم كه این سمینار روزی در تهران برگزار می‌شود كه در نیویورك سند مهم اقلیم در حال امضا و توجه جهانیان به مساله محیط زیست است. امیدوارم پیام امروز از تهران در كنار پیام از نیویورك و پاریس، پیام قدرتمند جهانی را به همه بدهد كه با وحدت، همفكری، تلاش و كوشش پیگیر همگان می‌توانیم به این هدف مهم دست یابیم.

* بسیار خوشحالم كه از ایران و تهرانی سخن می‌گویم كه ندایش به‌عنوان خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای به گوش منطقه و جهانیان رسید. مفتخرم از كشوری حرف می‌زنم كه ندای گفت‌وگوی تمدن‌ها از این سرزمین به پا خاست و خوشحالم از سرزمینی سخن می‌گویم كه محیط زیست، فرهنگ، ادیان و تعامل بین فرهنگ و توسعه پایدار، در سال 2001 از تهران آغاز شد.

*خوشحالم از تهرانی سخن می‌گویم كه ندای جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری از این سرزمین به پا خاست و در مجمع عمومی سازمان ملل تثبیت شد. مفتخرم از ایرانی سخن می‌گویم كه ندای بلند آن برای جهانیان اعتدال و میانه‌روی است و به دنیا می‌گوید راه نجات ما این است كه راه میانه و بدون افراط چه در برابر هم‌نوعان و چه طبیعت را برگزینیم.

*خوشحالم از سرزمینی سخن می‌گویم كه توانست مهم‌ترین و پیچیده‌ترین معضل حقوقی، سیاسی، فنی و بین‌المللی سال‌های اخیر از طریق گفت‌وگو با 6 قدرت جهان و 1+5 كنار میز مذاكره با منطق و استدلال حل كند.

* دولت یازدهم از آغاز فعالیت با وجود همه مشكلات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی كه پیش پای خود داشت و علیرغم ناامنی در كشورهای اطراف كه ذهنش را از لحاظ ثبات امنیت مشغول كرده بود، مساله مهم محیط زیست را از یاد نبرد. شاید تعجب كنید نخستین دستور دولت یازدهم در روز اول كاری، احیای دریاچه ارومیه بود.
*این دولت كار خود را از محیط زیست آغاز كرد و لبخندش آن زمان بود كه زاینده‌رود را احیا شده دید و دریاچه هامون پرتلاطم شد. این دولت زمانی خوشحال بود كه نخستین گام‌های موثر را در زمینه آلودگی هوا و ریزگردها برداشت. دولت یازدهم به حق، دولت محیط زیست است گرچه مساله محیط زیست موضوعی كوتاه مدت نیست و همه باید در بلندمدت برای حل این معضل برنامه‌ریزی و اقدام كنیم. در این صورت موفق خواهیم شد.

* امسال هم نخستین برنامه دولت پس از نوروز كه تصویب شد، ‌جمع‌آوری خودروهای فرسوده بود. این كار آغاز شده چرا كه یكی از عوامل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ است.
*سال گذشته بسیاری از نیروگاه‌هایی كه با نفت و مازوت اداره می‌شد، تبدیل به گاز شد. در زمینه گاز نیز هر روز افزایش منابع در طول یكی،‌ دو سال گذشته را شاهد بودیم و در همین راستا امسال هم فازهای جدیدی در پارس جنوبی افتتاح می‌شود.
* در زمینه بنزین هم دولت تلاش كرد بنزین یورو 4 حداقل در شهرهای بزرگ در اختیار خودروها قرار دهد تا از آلودگی‌ها كاسته شود. همچنین با برنامه وسیعی در زمینه ریزگردها در حال مقابله با این پدیده است، گرچه در این بخش همكاری كشورهای همسایه بسیار اهمیت دارد.
* باید نحوه زیست در كره خاكی را از دبستان به فرزندان بیاموزیم. مبلغان دینی و مذهبی نیز وظیفه خطیری دارند اما علیرغم قدرت بزرگ تاثیرگذاری در جامعه، متاسفانه آنچنان كه باید در دهه‌های گذشته در این زمینه فعالیت نكردند.
* محیط زیست می‌تواند عاملی برای وحدت ادیان هم باشد. اگر كاركرد گروهی ادیان را كنار هم قرار دهیم بهتر می‌توانیم در این زمینه به وحدت و اتحاد دست یابیم كه یكی از آن زمینه‌ها صلح جهانی و مقابله با افراط، خشونت و تروریسم است.
* خوشحالم بگویم آن روزی كه تروریست‌ها برای سقوط بغداد تلاش كردند، این ایران بود كه پیش از همه به ندای مظلوم مردم عراق پاسخ مثبت داد و در دمشق نیز چنین بود.
* اگر می‌خواهیم زندگی راحتی داشته باشیم و سعادت ما تضمین شود، راهی جز اعتدال در رفتار با یكدیگر و دوری از خودخواهی و افراط و خشونت در رفتار با طبیعت نداریم. امیدوارم همه به وظایف اجتماعی و حفظ محیط زیست عمل كنیم. 

این خبر تکمیل می‌شود...


27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرعلی A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    یادش بخیر زمان دولت اصلاحات آزادی بیشتری داشتیم و به کرامت انسانی احترام بیشتری گذاشته میشد
    • محسن A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
      من الان یک هفتس منتظرم خبر آنلاین در مورد اظهارات رییس بانک مرکزی یا برداشت 2 میلیارد دلار از اموال ایران خبری بذاره نمیدونم پس رسالت خبرگزاری و... کجا رفته
    • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
      بر بانی و راوی گفتگوی تمدنها درود
    • بی نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
      93 12
      آقا محسن منم منتظرم ببینم رسانه های دلواپس رسالت واقعیشونو انجام میدن یا هنوزم دنبال سیاهنمایی و تخریب دولتن....
    • بی نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
      83 8
      اقای روحانی شما نماینده اکثریت مردم ایران و ریس شورای امنیت ملی هستید چرا در موارد چون ممنوع تصویری ریس اصلاحات که بیشترین رای خود را بخاطر ایشان و حمایت اصلاح طلبان دارید و یا ممنوع فعالیتی استاد شجریان و یا گشت نامحسوس که مستقیما مربوط به وزارت کشور اصولگرای شما می شود هیچ عملی یا موضع صریح و قاطعی نمی گیرید ؟؟؟؟؟؟ سه سال است هیچ تغییری در کشور به وجود نیامده نه داخلی نه اقتصادی نه فرهنگی...فقط حرف و شعار...و عقب نشینی و انفعال....
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
      29 66
      احسنت راست میگه.. اقای روحانی هم دبیر شورای امنیت ملی بودن . و اتفاقات کوی دانشگاه 78 و.....
    • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
      51 9
      و من واقعا شرمنده ام که در سرزمینی زندگی می کنم که منادی گفتگوی تمدنها را ممنوع التصویر، ممنوع الصدا و ممنوع السفر کرده اند
  • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    درود بر تو شیخ حسن اقا
  • ناشناس A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    هرکس از گفتگوی تمدن ها وجهان علیه خشونت ممنوع اتصویر می شود جناب روحانی شما بهتر است شعار هولوکاست مطرح کنید یا مدیریت جهانی
    • محمد A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
      هر کسی که از گفتگوی تمدنها دم میزنه اما تا به خودش میرسه منظورم فتنه 88 مردم میریزه تو خیابون و آشوب به پا میکنه ممنوع التصویر میشه همونی گه از گفتگو دم میزنه اما اردو کشی خیابونی میکنه. خبر آنلاین اگه مردی بازنشرش کن
    • عشق اصلاحات A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
      52 7
      خدا حفظش کنه اون سید رو.... الان میبینم همه حرفاش درست بود. خبر جرات داری اینم بذار
    • بی نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
      55 10
      اقا محمد تا کی میخوایید تو توهم توطئه و فتنه بمونید.. تا کی اخه
  • پنگوئن A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    پاینده باد روحانی.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    ایران هیچوقت رئیس جمهوری مثه سید محمد خاتمی به خودش نمیبینه
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    74 9
    یادش بخیر ، منادی گفتگوی تمدنها
  • بی نام DE ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    15 10
    تا كي بگيم كي خوب عمل كرده وكي بد مهم وضعيت امروز ماست كه مناسب نيست و با لجبازي و ايرادگرفتن از هم توان بازسازي ان را از دولتمردان گرفته ايم كاش فرهنگ كار گروهي و ظرفيت تحمل همديگر را داشتيم
  • محمدرضا IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    24 61
    به جاي اين صحبت ها كاري كن عزت ايران برگردد.كليد چوبي خود راتبديل به فولادكن.
    • بدون نام ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
      35 11
      عزت برگشته دوست عزيز، وقتي وزير خارجه ي قدرتمندترين كشور دنيا مي گه ما كاري به بانكهاي اروپايي نداريم، اگر هم شعار باشه باز نشان از احترام به ماست
  • علی A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    28 17
    آقای روحانی خود شما میفرمائید مردم باید گشایش رو در زندگی روزمره احساس بکنن ... خدا وکیلی فقط یه نمونه فقط یه نمونه از گشایش رو ذکر بفرمایید واقعا من میرم دلمو به همون خوش میکنم : مواد غذایی ارزون شده مسکن ارزون شده خودرو ارزون تر شده کدوم گشایش اتفاق افتاده هی میگن تورم کم شده ولی به هیچ وجه قابل احساس نیست ... هر روز رکود رکود و رکود حالا تمدن ها برن سخن بگن به چه درد من میخوره .
    • سهیل IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
      0 0
      دوست عزیزم تا قبل ایشون قیمت ها میرفت بالا الان کنترل شده ولی اگه میخوای حس کنی یه گوشی بخر فیس تایمش برا ایرانی ها بسته بود الان باز شده دیگه گوشی ارور تحریم رو نمیده
  • بی نام A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    43 16
    روحانی حرفاش فقط مصرف داخلی داره و فقط حرف میزنه و تا حالا هیچ اقدام محسوسی در جهت گشایش داخلی ندیدیم. افراطیون هم میدونند که حرفای روحانی هیچ ارزش عملی نداره و فقط حرف هست و بخاطر همین زیاد بهش گیر نمیدن
    • بی نام A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
      18 18
      گشایش رو هممون دیدیم .همین که تورم کاهش پیدا کرد همین که طرح بیمه سلامت برقرار شد و نظام سلامت متحول شد. همین که من و شما می تونیم تو خبرآنلاین کامنت بزاریم. همین که هر هشب کامران نجف زاده رو نمی بینیم. همین که مدیری ها و رشیدپورها و معتمدآریا ها دارن تو رسانه ها ایفای نقش می کنن. همین که انبارها خالی شده و نیاز نیست از هرچیر 100تا از ترس گرانی ناگهانی داشته باشیم.
  • بی نام A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    33 8
    ما هم مفتخریم.
  • بي نام ٢ A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    36 63
    نميدونم چرا از راي كه بهت دادم پشيمونم...
    • بی نام A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
      16 7
      پشیمون نباش، خداروشکر همین که دلار تا الان ده هزار تومن نشده باید سپاسگذار باشی، من سطح توقع ام رو اوردم خیلی پایین، همین که اوضاع پایدار باشه و گرون نشه، من راضیم و ارزونی نخواستم. خودت حساب کن روحانی بالانمی اومد رضایی و حداد و ولایتی امثال اونها می اومدن بالا
  • بدون نام ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    7 19
    ولی گفتگوی تمدنهای خاتمی. تبدیل به جنگ تمدنهاشد. فراموش که نکردیم اشغال افغانستان وعراق ومحاصره ایران چی داریدمیگید. اینقدردلباخته افرادنباشید. باعبرت گرفتن ازتاریخ حقایق راببینیم
    • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
      0 0
      خاتمی دستور حمله صادر کرد؟ اگر خاتمی گفتگوی تمدنها رو مطرح نکرده بود آمریکا به عراق حمله نمیکرد؟
  • سید IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    6 9
    گفتگو کردید تحریم که برداشته نشد ، 30 سال که باید صبر کنیم ، برق هسته ای که نیاز به 15 درصد غنی سازی داره رو قطع کردی الان 3 درصد غنی سازی میشه . اینا هیچی پولتون که بلوکه شده رو هم ندادند . دیگه باید چیکار کنن که بفهمید اشتباه کردی ؟
  • محمدمهدی DE ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    17 8
    واقعیت اینه که دولت روحانی داره تلاش خودشو برای رسوندن ایران به جایگاه واقعیش میکنه . البته حجم بدهی های به جا مونده از دولت قبل و همچنین تنگناهای ایجاد شده اونقدر بالاست که این پروسه زمان بالایی می طلبه .
  • بی نام IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    کدوم تمدن؟ مگه به ایران متمدن هم معتقدی؟ اگر بودی سد راه پیشرفت نمیشدی.