۰ نفر
۱۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۵

جمهوری قرقیزستان معروف به قرقیزستان، کشوری است در آسیای مرکزی. پایتخت آن بیشکک است. واژهٔ قرقیزستان از دو بخش "قرقیز" و "ستان" تشکیل شده است، که به معنای "سرزمین قرقیز‌ها" است.

 

جمهوری قرقیزستان با ۱۹۸۵۰۰ کیلومتر مربع مساحت در قسمت شمال شرقی آسیای مرکزی واقع شده‌است. این کشور در شرق و جنوب شرقی با چین، در شمال با قزاقستان و در جنوب با تاجیکستان و از غرب با جمهوری ازبکستان همسایه و هم مرز است.

رشته کوه تیئن شانجمعیت این کشور ۵ میلیون و پایتخت آن شهر بیشکک است که جمعیت پایتخت ۲/۱ میلیون نفر می‌باشد.

این کشور شامل ۷ استان بنامهای چوی ، ایسیق کول ، نازین ، تالاس ، باتکن ، اوش و جلال آباد است . زبان اصلی مردم روسی و قرقیزی ، مذهب آنان اسلام، ۷۵ درصد مردم مسلمان و ۲۰ درصد آنان مسیحی و ۵ درصد آنان پیرو سایر ادیان می‌باشند.

به لحاظ موقعیت آب و هوایی، این کشور دارای آب و هوای معتدل کوهستانی، بهار و تابستان معتدل و زمستانی سرد است.

حکومت در قرقیزستان

تا پیروزی کمونیستها در شوروی سابق ، قرقیزستان بخشی از ترکستان روسیه بود . سپس در سال ۱۹۲۶ میلادی ، یکی از جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی شد . قرقیزستان پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ ، مستقل شد و عسگر آقایف ، رهبر حزب کمونیست قرقیزستان ، به ریاست جمهوری این کشور رسید ، آقایف از آغاز استقلال این کشور تا سال ۲۰۰۵ میلادی قدرت را بدست داشت و می خواست تا پایان عمر در مقام ریاست جمهوری باشد، از این رو ، مردم پایتخت شورش کردند و به کاخ ریاست جمهوری و مجلس هجوم آوردند، بدین ترتیب طی یک فرایند معروف به انقلاب رنگی یا انقلاب مخملی، عسگر آقایف به روسیه پناهنده شد و قربان بیک باقیف به جای او به ریاست جمهوری رسید.

برخی از کارشناسان و تحلیگران سیاسی به جد معتقدند که باقی اف با کمک آمریکایی ها روی کار آمده و در واقع حکومت او زاییده یک انقلاب مخملی است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 53351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =