مجلس نهم روزهای پایانی خود را می‌گذراند. 75درصد نمایندگان تا هشت روز دیگر باید کرسی‌های پارلمان را ترک کنند. حال و هوای این روزهای مجلس دیدنی و شنیدنی است.

مریم محمد پور: برخی اتفاقاتی که در مجلس رخ می‌دهد را می‌توان از رادیو شنید، البته اگر رادیو را از دست بدهید،‌ عموما در خبرهای مکتوب اثری از آنها نیست. اما بخشی از ماجرا دیدنی است،‌ مثل گعده‌های مختلفی که شکل می‌گیرد یا خوشحالی، ناراحتی، بی‌انگیزگی و... که در چهره‌ها و کنش‌های نمایندگان مختلف مشاهده می‌شود. به عنوان مثال علاءالدین بروجردی که عموما چهره آرام و جدی‌ای دارد،‌ بیشتر در حال خندیدن دیده می‌شود. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم در دور دوم انتخابات به مجلس دهم راه یافته است. یا غلامرضا مصباحی مقدم،‌ نماینده کنونی مجلس تهران که به مجلس دهم راه نیافته است، در بیشتر اوقات تنها و آرام نشسته و گاهی هم تلفن همراهش را چک می‌کند.

بی‌انگیزگی نمایندگان برای رای دادن

روز یکشنبه لاريجاني خطاب به يکي از نمايندگان بي‌آنکه نامي از او ببرد، گفت: آقاي دکتر، جنابعالي که آن ته ايستاده‌ايد و مرا نگاه مي‌کنيد، لااقل يک راي هم بدهيد که براي رضاي خدا کارتان را هم انجام داده باشيد! 

روز گذشته،‌ نمايندگان آنقدر بي‌رغبت در راي‌گيري‌ها مشارکت مي‌کردند که نه اصل يک ماده راي مي‌آورد، نه پيشنهادات اصلاحي و نه حتي رد آن!

گوشزدکردن پياپي لاریجانی به نمايندگان براي شرکت در راي گيري ها، گاهی شکل شوخی هم به خود می‌گرفت. او به باهنر،‌ شجاعی و حسینیان هم به طور جداگانه و با خطاب قرار دادن هر یک مي‌گفت: «در رای گیری شرکت کنید، رای شما برای اسلام خوب است» و گاهی از این عبارت خنده اش می‌گرفت.

این وضعیت در جلسه امروز هم حاکم بود. امروز وقتی یک بند از لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور به دلیل کمبود دو رای مصوب نشد، رئیس مجلس گفت: آقایانی که آن انتها ایستاده‌اند اگر رای بدهند،‌ این گرفتاری‌ها پیش نمی‌آید!

شوخی فیزیکی یک عضو هیات رئیسه 

در میانه جلسه روز گذشته،‌ عبدالرضا عزیزی،‌ رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در راهروی بین کرسی‌های پارلمان ایستاده و در حال رایزنی بود. عزیزی همان نماینده ای است که عکسش با ظریف در جلسه منتخبان مجلس دهم خبرساز شد. در حالی که تمام حواس عزیزی به گفت و شنودش بود، ضرغام صادقی یکی از دبیران هیات رئیسه از پشت سر او رد شد و به شانه وي کوبيد،‌ طوری که عزیزی فریاد کوتاهی زد و از جا پرید و البته وقتی صادقی را دید، خنده اش گرفت.

نطق‌های میان دستور با چاشنی روبوسی‌های متعدد

امروز چهار نماینده اصولگرا که از راهيابي به مجلس دهم بازمانده‌اند، نطق‌‌های دلواپسانه‌ای داشتند. مسعود میرکاظمی،‌ وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد و نماینده کنونی مردم تهران تا توانست از برجام انتقاد کرد. (اينجا) جواد کریمی قدوسی،‌ نماینده مردم مشهد که دیروز تیزی تذکرش دامن روحانی گرفته بود،‌  امروز برای آیت الله هاشمی رفسنجانی شمشیر را از رو بسته و در نطق تندی به انحای مختلف از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انتقاد کرد.(اينجا)

ناطق سوم، غلامعلی حداد عادل بود که در انتخابات مجلس تهران سی و یکم شد و به مجلس راه نیافت. او از تندی کلام کاست و تاکید کرد که اصولگرایان به نتایج مجلس احترام گذاشتند و اعتراض خود را از مجاری قانونی پی گرفته‌اند. (اينجا)

احتمالا تعریض حداد عادل به مستندات ادعای دخالت دولت در انتخابات است که مدتی است از آن سخن می‌گوید اما این مستندات را به جایی ارائه نداده و حتی اطلاعات بیشتری نیز مطرح نمی‌کند. او در خلال سخنانش به حوادث سال88 نیز اشاره کرد و گفت: کسانی که از  سران فتنه حمایت می‌کنند باید به این سوال پاسخ دهند که چرا آنها با تهمت بی‌اساس تقلب، دل دشمنان را شاد کردند؟ مخاطب حداد را اگر در درون مجلس درنظر بگیریم،  نگاه ها به سمت علی مطهری می‌رود،‌ اما این نماینده مردم تهران در زمان سخنان حداد چه می‌کرد؟

مطهری پیش از شروع سخنان حداد مجموعه رایزنی‌هایی را شروع کرده بود و این رایزنی‌ها تا دقایق پایانی جلسه ادامه داشت. او بی‌تفاوت به سخنان حداد در میانه صندلی‌های مجلس ایستاده بود و با نمایندگان مختلفی ائم از رهروان ولایتی و اصولگرا نظیر لاله افتخاری گرفته تا محمدعلی اسفنانی و صفر نعیمی رز، به صورت کوتاه گفت و گو می‌کرد.

دلواپسی نماینده بم با حمله به اصلاح طلبان، حسن ختام نطق نمايندگان شکست خورده در انتخابات مجلس دهم بود که از آخرين نطق خود براي انتقاد از دولت و اصلاح طلبان بهره برد.

نمایندگانی در صندلی‌های رديف اول در صحن علني -که معمولا نمایندگان دولت در آنجا می‌نشینند-، نشسته بودند، پس از پایان نطق‌ها، ناطق را دوره کرده و با او دیده بوسی می‌کردند. به طوری که دیده‌بوسی با حدادعادل تا اواخر نطق ناطق بعدی به طول انجامید.

اما دیده بوسان چه کسانی بودند؟ پژمانفر، آشتیانی، طلا،‌ بیرانوند، سیدمرتضی حسینی، سیدمهدی هاشمی، سیدعلی طاهری و امیری کهنوج به استقبال مسعود میرکاظمی رفتند.

بیرانوند، مرتضی حسینی، سلیمانی، نبویان، طلا، زارعی،‌ طبیب زاده،‌امیری کهنوج، نعیمی رز، سید مهدی هاشمی،‌ روح الله حسینیان، سیدعلی طاهری به استقبال جواد کریمی قدوسی رفتند.

و قاسم جعفری، حاجی دلیگانی، دهقان، ‌پژمانفر، نقویان، کریمی قدوسی،‌ سیدعلی طاهری، امیری کهنوج، عباس رجایی، کارخانه ای، سودانی، بیرانوند، فتح الله حسینی، اسماعیل نیا، مهدی موسوی نژاد، جهانگیرزاده، ندیمی، آشتیانی و سلیمان عباسی، استقبال کنندگان از حداد عادل بودند.

حجم دیده بوسی ها رئیس جلسه را نیز به واکنش واداشت. حجت الاسلام ابوترابی فرد گفت: یکی از برکات این مجلس همین دید و بازدیدهاست!

عکس های دو نفره با حداد عادل

این روزها مجلس پر است از موبایل‌هایی که از نمایندگان عکس می‌گیرد. هر گوشه‌ای دو،‌ سه، چهار یا پنج نماینده کنار هم ایستاده‌اند و نماینده دیگری از آ‌نها عکس می‌گیرد. گویی می‌خواهند آلبوم خاطراتشان از مجلس نهم را در این روزهای پایانی کامل کنند. اما نکته جالب در جلسه امروز عکس‌های دونفره با حدادعادل بود. پس از نطق رئیس فراکسیون اصولگرایان در مجلس نهم و پایان دیده بوسی‌ها، وقتی حداد به کنار صندلی خود رسید، نمایندگان یکی پس از دیگری از راه می‌رسیدند و با او عکس دونفره می‌گرفتند. ایرج ندیمی توجه خبرنگاران را به این اتفاق جلب کرد. او سرش را بالا گرفت و از عکاسان خواست که "از این عکس‌ها، عکس بگیرید."

هیات رئیسه خالی و کاهش گعده ها

تصویر جایگاه هیات رئیسه برای عکاسان،‌ همیشه پر است از نمایندگانی که برای رایزنی به جایگاه رفته اند؛ اما اين تصویر، این روزها کمتر دیده می‌شود. کمتر نماینده ای در روزهای پایانی مانند قبل برای لابی پله های هیات رئیسه را بالا می‌رود و حتی عموما صندلی اعضای هیات رئیسه خالی است. تعداد گعده ها و تعداد نمایندگان حاضر در آن نیز کمتر شده است. البته امروز گعده هایی در میان چهره های دلواپس دیده می‌شد. بذرپاش به جمع نبویان و کوچک زاده رفته بود و سالک و قاضی زاده و روح الله حسینیان کنار هم جمع شده بودند.

 27213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 537312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    4 2
    به نظر من بهتره بعد از مشخص شدن نمایندگان جدید نمایندگان قبلی حق تصویب قانون رو نداشته باشندومجلس جدید سریعا شروع به کار کند. این موضوع در مورد ریاست جمهوری هم صادق است.
  • بی نام A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    5 1
    به قول جناب خان خداحافظ حداد خداحافظ
  • فریبرز IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    3 1
    ماشالا تریبون براشون کم نیست بعد از این ، نقدهای بی محابا خواهیم دید از حضرات که ایندفعه نثار مجلس و دولت باااا هم خواهند کرد . امیدوارم همسویی دولت و مجلس آینده باعث تضعیف هر دوشون نشه
  • بی نام A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    9 0
    زورهای آخر رو هم بزنید
  • میم IN ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    2 0
    گعده خیلی خوب بود
  • کمال A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    5 1
    بای بای حداد برو دیگه بابا