ایرنا نوشت: محمد علوش مذاکره کننده ارشد تروریست های سوری موسوم به گروه ریاض استعفا کرد.

«محمد علوش» مذاکره کننده ارشد تروریست های سوری موسوم به «گروه ریاض» در اعتراض به آنچه «شکست مذاکرات سوریه در ژنو زیر نظر سازمان ملل» خواند، از سمت خود استعفا کرد.

به گزارش رویترز، علوش که مذاکره کننده ارشد گروه مخالفان مسلح ریاض و مورد حمایت عربستان سعودی و نماینده گروه تروریستی جیش الاسلام است علت استعفایش را «عقیم» ماندن مذاکرات صلح در سوریه بیان کرد و افزود: این مذاکرات نتیجه ای برای انتقال سیاسی بدون بشار اسد نداشته است.

اظهارات علوش اذعان به ناتوانی مخالفان اسد و همپیمانان آنها در براندازی نظام سوریه و نیز اختلافات شدید در درون مخالفان سوری است.
اواخر فروردین ماه گذشته (40 روز پیش) علوش به عنوان نماینده گروه تروریستی «جیش الاسلام» در گفت وگوی مطبوعاتی مدعی شد که نظام سوریه در مورد انتقال قدرت سیاسی هیچ حق انتخابی ندارد بلکه مجبور است این انتقال را بپذیرد.
بنابر ادعای وی، حکومت سوریه پیوسته تلاش کرده است از زیر بار انتقال سیاسی مانند سایر طرح ها و پیشنهادات بین المللی فرار کند.
علوش با واضح و ثابت توصیف کردن مواضع مخالفان مسلح در اجلاس ژنو گفت که آنها خواستار تشکیل حکومت انتقالی با اختیارات کامل بدون وجود بشار اسد و افرادش هستند.
برخی گزارش های تایید نشده نیز از تغییر «اسعد الزعبی» رئیس هیات مذاکره کننده مخالفان مسلح گروه ریاض خبر داده اند.
روسیه یک ماه پیش در نامه ای به کمیته ضد تروریستی سازمان ملل خواست تا نام گروه های تکفیری جیش الاسلام و احرار الشام فعال در سوریه را که از حمایت های مالی و تسلیحاتی عربستان سعودی برخوردارند، در فهرست تروریستی قرار دهد.
گروه مسلح جیش الاسلام یکی از جناح های هیات عالی مخالفان سوریه مورد حمایت است و حتی محمد علوش از سرکرده های این گروه به عنوان مذاکره کننده ارشد هیات عالی مخالفان تعیین شده است.
چندی پیش نیز سومین دور از مذاکرات صلح سوریه با هدف حل بحران این کشور، پایان دادن به جنگ، مقدمه سازی برای آغاز روند گذار سیاسی شروع شد که این دور از مذاکرات نیز مانند دورهای اول و دوم آن با کارشکنی مخالفان ریاض نشین به نتیجه قابل قبولی نرسید.
مخالفان ریاض نشین مانند گذشته نیز از ادامه مشارکت درگفت و گوها خودداری کردند که روسیه این عقب نشینی را رها شدن از شر تندروها و تروریست ها دانست.

اسپوتنیک روسیه: علوش از سمت خود کناره گیری کرد
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز با تایید این خبر نوشت، محمد علوش رئیس گروه مذاکره کننده معارضان سوریه «کمیته عالی مذاکرات» از تصمیم خود به کناره گیری از این سمت خبر داد.
این خبرگزاری یاد آورشد: علوش که عضو گروه جیش الاسلام است، گفت، دلیل این استعفا، موفق نبودن مذاکرات گروه های سوری در ژنو است.
بر اساس این گزارش، نمایندگان دولت سوریه و گروه های مخالف سوری در مذاکراتی که با حمایت سازمان ملل در ژنو برگزار شد، حضور داشتند.
آخرین دور مذاکرات سوری ها در 13 تا 27 آوریل (25فروردین تا 8 اردیبهشت) در ژنو برگزار شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =