۰ نفر
۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۶
50 راستگو!

به نظر من نهادهای حاکمیتی باید فراهم شدن زمینه شفافیت در سیاست و سیاست ورزی مخصوصا" در نهادهای عمومی را سر لوحه کار خود قرار دهند، همانگونه که دولت باید تمهید شرایط زندگی و معیشت حلال و راحت را در راس برنامه ها و فعالیتهای خود داشته باشد. حجم و تعداد وسیع رد صلاحیتها و ورود داوطلبین جوان و نا شناخته به لیستهای انتخاباتی همواره این دغدغه را در میان کنشگران سیاسی بوجود آورده بود که نفاق سیاسی در شکلگیری این مجلس افزایش خواهد یافت که تبعات خاص خویش را بر روند مجلس دهم بر جای خواهد گذاشت. حداقل این انتظار مردم و هجوم آنها به صندوقهای رای برای تغییر مناسبات سیاسی اجتماعی را پاسخگو نخواهد بود.

این اشتباه است اگر نامزدی برای ریاست مجلس به منظور پاسخ دادن به خواست مردم را معادل کسب ریاست آن تلقی کنیم! اراده و خواست و نیاز اصلاحطلبان برای پاسخگوئی به ندای تغییر مردم اعلام نامزدی بود و تعیین ریاست مجلس روندی است پر رمز و راز و مملو از بده بستان و استفاده از امکاناتی که نامزدهای چنین پستهائی می توانند به خدمت بگیرند! و صد البته این در شان اصلاحطلبان نبود که وارد چنین زد و بندهائی بشوند. حمایت از اندیشه محافظه کاری تحت هر نامی ممکن است استفاده از این اهرمها و مخصوصا" تطمیع و مسائل مالی که نقطه ضعف منتخبین در آغاز به کار است را توجیه کند ولی اندیشه اصلاحطلبی ویژگیهائی دارد که اجازه دست زدن به هر اقدامی را نمیدهد. اختلاف آرای عارف (103) و پزشکیان (154) با توجه به اینکه محافظه کاران خود نامزد خویش برای نایب رئیسی مجلس را داشتند، نشان از آن دارد که اگر در شورای شهر و از میان 16 اصلاحطلب فقط یک راستگو داشتیم در میان یکصد و پنجاه منتخب مجلس و از ابتدای امر اما 50 راستگو در مجلس داریم. این ضعف اخلاق سیاسی و نقطه ائی آسیب پذیر در مشارکت پذیری و سیاست ورزی است و وزن مجلس در تحولات آتی کشور را مشخص میکند.
متاسفانه این رویه از اواسط دهه هشتاد و با روی کار آمدن دولت مهرورز محافظه کاران آغاز گردید و به تدریج روندی در کشور شکل گرفت که تنشها در جامعه و علیه نیروهای سیاسی روبه تزاید بود و کشور در بسیاری از ابعاد سیر قهقرائی داشت و رئیس دولت آن شهره به دروغگوئی در روز روشن. اما سیاست ورزان اصلاحطلب با امید به بهبود اوضاع و علاقه خود به کشور و نظام سیاسی آن تلاش فراوانی برای از سر گذراندن این اوضاع بحرانی و خروج کشور از این بلیه مصروف داشتند. آنها در سالهای آخر این دهه کم کم به تجربه دریافتند و با ابزار علمی نیز سنجیدند که با توجه به عملکرد دولت مهرورز محافظه کاران بین سالهای 84 تا 92 و تلاش اصلاح طلبها برای در صحنه نگه داشتن مردم، اطمینان دادن به نخبگان در زمینه کارکرد نظام سیاسی و کسب اعتماد حاکمیت، آنها توانسته بودند به قول بورسی ها روند را دوست خود بسازند.
لذا در ادامه این روند اندیشه اصلاحطلبی و اصلاحطلبان بدنبال تغییر مناسبات غلطی هستند که در اثر اقدامات مجلس محافظه کاران بر کشور تحمیل شده است. محافظه کارانی که برای کسب قدرت با یکدیگر اختلاف داشتند و مسبب چنین وضعیتی هستند ولی مردم با رای خود به نامزدهای باقیمانده اردوگاه اصلاحطلبی، تغییر این وضعیت را خواهانند. حضور و انسجام اصلاحطلبان در فراکسیونی قدرتمند و نظارت بر کارکردهای اصلی مجلس اثرات و فوائد زیادی برای کشور و حاکمیت دارد که می توان به ارتقاء سطح سیاست ورزی در ایران و کم کردن تنش اجتماعی، ارتقاء نقش مجلس در سیاست و حکومت و اداره امور جامعه از طریق نخبگان، توازن بخشی بین قوای سه گانه و تقسیم قدرت سیاسی، ایجاد موازنه بین جناح های سیاسی و نیروهای تاثیر گذار اشاره کرد. برای نیل به این اهداف ضروری است سه مقوله 1- فساد سیستماتیک، 2- پوسیدگی نظام اداری و 3- راحت شدن معیشت مردم باید سرلوحه فعالیت فراکسیون امید و فراهم کردن خوراک فکری کلیه کمیسیونهای تخصصی مجلس باشد و 1- اجازه ندهند نمایندگان عضو این فراکسیون در چرخه فساد سیستماتیک و پوسیدگی نظام اداری مضمحل شوند و 2- نیرویشان به کارهای فرعی هرز نرود و 3- منسجم، مشارکتی و گروهی کار نمایند. انشاالله!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541380

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    «در شان اصلاح‌طلبان نبود که وارد چنین زد و بندهائی بشوند... اندیشه اصلاح‌طلبی ویژگیهائی دارد که اجازه دست زدن به هر اقدامی را نمیدهد» : چرا به جای قبول واقعیت به دوستان خودتان انگ میزنید؟ البته باید برای مخاطب تیترهای «پیروز شدیم» و «مجلس اطلاح‌طلب» و... جوابی داشته باشید، اما تا کی میشه از واقعیت فرار کرد؟ تا لحظه‌ی آخر و شب قبل از انتخاب هیئت رئیسه در حال زد و بند بودید، حالا شدید آدم خوبه‌ی ماجرا؟
  • بی نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    دیگه اینجوریه. ما با دست رو بازی نمی کنیم چون باید از اصولگراها بیشتر مواظب خودمان باشیم. همه امور ایران هم در سیاست خلاصه نمی شود. الان باید تمرکزمان روی اقتصاد و صنعت و تکنولوژی باشه. ما حتی فکر کردن و نوآوری که پایه علم است را نه در مدرسه و نه در دانشگاه به فرزندانمان نمی آموزیم. همه شان را کرده ایم یک عده از بر کننده کتاب و امتحان و نمره. به واقع باید از سیاست زدگی فاصله بگیریم اگر خواستار توسعه هستیم.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    خجالت نمیکشی به یک خانم توهین میکنی ؟سنی از تو گذشته است.
  • هوّار A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 0
    رد صلاحیت ها باعث می شود که مجالس ما ضعیف باشند و اهل بده بستان و به نفاق روز افزون برسیم .
  • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    روحانی حق ندارد به آرای اصلاح طلبان بیندیشد و سران وابسته و ساده لوح اصلاحات حق ندارند با شعور مردم بازی کنند
  • بانام 1 A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    سلام استاد تاجيک و جناب شمس بزرگوار,اميدوارم که حال تان خوب باشد.بعد از مدت ها و در پى باخبر شدنم از رياست اردشير لاريجانى .... بر مجلس بر آن شدم خدمت برسم هم عرض ادبي داشته باشم هم چند مطلبى عرض کنم.مطالب گذشته ى وبلاگ را که گذرا نگاهى انداختم ذيل مطلب"نقش رییس مجلس در توسعه مناسبات غلط سیاسی اجتماعی " کامنت جناب شمس را ديدم که از حس نااميدى سخن گفته بودند بنده هم پس از حوادٽ چند ماه اخير که منجر به رياست بى حرف و حديٽ و مٽلا دموکراتيک اصولگرايان بر مجالس شورا و خبرگان شد حسى مشابه جناب شمس را دارم عجيب است شمس معتقد به رجحت تعهد ولايتمدارى به تخصص و شايستگى و من معتقد به معيار بودن شايستگى و تخصص اکنون در يک نقطه به هم رسيده ايم مختصات اين نقطه نوميدى و سرخوردگى اى ست.
    • شمس تبریزی A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
      0 0
      سلام دوست عزیز. امیدوارم خوب باشید. نکاتی بود که میخواستم عرض کنم اما نمی نویسم. مطالب اخیرا نصف و نیمه منتشر می شود و با چنین انعکاسی موافق نیستم. در همین مقاله اخیر آقای جعفریان 5 کامنت نوشتم که مقدمات که مشتمل بر دو کامنت است حذف شده و بقیه را منتشر کرده. تمام مطلب و استدلال مرا خراب کرده. با نهایت تاسف آقای تاجیک هم اخیرا چنین رویکردی را دنبال می کنند. خوش ندارم که آن قسمتهایی که به نفع دیگران است منتشر شود و آن قسمت که نیست منتشر نشود. اتفاقا قبل عید هم عرض کردم که یکی از مشکلات جدی من با جامعه ای که زندگی می کنیم همین است. در این مورد مفصل صحبت کردم. از من می شنوی دوست عزیز خودت را معطل ..... نکن. اگر می توانی ..... من شخصا در پی اش هستم. خدانگهدار
  • بانام2 A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    مختصات خاستگاه فکرى ما بسيار متفاوت بود اما اکنون در کمال تعجب از يک منظر و از منظر ديگر نه تنها عجيب نبود بلکه قابل پيش بينى هم بودعجيب بود که چطور دو مکتب فکرى شديدا متضاد چطور تا اين حد مسيرشان به هم همگرا بوده که در يک نقطه بهم رسيده اند قابل پيش بينى هم بود از نظر کسى که ساختار حاکم بر فضاى سياسى کشور را دقيق مى شناخت.ساختار آنقدر معيوب و ناكارامدست كه شمس اصولگراى اى که فاقد هرگونه ناخالصى هاى سياسى افزون بر مکتب ولايمتدارى ست را نيز بر نمى تابد کنار مى زند و سرخورده و نوميد مى سازد.در واقع اين ساختار به شمس اصولگراى ناب هم رحم نکرد.نوميدى من هم بواسطه ى عملکرد دولت در بحٽ انتخاب رياست مجلس و خيانتى که برخى نمايندگان ليست اميد مرتکب شدند است اينکه انتخاب رياست حق نمايندگان است
  • بانام3 A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    اينکه انتخاب رياست حق نمايندگان است درست ولى همه ى ما مى دانيم اين چنين انتخاب هایى در گرو بده و بستان هاى درون مجلسى و بويژه خارج مجلسى ست جناب تاجيک درگوشى يک مطلبى بگويم جناب شمس هم که از خودمان است شمس اصولگرا و خودى خخخخمزاح بودشخص دکتر عارف انسان با اخلاق و در رشته ى تخصصى خود و همچنين مديريتى که در دولت اصلاحات داشتند کارنامه ى خوبى دارند اما براى رقابت با اردشير لاريجانى اين ها کافى نبود سياست ورزى و فن بيان عارف در حد لاريجانى نبود بزرگان اصلاحات کادر سازى براى نخبه هاى جوان با اين چنين ويژگى هاى نکردند که جاى گله داردگرچه عارف اگرم اين ويژگى هاى نداشته را داشت باز پيروز نميشد چون حمايت و سفارش هايي که در دفاع از رياست لاريجانى وجود داشت براى عارف وجود نداشت حتى دولتى که
  • بانام4 A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    حتى دولتى که عارف به حمايتش دل بسته بود هم به او پشت کردبحٽ سر شخص عارف نيست بحٽ سر خيانت به يک تصميم جمعى بود اردشير لاريجانى از طرف نهادها حمايت شد منافع اقوام و مذاهب را به موضوع رياست خود گره زد بطوريکه سر اين بده بستان هم لاريجانى به رياست رسيد هم يک نفر سنى کرد و يک آذري به هئيت رئيسه راه يافتند كاري كه عارف سياستش را نداشت انجام دهد البته تجربه ي هشت ساله ي علي لاريجاني در باب لابي گرى هاى خاص مجلس را نبايد ناديده گرفت لاريجانى از اصولى براى پيروزيش بهره برد که اساسا در مکتب فکرى ش جايي ندارد در حاليکه اين اصول از اصول اصيل مکتب فکرى اصلاح طلبى ست نه منظورم اين نيست لاريجانى اصلاح طلب شده است خواستم توانايى لاريجانى را براى بازى با اين اصول جهت منافعش را عرض کنميکى از اين اصول را
  • بانام5 A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    يکى از اين اصول را در بالا عرض کردم ,همان بها دادن به مذاهب و اقوامدولت روحانى بدون شک تاوان حمايتش را از لاريحانى در خرداد نود و شش پس خواهد داد حمايتى که سر قضيه ى تصويب برجام حزب اعتدال و توسعه با لاريجانى عهد كرده بود دلسرد کردن اصلاح طلبان از جانب روحانى شايد به راي هاي رقيب انتخاباتى اشبدون ترديد مي گويم آن مرد كه رفت, است در سال آينده نيافزايد اما بدون شك از راي هاي سبد روحاني خواهد كاست بي تفاوتي نسبت به انتخابات مشي اكٽر اصلاح طلبان در خرداد سال آينده خواهد بود آقای روحانی راجع فسادسیستماتیک مماشات کرد و عقب کشید گرچه بدون تردید به ایشان دستور داده شده در این مباحث ورود نکند اما با این وجود هم ملت اصلاح طلب نمی تواند عقب نشینی ایشان را نادیده بگیرد قرار بود فضای
  • بانام6 A1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    قرار بود فضای سالم و به دور از رانت و آزاد را در اقتصاد مهیا کنند اما امروزه خود دولت پروژه ها یکی پس دیگری به نهادهای رانت خوار تقدیم میکنداین نهادها از اعضای پایگاه های خود سرمایه طلب می کنند تا بواسطه ی رانت و نفوذی که در گمرک دارند بدون پرداخت حق گمرک اجناسی را وارد کنند که مبالغ کلانی را به جیب خود و اعضای پایگاه ها مردمی خود بریزند مردم ناآگاه هم هرجا که پول باشد هم همان را ترجیح خواهند داد و این یعنی افزایش سرمایه اجتماعی برای اقتدارگرایان.به شخصه افراد زیادی را می شناسم که از این راه اخیرا از فرش به عرش رسیده اند و دولت انگار خواب است و یارای مقابله ندارد و شایدم خدای ناکرده نادیده می گیرد
  • بانام7 A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    مسير اصلاح ساختارها از راه تصويب قوانين از مجلس مي گذرد مجلسى خود مستقلا تصميم نگيرد توان وضع چنين قوانينى را ندارد تا زمانيکه ساختارها اصلاح نشود اميدى به اصلاح امور نيست ساختارهايي که خود بايد اصلاح شوند ناظر بر مجلس و يا قدرتمندتر از مجلس هستند بنابراين اميد به اصلاح خيالى واهى ست چراکه ناظر بر قوانين مجلس اجازه ى تصويب قوانینى که اختياراتش را محدود کند نمى دهد همين يعنى همه ى خواهان اصلاح در امور ول معطل اند پس چرا من و امٽال من نوميد نباشيم در پناه حق باشید عالی جنابان
  • بی نام A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    اول دولت راستگویان حالا مجلس راستگویان
  • شمس تبریزی A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    خبرآنلاین تیتر زده «شوخی خانوادگی لاریجانی با مطهری از تریبون مجلس.تابش:آقای لاریجانی تبریک بگوتامشکل خانوادگی پیش نیاید». هر سه تا را نگاه کنید. لاریجانی و مطهری که نسب شان مشخص است. تابش هم که خواهر زاده خاتمی است. لعنت ..... انگار نه انگار. مجلس شده جای گل گفتن و گل شنفتن. ......