مدیرعامل شرکت ایرتویا نماینده انحصاری تویوتا در ایران: آرزو داریم روزی تویوتا در ایران تولید شود

مدیرعامل شرکت ایرتویا نماینده انحصاری تویوتا در ایران به خبرآنلاین می گوید: آرزو داریم روزی تویوتا در ایران تولید شود

رضا عبادی زاده- خبرآنلاین قبل از آغاز مراسم افتتاح نمایندگی تویوتا توسط گروه خودرویی دلیلی در کرمان، فرصتی دست داد تا با مدیران شرکت ایرتویا، نماینده انحصاری تویوتا در ایران صحبت کنیم. مدیرعامل فعلی شرکت ایرتویا که از سال 1350 به طور انحصاری خدمات تویوتای ژاپن را در ایران ارائه می کند، دکتر عبدالرضا فهیمی است. در این گفت و گو مهندس محمد دهقان آزاد قائم مقام مدیرعامل شرکت ایرتویا و مهندس هادی سرهنگی مدیر شبکه نمایندگان ایرتویا، مدیرعامل این شرکت را همراهی می کردند. ماحصل این مصاحبه کوتاه را در ادامه می توانید بخوانید:

* تحریم های اعمال شده علیه ایران چه تاثیری بر فعالیت های تویوتا در ایران داشت؟

ببینید بحث تحریم ها یک فرآیند بود. این تحریم ها از جزء شروع شد و بعد به سطح مطلق رسید. در این جا یک شاخص مهم مطرح بود و آن هم بحث ریسک اعتبار یک برند بود. تویوتا به عنوان برترین برند خودرویی جهان، در بحث ریسک اعتبار بسیار حساس است. تویوتا سالانه 10 میلیون خودرو تولید و به جهان عرضه می کند به همین دلیل روی این موضوع حساسیت دارد. به همین دلیل حتی قبل از اعمال جدی تحریم ها در سال 2010 هم محدودیت هایی وجود داشت اما از نیمه های سال 2010 دیگر امکان صادرات مستقیم قطع شد و این بسیار مشکل ایجاد کرد. با این حال با تلاش هایی که انجام دادیم موفق شدیم عرضه محصولات را ادامه دهیم و خوشبختانه شرکت ایرتویا تنها شرکت خودرویی در ایران می باشد که همیشه فعالیت مداوم داشته است. در طول تحریم ها هم ارائه خدمات به مردم ادامه داشت.

* حالا که برجام اجرا شده و تحریم ها برداشته شدند، تویوتا چه برنامه ای برای توسعه فعالیت های خود در ایران دارد؟ منظورم بیشتر بحث تولید در ایران است.

ببینید تولید تویوتا در ایران فرآیندی است که به گذر زمان نیاز دارد. هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. چرا که امروز وضعیت بازار جهانی خودرو به گونه ای است که ایران به عنوان یک ظرفیت مطرح است اما اینکه چگونه این ظرفیت بالقوه به فعل تبدیل می شود، نیاز به زمان دارد. ما آرزو داریم این اتفاق در ایران رخ دهد و تویوتا در کشورمان تولید شود. اما به طور کلی در رابطه با فعالیت گسترده تویوتا در ایران باید بگویم امروز تمام مراحل آماده سازی برای شروع یک فعالیت مستقیم برنامه ریزی شده و بر اساس برنامه زمان بندی مشخص، به محض برطرف شدن مسائل بانکی شرایط برای فعالیت بیشتر مهیا خواهد شد و فعالیت از حالت غیرمستقیم، به مستقیم تغییر خواهد کرد.

* بعد از برجام دیگر خودروسازهای جهان هم به حضور در بازار ایران فکر می کنند. شریک های قبلی خودروسازان ایرانی مثل پژو هم شدیدا به توسعه فعالیت هایشان علاقه مند هستند. تویوتا چه فکری برای رقابت با دیگر خودروسازها در ایران دارد؟
به طور مشخص باید بگویم رضایت مندی مشتری و پیگیری این سیاست که مالک تویوتا همواره باید لبخند بزند، برنامه اصلی ماست.
مهندس دهقان قائم مقام مدیرعامل: من در اینجا باید به این نکته اشاره کنم که تویوتا قصدی برای رقابت با تولیدکنندگان داخلی ندارد. قطعا خودروهای ساخت داخل پس از تحریم ها کیفیت بهتری پیدا می کنند اما ما قصد رقابت با تولیدکنندگان داخل را نداریم و خودروهایی وارد بازار ایران می شوند که در آن رنج قیمت خودروی داخلی وجود ندارد.

* آقای فهیمی، از بحث تحریم ها بگذریم و به اتفاقی که امشب شما را به کرمان کشانده بپردازیم. چه شد که در کرمان به فکر ایجاد نمایندگی افتادید؟

یکی از مسائل و دغدغه های اصلی ما ارائه خدمات مناسب به مالک ایرانی تویوتا است. ببینید تویوتا یک ضرب المثل دارد و می گوید که ماشین اول را ما می فروشیم و ماشین های بعدی را خدمات پس از فروش. ما بر اساس این جمله، همواره در صدد ارائه خدمات خوب بر اساس وضعیت کشور ایران هستیم. شما ببینید که وسعت ایران چهار برابر ژاپن است. ما اگر بخواهیم به تعدد نمایندگی ها فکر کنیم، نه تنها توجیه اقتصادی ندارد که کیفیت خدمات پس از فروش تویوتا را هم پایین می آورد. به همین دلیل نمایندگانی که انتخاب می شوند، نمایندگان تخصصی و کلیدی خواهند بود. در مورد سوال شما هم باید بگویم که استان کرمان قطب جنوب شرق کشور است و از این حیث جایگاه ویژه ای در کشور دارد. تمایل به خودروهای تویوتا هم در منطقه جنوب شرق کشور زیاد است. به همین دلیل توجه ویژه ای به این منطقه داریم.

* دلیل انتخاب گروه خودرویی دلیلی برای اعطای نمایندگی تویوتا در منطقه جنوب شرق کشور چه بود؟

رویکرد ما برای انتخاب نمایندگان، توان و اجرا و همچنین علاقمندی است. علاوه بر این باید استانداردهای تویوتا هم رعایت شود. اگر این پتانسل ها وجود داشته باشد، ما نمایندگی را اعطا می کنیم. خوشبختانه گروه خودرویی دلیلی توانایی بالایی دارد و استانداردهای ما را رعایت می کند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش محصولات تویوتا در این منطقه را به گروه خودرویی دلیلی اعطا کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =