۰ نفر
۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲

«خبرجنوب» نوشت: شهر شیراز از گذشته به عنوان یکی از خاستگاه های اصلی پزشکی ایران و به ویژه جنوب کشور و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح بوده و وجود تعداد زیادی بیمارستان و مطب پزشکان و تعداد زیادی از بیماران که از دیگر نقاط هر روز در این شهر تردد دارند، نشانگر این موضوع است.

البته در كنار نقاط مثبت تراكم مطبهاي پزشكان به ويژه در مركز شهر و نقاطي كه به عنوان معابر اصلي گردشگري شهر تلقي مي شود اما این موضوع به جاي آن كه موجب رونق اقتصادي شهر و حوزه گردشگري سلامت شود، خود تبديل به يك نقطه ضعف شده و در حالي كه در تمامي دنيا، حوزه هاي درماني به سمت تجميع خدمات خود مي روند در شيراز سالهاست كه عدم تجميع مراكز خدماتي كوچك به ويژه تراكم آن ها در يك بخش مركزي شهر باعث بروز مشكلاتي به ويژه در حوزه حمل و نقل شهري شده است.
در اين ميان بيش از يك دهه قبل بود كه بحث ايجاد پروژه اي با عنوان شهر سلامت مطرح شد كه پس از كش و قوسهاي فراوان، سال 87 بود كه بحث طراحي اين پروژه در زميني به وسعت 922 هكتار در اطراف شهرك گلستان مطرح و بخشهايي از جمله 2500 تخت بيمارستاني، كلينيكهاي فوق پيشرفته پزشكي، هتل بيمارستان، اماكن مسكوني ويژه كاركنان و مراكز تجاري، رفاهي، ورزشي و اداري بسيار زيادي در آن ديده شد و قرار بود سال 89 نيز اجراي اين پروژه آغاز شود اما حال پس از گذشت سالها هنوز خبري در خصوص اجراي اين پروژه به گوش نمي رسد.
در اين ميان حدود يك ماه قبل بود كه استاندار فارس همه مسئولين را موظف كرد تا نسبت به ارایه زيرساخت هاي مورد نياز پروژه از جمله آب، برق و گاز و تعيين تكليف اين پروژه اقدام كنند و حال پس از گذشت اين مدت، روز گذشته با حضور سرمايه گذاران كره اي و ايراني اين پروژه، استاندار فارس از مهيا شدن تمامي امكانات مورد نياز براي اجراي اين پروژه خبر داد و گفت: تمامي مسئولين دستگاه هاي اجرايي استان به تعهدات خود پيرامون ارایه خدمات مورد نياز به پروژه عمل كردند و امروز هر امكاناتي كه مورد نياز سرمايه گذاران باشد به هر ميزان آماده است. افشاني ادامه داد: استان فارس با 5 ميليون نفر جمعيت، مركزيت پزشكي جنوب كشور با 15 ميليون نفر جمعيت را از گذشته تا كنون به عهده دارد و دانشگاه علوم پزشكي شيراز جزو بهترين و اولين دانشگاه هاي كشور است و علاوه بر استان هاي همجوار از كشورهاي حاشيه خليج فارس هم براي درمان به اينجا مراجعه مي كنند و حتي در برخي رشته هاي پزشكي نظير پيوند كبد، قرنيه چشم و حلزون گوش با بهترين هاي دانشگاه هاي پزشكي دنيا برابري مي كند.
وي با اشاره به جاذبه هاي ديگر استان فارس و شهر شيراز گفت: حضور اين تعداد گردشگر در حوزه سلامت در شيراز داراي اهميت بالايي است و تمامي مسايل بيانگر اهميت بالاي ايجاد شهر سلامت در شيراز است.
وي افزود: هم اكنون همه مديران دستگاههاي اجرايي از پروژه شهر سلامت حمايت مي كنند و خدمات زيربنايي مورد نياز آن را قبل از موعد مقرر ارایه ميدهند و هر امكاناتي كه سرمايه گذاران پروژه بخواهند در اختيار آن ها مي گذارند.
استاندار فارس گفت: اين پروژه به عنوان يكي از اولويت هاي استان براي من است و هر گونه حمايتي را كه اين پروژه بخواهد كوتاهي نخواهم كرد و با توجه به شرايط پسابرجام، تمامي مسئولين از
سرمايه گذاري خارجي حمايت مي كنند.
وي در حاشيه اين نشست با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به برخي از ويژگيهاي شهر سلامت شيراز گفت: در حالي كه بيش از يك دهه از بحث ساخت شهر سلامت مي گذرد اما هنوز مطالعات اين پروژه نيز انجام نشده است و تازه
سرمايه گذار بايد نسبت به طراحي پروژه و مطالعات آن اقدام كند.
افشاني افزود: مساحت زمين محل اجراي پروژه 800 هكتار است و براي اجراي كل پروژه، 5/3 تا 4 ميليارد دلار اعتبار مورد نياز است كه در حال حاضر شركت دوو كره جنوبي و يك شركت داخلي براي سرمايه گذاري در اين پروژه اعلام آمادگي كرده اند.
وي در خصوص زمان آغاز اجراي پروژه گفت: كار سرمايه گذاري زمان بر است و اين يك تصور غلط است كه به محض حضور سرمايه گذار، پروژه شروع ميشود چرا كه سرمايه گذار ابتدا تمامي شرايط را مي سنجد و در خوش بينانهترين حالت پس از بررسي سرمايه گذاران و موافقت آن ها، شايد پروژه امسال آغاز شود. افشاني افزود: شهر سلامت شيراز اولين شهر از اين دست در سطح كشور و حتي منطقه است و در حال حاضر زمين آن به طور كامل واگذار شده است.
وي ادامه داد: كساني كه فكر ميكنند سرمايه گذاري آن هم در حالي كه هنوز چندماهي از برجام نگذشته، سريع انجام ميشود مفهوم سرمايه گذاري را به درستي در نمي يابند، حال آن كه در شرايط عادي هم سرمايه گذار با مطالعه كامل وارد ميشود.
معاون اجرايي شركت دوو كره جنوبي هم در اين نشست با اشاره به تجربه اين شركت در امور مربوط به ساخت و ساز، از علاقمندي اين شركت براي سرمايه گذاري در ساخت شهر سلامت شيراز خبر داد و گفت: در كره جنوبي، مساحت زمين براي اجراي ساخت و ساز كوچك تر از استان فارس است و ما در آن مقدار زمين براي اسكان 50 ميليون نفر بايد برنامه ريزي كنيم و براي استقرار و اقامت اين تعداد، ساخت شهرك هاي جديد را در دستور كار قرار داديم و اين كار از سال 1960 در كره جنوبي عملياتي شده است.
«كيم» افزود: شركت دوو در زمينه ساخت شهرك هاي جديد و سيستم هاي خانه سازي و تاسيسات مربوطه در كره جنوبي بلكه در كشورهاي ديگر از جمله ويتنام، الجزاير، عربستان سعودي و برخي كشورهاي ديگر نيز فعاليت دارد.
وي ادامه داد: در حال حاضر من تنها يك متخصص امور زيرساخت را براي بررسي پروژه آورده ام اما در دور بعدي حضورم در شيراز، يك تيم تخصصي را براي بررسي جزئيات پروژه با خود خواهم آورد.
معاون اجرايي شركت دوو گفت: در حال حاضر هر سال حدود يك ميليون نفر براي انجام امور درماني به كره جنوبي مراجعه ميكنند و ما نيز قصد دارم در صورت همكاري، بخشي از سيستم و تكنولوژي پزشكي كره جنوبي را در اين پروژه به كار ببريم.
وي ادامه داد: در اين زمينه ديگر صحبت كردن به تنهايي جايگاهي ندارد و بايد در عمل براي اجراي اين پروژه با هم همكاري داشته باشيم.معاون اقتصادي استاندار فارس نيز گفت: اجراي اين پروژه و استفاده از ظرفيت حوزه پزشكي مي تواند ظرفيتهاي استان فارس و شهر شيراز را بيش از پيش تقويت كرده و اين استان را به عنوان مركز جنوب كشور بدل كند.
رحماني ادامه داد: شهر سلامت شيراز با 5/3 ميليارد دلار سرمايه گذاري، بزرگترين پروژه استان و حتي جنوب كشور است و فراهم كردن زيرساختهاي مورد نياز آن در دستور كار تمامي مسئولين استان بوده است.
وي با اشاره به مهيا شدن برخي از زير ساخت هاي مورد نياز پروژه گفت: در حال حاضر برخي از نيازهاي زيرساختي پروژه شهر سلامت از جمله تامين آب، برق، گاز و شبكه مخابراتي در كوتاه و بلند مدت تامين شده و زمين مورد نياز هم به طور كامل تملك شده است و حتي براي اجراي پروژه يك شركت تحت عنوان شهر سلامت تشكيل شده است كه بخش اعظم سهام آن نيز متعلق به منطقه ويژه اقتصادي است.
رحماني افزود: اين پروژه از تمامي مزايايي كه منطقه ويژه اقتصادي ميتواند برخوردار باشد بهره مند است و در كنار آن قوانين و مقررات خوبي نيز براي تشويق سرمايه گذاري خارجي داريم. يكي از پيشنهادات نيز نام گذاري اين پروژه به عنوان شهر بين المللي سلامت و توريستي ايران است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 542046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =