ایسنا نوشت:معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اعلام کرد که قرار است ترکیه 5000 مگاوات نیروگاه در ایران احداث کند .

چندی پیش معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اعلام کرد که قرار است ترکیه 5000 مگاوات نیروگاه در ایران احداث کند که بخش خصوصی دلیل این مساله را وجود بدهی‌های وزارت نیرو و عدم تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری دانست.

محمدعلی وحدتی، نایب رییس سندیکای تولید‌کنندگان برق، با بیان این‌که امکان سرمایه‌گذاری و احداث نیروگاه توسط بخش خصوصی داخلی وجود دارد، گفت: بخش خصوصی داخلی می‌تواند نیروگاه‌هایی که دولت به مزایده گذاشته را خریداری کند، چرا که در حال حاضر 50 درصد برق کشور توسط بخش خصوصی داخلی تولید می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به این آمار می‌توان گفت که این امکان وجود دارد که بخش خصوصی باز هم در این عرصه سرمایه‌گذاری کند، اما مشکل اصلی که در این راستا وجود دارد و بخش خصوصی را به شدت تحت فشار قرار داده عدم اجرای تعهدات توسط دولت است.

نایب رییس سندیکای شرکت تولید‌کنندگان برق با بیان این‌که در حال حاضر بخش خصوصی قادر نیست پول خود را به موقع از دولت دریافت کند، ادامه داد: این در حالی است که قانون رفع موانع تولید به منظور ایجاد تهاتر طلب و بدهی بخش خصوصی بیش از یکسال است که اجرایی شده، اما هنوز شرکت‌های تولید‌کننده برق موفق به استفاده از این بند نشده‌اند.

وحدتی ضمن انتقاد از دولت به دلیل عمل نکردن به تعهدات خود گفت: این در حالی است که هنگام سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در ایران تضمین‌های مناسبی به آنها داده می‌شود و همین مساله موجب ایجاد تبعیض بین بخش خصوصی داخلی و بخش خصوصی خارجی شده است.

وی در خصوص آخرین قرار‌داد وزارت نیرو با یک شرکت ترکیه‌ای اظهار کرد: بنده اطلاعی از کم و کیفی این قرار‌داد ندارم، اما نسبت به این قضیه اطمینان دارم که بخش خصوصی توانایی‌های زیادی در تولید برق دارد.

نایب رییس سندیکای شرکت تولید‌کنندگان برق تصریح کرد: با توجه به شرایط ایجاد شده لازم است که وزارت نیرو حمایت بیشتری از سرمایه‌گذاران داخلی داشته باشند.

وحدتی ادامه داد: وزارت نیرو برای دریافت طلب خود اقدام به هرکاری می‌کنند، به‌طوری که اگر زمان پرداخت طلب وزارت نیرو تاخیر پیدا کند بخش خصوصی باید 23 درصد سود بابت این تاخیر بپردازد، اما وزارت نیرو خود را مکلف به بدهی‌های بخش خصوصی نمی‌داند.

وی در پاسخ به این سئوال که "اگر سرمایه از کشور ترکیه آورده شود بخش داخلی توان ساخت نیروگاه را دارد؟"، گفت: در حال حاضر برای 90 درصد ساخت نیروگاه‌ها خودکفا شده‌ایم و می‌توان گفت که اگر وزارت نیرو تجدید‌نظری درباره‌ی همکاری خود با بخش خصوصی داخلی داشته باشد قطعا وضعیت بهتر خواهد شد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 543410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    13 5
    تركيه مطمئن است كه مي تواند پولش را از دولت ايران بگيرد ولي بخش خصوصي داخلي يك چنين اطميناني ندارد.
  • بی نام A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    4 7
    چون كشورماهواي خارجي هاراداره ايراني هابابدپولهاشون داخل كشورعمان خرج كنن تا عمان هم مثل دبي ابادكنن
  • احسان A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    11 3
    با سلام در شرايط كنوني كه قرار است 4.2 ميليارد دلار سرمايه وارد كشور شود بجاي حمايت از اين كار بي سابقه دست هاي آلوده داخلي در پي سهم خواهي خود مي باشند. خواهشمندم با استفاده از نظرات كارشناسان بي طرف و دلسوز كشور حداقل اجازه دهيد يك سرمايه گذاري در اين كشور صورت پذيرد و اين همه جوان بيكار راه فراري يابند. اجازه ندهيم لابي گري هاي آلوده داخلي براي منافع خود مانع از اين كار بزرگ شوند. با تشكر
    • مهدی IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
      7 1
      کاملا درست می فرمایید، همین که یک سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد کشور می شود فوری بعضیها یاد داخلیها می افتند، خب سرمایه گذاران داخلی هم سرمایه گذاری کنند کسی جلویشان را گرفته؟ این چه بیماری است که در بین ما افتاده که تا کسی، کشوری به خصوص کشور همسایه ای در ایران سرمایه گذاری می کند انواع و اقسام گزارشها و مصاحبه ها در مخالفت با آن توسط رسانه ها انجام می گیرد؟ سرمایه گذار ترکیه ای کار بدی می کند 5 میلیارد دلار وارد اقتصاد کشور می کند و برای صدها جوان بیکار ایرانی شغل ایجاد می کند؟ یا توقع دارید طرف پولش را دو دستی تقدیم آقایان کند و تشریف ببرد؟
  • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    9 8
    بخش خصوصی هم می سازه ولی راندمان نیروگاه خیلی پایین است ترک ها با راندمان بالای 60 درصد می سازند ولی بخش خصوصی ما با راندمان نبروگاهی 30 تا 40 درصد می سازد
    • بی نام RO ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
      4 10
      راندمان بالای ۵۵ درصد رو فقط آلمانیها می سازن اونم نیروگاه سیکل ترکیبی و قیمت بالاتر . راندمان نیروگاه های گازی همون حدود ۴۰ درصده و ترکها هم بیشتر توانایی تکنولوژیکی ندارن. بی جهت و بدون مطالعه داستان نسازیم
    • محسن IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
      3 2
      جناب بینام از رومانی,میدونم که باورش یا هضمش برات سخته ولی ترکها توانایی و تکنولوژی و دانش ساخت با راندمان بالا رو دارن و گرنه اینهمه در دنیا خواهان نداشتن.فقط شمایید که عقب موندید