ایرنا نوشت: رئیس پژوهشگاه خاور نزدیک، یک نهاد متعلق به آکادمی علوم روسیه ادعا کرده ‌است، که قزاقستان آغازگر «بهار آسیای میانه» می شود.

«یوگینی استناوسکی» این روند ادعایی خود در قزاقستان را به «بهار خاورمیانه» تشبیه کرده ‌است. حوادثی که چند سال قبل در خاورمیانه به وقوع پیوست.
به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری آزادگان تاجیکستان او در گفت و گو با نشریه «ازویستی» با اشاره به اینکه نا آرامی های اخیر قزاقستان را گروهی موسوم به «ارتش آزادی‌ قزاقستان» به عهده گرفت، گفته ‌است، «ارتش آزادی‌ قزاقستان»، که تا دیروز وجود نداشت، تشکیلاتی برای سرنگون کردن حکومت نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان و اسلامی کردن این کشور است و این سناریوی «بهار آسیای مرکزی» خواهد بود.
به تاکید استناوسکی، گروههای مشابه نظیر «حرکت اسلامی ازبکستان‌، حزب نهضت اسلامی تاجیکستان و حزب نزدیک به «القاعده» در افغانستان در همه کشور‌های آسیای مرکزی وجود دارند.
وی با ادعای اینکه همه این حزب‌ها تحت کنترل قطر، عربستان سعودی و ترکیه بوده و از سوی آمریکا وبا حمایت انگلیس و فرانسه رهبری می شوند، تاکید کرد: «همه این موارد برای روسیه خطرساز است».
او در ادامه گفته ‌است: «زوال هر گونه رژیم در آسیای مرکزی مخصوصا قزاقستان فوق العاده خطرناک است و ما باید این موضوع را دنبال کنیم.»
طی هفته گذشته در شهر «آقیتپه» قزاقستان افراد مسلح به یک مغازه سلاح و همچنین یک واحد نظامی این کشور حمله کردند. در پی این حملات حدود 15 نفر کشته شدند.
مقامات قزاقستان می گویند، در پی این عملیات 12 مهاجم هم کشته شده‌اند‌.

52310
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 544311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =