ایرنا نوشت: نشریه گالف نیوز نوشت: خطر فروپاشی شورای همکاری خلیج فارس را تهدید می کند.

کارن یانگ عضو موسسه دولت های عربی خلیج فارس مستقر در واشنگتن می گوید: برگزیت٬ تلنگری به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است که بدانند حتی سازمان های منطقه ای با مدیریت خوب نیز ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند.

بر اساس پیش بینی این کارشناس، تجربه برگزیت٬ احتمالا به عنوان بازدارنده ای در مقابل افزایش انسجام نهادی شورای همکاری خلیج فارس و انگیزه ای برای افزایش ساز و کارهای حمایتی دو جانبه میان اعضا عمل خواهد کرد. در نتیجه این تاثیر، بعید است که طرح های این نهاد در زمینه ایجاد بانک مرکزی و ساز و کارهای دفاعی مشترک محقق شود.

گالف نیوز افزود: اکنون کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باید با اروپایی کمتر منسجم، سر درگم و منتظر بهمن بحران ها در خاورمیانه مواجه شوند؛ بحران هایی که از سوریه تا لیبی را در برگرفته و تحولاتی که روند صلح خاورمیانه و مذاکرات صلح یمن را شامل می شود.

این گزارش پیش بینی کرد: شورای همکاری خلیج فارس به تعامل دو جانبه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد و سیاست خارجی و امنیتی خود را معطوف انگلیس خواهد کرد. علاوه بر این ٬شورای همکاری خلیج فارس به منظور جبران سیاست اروپا محور خود، با آمریکا هماهنگ تر خواهد شد.

گالف نیوزدر ادامه از نگرانی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درباره چشم انداز بلند مدت صندوق های ثروت حاکمیتی خود به ویژه در بازار انگلیس به عنوان پیامد منفی کاهش رتبه اعتباری انگلیس و چشم انداز مالی اتحادیه اروپا یاد کرد.

گالف نیوز افزود: درس هایی که همه پرسی اتحادیه اروپا برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دارد ٬بسیار واضح است. انسجام این نهاد به شدت تحت تاثیر منفی همه پرسی انگلیس قرار خواهد گرفت و این اثر به ویژه در خصوص هدف تبدیل این نهاد از یک همکاری 35 ساله به 'اتحادیه خلیج فارس' مشهودتر خواهد بود. عمان بارها خواستار خروج ازشورای همکاری خلیج فارس شده است، اما این امر به این زودی ها محقق نخواهد شد.

به نوشته این پایگاه خبری انگلیسی زبان، نگران کننده ترین مساله، عدم قطعیتی است که در نتیجه همه پرسی برکزیت بر همه کشورها مستولی شده است. این ترس وجود دارد که آیا نتیجه همه پرسی مذکور به صورت تصاعدی ادامه خواهد یافت و تاثیر منفی بر سازمان های منطقه ای خواهد داشت؟

چالش پیش رو، اکنون این است که سازمان هایی مانند شورای همکاری خلیج فارس چگونه فرودی نرم را مدیریت کنند تا از فروپاشی اپیدمیک این پدیده جان سالم به در برند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 553053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =