قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اعلام خبر سفر هیات ژاپنی در ماه دسامبر به تهران برای اجرایی کردن تفاهمنامه‌های شکل گرفته، گفت: ژاپنی‌ها با سرمایه‌گذاری دو تا سه میلیارد دلاری، پروژه‌های مشترک دو کشور را‌ آغاز می‌کنند.

به گزارش خبرآنلاین، اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ، درباره سفر به ژاپن، گفت: از مدت‌ها قبل قرار بود گروه کاری تشکیل دهیم که این گروه کاری پروژه‌ها و زمینه‌های همکاری دو کشور را تعیین کند و بر همین اساس قرار شد تا به عنوان نماینده وزارتخانه در سفر به ژاپن هدایت کننده این گروه کاری باشم.

وی با اعلام اینکه درسفر به ژاپن به دنبال زمینه های مشترک همکاری در حوزه وزارت راه و تعیین نقشه راهی برای همکاری درازمدت بین دو کشور بودیم، تصریح کرد: بحث بر سرانجام پروژه های ریلی عمده  گفت و گوی ما در این سفر بود. پروژه ریلی چابهار به زاهدان و در ادامه مشهد، پروژه ریلی تهران به همدان، پروژه حومه‌ای تهران و قطار سریع السیر حومه ای زیرگذر تهران که شامل چهار خط می‌شود و پیش‌تر در وزارتخانه بررسی شده بود از جمله پیشنهادهای ما به طرف ژاپنی برای آغاز سرمایه‌گذاری و مشارکت بود.

فخریه کاشان با بیان اینکه درحال حاضر روزانه حدود ۴۵۰ تا ۷۵۰ هزار ماشین به تهران رفت و آمد می‌کند که این هم به لحاظ آلودگی هم مصرف و هم زمان برای اقتصاد کشور خوب نیست، توضیح داد: پروژه حومه ای تهران حجم زیادی از خودروهایی که در حال حاضر در روز از هشتگرد به شهریار و پرند و پردیس می‌روند یا از ورامین به سمت لواسان می‌آیند را شامل می‌شود و آنها را به زیر زمین هدایت می کند. برهمین اساس ساخت قطارهای سریع‌السیر  زیرگذر تهران را به گفت و گو گذاشتیم تا بتوانیم شرق به غرب و شمال و جنوب تهران را به هم وصل کنیم.

وی با بیان اینکه بحث توسعه فاز سه بندرچابهار درحوزه دریایی نیز مطرح شد، ادامه داد: در بخش فرودگاه‌ها هم ساخت فرودگاه اهواز و چابهار را پیشنهاد دادیم و درباره قطار سریع السیر نیز این گفت و گو را داشتیم که آیا می شود با امکانات طرف ژاپنی قطار سریع السیر تهران و مشهد را جدا از دو خطه کردن به کمک ژاپنی‌ها اجرا کنیم.

فخریه کاشان با اعلام اینکه براساس تفاهم نهایی بین طرفین ظرف چند ماه ٖآینده گروه کاری تشکیل شده به تعریف دقیق و مبادله و تعیین نوع همکاری می‌پردازد و امکاناتی را که ژاپن می تواند در این پروزه‌ها فراهم کند مشخص می‌نماید، تصریح کرد: این یک دستاورد بود که در یک سند همکاری برای تشکیل کارگروه بین دو کشور تفاهم کردیم. بر همین اساس در ماه دسامبر هم معاون وزیر راه  ژاپن به تهران می‌آید تا پیشرفتی که درباره شناسایی و تببین پروژه‌های قابل انجام توسط دو کشور حاصل شده است را در تهران با هم بررسی ‌مشترک انجام دهند.

آخرین وضعیت هواپیماهای خریداری شده

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، فخریه کاشان همچنین گفت:خرید هواپیماهای MRG هم در گروه مذاکرات ما با طرف ژاپنی بود؛ موضوع دوم هم تامین مالی این پروژه‌ها بود. ژاپنی ها بر اساس توافقنامه‌ای که با وزارت دارایی امضا کرده‌اند تعهد کرده‌اند، ده میلیارد دلار اعتبار صادراتی به ایران بدهند و درعین حال علاقه‌مند هستند از این ده میلیارد برای پروژه‌هایی که انتخاب می‌شود استفاده گردد. در مقابل حرف طزف ایرانی این بود که زمینه‌هایی هست که در برخی پروژه‌ها نیازی به ضمانت دولت ندارد مثل خرید هواپیما یا احداث فرودگاه که می‌تواند به صورت BOT اجرا شود. قرار بر این شد که این موضوع در کارگروه بررسی شود ‌تا معلوم گردد چقدر از آنها باید از رقم ده میلیارد و چقدر با شیوه های دیگر بدون تضمین دولت باشد. البته ژاپن پذیرفت که هواپیماها بدون تضمین دولت تامین مالی شود.

وی با بیان اینکه بحث دیگر ما در زمنیه همکاری‌های آموزشی در رشته های مربوط به وزارت راه و بحث های مطالعاتی مثل بحث قطار حومه‌ای تهران یا قطارسریع السیر بود، توضیح داد: پروژه های تفاهم شده یک کار مطالعاتی دارد یک کار اجرایی، قرار ما با ژاپنی‌ها این است که پروژه‌های مطالعاتی را از محل وام های دولتی ژاپن که عمدتا به صورت کمک است، انجام دهیم. ما درخواست خود را برای این منظور به ژاپنی ها داده ایم. پس  از تعریف پروژه مشخص شود آیا می توان از وام های بلاعوض استفاده کرد یا برای انجام مطالعه باید خودمان تامین بودجه کنیم.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی توضیح داد:هم چنین ژاپنی ها در قالبی که خودشان نام آن را «جایکا» یعنی سازمان کمک‌های اقتصادی و همکاری های دولتی دولت ژاپن می گذارند کلاس های آموزشی و انتقال تکنولوزی در بخش های آموزش در دریا، راه آهن، هوا، ریل، مسکن و ساختمان با ایران برگزار  می‌کنند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 561936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    4 25
    من فکر می کنم این هواپیماهای ژاپنی امنیت کافی نداشته باشن.انگار همه به ایرباس و بویینگ اطمینان دارن
  • رضا کاوسی IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    4 55
    بدوئید ... بدوئید ... دوربینا رو بیارید ... آثار برجام نمایان شد .... آثار آفتاب تابان برجام هویدا شد .
    • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
      0 0
      آقا رضا به نظر میاد که کاسب نحریم بودی و بر جام بهت بدجور فشار اورده که این طور ناراحتی و با بغض و عقده نظر دادی و داری مسخره می کنی
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    8 22
    هیچکدام به ایران هواپیما نمیدن
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    4 6
    ایول بوئینگ
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    7 43
    بهترین راه اینه که به همت متخصصان داخلی خودمون آستین بالا بزنیم و هواپیما بسازیم. بعد از ده سال می تونیم سادرکننده هواپیما هم باشیم.
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    3 9
    به نظرم با اینکه کیفیت ایرباس پایین تر از بوئینگ هست. ولی حیف آمریکا دست ما رو تو پوست گردو گذاشت.
  • عرفان IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    7 26
    کلا استفاده از تولیدات بلاد کفر حرام است.خودمان بسازیم
    • بی نام US ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
      9 0
      خخخخ . دمت گرم با این نظرت
  • بی نام A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    4 0
    میتسوبیشی هنوز نوپا هست ولی از بویینگ بهتره چون کوچکتر هست و بدرد پرواز داخلی می خورد. و جایگزین خوبی برای ناوگان فعلی است.