سفیر سئول در تهران: ابتکار دکتر روحانی، قابل تحسین است/ ایرانی‌ها می‌توانند یک روزه به کره سفر کنند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سفیر کره جنوبی در ایران، در گفتگو با شبستان، چشم انداز رابطه تهران- سئول، گشایش‌های ویزایی و آیندۀ مناسبات دو کشور را مورد بررسی قرار داده است:

کره جنوبی برای ایرانیان، کشوری شناخته شده و دوست داشتنی محسوب می شود؛ در خیابان های ایران، اتول های کره ای، حجم گسترده ای از فضای حمل و نقل را به خود اختصاص داده اند و هنوز که هنوز است وقتی مردم کشورمان می خواهند کالایی خارجی را تهیه کنند، انتخاب اول شان اجناس کره ای است. کشوری که تولیداتش برای ایرانیان مساوی است با کیفیتی مطلوب.

تا قبل از تحریم ها، سئول یکی از مشتریان پر و پاقرص نفت ایران بود و حالا در دوران پسابرجام که اوضاع نرمال شده، دوباره چشم بادامی ها به طلای سیاه سرزمین پارس، نگاه ویژه ای دارند. خبرنگار سیاسی شبستان برای بررسی آخرین تحولات بین تهران و سئول با «کیم سئونگ-هو» ، سفیر کره جنوبی در ایران گفتگویی انجام داده که در ادامه از نظر می گذرد:


روابط کره جنوبی و ایران در زمان ریاست جمهوری دکتر روحانی را چگونه ارزیابی می کنید؟
روابط بین دو کشور در زمان ریاست جمهوری دکتر روحانی و خانم «پارک گئون های» بسیار مطلوب و قابل قبول است. ابتکار رئیس جمهور روحانی برای برداشته شدن تحریم ها به همگرایی اقتصادی بین تهران و سئول کمک شایانی کرده است. من باید به سفر خانم رئیس جمهور اشاره کنم. وقتی رییس جمهور «پارک گئون های» به تهران سفر کردند، یکی از دستورات مهم وکلیدی شان به من بعنوان سفیر دنبال کردن برنامه های فرهنگی بود. وقتی ایشان تشریف آوردند، مردم ایران با شور واشتیاق زیادی استقبال کردند؛ بطوری که خانم رئیس جمهور بسیار خرسند و شگفت زده شدند. ایشان در فرودگاه و هنگام بازگشت به کره به توصیه اکید کردند که روابط فرهنگی سیاسی اقتصادی بین تهران و سئول برای رسیدن به بهترین سطح، با جدیت دنبال شود. شما مطمئن باشید اگر تهران و سئول از نظر فرهنگی به هم دیگر نزدیک شوند، دو ملت می توانند اتحادی مثال زدنی در شرق و غرب قاره آسیا را بوجود بیاورند.


دلیل اصلی پررنگ نبودن روابط سیاسی و فرهنگی به رقم مبادلات اقتصادی در طول سال های اخیر چه بوده است؟
یکی از مشکلات و مسائل عمده ای که در روابط دو کشور وجود دارد این است که ارتباطات در دراز مدت یا کوتاه مدت ثبات ندارد؛ به عبارت دیگر، همه چیز به قیمت نفت و قراردادهای دو طرفه منوط شده است. رواین نوسانات مالی روی روابط فرهنگی سیاسی هم تأثیر خودش را گذاشته است. روابباز هم تأکئد می کنم که اگر توسعه روابط فرهنگی در دستور کار باشد، تهران و سئول می توانند در آستانه پنجاه و پنجمین سال از روابط دو جانبه، همکاری های مفیدی را خلق کنند. فراموش نکنید که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره روابط دیرینه ای دارند و این فرصتی مناسب برای گسترش همکاری ها در تمامی ابعاد است.


بعنوان سفیر کره جنوبی در ایران، چه برنامه هایی برای گسترش روابط دارید؟
من دو ابزار دراختیار دارم؛ یکی سرمایه گذاری است و ابزار دوم تبادلات فرهنگی. تبادلات فرهنگی یک جانبه نیست فقط این نیست که یک کشور بیاید مولفه های فرهنگ کشور خودش را تحمیل کند. ما در همین برج میلاد، کنسرت موسیقی سنتی ایرانی و کره برگزاری کرده ایم و حالا هم قصد داریم مسابقه خوشنویسی مشترک بین هنرمندان ایرانی و کره ای برگزار کنیم. این برنامه های فرهنگی، سهم به سزایی در همگرایی دو ملت دارند.
به طور مثال، سفارت خانه نفرات برتر المپیاد ریاضی برای حضور در مسابقات علمی کره به سئول اعظام می کنیم، حتی هنرمندان عکاسی را با هزینه سفارت به کره می فرستیم تا روابط فرهنگی بین دو کشور بیش از پیش، پر رنگ شود. اگر سال ها پیش، تهران و سئول خواهرخوانده شده اند بخاطر بسط و گسترش تبادلات فرهنگی ابوده است. فراموش نکنید که تهران، تنها شهری در دنیاست که نامش بر روی یکی از خیابان های کره جنوبی نقش بسته است و هیچ خیابان دیگری در کره جنوبی پیدا نمی کنید که چنین اتفاقی برایش افتاده است. این بخاطر علاقه مردم کره به فرهنگ و تمدن ایرانی است.
من یادآوری میکنم سال دیگر پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دوکشور است و همچنین چهلمین سالگرد نامگذاری خیابان سئول در تهران و همچنین نامگذاری خیابان تهران در شهر سئول.من انتظار دارم که هردوکشور مدیریت هردو شهر تهران و سئول این سالگرد را جشن بگیرند. بعنوان رسانه از شما انتظا می رود که حتما در این خصوص موج ایجاد کنید که این اتفاق بیفتد. دولت من همچنین بودجه ای خاصی را گذاشته برای احداث مرکز فرهنگی. این مرکز سال دیگر افتتاح خواهد شد و دو طرف تلاش میکنند که این مرکز فرهنگی به موقع افتتاح شود.


مسلمانان نسبتاً زیادی در کره زندگی می کنند؛ میخواستم بدانم آنها در کشور کره چه جایگاهی دارند و نگاه دولت کره نسبت به مسلمانان چگونه است؟
تجمعات مسلمانان معمولا در مسجد صورت می گیرد؛ در سئول ، مسجد خیلی بزرگی هست که 30 یا 40 سال پیش ساخته شده است. مسلمانانی از کشور های آسیای شرقی و غرب آسیا در سراسر کره زندگی می کنند و ما هیچ نوع محدودیتی برای مسلمانان و فعالیت های آنها نداریم. از نظرمردم کره ، فرهنگ ها تفکیک شده است و هر گروهی با هر عقیده ای حق دارد زندگی کند. اما باید تأکید کنم مسلمانان همان طوری در کره زندگی می کنند که در کشوری کاملا اسلامی زندگی می کنند ، حقوق شهروندی آنها با مردم کره هیچ فرقی ندارد.
نکته جالب این است که مسلمانان هرجا قدم گذاشتند دین شان را تبلیغ کرده اند و باعث اشاعه اسلام شده اند ولی در کره هیچ وقت این اتفاق نیفتاده است و دلیلش را هم من نمیدانم! ما در حدود 1000سال پیش تجارعرب و ایرانی هم داشتیم وقتی آمدند اینجا ما فقط آنها دادو ستد مالی داشته ایم و آنها هرگز سعی نکردند دین شان را تحمیل یا تبلیغ کنند.
با توجه به اینکه در حال حاضر در یک کشور اسلامی زندگی می کنید، چقدر درباره ایران و دین و اول مردم این کشور، مطالعه داشته اید؟
یکی از وظایف من این است که بتوانم فرهنگ کشور شما را بهتر بشناسم. من چندین کتاب را درباره اسلام مطالعه کرده ام. من اسلام و دین مردم ایران را کاملا درک میکنم و متوجه هستم که پیغام اسلام آنی نیست که در رسانه های غربی درباره آن صحبت می شود. مردم غرب تصورات اشتباهی ازاسلام دارند که این محصول سیاست های رسانه ای است.
یکی از چیزهای دیگری که من در مطالعاتم بدست آوردم این است که این دین برای دیگر مذاهب و ادیان و مکاتب احترام قائل است. ما مذاهب دیگری داریم که فقط و فقط حرف خودشان را قبول دارند و هیچ احترامی برای مذاهب دیگر قائل نمی شوند ولی یکی از مشخصات منحصر به فرد اسلام این است که برای دیگر طرز فکرها و عقاید، احترام ویژه ای قائل می شود.


برسیم به سئوالات اقتصادی؛ خیابان های ایران پر است از خودروهای کره ای اما چرا کمپانی های کیا و هیوندای با خودرو سازان ایرانی تولید مشترک ندارند؟
شما مطمئن باشید که شرکت های کیا و هیوندای در حال گفتگوهای منسجمی با شرکت های ایرانی هستند که در آینده نزدیک بتوانند مونتاژ و ساخت خودرو های مشترک را آغاز کنند. لازم می دانم این اطمینان را به شهروندان ایرانی بدهم که هم کشور کره هم شرکت های کیا وهیوندای با دقت تحولات در ایران را دنبال می کنند.
ما خیلی خوب، حضور پررنگ شرکت های اروپایی در ایران را رصد می کنیم و قصد نداریم از آنها عقب بمانیم! امیدوارم با سرمایه گذاری شرکت های کره در ایران، انگیزه هایی بوجود بیاید که دو ملت به یکدیگر نزدیکتر شوند و تولیدات و محصولات مشترک دوستی های ایرانیان و کره ای ها را پررنگ تر کند. البته واقعیتی که وجود دارد این است که شرکت های کره ای، پروژه هایی را انتخاب می کنند که سودآور و تضمین شده باشد برای همین به زمان بیشتری نیاز است.


آقای سفیر، وضعیت اخذ ویزا برای ایرانیان جهت سفر به کره چگونه است ؟
من نزدیک به 9 ماه پیش به ایران آمدم و ماموریتم را شروع کردم. قبلا 3 الی5 روز طول می کشید که ویزا صادر شود . من این را به 1روز کاهش دادم. یعنی شما اگر امروز درخواست ویزا بدهید فردا ویزا صادر می شود. قبل از اینکه به ایران بیام7 سند مجزا علاوه بر پاسپورت برای ارائه به سفارت نیاز بود که آنها را به دو سند کاهش دادم. ،اگر شما اثبات کنید که اینجا در ایران شاغل هستید و یا اینکه دعوت نامه ای از کره داشته باشید، این برای ما کفایت می کند. مطلع باشید که سفارت خانه های اروپایی در روز 2 الی 3ساعت از وقت شان را برای صدور روادید اختصاص می دهند اما سفارتخانه کره جنوبی در ایران در تمام روز آماده دریفات تقاضای ویزا از سوی ایرانیان است.


شما چند هفته پیش درخصوص تأمین عجیب و غریب بودجه سفارت خانه و حمل و نقل دلار با چمدان حرف زده بودید، کمی بیشتر توضیح می دهید؟
من صحبتی که در رابطه با پول ومسائل مالی کرده بودم این نبود که فقط بودجه سفارت مد نظرم باشد، بیشتر سعی داشتم به این نکته اشاره کنم که بانک ها و موسسات مالی اروپایی باید بیشتر کار کنند که ایران را به بازار بین المللی وارد کنند. بعد از لغو تحریم ها تمام موانعی که بانک های خارجی برای ورود به ایران بر سر راه داشتند، برداشته شد اما با وجود اینکه تمام موانع بانکی برداشته شده بانک های اروپایی ونهاد های بانکی اروپا به اندازه کافی فعال نیستند. آنها در ایران فعالیت گسترده ای ندارند. شما نگاه کنید تحریم ها برداشته شده ولی بانک های اروپایی هیچ فعالیتی نمی کنند، اصلا اینجا نمی آیند و همین باعث شده که شرکت های اروپایی برای تجارت با ایران دچار مشکل شوند. این بر خلاف قول و قرار اروپایی ها در توافق نامه هسته ای است.
نکته من هم همین بود البته بعد ازاینکه صحبت ها را مطرح کردم اقداماتی از سوی بانک مرکزی ایران صورت گرفت ولی این نکته پابرجاست که تا وقتی که بانک ها وموسسات مالی اروپایی فعال نباشند این خود شرکت های اروپایی هستند که ضررخواهند دید. بالاخره شرکت های اروپایی هم در بازار ایران می آیند و می خواهند فعالیت کنند؛ آنها نیاز دارند که بانک هایشان هم درایران فعال باشند تا بتوانند پول را وارد و خارج کنند. من از بانک مرکزی ایران تشکر می کنم بخاطر زحمتهایی که می کشند و امیدوارم که بتوانند موانع را هر چه زودتر به کمک طرف های مقابل خود، بردارند.


روابط توریستی بین دو کشور در چه وضعیتی قرار دارد؟
شما مدنظر داشته باشید قبل از آمدن من، 2 شرکت آژانس مسافرتی بودند که تورهای ایرانیان به کره را سازماندهی و مبلغ 100دلار هم دریافت می کردند . من این روند را تغییر دادم و گفتم 10دفتر آژانس مسافرتی تورهایی برای متقاضیان به کره بگذارند و آنهایی که دعوت نامه ندارند ، تمام کارهایشان را آژانس های مسافرتی انجام بدهند. بنابراین الزامی برای داشتن دعوت نامه هم نیست نیست.


به طور کلی چه تصویری از ایران در ذهن شما، نقش بسته است؟
من 30 سال است که دیپلمات هستم و زمینه تخصص من تجارت است. من ایران را تنها کشوری می بینم که درحال توسعه است. اما با اینکه منابع زیادی دارد فقط متکی به نفت است.کشورهایی که تولید نفت دارند عمدتا متکی به فروش نفت هستند ولی کشور شما منابع زیادی دارد مثلا تولید خودرو. ظرفیت زیادی در زمینه کشاورزی و صنایع دستی دارد حتی در زمینه نظامی، توانایی زیادی دارد. خیلی مشکل می توان کشوری را پیدا کرد که از لحاظ منابع، تنوع زیادی داشته باشد. ایران کشور بزرگی است و جمعیت نسبتا زیادی دارد و کالاها تنوع زیاد دارند. این نیست که فقط برنج یا حبوبات باشد ولی در کره وسعت جغرافیایی کوچک است و زمین قابل کشت محدود . پس مجبوریم یک کالا فقط کشت کنیم و آن هم برنج است .90درصد تجارت ما وابسته به نفت است. ایران پتانسیل و ظرفیت زیادی دارد تا روابط تجاری باکشورهای دیگر را گسترش دهد.


آیا رئیس جمهور بعدی کره جنوبی، آقای بان کی مون خواهد بود؟
مدنظر داشته باشید که کره کشور آزادی است و هرکسی می تواند کاندیدای ریاست جمهوری شود. این سوال که آقای بانکی مون میخواهند کاندیدای ریاست جمهوری شوند را باید خودشان جواب دهند. من نمی توانم نظر دهم چون این نظر دولت فعلی می شود و از نظر دیپلماتیک، درست نیست.


بعد از پایان کار خود در ایران بعنوان یک دیپلمات آیا باز هم به ایران خواهید آمد؟
من مشتاقانه منتظرم که ماموریتم را بعنوان سفیر کره در ایران تمام کنم تا بتوانم با خیال راحت به مناطق مختلف ایران سفر کنم.


آیا از دکتر روحانی برای سفر به کره دعوت شده است؟
بله؛ درطول سفر رییس جمهور پارک گئون هایه در تهران، رسماً از رئیس جمهور روحانی برای سفر به سئول دعوت به عمل آمد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 566915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =