«خبرجنوب» نوشت: مدیر کل امور عشایر فارس از بهره برداری از 12 پروژه عمرانی حوزه عشایر در شهرستانهای فارس همزمان با هفته دولت خبر داد.

صادق نكوئيان در جمع خبرنگاران رسانههاي جمعي فارس افزود: اين 12 پروژه با 595 ميليون تومان اعتبار بهره برداري مي شود و 414 خانوار عشاير از مزيت هاي آن بهره مند خواهند شد.
به گفته وي، پروژه هاي مذكور شامل حفر چاه، بهسازي چشمه ها، احداث حوضچه، احداث آب انبار، بهسازي جاده عشاير و تجهيز ساختمانهاي اداري مي شود.
وي با بيان اين كه 3 ايل بزرگ قشقايي، لر و خمسه و هشت طايفه مستقل عشاير 5/3 درصد جمعيت فارس را تشكيل مي دهند افزود: در فارس 27 هزار و 279 خانوار عشاير كه جمعيت 150 هزار نفري را شامل ميشوند زندگي ميكنند كه اين تعداد جزو عشاير كوچرو هستند و در مجموع معادل 5/12 درصد جمعيت عشاير كشور هستند.
نكوئيان بيان داشت: عشاير كوچ رو فارس 3 ميليون راس دام سبك دارند و با توليد 16 هزار تن گوشت قرمز، 25 درصد گوشت قرمز مورد نياز در فارس را تامين مي كنند.
وي با بيان اين كه عشاير فارس سالانه 57 هزار متر مربع صنايع دستي نفيس توليد ميكنند افزود: اين رقم 44 درصد صنايع دستي فارس را شامل مي شود علاوه بر آن 26 هزار تن محصولات باغي را توليد و روانه بازار مي كنند.
نكوئيان با اشاره به وجود 5/8 ميليون هكتار مراتع طبيعي در فارس گفت: 7/5 ميليون هكتار از اين مراتع در قلمرو عشاير است كه 67 درصد مراتع استان را شامل مي شود.
مدير كل امور عشاير فارس با بيان اينكه هر سياه چادر عشاير يك كارگاه توليدي است افزود: اين مهم عين اقتصاد مقاومتي است اين در حالي است كه عشاير در بين سه جامعه شهرنشين، روستايي و عشاير كشور محرومترين قشر هستند و حتي از حداقل هاي زندگي روستائيان نيز بهرهمند نيستند.
وي با اين پيش بيني كه در افق سال 1404 جامعه عشايري از حداقل هاي يك زندگي روستايي بهره مند شود افزود: در دولت تدبير و اميد براي ارتقای سطح زندگي عشاير اقدامات خوبي صورت گرفته است به گونه اي كه در اين 3 سال 50 درصد از اعتبار 517 ميليارد و 766 ميليون توماني عشاير تخصيص پيدا كرده و با اين رقم پروژه هاي عمراني همچون حفر و تجهيز چاه، احداث خطوط انتقال آب، احداث منابع آبي، بهسازي چشمه سارها و قنوات، احداث آب انبار، نگهداري راه، احداث حمام هاي خورشيدي، مديريت و كنترل كوچ، اجراي خطوط انتقال برق، راهسازي و غيره اجرا شده است.
نكوئيان گفت: علاوه بر اين موارد براي نخستين بار چند كار مهم نيز انجام شده كه از جمله آن شناسايي و نقشه برداري 7500 كيلومتر از ايل راه ها و ثبت آن در سيستم GIS است تا از ايجاد مشكل و مسدودي در اين ايل راه ها به دليل گسترش شهرها و يا توسعه بخش كشاورزي جلوگيري شود.
مدير كل امور عشاير فارس افزود: همچنين در دولت تدبير و اميد براي اولين بار يك درصد از درآمد صندوق توسعه ملي به جامعه عشاير تعلق گرفت كه اين رقم پارسال حدود 7 ميليارد تومان جهت پرواربندي دام و توليد گوشت قرمز بود، ضمن آن كه امسال نيز 9 ميليارد و 620 ميليون تومان از همين محل به عشاير تعلق گرفت.
وي گفت: اين رقم تسهيلات در قالب وام ارزان قيمت تا سقف 6 ميليون تومان به ازاي هر خانوار با سود 4 درصد و بازپرداخت 5 ساله در اختيار عشاير قرار مي گيرد.
وي از رساندن برق به سياه چادرهاي عشاير از طريق پكيج هاي خورشيدي خبر داد و گفت: امسال 2500 پكيج خورشيدي كه مبلغ تمام شده هر كدام از آن ها يك ميليون تومان است در اختيار عشاير كوچ رو قرار مي گيرد كه از اين مبلغ 850 هزار تومان آن توسط دولت تامين ميشود.
به گفته نكوئيان، برنده مناقصه پكيجهاي خورشيدي يك شركت تبريزي است و به زودي ساز و كار اجراي اين طرح انجام خواهد شد.
وي گفت: اين پكيج هاي خورشيدي قابليت تامين روشنايي سياه چادرها، شارژ تلفن همراه و روشن نگه داشتن يك دستگاه تلويزيون معمولي را دارد.
مديركل امور عشاير فارس در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص اسكان عشاير در فارس گفت: تا پايان سال 1404 حدود نيمي از خانوار عشاير استان در 169 سايت شناسايي شده اسكان داده مي شوند.
وي با بيان اين كه تا كنون 6 هزار خانوار عشاير فارس اسكان داده شده اند افزود: اين اسكان اختياري است و هيچ اجباري در آن نيست.
به گفته وي، با اسكان خانوار عشاير در هر سايت فضاي آموزشي، بهداشتي، مسجد، آب، برق، گاز، تلفن و غيره تامين مي شود و اراضي مورد نياز براي كشت و كار در اختيار خانوارهاي اسكان يافته قرار داده مي شود.
نكوئيان يادآور شد: در سايت هاي اسكان تا كنون 23 هزار هكتار زمين در اختيار عشاير قرار داده شده است.
اين مسئول در خصوص وضعيت بهداشتي عشاير نيز گفت: طبق آيين نامه ها، هر خانه بهداشت تا شعاع 5 كيلومتري به خانوارهاي عشاير و روستاييان خدمات ارايه مي دهد اين درحالي است كه 85 درصد عشاير استان از شعاع 5 كيلومتر خانه هاي بهداشت خارج هستند.
وي بيان داشت: با رايزني با دانشگاه علوم پزشكي مقرر گرديده 22 خانه بهداشت سيار كه همراه با عشاير به ييلاق و قشلاق می رود در فارس ايجاد شود.
مديركل امور عشاير فارس در خصوص حمام هاي خورشيدي ويژه عشاير نيز گفت: متاسفانه درصد بسيار اندك و كمي از خانوارهاي عشاير از حمام هاي سيار بهره مند هستند و عمدتاً فاقد حمام مي باشند.
وي با بيان اين كه ايجاد هر حمام خورشيدي 10-8 ميليون تومان هزينه دارد اضافه كرد: تا كنون 77 حمام سيار خورشيدي در سطح استان ايجاد شده است.اين مسئول همچنين در خصوص استفاده از ظرفيت عشاير در حوزه گردشگري نيز گفت: 6 نقطه گردشگري براي اين مهم درنظر گرفته شده كه در صورت تمايل سرمايه گذاران همه نوع حمايتي از آن ها به عمل خواهد آمد.
وي گفت: البته دهكده توريستي عشاير واقع در كوهسار مهدي (عج) همچنان گرفتار سند است و با وجودي كه سوله چند منظوره در اين دهكده ساخته شده اما به دليل عدم موافقت سازمان منابع طبيعي اين طرح متوقف شده است.
نكوئيان با اشاره به كمبود جدي آب در جامعه عشايري گفت: نه تنها آب آشاميدني عشاير با تانكرهاي حمل آب تامين مي شود بلكه چند مدتي است براي دام نيز مجبور به حمل آب با تانكر تا محل زندگي عشاير هستيم چرا كه عمده چاه ها و چشمه سارها خشك شده اند.
وي در پايان به بيمه شدن 5500 نفر عشاير استان اشاره كرد و گفت: اين بيمه شامل موارد درماني و مستمري بازنشستگي و از كار افتادگي نيز مي شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 570566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =