«لغو کنسرت»ها در مشهد؛ طی چند هفته اخیر تبدیل به یکی از جنجالی‌ترین مباحث در رسانه‌ها و فضای سیاسی - فرهنگی کشور شده است، جنجالی که سخنان امام جمعه مشهد سرآغاز آن بود.

فائزه انیسی‌نیا:  «تو کنسرت می‌خواهی؟ خب برو جای دیگر زندگی کن» این جمله معروف و جنجالی دو هفته‌ اخیر، فضای سیاسی و فرهنگی کشور را تحت‌الشعاع‌ خود قرار داده است؛ شاید خود امام جمعه مشهور شهر مشهد هم گمان نمی کرد با بیان این جمله یکی از چهره های خبرساز هفته های اخیر شود.

اما ماجرا از کجا آغاز شد؟

آیت الله علم الهدی که پیش از این نیز با سخنان گاه و بیگاه خود حاشیه ساز می‌شد اینبار در اظهار نظری در خصوص برگزاری کنسرت در شهر مشهد اسم خود را بیش از پیش بر سرزبان ها انداخت. نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی که حریم حرم رضوی را از رشته های کوه های هزار مسجد تا بینالود می داند درباره حفظ حرمت حرم امام رضا و قداست شهر مشهد در خطبه های نماز جمعه چنین گفت: «مگر شهر واتیکان دارای مقیاس‌های قداستی نیست و همه جریان‌ها، قداستش را حفظ نمی‌کنند؟ ما باید بدانیم که در شهر امام رضا(ع) زندگی می‌کنیم، در شهر امام رضا(ع) نمی‌شود کنسرت برگزار کرد و دیگر نباید سر این موضوع با مردم یا برخی مسئولان کوته‌فکر چانه‌زنی کرد. شما اگر کنسرت میخواهی جای دیگری زندگی کن، چرا باید یک شهر زیارتی را انتخاب کنید؟ (اینجا

این سخنان امام جمعه شهر مشهد موجی از بازتاب های گوناگون در فضای سیاسی و فرهنگی کشور را به دنبال داشت. از یک سو صدای مخالفت‌ها و اعتراضات به این گفته بلند شد و از سوی دیگر دومینوی ایده لغو کنسرت ها از مشهد به برخی دیگر از شهرهای کشور رسید و برخی از ائمه جمعه همصدا با علم الهدی خواستار لغو کنسرت ها در شهرشان شدند.

دولتی ها چه واکنشی نشان دادند؟

دراولین واکنش به گفته های آیت الله علم الهدی، وزیر ارشاد با قانونی خواندن برگزاری کنسرت ها در شهر مشهد گفت: به نظر نماینده محترم ولی فقیه احترام گذاشته و با اینکه این کنسرت ها مشکل خاصی نداشت اما از ادامه اجرای آنها در این شهر صرف نظر کردیم.(اینجا)

موضع گیری که با انتقاد رییس جمهور حقوقدان کشور روبرو شد. آنجا که حسن روحانی در سخنرانی خود در مراسم دیدار با جامعه پزشکی با انتقاد از عقب نشینی وزیر ارشاد در ماجرای لغو کنسرت ها تاکید کرد«هیچ وزیری نباید در برابر فشار کوتاه بیاید.»

روحانی در کنایه ای به امام جمعه مشهد نیز از لزوم پاینبدی همه به قانون سخن گفت و تاکید کرد«یک جا که کنسرتی می خواهد برگزار شود، مجلس قانونگذاری ایجاد می شود.  ما مجلس شورای اسلامی داریم و هرکسی که صبح بیدار می‌شود و یک تریبون پیدا می‌کند نمی‌تواند قانون گذاری کند، و وزیر نباید نیز تبعیت کند چرا که وزیر باید تابع قانون باشد.(اینجا

شاید موضع گیری صریح رییس جمهور بود که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد را واداشت تا چند روز بعد از این سخنان در جمع اصحاب فرهنگ و اندیشه استان گلستان با بیان اینکه کنسرت های موسیقی نه اشکال شرعی دارد و نه اشکال قانونی، مشی وزارتخانه فرهنگ دولت تدبیر و امید را وفاق ملی بویژه در حوزه های فرهنگی عنوان کند.(اینجا)

سخنگوی دولت نیز در نشست خبری امروز خود در واکنش به ماجرای لغو کنسرت ها گفت«راهش این هست همه به قوانین ایران احترام بگذاریم. وقتی قانون همه چیز را در مورد کنسرت مشخص کرده، در این مورد یک تشخیص ارایه نشود. قوانین ما بر مبنای شرع است پس دیگران هم به قانون احترام بگذارند. دولت با قدرت به قانون عمل کرده است، اگر نقدی هست قانون را اصلاح کنیم و خودمان قانون وضع نکنیم.» (اینجا)

"فدرالی نبودن حکومت" نیز تعبیری بود که علی مطهری نماینده مجلس دهم از این نوع برخورد امام جمعه مشهد بکار برد و بارها از سوی دیگر سیاسیون و منتقدان این رویه مورد استفاده قرار گرفت.

مطهری در واکنش به سخنان آیت الله علم الهدی گفت: «درباره اجرای کنسرت ها در استان های مختلف نباید تفاوت قائل شد، زیرا کشور که حکومت فدرالی نیست و اینگونه نیست که بگوییم خراسان رضوی دارای خودمختاری است و قوانین خاصی بر آنجا حکومت می‌کند.»(اینجا)

پای تجمع های خیابانی به کنسرت ها باز شد

 موضوع برگزاری کنسرت های دارای مجوز گویا اینک ابعاد پیچیده تری از قبل به خود گرفته است چرا که جمعی از مردم یزد و مشهد دو روز پس از سخنان روحانی در جمع پزشکان در اقدامی در دفاع از امام جمعه مشهد و در اعتراض به سخنان رییس جمهور، تجمع برگزار و بیانیه اعتراضی صادر نمودند. شورای هماهنگی نیرو‌های حزب‌الله نیز روز جمعه نسبت به مواضع رییس جمهور، نایب رییس مجلس دهم و وزیر ارشاد در رابطه با برگرازی کنسرت، اعتراض و با بیانیه ای که حسین الله کرم آن را قرائت کرد بعد از خواندن نماز جمعه در مشهد راهپیمایی کردند. (اینجا)

در ادامه واکنش ها و اظهارات گوناگون موافق و مخالف نسبت به صحبتهای امام جمعه مشهد، در نهایت آیت الله علم الهدی در سخنانی با بیان اینکه کشور ما کمی سیاست زده است گفته های خود را از جایگاه کسوت طلبگی دانست و از تفسیر سیاسی آن گله کرد. وی در این رابطه با تاکید بر طلبه بودن خود توضیح داد: برخی از افراد، سخنان را در کسوت طلبگی تفسیر نمی کنند و از آدم یک چهره سیاسی می سازند و از آب خوردن هم تحلیل سیاسی بیان می کنند که نتیجه اش جنجال هایی است که در کشور به راه می افتد که در جریان آن هستید.

نماینده ولی فقیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما طلبه‌ هستیم و طلبه یعنی صراحت، صداقت و رفاقت، تأکید کرد: از سخنان من رنجیده‌خاطر نشوید، این موضوع درست نیست که بر روی برخی مسائل تحلیل سیاسی گذاشته شود بلکه ما باید وظیفه خود را انجام دهیم و امیدواریم شرمنده امام زمان و رهبر انقلاب نباشیم.(اینجا)

در جدول زیر برخی از اظهارات چهره‌های سیاسی کشور در واکنش به سخنان آیت الله علم الهدی را بخوانید:

 

اسامی

چکیده سخنان

علی مطهری- نایب رییس مجلس

درباره اجرای کنسرت ها در استان های مختلف نباید تفاوت قائل شد، زیرا کشور که حکومت فدرالی نیست و اینگونه نیست که بگوییم خراسان رضوی دارای خودمختاری است و قوانین خاصی بر آنجا حکومت می‌کند.

اگر یک کنسرتی  اشکال شرعی دارد، در هیچ جا مجاز نیست و نباید اجرا شود و اگر اشکال شرعی ندارد، برای همه شهرها قابل اجراست. چیزی به نام حریم امام رضا (ع) وجود ندارد. (اینجا)

حجت‌الاسلام مجید انصاری- معاون حقوقی رئیس‌جمهور

اگر کنسرتی مجوز قانونی دریافت کند هیچ شخص و شخصیتی در کشور حق ندارد اجرای این کنسرت را لغو کند چرا که این مسأله به هرج و مرج اجتماعی منجر می‌شود. اگر افرادی در کشور درباره برگزاری کنسرت‌ها و موسیقی نظر فقهی دارند باید بدانند در کشور ما قانون حاکم است.(اینجا)

آیت الله علوی گرگانی - مرجع تقلید

در جریان برگزاری کنسرت‌ها در مشهد مقدس، آیت‌الله علم الهدی به خوبی ورود کردند، حق هم با ایشان است و ایشان از بزرگان و شخصیت‌های ماست.برگزار کردن کنسرت نه تنها در مشهد مقدس شهر علی ابن موسی الرضا(ع)، بلکه به علت ترویج موسیقی و ایجاد فضایی نامناسب که دارای تبعات بعدی است، در هیچ جایی مناسب نیست.

آیت الله سید حسن عالمی- نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان

 این آقایانی که طرفدار برگزار کردن کنسرت در شهرهای مذهبی هستند و در این راستا انتقادهایی می‌کنند، هدف و انگیزه اینها خدمت رسانی به مردم نیست، انگیزه اینها خدمت به معنویت مردم و افزایش فضیلت‌ها و پاک زندگی کردن مردم نیست، اینها با انگیره‌های خاص سیاسی که معمولا در آستانه انتخابات است، این مطالب را بیان می‌کنند.من تصور می‌کنم که آیت‌الله علم الهدی به وظیفه یک روحانی و عالم شرع و امام جمعه یک شهر عمل کرده و انجام وظیفه طلبگی دلیل نمی‌شود ایشان را مورد هجوم قرار دهند.

سیدرضا اکرمی- رئیس شورای فرهنگی نهاد رییس‌جمهور

اگر قرار بر رعایت قانون و مفاد تعیین‌شده در مجوز صادرشده باشد، برگزاری کنسرت در شهرهای مذهبی اشکالی ندارد.

محسن غرویان- از اساتید حوزه

این سخنان مبنای فقهی ندارد. نمی‌شود گفت دودوتا در مشهد می‌شود چهارتا، در شیراز می‌شود پنج‌تا. اگر کنسرت و موسیقی از نظر شرعی و فقهی مجاز است، در هر شهری حلال است. حلال و حرام خدا که استانی نیست.

در کشور ما حکومت فدرالی حاکم نیست. زمانی که یک موضوع قانونی است و وزارت کشور در همه جای کشور آن را قانونی و مجاز می‌داند که نمی‌شود در شهری مجاز و در شهری دیگر غیر مجاز باشد، حلال و حرام خداوند که یکسان و نسبی نیست .کنسرت‌ها اگر مجوز قانونی دارند در همه کشور مجاز است که برگزار شود البته مردم همواره احترام مقدسات و ائمه را در حد خودشان دارند اما طبیعتا  نیاز به شادی و نشاط و کنسرت‌های اخلاقی هم دارند و این نیاز‌ها باید در کنار هم تامین شود.(اینجا)

روزنامه جمهوری اسلامی

اصلا گیریم انگشت شمارآدم‌هایی هم پی عیش  به این سرای در آیند، آیا باید بیدارشان کرد و راه شان نمود و یا به تازیانه رد وطردنواخت؟ اگر امام رضا را زنده و حاضر تصور کنیم - که چنین است و باور داریم- آیا خود امام با مردمان، حتی گنهکار‌ترین شان چنین با در بسته برخورد می‌کردند؟ اگر اندکی در باره سلوک رضوی مطالعه کنیم جواب غیر این خواهد بود که امام تکلیف هدایت عام دارد و دست همه را می‌گیرد اما برخی از محترمین صاحب تریبون چنان سخن می‌کنند که انگار می‌خواهند دست پنجه شده بر پنجره فولاد را باز کنند که مبادا فلان باشد. کاش برای شهر امام رضا، هندسه رفتار رضوی تعریف کنیم و خرد و کلان، مردم و مسئولان همه بدان پایبند شویم.(اینجا)

علیرضا رشیدیان- استاندار خراسان رضوی

برخی از آقایان معتقدند به خاطر حفظ حرمت حرم امام رضا(ع) در مشهد و حرم حضرت معصومه(س) در قم در این دو شهر نباید کنسرت برگزار شود، این نظر باید به صورت قانونی پیگیری شود تا از سلیقه‌ای بودن تصمیمات جلوگیری شود.(اینجا)

صادق زیبا کلام- تحلیلگر سیاسی

من معتقدم بحث، بحث کنسرت نیست بلکه حرکتی از سوی افراد بانفوذ در شیراز، اصفهان، مشهد و حتی تهران دارد صورت می‌گیرد که دولت را پیش مردم بی‌اعتبار کند.آقای علم‌الهدی می‌خواهد به مردم بگوید که ببینید دولت چقدر ناتوان است و کاره‌ای نیست و وقتی منِ علم‌الهدی می‌گویم یکی چیزی نشود، نمی‌شود. من دوست دارم از آقای علم‌الهدی بپرسم شما چندبار در دوره احمدی‌نژاد این کارها را کردید؟ (اینجا)

حجت الاسلام محمد حسن حائری شیرازی

خطاب به آیت علم الهدی: چقدر تفاوت است بین عملکرد شما که به واسطه صلاحدید شخصی مردم را از انجام حلال خدا نهی می‌کنید و به عواقب آن برای وحدت نمی‌اندیشید و رفتار امیرمومنان علی(ع) چنان که در کتب روایی معتبر منقول است حضرتشان ازجماعت در نماز مستحب ماه رمضان که خلیفه دوم آنرا برخلاف سنت پیامبر آورده بود، نهی نمود اما بعد آنرا اجازه داد و علت آنرا این چنین بیان فرمودند:لو حملت الناس علی ترک‌ها لتفرق عنی جندی حتی ابقی وحدی او قلیل من شیعتی. اگر مردم را مجبور به بازگشت به سنت پیامبر در ترک جماعت در نماز مستحب می‌کردم سپاه من متفرق می‌شدند و جز قلیلی با من نمی‌ماندند.اهمیت وحدت مانع اعمال زور برای ترک بدعت شد وامثال شما بی محابا از اثار عملکردشان نسبت به وحدت وامنیت ملی حلال خدا را حرام می‌کنید.

متاسفانه در قسمتی از سخنانتان گفته‌اید کسانی که کنسرت می‌خواهند از مشهد بروند. این سخن مرا به یاد فقره دیگری از عهدنامه ذی قیمت مالک اشتر که آداب تعامل و سخن و معاشرت حاکمان با مردم را آموزش می‌دهد، انداخت. آنجا که فرمود:"ایاک و مساماة الله فی عظمته...فان الله یذل کل جبار و یهین کل مختال" ای مالک بپرهیز که در بزرگی فروختن با خدا هماوردی کنی و در کبریا وعظمت خود را همانند خدا دانی. پس به تحقیق که خداوند هر سرکشی را خوار می‌سازد و هر خودبینی را بی مقدار.(خدا امری را حلال کرده ما حرام کنیم انتخاب محل سکنی را ازاد گذارده ما سلب این ازادی کنیم.(اینجا)

حجت‌الاسلام محمود حسینی- امام جمعه سیرجان

عده زیادی از مردم با مراجعه به ما خواستار توقف کنسرت‌ها هستند و شما قضاوت کنید حالا که دهه کرامت و میلاد امام رضاست، آیا شهر باید تبلیغات کنسرتی داشته باشد یا تبلیغات امام‌رضایی؟

نباید صدور مجوز اجرای کنسرت بر عهده این وزارت باشد و این کار مراجع تقلید است که مخالف برگزاری کنسرت‌های مختلط و گناه‌آلود هستند؛ بنابراین من از همین تریبون اعلام می‌کنم کنسرت و اجرای آن کار فرهنگی نیست و حرف دل مردم این شهرستان این است که ما این‌گونه کنسرت نمی‌خواهیم و مخالف اجرای آن به این سبک بی‌برنامه هستیم.(اینجا)

حجت‌الاسلام حسن رمضان‌پور- خطیب جمعه خواف

نیاز امروز جامعه اسلامی ما برگزاری کنسرت نیست که برخی برای جلوگیری از برگزاری آن در مشهد مقدس جوسازی می‌کنند.(اینجا)

حجت‌الاسلام رضاسالاری- امام‌جمعه عنبرآباد

انقلاب اسلامی ما را از فکر فرهنگ فروشی درآورد حال چرا امروز دغدغه برخی از مسؤولان نظام اسلامی برگزاری کنسرت شده و آیا برگزار کردن کنسرت یا روی آوردن جوانان ما به اعتیاد مشکل اصلی ما است.(اینجا)

حجت‌الاسلام موسوی - امام جمعه رامسر

نباید در برگزاری جشن‌ها و کنسرت‌ها افراط صورت گیرد.(اینجا)

آیت‌الله اسدالله ایمانی - امام‌جمعه شیراز

آیا این کنسرت‌ها برای مردم کشور ما نان، آب، شغل، زندگی و معنویت می‌شود که به گفتمان جامعه تبدیل شده است . یک نماینده ولی فقیه از سر دلسوزی امر به معروف و نهی از منکر و قداست مقام منیع حضرت علی‌بن‌موسی الرضا (ع) را بیان کرده و نباید این مسائل را کش داد و دنبال کرد.(اینجا)

از آقای وزیر ارشاد سؤال می‌كنم كه اگر برگزاری كنسرت حلال است و جایز و بی‌ضرر، چرا خدمت امام رضا(ع) برگزار نمی‌شود؟ اگر حرام است و ضرر دارد، پس برای همه مسلمانان مضر است و حرام. حرام را توسعه ندهید و گناه را تشویق نكنید(اینجا)

حجت‌الاسلام علی مظفری - رئیس کل دادگستری خراسان رضوی

لغو کنسرت‌ها منوط به اظهارنظرهای شخصی نیست، این اقدام کاملا قانونی و براساس خواست مردم است. با وجود اینکه دادستان از متولیان برگزاری کنسرت‌ها خواسته بود برای برپایی کنسرتی بدون مسائل اخلاقی تعهد بدهند، ولی تاکنون هیچ تضمینی از سوی مجریان برگزاری کنسرت‌ها ارائه نشده است و به همین منظور دادستان بر اساس وظایف قانونی خود و در راستای پیشگیری از اقدامات خلاف قانون و شرع، دستور لغو کنسرت‌ها را صادر کرد.

با دستور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی در رابطه با لغو کنسرت‌ها، به همه شهرها و شهرستان‌ها تسری می‌یابد و این اقدام کاملا مطابق با انجام وظایف قانونی است.(اینجا)

غلامحسین محسنی اژه‌ای - سخنگوی قوه قضاییه

باید توجه داشت که صدور مجوز کنسرت‌ها توسط وزارت ارشاد صورت می‌گیرد و این موضوع به صورت ماهوی مانع از ارتکاب جرایم نخواهد شد. امکان دارد که گزارش‌هایی از سوی منابع امنیتی، پلیس و سایر ارگان‌ها صادر شود که اگر این کنسرت بخواهد برگزار شود، تبعاتی را به همراه خواهد داشت در اینجاست که ناجا و قوه قضائیه و سایر دستگاه‌های مربوطه به این پرونده ورود می‌کنند. اگر کسی اعم از فرماندار،‌ استاندار یا سایر مسئولان مسئولیت کنسرت را بر عهده بگیرند، به احتمال خیلی زیاد مشکلی به وجود نمی‌آید اما ما شاهد هستیم هیچ کس تعهد برگزاری کنسرت را بر عهده نمی‌گیرد و در اینجا وظیفه دادستان و سایر ارگان‌ها ایجاب می‌کند که به پرونده ورود کنند.(اینجا)

سایت الف متعلق به احمد توکلی نماینده سابق مجلس

آیا پسندیده نبود موضوع عدم‌برگزاری کنسرت در مشهد، به‌صورت قانونی در شورای فرهنگ عمومی استان و یا دیگر مراکز تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری شهر و استان تصویب می‌شد؛ حال آنکه برخی از مراکز حکومتی شهر و استان از موضع‌گیری‌های‌تان حمایت کردند، شما می‌توانستید مواضع خود را به‌صورت قانونی به رأی بگذارید تا اینکه تریبون نماز جمعه را محل قانون‌گذاری برای خود قرار دهید.

اید دید این احکام حکومتی برخی ائمه جمعه، قرار است تا کجا تسری پیدا کند؟ تعارفات سیاسی تا کجا می‌تواند بر قانون ارجحیت داشته باشد؟ آیا این‌گونه واکنش دولت به اقدام فراقانونی امام جمعه مشهد، مدلی برای دیگر ائمه جمعه کشور یا ارگان‌های دیگر خواهد شد؟ (اینجا)

غلامعلی رجایی - مشاور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام

اقدام آقای علم‌الهدی دوگانگی حاکمیت - دولت را که بعضی در اینجا و آنجا به آن دامن می‌زنند، بر سر زبان‌ها خواهد انداخت که این نه به مصلحت دولت است و نه به مصلحت حاکمیت و نمایندگان آن در سطح کشور.

این اقدام عملا تأسیس و تشکیل مجمع تشخیص مصلحتی را در حد استان‌ها به صورت غیررسمی نوید می‌دهد! همان‌گونه که گذشت چون آقای علم‌الهدی اجرای کنسرت‌های با‌مجوز را در مشهد مجاز و به مصلحت نمی‌داند، به دیگران هم جرئت داده و خواهد داد که در برابر مقررات و مصوبات دولتی، نه حاکمیتی که اجرای آنها را به مصلحت نمی‌دانند! بایستند و این ایستادگی در عمل نوعی نافرمانی مدنی را در اذهان رقم خواهد زد؛ آن‌هم در سطح مقامات قضائی و معنوی.

این نوع مخالفت بی‌مبنا در نادیده‌گرفتن حقوق شهروندان -به‌ویژه در موضوعاتی که به اقبال عمومی جامعه حتی قشر متدین رسیده است- به منزلت و پایگاه روحانیت در منظر مردم ضربه خواهد زد.

کمترین نتیجه این نوع مواضع آن است که در کشور مناطق خودمختار! درست شود؛ مناطقی که در نهایت قدرت می‌توانند در برابر دولت بایستند و متأسفانه نتیجه هم بگیرند. چه دلیلی وجود دارد دامنه این خودمختاری و نادیده‌گرفتن حق و حیثیت دولت در نظارت بر مجوزهایی که صادر می‌کند، در آینده نزدیکی از حوزه فرهنگ و هنر به دیگر حوزه‌ها نظیر ورزش و... هم سرایت نکند؟ چه دلیلی هست که آقای علم‌الهدی و امثال ایشان دراین‌باره متوقف بشوند و به‌تدریج دامنه این اقدامات را به مسائل زنان در سینما، ورزش و... نکشانند؟(اینجا)

٦- نکته مهم دیگر دراین‌باره نادیده‌گرفتن نظریه و سیره عملی و نظری امام در باب موسیقی به وسیله آقای علم‌الهدی و دیگران است! بدون‌تردید باید گفت این انقلاب بر مبانی فقهی‌اي که امام از اسلام گرفته بود، اداره شده و مي‌شود و امثال آقای علم‌الهدی و دیگران حق ندارند مبانی فقهی خود را به ‌جای این مبانی بگذارند.

آنچه مرا بیش از این اقدامات که نادیده‌گرفتن حقوق شهروندان و اعلام غیررسمی خودمختاری در بعضی شهرها و بی‌توجهی آشکار به قانون، مقررات و... به شمار می‌رود، نگران می‌کند، بی‌اعتنایی آشکار آنان به مبانی فقهی امام است.

آقای علم‌الهدی و امثال ایشان باید بدانند اگر اکنون دارای منزلت و مرتبتی در جمهوری اسلامی هستند، این منزلت نشئت‌گرفته از انقلابی بود که امام با این مردم به وجود آورد و آنان- هرکه باشند- حق ندارند با مبانی بنیان‌گذار این انقلاب شکوهمند در قرن حاضر رویارویی کنند.(اینجا)

الیاس حضرتی - نماینده مردم تهران در مجلس

پیش از انقلاب در بعضی موارد علما و فقها ناچار بودند با فتواهای خود دستورهایی بدهند تا قوانین اسلامی در جامعه اجرا شود. متاسفانه همچنان داستان کنسرت‌ها و برخورد با صحنه‌های هنری و هنرمندان ادامه دارد که این موضوع داستان غم‌انگیزی است. (اینجا)

اردشیر نوریان - نماینده مردم شهرکرد در مجلس 

بحث موسیقی و هنر، موضوعی تخصصی است و به‌ویژه آن‌جا که مربوط به بایدها و نبایدها می‌شود.در بحث برگزاری و صدور مجوز به کنسرت‌ها خلاء‌هایی وجود دارد. بسیاری از علما و مراجع نظرات فقهی خودشان را دارند و هیچکس نمی‌تواند به فلان مرجع بگوید که چرا این موضوع را چنین استنباط می‌کنید، چراکه ایشان استنباط و نظرات فقهی خود را می‌گویند و کسی نه می‌تواند و نه حق دارد، نسبت به این نظرات فقهی ایرادی وارد کند.(اینجا)

شمس الله سراج- امام جمعه ایلام

اگر موسيقي حرام است چرا مراجع عظام و دولت و قانون وارد عمل نمي‌شود؟ اگر حلال است بگوييد، چرا انگار در يك شهر حلال و در شهر ديگر حرام است؟‌ اگر برخي بزرگان مي‌گويند به خاطر حرمت امام رضا(ع) در مشهد امكان اجرا وجود ندارد، جواب اين است كه شما بايد مردم را جوري بار مي‌آورديد كه حريم‌ها را نگه دارند؟ نمي‌شود گفت اينجا ممنوع است، مملكت قانون دارد. اين وسط گناه مردم چيست؟ بايد براي شادي مردم فكري كرد؟ آيا كنسرت را ممنوع كنيم تا مردم از ماهواره‌ها استفاده كنند؟ بايد از اظهارنظرهاي حساسيت برانگيز خودداري كرد. (اینجا)

محمد نبی حبیبی - دبیر کل حزب موتلفه اسلامی

ضمن احترام کامل به آیت‌الله علم‌الهدی، می‌دانیم که ایشان در رعایت تقدس شهر زیارتی مشهد و حفظ حرمت شهر امام هشتم حضرت ثامن‌الحجج (علیه السلام) نظر دارند که کنسرت‌های مغایر با شان امام معصوم(ع) و آداب زیارت مشهد آن امام همام و رعایت احساسات پاک مذهبی مشتاقان امام هشتم، انجام نگیرد ولی متاسفانه برخی این امر را بهانه قرار دادند که شاید زمینه را برای کنسرت های مبتذل و ولنگاری های فرهنگی و تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام مهیا سازند.

 خطاب به روحانی:آیا وزیر ارشاد شما که در برابر منطق مشفقانه آیت‌الله علم‌الهدی عقب‌نشینی کرد باید او را تشویق کرد یا تنبیه؟! 

حزب موتلفه به آقای دکتر روحانی متذکر می شود که حرمت حریم مقدس امام هشتم را رعایت کند. احترام علمای بزرگ و نمایندگی محترم ولی فقیه را حفظ کند و اگر پاسخی را لازم می داند آن را با رعایت همه شئون و در حد ریاست جمهوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح نماید و از وزیر فرهنگ و ارشاد بخواهد در پاسداری از فرهنگ ارزش‌های اسلام، پاسخگوی تهاجمات به موازین اخلاقی و ادب اسلامی باشد.(اینجا)

محمد محمودی - نماینده مردم شهریار در مجلس

عده ای با نام ارشاد اسلامی کنسرت برگزار می کنند و عده ای در مقابله با آن به عنوان دفاع از ارزشهای اسلامی مردم را به خیابان می کشند. بعضاً دعای کمیل را در مقابل موسیقی سنتی قرار می دهند آیا جز این است که دشمنان نظام و رهبری می خواهند مردم را در مقابل هم قرار دهند. 

 

 

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 572507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 1
    من ساکن مشهدم ، 40 سال سن دارم و تا حالا کنسرت نرفتم واقعا" از این وضعیت متاسفم در عروسی های مشهد هم ارکستر هست هم رقص و .... من نمی دانم مشکل کنسرت چیست . خدایا به همه ما فهم و درک بده . الهی آمین
  • امیررضا A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    ممنون از اطلاعات کاملی که ارائه دادید. عالی بود استفاده کردم