در حالی‌که جامعه روحانیت مبارز به‌عنوان یک تشکل تاثیرگذار روحانی در جریان اصولگرا قرار است به‌عنوان محور وحدت این جریان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ قرار گیرد، حالا اختلافات درونی در آن شدت گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین، حالا طیف راست و طیف چپ جامعه روحانیت بیش از هر زمان دیگری از اختلاف‌دیدگاه‌های خود سخن می‌گویند؛ مصباحی‌مقدم به‌عنوان سخنگوی این تشکل روحانی یکی از چهره‌هایی است که به طیف راست تمایل دارد یعنی همان جریانی که به حمایت از روحانی در انتخابات آینده تمایل دارد و نزدیکی فکری بیشتری با هاشمی رفسنجانی و ناطق‌نوری دارد.

در مقابل اما طیف چپ جامعه روحانیت تمایلی به حضور چهره‌هایی نظیر هاشمی و ناطق‌نوری در جلسات ندارد و تاکید می‌کند که نمی‌خواهد از روحانی حمایت کند. شاخص‌ترین چهره‌ این طیف از جامعه روحانیت چهره‌هایی همچون حجت‌الاسلام سالک و حجت‌الاسلام تقوی هستند.

البته نباید این نکته را دور از ذهن داشت که غلبه فضا در جلسات جامعه روحانیت به نفع جریان راست است و برآیند نظرات به‌گونه‌ای است که حسن روحانی از اقبال مناسبی برای جلب حمایت این تشکل روحانی باسابقه برخوردار است؛ چراکه عضویت ۶ چهره جدید که اغلب آنها گرایش به طیف راست جامعه روحانیت دارند، موضع این طیف را در حمایت از روحانی تقویت می کند.

سخنان حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در نشست خبری اخیرش مبنی بر اینکه آیت الله مصباح طرف مشورت جامعه روحانیت قرار نمی گیرد واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت. از سویی دیگر وی در مصاحبه ای که امروز با روزنامه آرمان داشت به تغییر زمان جلسات جامعه روحانیت هم اشاره ای داشت تا براساس آن شرایط برای حضور روحانی در جلسات جامعه فراهم شود. وی همچنین از استقبال آیت الله هاشمی برای حضور در جلسات جامعه و حتی برگزاری جلسات در دفتر وی خبر داد. سخنانی که اینبار دبیرکل جامعه روحانیت را به موضع گیری واداشت.

مواضع جامعه روحانیت را من می‌گویم

آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز درباره مواضع اخیر حجت‌‌الاسلام مصباحی مقدم به تسنیم گفت: ایشان حرف‌‌های خودشان را می‌زنند و مواضع جامعه روحانیت، مطلبی است که من به‌عنوان دبیرکل می‌گویم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مصباحی‌مقدم مبنی بر عدم مشورت این تشکل با آیت‌الله مصباح، گفت: آیت‌الله مصباح‌یزدی شخصیتی بسیار بزرگوار و محترم برای ما هستند و هر وقت لازم باشد، بنده و جامعه روحانیت از ایشان مشورت خواهیم گرفت.

آیت‌الله موحدی کرمانی درباره خبر یک روزنامه اصلاح‌طلب که به نقل از سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از پیشنهاد هاشمی رفسنجانی برای برگزاری جلسات جامعه روحانیت در دفتر وی و موافقت مصباحی‌مقدم با این موضوع، گفت: به هیچ عنوان چنین چیزی ممکن نیست.

دبیرکل جامعه روحانیت همچنین درباره اظهارات مصباحی‌مقدم مبنی بر حمایت احتمالی این تشکل از حسن روحانی، گفت: چنین چیزی اصلا مطرح نبوده و نیست و قبلا هم گفته بودم که چنین اقدامی بسیار بعید است.

روایت مصباحی‌مقدم از علت تغییر زمان برگزاری جلسات جامعه روحانیت

در همین راستا سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفتگویی را هم با ایسنا داشت. 

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم با اشاره به برگزاری جلسه شورای مرکزی جامعه روحانیت در شامگاه سه‌شنبه گفت: در این جلسه ابتدا حجت‌الاسلام پورمحمدی، در ادامه حجت‌الاسلام مروی و در نهایت هم اینجانب گزارش‌های خود را ارائه کردیم و سپس کمیته سیاسی جامعه روحانیت نیز گزارش خود را ارائه کرد که هنوز امکان انتشار خبری از آن وجود ندارد.

وی با اشاره به تغییر زمان برگزاری جلسات جامعه روحانیت درباره دلیل این امر اظهار داشت: به دلیل عضویت همزمان دو عضو جدید جامعه روحانیت (آقایان محمدی عراقی و محسن قمی) در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، زمان برگزاری جلسات شورای مرکزی را تغییر داده‌ایم و از طرفی آقای روحانی نیز به نوعی علت حضور نیافتن خودشان را در جلسات جامعه روحانیت، تداخل با زمان برگزاری جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرده بودند و حال با تغییرات انجام شده، آن مانع نیز برای حضور آقای روحانی برداشته شده است.

مصباحی‌مقدم همچنین در پایان با اشاره به اعلام‌آمادگی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای میزبانی جلسات جامعه روحانیت، گفت: این اعلام آمادگی از سوی ایشان موضوع تازه‌ای نیست و پیش از این هم مطرح شده بود.

۲۹۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 576673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =