۰ نفر
۱۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳

فرماندار تویسرکان گفت: شهرستان تویسرکان با برخورداری از 30 هزار کلنی زنبور عسل و 15 درصد سهم از تولیدات عسل استان همدان از جایگاه خوبی در این استان برخوردار است اما باید این بخش بیش از پیش توسعه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از تویسرکان ؛ حبیب مومیوند، فرماندار این شهر که در آیین شکرگزاری برداشت عسل تویسرکان سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: توسعه زنبورداری با توجه به استفاده بهینه از ظرفیت ها و توانمندی های داخلی و بومی از مصادیق اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در این شهرستان است.

وی خاطرنشان کرد: این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی، طبیعی و جغرافیایی مستعد توسعه زنبورداری است.

مومیوند تصریح کرد: تویسرکان برای پیشبرد روند توسعه پایدار خود باید از تکیه بر تولید تک محصولی گردو خارج شده و توسعه چند وجهی با حرکت در حوزه های مختلف کشاورزی، صنعتی و خدماتی را در پیش بگیرد.

وی افزود: با بررسی شرایط موجود، توسعه مشاغل کشاورزی محور مانند پرورش زنبور عسل، زیر مجموعه های شیلات، پرورش دام سبک و سنگین و منابع طبیعی از مهمترین ظرفیت های اشتغالزایی در تویسرکان است.


مومیوند تاکید کرد: تحقق اهداف مطلوب در این زمینه به برنامه ریزی های دقیق، مشارکت جدی بخش خصوصی و تعاونی ها و حمایت مستمر دولت نیاز دارد.


محمد نظرپور، معاون بهبود تولیدات دامی اداره کل جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این آیین گفت: استان همدان از دو هزار و 100 زنبوردار و بیش از 190 هزار کلنی زنبور عسل برخوردار است و با تولید 180 تن عسل در سال رتبه نهم کشور را دارا است.

وی افزود: سرانه تولید عسل در استان همدان یک کیلوگرم در سال و سرانه مصرف 930 گرم در سال است و به رغم برخورداری از زنبورداران کمتر نسبت به برخی استان ها از میزان بیشتر کلنی و میزان تولید عسل برخوردار است.

نظرپور، با بیان اینکه عسل نه تنها یک ماده خوراکی و غذایی بلکه یک دارو است گفت: شهرستان تویسرکان 13 درصد از مجموع زنبورداران استان همدان، 15 درصد از مجموع کلنی های زنبور عسل استان و 15 درصد از میزان تولید عسل استان را به خود اختصاص داده است.

وی خواستار توجه ویژه مسئولان برای فرهنگ سازی در بخش استفاده بهینه از عسل در جامعه شد و خاطر نشان کرد: استان همدان اولین استان کشور در زمینه اجرای فرآیند تلقیح مصنوعی زنبور عسل است.

نظرپور گفت: زنبور عسل بیش از 143 درصد در بحث گرده افشانی گیاهان به ویژه گیاهانی مانند کلزا، پنبه، آفتابگردان، شبدر و یونجه اثر گذار است و با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان همدان مصداق واقعی عمل و اقدام در بخش اقتصاد مقاومتی است.

 

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 577301

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =