روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:هفته گذشته، یکی از مسئولین شهرداری تهران اعلام کرد شهرداری مبلغ 8 میلیارد تومان برای تدارک عزاداری‌های عاشورا به مساجد و تکایا کمک می‌کند.

 هرچند ممکن است مسئولین شهرداری تهران با این تصور که کمک‌ مالی به هیات‌های عزاداری می‌تواند موجب رونق عزاداری‌ها شود چنین بودجه‌ای را در اختیار آنها قرار می‌دهند، ولی این اقدام، خطرهای بزرگی را متوجه عزاداری سنتی خواهد کرد.

خطر اول اینست که عزاداری‌ها را وابسته به بودجه‌های غیرمردمی می‌کند و تعلق‌خاطر مردم به امام حسین و ائمه علیهم‌السلام را از بین می‌برد.

دومین خطر اینست که مسئولین پرداخت‌کننده این پول‌ها امکان بهره‌برداری‌های سیاسی از این اقدام پیدا می‌کنند و این یعنی آلوده ساختن عزاداری‌ها به اغراض شخصی و گروهی و سیاسی که از آفات بزرگ است.

خطر سوم اینست که با تقویت تکیه‌هایی که در خیابان‌ها و کوچه‌ها در ایام عاشورا برپا می‌شود عملاً مساجد، که مراکز اصلی تجمعات مردمی هستند، خلوت می‌شوند در حالی که تمام تلاش‌ها باید بر پر کردن مساجد متمرکز باشد.

آفات دیگری از قبیل تهی شدن این قبیل مجالس عزاداری از محتوا، میدان‌دار شدن افراد بی‌سواد، مزاحمت برای مردم، ایجاد راه‌بندان‌ها و بعضی عوارض منفی اخلاقی نیز از ناحیه تکایای کوچه‌ و خیابانی وجود دارند که موجب انحراف عزاداری‌ها از مسیر سنتی می‌شوند.

علاوه بر اینها اصولاً این سئوال مطرح می‌شود که شهرداری‌ها با چه مجوز شرعی و قانونی بودجه‌ای را که از مردم برای عمران و آبادانی شهر می‌گیرند، هزینه عزاداری می‌کنند؟

این واقعیت را در نظر داشته باشیم که مردم این پول‌ها را با اکراه و از روی ناچاری به شهرداری پرداخت می‌کنند و حتی از هزینه‌های گزاف پرداخت هزینه‌های مربوط به شورای شهر و گذاشتن و برداشتن‌های پیاپی و بی‌دلیل نرده‌ها و جدول‌ها در خیابان‌ها و سایر ریخت و پاش‌های شهرداری ناراضی هستند چه رسد به اینکه قسمتی از این پول به عزاداری‌ها اختصاص یابد یا برای عید غدیر 110 هزار غذا به مردم داده شود!

اینها کارهایی است که خود مردم انجام می‌دهند و مردم هرگز شهرداری را برای این قبیل کارها وکیل خود قرار نداده‌اند. اگر مسئولین شهرداری معتقدند این اقدامات تحت عنوان امور اجتماعی یا فرهنگی قابل توجیه هستند، این‌هم اشتباه است. شهرداری اگر قرار است کار فرهنگی، اجتماعی کند می‌تواند مردم را به عزاداری و غذا دادن تشویق نماید و برای مساجد تسهیلات و امتیازات قانونی در نظر بگیرد بدون آنکه بودجه عمرانی شهر را صرف کارهایی کند که به شهرداری مربوط نیست.

شاید آثار منفی آفاتی که اکنون به جان عزاداری‌ها افتاده‌اند هنوز برای همگان مشهود نباشد، ولی اهل فن به روشنی این واقعیت را درک می‌کنند که این آفت‌ها به سراغ عزاداری سنتی آمده و بخش‌های مهمی از آن را نابود کرده‌اند. انتظار از عقلای قوم اینست که تدبیری بیاندیشند و مانع پیشروی این آفات در بدنه عزاداری‌های سنتی شوند و به این واقعیت توجه کنند که همانگونه که امام خمینی فرمودند: اگر می‌خواهید نهضت شما محفوظ بماند باید این سنت‌ها را حفظ کنید.

302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 585101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    15 1
    کاش من هم نیروی خدمات رسمی شهرداری بودم آنوقت راحت زندکی بی دغدغه ای داشتم برای خانواده ام.... کارمند شهرداری بودن پارتی میخواهد لیاقت نمیخواهد
  • بی نام A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    6 1
    والا
    • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
      8 0
      والا.... عزاداری جاش تو مسجد و حسینیه ست..... شما با صدای کر کننده ی طبل و سنج و راهبندون و ریختن زباله میخای ارادت رو به امامت نشون بدی؟ عزیزم برو گوشه مسجد بشین دعا بخون عزاداری کن گریه کن سینه زنی کن کنار خیابون تکیه زدن راهبندون درست کردن و صدای روضه رو اینقدر بلند کردن شدن کار؟ والا اون دنیا برای ایجاد مزاحمت و آزار و اذیت مردم باید جواب بدین..... عزیزان این دنیا رو دریابید و کارهای خوب انجام بدین تا اون دنیا امام حسین و یاراش دستتون رو بگیرن.....
  • بی نام A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    12 0
    خبر جان خواهش می‌کنم بچاپ... آقا یه سازمان بازرسی، یه مسئول رسیدگی، یه مدیر کلّ، یه وزیر یا وکیل نیست که بررسی‌ کنه تو کجای آئین نامه و اساس نامه یا قوانین شهرداری اینجور هزینه‌ها مجوز داده شده؟ مردم مگه این همه ساله محرم هیئت دارن از شهرداری پول گرفتن؟ هرکی‌ نذری داره میاره کمک می‌کنه چراغ تکیه‌ها روشنه همیشه... به عنوان یه ایرانی‌، یه شهروند یا هرچی‌ اسمشو میذارین خواهش می‌کنم از خبرگزریهأی مثل همین روزنامه یا سایت، پیگیری کنن این مسائل رو. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. این همه متولی توی بخش فرهنگ هست توی این مملکت، به شهرداری چه ارتباطی‌ داره این کار؟ کجای ردیفهای بودجه مدیریت شهری هزینه هیئت و عزاداری هست؟
  • بی نام A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    11 0
    از آقای شهردار سوال کنید از قول همه ما، آیا ۱۰۰ مسائل شهری حل شدن که مازاد بودجه به این کار اختصاص داده شده؟ مگه همه همیشه واسه معضلات شهری از کمبود بودجه شاکی‌ نیستن؟ خوب پدر جان کار خودتون رو درست انجام بدین. اگه واقعا فکر می‌کنید کار فرهنگی‌ تخصص شماست، شهرداری و مدیریت شهری رو ولش کنید برین به اون کار برسید. انجام این کار مثل اینه که مدیر یه بیمارستان هزینه خرید تجهیزات اتاق عمل رو ببره به هیات کمک کنه. حرکت درستیه آیا؟
  • بی نام A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    7 0
    خبر جان خواهش می‌کنم بچاپ... آقا می‌شه یکی‌ با مسئولین شهرداری یه جلسه توجیهی‌ بذاره و بگه مردم چه توقع از شهرداری دارن؟ شهردار مسوول مدیریت هزینه‌ها و تصمیم گیری هست، نه اینکه از جانب مردم بذل و بخشش کنه. یه روز بیلبورد، یه روز املاک، یه روز ۸ میلیارد... والا امام حسین راضیتر هست که با این ۸ میلیارد واسه چنتا زن بی‌ سرپرست، آدم کارتن خواب، یا بچه های کار یه سقف درست شه، به خدا ثوابشم بیشتره. آصلا به عقل جور در میاد؟ مثل اینکه وزارت آموزش پرورش بیاره این کارو بکنه. در جهت شادی همفکران واسه انتخابات و ... نباید بیت المال رو نادرست مصرف کرد. آقای شهردار مردم چشم دارن...
  • بی نام A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    10 0
    در محل ما شهر زيبا آلاله خيابان عدالت سر هر كوچه ايي هييت راه انداختند شلوغي عجيبي راه افتاده شب قبل هم مسجد خيابان را بست و اجازه عبور و مرور نداد براي مردم زحمت زيادي درست شده كسي مخالف عزاداري نيست ولي نه اينكه سر هر كوچه ايي داربست علم كنند .قديمها اينطوري نبود ولي ايمان مردم بيشتر و هييت ها لطف ديگري داشت الان متاسفانه با ديدن اينهمه هييت مشخص هست كه پشت پرده ايي براي كساني كه داربست ميزنند وجود دارد
  • خجسته IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    6 2
    افرین و احسنت نقد های بسیار درستی بود.
  • یکی IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    8 1
    حرف حساب جواب نداره. خوب نوشته بود.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    6 2
    این 8 میلیارد باید داده میشد که تا کسی حرف از فساد اقتصادی تو اون مجموعه زد سریع سایتشو ببندنو دستگیرش کنن و ....
  • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    18 1
    این شهرداری باید این پولها رو خرج رفاه مردم بکند کی گفته واقعا از جیب مردم خرج عزاداری کنه شورشو در آورده والا یکی جلوی اینو بگیره مردم خودشون خرج عزاداری میکنند وکیل وثی نمیخوان
  • محسن A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    1 20
    حالا اگه این کمکا رو به کنسرتها و یا تئاترهای بی سر وته میکرد اون موقع خوب بود چرا وقتی شهرداریها به ساخت فیلم های و تئاترها روی میاوردن لال بودین در ضمن به شعور مردم توهین نکنیین یعنی مردم با یه هیات رفتن و یه نذری خوردن خام میشن