رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت:آرامش نسبی در عرصه اقتصادی حاکم شده است .

حبيب‌الله بيطرف، رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران در يك نشست خبري با اشاره به اينكه آرامش نسبي در عرصه اقتصادي حاكم است و نرخ تورم در ١٢ ماهه منتهي به شهريور ماه به ٨.٣ درصد رسيده است، گفت: از نظر رشد و رونق اقتصادي حركت اقتصاد كشور مثبت ولي با شيب ملايم است.

وي با اشاره به انتظار فعالان اقتصادي در زمينه تحقق رشد بيش از ٤ درصدي تا پايان سال، تصريح كرد: در بخش ساختمان هم انتظار است كه رونق بيشتري ايجاد شود.

بيطرف با اشاره به اينكه آمار پروانه هاي صادره در شش ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١٠ درصد رشد داشته است، عنوان کرد: نظام مهندسي يكي از نهادهاي موجود در ساخت و ساز است و در اين بازار موسسات مالي، توليدكنندگان و ... فعال هستند و سازمان نظام مهندسي به عنوان نهاد نظارت كننده خدمات مهندسي ايفاي نقش مي كند.

وي ادامه داد: در دوره هفتم هيات مديره نظام مهندسي استان ها هستيم و در استان تهران اين دوره، دوره اي پركار و پر ثمر است.

رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران یادآور شد: داشتن برنامه، تاكيد بر سالم سازي محيط و كاركردهاي اعضا و فعاليت در راستاي چهار راهبرد اساسي قانون گرايي،اخلاق مداري،برنامه محوري و شايسته سالاري از ويژگي هاي اين دوره مديريت سازمان نظام مهندسي است.

بیطرف درباره اقدامات سازمان نظام مهندسی استان تهران برای اصلاحات ساختاری و فرآیندی اظهار داشت: پیاده سازی ساختار سازمانی و تشکیل دو معاونت جدید، اصلاح فرآیندهای داخلی و تنظیم شیوه نامه ها و دستورالعمل های داخلی، اصلاح و ارتقای سامانه های سخت افزاری و نرم افزاری سازمان، پیاده سازی سیستم مدیریت یکپارچه، تدوین برنامه و بودجه سالانه براساس برنامه استراتژیک سازمان و مکانیسم بودجه ریزی، ساماندهی حساب های بانکی سازمان، از جمله اقدامات بود.

وی افزود: در گذشته یکسری افراد فاقد تخصص در سازمان جمع شده بودند که به تدریج باید جدا شوند.

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران تصریح کرد: یکی از بخش های پرچالش، بخش مالی سازمان بود،تعداد ۵۰ حساب در بانک های مختلف داشتیم که این تعداد به ۱۵ حساب کاهش یافته است.

بيطرف با بيان اينكه در دوره قبل مجلس، طرح اصلاح قانون نظام مهندسي توسط كميسيون عمران تهيه شد و به صحن رفت، گفت: اين طرح در صحن رد شد اما در مجلس جديد نيز ابراز تمايلي براي اصلاح قانون مطرح شده زيرا اصلاح قانون نظام مهندسي بعد از ٢٠ سال يك ضرورت است اما اينكه اصلاح در قالب لايحه از دولت به مجلس و يا طرح در مجلس باشد در حال مذاكره است.

وي ابراز اميدواري كرد از طريق اصلاح طرح اصلاحيه قانون صورت بگيرد زيرا هدف از اصلاح قانون اصلاح برنامه هاي سازمان و برنامه هاي اجرايي است. رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران درباره گودبرداري ها در شهر تهران، گفت: سازمان يك گروه بازرسي ويژه تخصيص داده و در مورد گود برداري هاي عميق، رصد مستمر صورت مي گيرد.

وي خاطرنشان كرد: تعداد ريزش ها و خطرات نسبت به سال گذشته به شدت كاهش يافته و نتيجه خوبي داشته است.

بیطرف درباره امضافروشی نیز گفت: امضافروشی یک آفت مضمنی است در اشخاص حقوقی. متاسفانه در نظام مهندسی ظرفیت براساس توانمندی های فنی پایه گذاری نشده و این اشکال قوانین و مقررات است.

وی خاطرنشان کرد: اقدامی که در این ماه ها برای کاهش امضافروشی صورت گرفته، محدود شدن ارجاع کارهای بالای سه هزار و ۵۰۰ مترمربع به شرکت ها و اشخاص حقوقی است.

شکایت از بانک شهر

وی با بیان این‌که برگزاری جلسات دو جانبه با شهرداری و شش جانبه برای برقراری مجدد سیستم ارجاع کار نظارت ماده 33، اجرای مرحله دوم سیستم مکانیزه ارجاع کار بازرسی، مشارکت در فرآِیند بازنگری و اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترب ساختمان و ... از جمله اقدامات انجام شده برای حفظ و افزایش خدمات مهندسی بوده است، تصریح کرد:‌ تدوین ضوابط و شیوة‌نامه های اجرایی برای اصلاح سیستم‌های صف‌بندی، تهیه پیش نویس قراردادهای تیپ پیمانکاری، تدوین پیش نویس ضوابط کنترل صلاحیت، ظرفیت و اولویت‌بندی اشخاص حقیقی و حقوقی سازنده ذی‌صلاح، برنامه‌ریزی و شروع اجرای فرآیند صدور شناسنامه فنی و ملکی توسط عوامل مرتبط، برنامه ریزی برای کنترل پرونده‌های استحکام بنا و مقاوم‌سازی و... اقدامات انجام شده در بخش ارتقای سطح کیفی خدمات مهندسی بوده است.

وی از اقدامات سازمان نظام مهندسی را حوزه توانمندسازی و دفاع از حقوق حرفه‌ای و اجتماعی اعضا اعلام کرد و گفت: در سال 94 متاسفانه تعرفه افزایش یافت و مهندسان بر اساس تعرفه 93 حق‌الزحمه خود را دریافت می‌کردند که خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته مهندسان بر اساس تعرفه سال 95 حق‌الزحمه خود را دریافت خواهد کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران همچنین گفت: دو مسئله در بحث 40 میلیارد تومان یعنی سپرده‌گذاری و وثیقه گذاری به نفع شرکت خصوصی مطرح شده است؛اصل سپرده‌گذاری با مجوز دوره ششم و در راستای کسب سود بیشتر صورت گرفته و قانونی بوده است، اما وثیقه گذاری با مصوبه هیئت  رئیسه صورت گرفته و بعضی از اعضا برای امضای سندهای توثیق اقدام کرده‌اند.

به گفته وی پرونده امضا کنندگان اسناد وثیقه به عنوان احتمال تخلف در شورای انتظامی مرکزی در دست بررسی است.

بیطرف همچنین گفت:از یک شعبه بانک شهر شکایت کیفری کرده‌ایم؛ یکی از دلایل این بوده که در این شعبه اولا سند وثیقه سفید امضا شده است،‌دوم این‌که یکی از سپرده‌های سازمان به نام اشخاص زده شده و سوم این‌‌که بانک در مراحل مختلف عمل جعل انجام داده یعنی روی کپی سند وثیقه اطلاعات مختلفی را وارد کرده است.

۲۲۵۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 586550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    9 0
    همش دلال بازیه هیچ نظارتی نیست.
  • بی نام A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    9 0
    اگر تونستید جلوی امضاء فروشی مهندسان فاسد بگیرید
  • مهندس بیکار A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
    2 0
    ایجاد صندوق بیمه بیکاری مهندسان ناظر و مجری نظام مهندسی ساختمان
  • مهندس بیکار A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
    0 0
    امضافروشی توسط مهندسان کارمند دولت انجام میشود که صبح تا عصر در اداره دولتی مشغول به کار هستند و دم غروب یک امضا می زنند و کلی پول می گیرند بدون سرکشی به ساختمان
  • مهندس بیکار A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
    0 0
    اجباری شدن مجری ذیصلاح در ساخت و سازهای شهری
  • اردشیر A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
    0 0
    حضور تمام وقت مهندسان سر ساختمان نیازمند پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی مهندسان توسط مالکان ساختمان است
  • مهندس مجری نظام مهندسی بیکار IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
    1 0
    ایجاد بانک اطلاعات حرفه ای مهندسان شغل دولتی یا خصوصی یا پیمانکاری پایه مهندسی سابقه کار سن اشخاص زیر 60 سال یا بالای 60 سال سال ورود به نظام مهندسی مدرک دانشگاهی رشته تحصیلی سابقه تدریس در دانشگاه ... باید مهندسان تک شغله از مهندسان کارمند دولت یا بازنشسته دولت یا بازنشسته صندوق بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی تفکیک شوند
  • رضا A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    1 0
    مهندسان در صورت خروج از کشور یا خروج از استان باید مراتب را به اطلاع سازمان نظام مهندسی برسانند برای تعیین ناظر جایگزین یا مجری جایگزین الان مثلا آقای مجری در کانادا زندگی میکند ولی مهر و امضای نظام مهندسی وی توسط شخص دیگری در تهران مورد استفاده قرار میگرد
  • رضا A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    1 0
    باید سامانه ارجاع کار نظارت طوری طراحی شود که افراد و اشخاص و کارمندان نظام مهندسی در فرآیند انتخاب ناظر هیچ دخل و تصرفی نداشته باشند , بلکه نرم افزار به شکل رندمی و بر اساس قرعه کشی یک مهندس ناظر را انتخاب کند مثل انداختن تاس که از بین اعداد 1 تا 6 یک عدد انتخاب میکند
  • رضا A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    1 0
    اعضای هیات‌ مدیره،مدیرعامل،شرکاوشاغلین دارای پروانه اشتغال بکار،درصورت دخالت دادن پروانه حقیقی خود در درجه بندی اشخاص حقوقی،دیگرنمیتوانند بصورت حقیقی ازپروانه خوداستفاده نمایند.
  • رضا A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    2 0
    سال ۹۶ سال مکانیزه کردن کارتابل مهندسان است تا میزان سهمیه مجاز و میزان کار ارجاع شده به هر مهندس برای همه به راحتی قابل مشاهده باشد حتی شورای مرکزی نظام مهندسی در تهران بتواند میزان کار ارجاع شده به مهندسان عضو نظام مهندسی قم یا همدان یا ... را مشاهده کند باید شفاف سازی کرد باید صدور پروانه اشتغال نظارت و اجرا برای مهندسان پیشکسوت متوقف شود چون مهندس پیر و فسیلی که حتی توان راه رفتن ندارد صلاحیت نظارت بر ساخت و ساز ندارد
  • رضا A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    2 0
    هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان ها اغلب جزو کارمندان و بازنشستگان چندشغله دولت هستند.
  • رضا A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    1 0
    تجمیع اظهارنامه های مختلف اشخاص در یک برگه اظهارنامه مالیاتی مثلا کارمندان دولت هیچ گونه اظهارنامه ای در خرداد ماه هر سال ارایه نمی دهند ولی وقتی به عنوان مهندس مجری نظام مهندسی در تیرماه اظهارنامه پر میکنند سازمان امور مالیاتی نمی داند که این شخص همزمان با شغل مجری دارای شغل دولتی هم هستند پس به اشتباه به این افراد معافیت مالیاتی می دهند برگه های اظهارنامه مالیاتی باید تغییر کند و حتما حتما گزینه ای تحت عنوان داشتن یا نداشتن شغل دولتی بازنشسته دولتی بازنشسته صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی به این فرم ها اضافه شود سازمان امور مالیاتی باید لیست کارمندان دولت را از سازمان برنامه و بودجه استعلام کند با کدپرسنلی
    • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
      0 0
      متاسفانه سازمان امور مالیاتی هیچ بانک جامع اطلاعاتی از مشاغل دولتی یا خصوصی افراد و میزان درآمد آنها ندارد الان من مهندس مجری هستم و تک شغله و باید یک اظهارنامه رد کنم ولی اون مهندسی که کارمند دولت است قانونا باید 2 اظهارنامه پرکند یکی برای کار اجرای نظام مهندسی و دیگری برای کار دولتی که متاسفانه این کار انجام نمیشود و این کارمندان چندشغله دولت با سایر مهندسان تک شغله دولت یک اظهارنامه پرمیکنند و سازمان امور مالیاتی اصلا متوجه نمیشود که این افراد شغل دومی هم دارند
    • علی A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
      0 0
      احتمالا سطر دوم خرداد ماه درسته
  • رضا A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    2 0
    شرط ممنوعیت عضویت کارمندان و بازنشستگان دولت در شرکت های مجری حقوقی, دفاتر طراحی,, آزمایشگاه های خاک و بتن, به درستی رعایت نمیشود چون سازمان بازرسی کل کشور, شورای انتظامی نظام مهندسی, بازرسان سازمان نظام مهندسی به وظایف نظارتی خود به درستی عمل نمی کنند
  • علی A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    1 0
    پس چطوره که رییس سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی هم بازنشسته است و هم به عنوان ریاست سازمان, شغل تمام وقت برایش حساب می شود ضمن اینکه عضو شورای مرکزی نظام مهندسی هم هست آخر ایشان از چند جا باید حقوق و مزایای فراوان دریافت کنند که سیر شوند اجازه به جوانها بدهند ایشان سومین دوره است که ریس سازمان است آخر تا به کی ؟ چرا مصوبه محدودیت عضویت هیات مدیره را احیا نمی کنید.تا چند دوره دیگر ایشان با اعمال نفوذ و ... بر سر قدرت بمانند.
  • علی A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    1 0
    من پیشنهاد میکنم صدور پروانه اشتغال نظارت و اجرای نظام مهندسی برای کارمندان یا بازنشستگان دولت, ممنوع شود یا سهمیه کارمندان و بازنشستگان چندشغله دولت به یک سوم سهمیه مهندسان تک شغله کاهش یابد
  • علی A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    1 0
    متاسفانه وزیر راه و شهرسازی که پول و ثروتش از پارو بالا می رود و ده ها شرکت پیمانکاری دارد دیگر به دنبال مقابله با چندشغلگی و فساد اداری و رانت خواری در سازمان نظام مهندسی نیست
  • علی A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    1 0
    همکاران شریف و عزیزم : بازرسین سازمانی که هیچگونه تخلفی را کشف نمیکنند آیاکفایت لازم را دارند؟؟ آیا میدانید مدیران ما در سازمان نظام مهندسی از بودجه عمومی کل کشور هیچگونه استفاده ای نمیکنند تا: 1مشمول حسابرسی دیوان محاسبات قرار نگیرند 2 دوشغله ها و بازنشستگان بتوانند بر این سازمان اقتدراشان را حفظ کنند. مهندس عمران و دانشجوی حقوق
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    0 0
    مجریان ساختمانی در استان مرکزی با عنوان پیمانکاران ساخت فعال می‌شوند. مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی گفت: شیوه‌نامه مجری استان مرکزی در شورای فنی این استان تصویب شده و منتظر تاییدیه از سوی وزارت راه و شهرسازی است که در صورت تایید، مجریان می‌توانند با عنوان پیمانکاران ساخت به فعالیت خود بپردازند. نوازنی بیان کرد: طبق این شیوه‌نامه، شیوه اجرا یک مقدار با چیزی که در گذشته رایج بوده متفاوت است و شیوه آن در راستای اینکه مجریان به‌طور واقعی اجراکننده باشند اصلاح شده است.نوازنی عنوان کرد: در نحوه مجری‌گری ایراداتی بود،به این شکل که مجریان ساختمانی شغل‌های دیگری داشتندو در کنار آن اجرای ساختمان را هم انجام می‌دادند که طبق این شیوه‌نامه، مجریان نمی‌توانند شغل دیگری جز مجری گری داشته باشند.