توصیه‌های معاون اول رییس‌جمهور در مراسم رونمایی از هلی‌کوپترهای جدید هلال احمر

مهر نوشت: معاون اول رئیس جمهوری بر نقش ویژه جمعیت هلال احمر در مدیریت بحران و حوادث طبیعی و غیرطبیعی در کشور تاکید کرد.

اسحاق جهانگیری صبح شنبه در مراسم رونمایی از بالگردهای جدید امدادی خطاب به نیروهای هلال احمر گفت: کار شما بسیار مهم است در مواقعی که انسان های گرفتار نیازمند کسی هستند به کمک آنها می روید.

وی از نیروهای هلال احمر به عنوان اولین گروه حاضر در صحنه حوادث و سوانح نام برد و گفت: مردم و مسئولان قدردان خدمات و زحمات هلال احمر هستند.

معاون اول رئیس جمهوری با بان این مطلب که ایران به عنوان کشوری که با حوادث و سوانح طبیعی زیادی مواجه است، افزود: ما در معرض آسیب ها و بحران های طبیعی زیادی قرار داریم، به طوری که سالی نیست که سیل و زلزله در کشور نداشته باشیم.

جهانگیری ادامه داد: اخیرا ریزگردها نیز به یکی از حوادث طبیعی تبدیل شده که مردم استان های مرزی را گرفتار کرده است.

جهانگیری با بیان این مطلب که کشور از حوادث طبیعی دچار خسارت های مالی و تلفات انسانی زیادی می‌شود، افزود: مهمترین مساله در حوادث، مدیریت بحران است.

وی با اشاره به وجود ستاد مدیریت بحران حوادث در وزارت کشور گفت: در بحث مدیریت بحران حوادث طبیعی رتبه اول برای جمعیت هلال احمر است که نقش مهمی در کنترل مدیریت بحران و حوادث دارد.

به گفته معاون اول رئیس جمهوری مهمترین ویژگی جمعیت هلال احمر مردمی بودن این نهاد است و کمتر به منابع دولتی تکیه دارد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه هیچ سرمایه‌ای ارزشمندتر از سرمایه های اجتماعی نیست، گفت: آسیب زدن به سرمایه های اجتماعی کاری ضدمردمی و تضعیف پایه های نظام جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: هلال احمر باید بداند مهمترین سرمایه آن اعتماد مردم است و به خوبی از این اعتماد پاسداری کند.

وی همچنین بر نقش دولت برای حمایت از هلال احمر تاکید کرد و گفت: فعالیت های هلال احمر فقط به داخل مرزها محدود نمی شود بلکه در آن سوی مرزها نیز به عنوان سازمانی قدرتمند در خدمات‌رسانی به مردم شناخته شده است.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به رونمایی ۶ فروند بالگرد جدید امدادی تاکید کرد: جمعیت هلال احمر برای اینکه بتواند پوشش امدادی بالایی در خدمات رسانی به مردم داشته باشد نیازمند مجهز شدن به بالگردهای امدادی است.

وی در ادامه به یکی از مشکلات دستگاه های دولتی و عمومی در خرید کالاهای مورد نیاز از خارج اشاره کرد و گفت: تمایل به خرید خارجی در بین دستگاه های دولتی و عمومی زیاد است در حالی که هیچ کشوری سازنده نشده مگر اینکه دوره اعتماد به تولیدات داخلی را تحمل کرده و به توانمندی برسد.

جهانگیری افزود: اگر نخواهیم به تولیدت داخلی اعتماد کنیم باید مصرف کننده کالاهای خارجی باشیم.

وی با اشاره به خرید بالگردهای امدادی هلال احمر از شرکت هلیکوپترسازی کشور اظهار داشت: سایر دستگاه‌ها باید از هلال احمر یاد بگیرند.

6 فروند بالگرد جدید هلال‌احمر رونمایی شد

ایسنا نوشت: صبح امروز با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر بهداشت، معاون علمی رییس جمهور، رییس جمعیت هلال‌احمر، نماینده ولی فقیه در هلال‌احمر و... شش فروند بالگرد جدید جمعیت هلال‌احمر رونمایی و توزیع اقلام و تجهیزات امدادی میان استان‌ها آغاز شد.

بنا بر اعلام مسوولان هلال‌احمر، این بالگردها قابلیت حمل و نقل مجروح و مصدوم، پشتیبانی از عملیات امداد هوایی و اطفای حریق و... را دارا می‌باشند.

همچنین هلال احمر جهت تکمیل استعداد پروازی، حداقل نیازمند 17 فروند بالگرد پیشرفته دیگر است.

این بالگردها با پیام معاون اول رییس جمهور رسما فعالیت خود را با اجرای نمایشی عملیات راپل آغاز کردند.

تقویت ناوگان هلال‌احمر ضروری است

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم تقویت ناوگان هلال‌احمر، گفت: امیدواریم مردم، دولت و مجلس در جهت تقویت هلال‌احمر کمک کنند.

سیدحسن هاشمی در حاشیه رونمایی از بالگردهای جدید هلال‌احمر در سازمان امداد و نجات با اشاره به اینکه ایران کشوری حادثه‌خیز است، گفت: ایران در منطقه‌ای قرار گرفته که بروز حوادث در آن زیاد است. بی‌تردید تقویت ناوگان هوایی هلال‌احمر ضروری است. امیدواریم همه از جمله مردم و پس از آن دولت و مجلس به هلال‌احمر کمک کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره همکاری‌های وزارت بهداشت و هلال‌احمر نیز گفت: هلال‌احمر و وزارت بهداشت از یکدیگر جدا نیستند. همکاری‌هایی در گذشته داشته و اکنون هم داریم. به طوری که بیش از 200 بیمارستان و مرکز درمانی ما متعلق به هلال‌احمر است. در حوزه اورژانس نیز از خدمات امداد و نجات استفاده می‌کنیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره بالگردهای هلال‌احمر و کاربردی که در عملیات‌های اورژانسی خواهند داشت، گفت: این بالگردها چندان برای آمبولانس هوایی مناسب نیستند. آمبولانس هوایی بالگرد خاص خود را می‌طلبد، اما در جایی که لازم باشد، حتما از خدمات بالگردی هلال‌احمر در زمینه اورژانس استفاده می‌کنیم.

هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: سرعت عمل در امداد و نجات بسیار مهم است چراکه کاهش آسیب، کاهش مرگ و میر و معلولیت‌ها را به دنبال خواهد داشت. این از وظایف ذاتی هلال‌احمر است. در عین حال وزارت بهداشت و هلال‌احمر همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر دارند؛ به طوری که بخشی از مأموریت‌های وزارت بهداشت در اورژانس را هلال‌احمر انجام می‌دهد. برهمین اساس بی‌تردید تقویت هلال‌احمر، کمک به وزارت بهداشت نیز خواهد بود.

به حمایت‌های دولت و مجلس نیازمندیم

رییس جمعیت هلال‌احمر ضمن تشریح ناوگان امداد هوایی این سازمان در عین حال تاکید کرد: هلال‌احمر به حمایت‌های دولت و مجلس نیازمند است.

دکتر سیدامیرحسین ضیایی در مراسم رونمایی از شش فروند بالگرد جدید هلال‌احمر و توزیع اقلام و تجهیزات امدادی میان استان‌ها که با حضور تنی چند از مقامات ارشد کشوری برگزار شد، گفت: امروز شش فروند بالگرد جدید به سازمان امداد و نجات اضافه شد. این بالگردها از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین بالگردها از نوع خود هستند.

وی افزود: از ابتدا در هلال‌احمر بنای‌مان را بر آن گذاشتیم که تا حد ممکن از توان داخلی استفاده کنیم. نیمی از مجموعه شش فروند بالگردی که امروز رونمایی شد، از توان داخلی استفاده کرده است. با وجود مشکلاتی که در تولید چنین ابزار پیشرفته‌ای وجود دارد، اما خوشبختانه امروز می‌توانیم با خیال راحت اعلام کنیم که این توانایی در داخل کشور موجود است. مسوولان مربوطه در مجموعه هلی‌کوپترسازی به ما گفتند که اگر این سفارش از جمعیت هلال‌احمر نبود، توانایی تولید این هلیکوپترها نیز در داخل کشور به سادگی امکان‌پذیر نمی‌شد.

تجهیز پایگاه‌های هلال‌احمر به ست‌های امداد و نجات

رییس جمعیت هلال‌احمر افزود: این سیاست همچنان در جهت روزآمدسازی سازمان امداد و نجات در جمعیت هلال‌احمر ادامه خواهد داشت. امیدواریم تا پایان سال بتوانیم سه فروند دیگر از همین نوع بالگردها را به مجموعه هلال‌احمر اضافه کنیم. برنامه هلال‌احمر آن است که برای هر استان حداقل یک بالگرد مستقر داشته باشیم. امیدواریم تا سال آینده به این هدف دست یابیم.

ضیایی با بیان اینکه در مجموعه هلال‌احمر حداقل به 40 فروند بالگرد نیاز است، افزود: امیدواریم با همکاری دولت، مجلس و سایر بخش‌ها این امکانات فراهم شود، چراکه کشور ما از مناطق صعب‌العبور و سوانح و حوادث زیادی برخوردار است و به همین دلیل امداد هوایی بسیار ضروری است تا بدین ترتیب در سریع‌ترین زمان جهت ارائه خدمات لازم به محل حادثه برسیم.

وی با بیان اینکه از امروز تمام پایگاه‌های امداد هلال‌احمر به ست‌های امداد و نجات مجهز می‌شوند، افزود: امکانات روزآمد جهت انجام ماموریت‌ها در اختیار پایگاه‌های امداد و نجات قرار می‌گیرد. مجموعه این اقدامات در شرایطی انجام شد که ما در بدترین وضعیت اعتباری و مالی قرار داریم، اما تمام تلاشمان را انجام دادیم تا از توان امداد و نجات کاسته نشود.

رییس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: طی سه سال گذشته 3 میلیون و 150 هزار نفر از خدمات هلال‌احمر بهره‌مند شده‌اند که 1800 میلیارد تومان قیمت خدمات و کالاهای داده شده است، البته اینکه هر روز شاهد افزایش عملیات‌ها باشیم، چندان خوشایند نیست و این روند می‌تواند حاکی از باشد که کاری در زمینه پیشگیری و کاهش خطرپذیری صورت نمی‌گیرد.

ضیایی افزود: توجه به مقوله پیشگیری، کاهش خطر بسیار مهم است به همین دلیل آموزش‌های همگانی و تخصصی و همچنین جلب حمایت سایر دستگاه‌ها و بویژه حساس‌سازی مسوولان و مردم بسیار مهم است و در این زمینه اقدامات لازم نیز انجام می‌شود. باید تاکید کرد که هزینه در این بخش حتما سرمایه‌گذاری است.

وی شعار جمعیت هلال‌احمر در سال آینده را مورد اشاره قرار داد و گفت: «کمک به جامعه تاب آور و ایمن با توسعه صلح و بشردوستی» سرلوحه مجموعه فعالیت‌های هلال‌احمر قرار دارد. جمعیت هلال‌احمر می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کند. بحث دیگر مبحث آسیب‌های اجتماعی است باید تاکید کرد که جمعیت هلال‌احمر خود سرمایه‌ای اجتماعی است. براین اساس هرچه فعالیت‌های داوطلبانه را ارتقا دهیم، بسیار موثر خواهد بود.

رییس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به فعالیت‌های هلال‌احمر در مقوله آسیب‌های اجتماعی افزود: هلال‌احمر در موضوعات آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد، بیماری‌های مقاربتی و... در دانشگاه‌ها، مدارس و... حضور فعال دارد. وظیفه هلال‌احمر ایجاد توانمندی و ظرفیت ایجاد کردن و جامعه را به میدان کشیدن مردم و ظرفیت‌هاست.

ضیایی در پایان صحبت‌هایش ضمن تشکر از حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر بهداشت و معاون علمی رییس جمهور و سایرین در این مراسم، گفت: جمعیت هلال‌احمر به حمایت‌های دولت و مجلس نیازمند است.

برای توسعه پایگاه‌ها نیازمند منابع مالی هستیم

ضیایی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: هلال‌احمر منتظر حادثه نمی‌ماند. بلکه آمادگی‌ها در جمعیت هلال‌احمر مبتنی بر ریسک و برنامه است. توان جمعیت را روی آموزش‌ها گذاشته‌ایم.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تعیین تکلیف بودجه جمعیت هلال‌احمر گفت: بودجه هلال‌احمر به داستانی کهنه تبدیل شده است. به طوری که از حدود یک سال و نیم گذشته بخش مهمی از اعتباراتمان را نتوانسته‌ایم دریافت کنیم، اما با فداکاری‌های مجموعه جمعیت هلال‌احمر نگذاشته‌ایم از توان عملیاتی‌مان کاسته شود، اما مشخص است که برای توسعه پایگاه‌ها نیازمند منابع مالی هستیم.

رییس جمعیت هلال‌احمر در این باره افزود: در این زمینه مذاکراتی را با سازمان برنامه و بودجه انجام داده‌ایم تا نوع بودجه ما را تغییر دهند به طوری که ردیف بودجه هلال‌احمر طوری باشد که در تمام سال دریافتی داشته باشیم. برای سال 95 نیز قول‌هایی گرفته‌ایم که امیدواریم عملیاتی شود. در مجموع بخشی از بودجه جمعیت هلال‌احمر از منابع اختصاصی است که همین محل نیز موتور جمعیت را نگه می‌دارد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 587927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    5 0
    خبر نصفه نمیه چرا میزارین مشخصات بالگرد چیه ساخت کجاست؟
    • حمید IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
      0 0
      یکسری بالگرد بل هست که از امریکا خریداری شده برای هلال احمر.
    • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
      1 0
      این شش فروند همه از نوع bell 412 هستش که سه فروندش مستقیم وارد شده و سه فروند دیگه در شرکت پنها بازسازی شده.
    • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
      0 0
      ضمنا این هلیکوپترها ساخت کمپانی بل هلیکوپترز آمریکا هستش و بدلیل داشتن دو موتور قدرت خوب و مناسبی برای مناطق کوهستانی داره و اینکه پروانه اصلی این هلیکوپتر دارای 4 ملخ کامپوزیتی هستش که باعث پایداری بیشتر هلیکوپتر میشه و سومین حسنی که داره اینه که مجهز به یک رادار و آلات دقیقی هست که باعث میشه بتونه در شب هم پرواز داشته باشه و همچنین بخاطر داشتن بالشتک هایی که روی ارابه فرود این هلیکوپتر نصب شده میتونه در شرایط اورژانسی روی آب هم بشینه.