وقتی "طلای شیرین" اصفهانی‎ها زیر دندان فرنگیان مزه می‎کند

گز اصفهان به دلیل فاکتورهای سالم و مرغوبی که دارد از جمله پرطرفدارترین شیرینی‎های ایران به حساب می‎آید اما شیرینی گز اصفهان زمانی در کام مردمش دوچندان می‎شود که صاداراتش رو به افزایش باشد و برای اصفهانی‎ها ارزآوری داشته باشد.

مریم سرلک:  محال است اصفهان را بشناسید و گز اصفهان را نچشیده باشید، شیرینی کوچکی که نه تنها کام ایرنیان را شیرین کرده بلکه فرنگیان به ایران آمده نیز گز اصفهان را واقعا خوشمزه می‎دانند.

گز سوغات اصفهان شیرینی معروف و سنتی ایران است که برای تولید آن از شکر، سفیده تخم مرغ، مغز بادام و پسته و هل و گلاب استفاده می‌شود.

این شیرینی به دلیل فاکتورهای سالم و مرغوبی که دارد از جمله پرطرفدارترین شیرینی‎های ایران به حساب می‎آید، زیرا گز انگبین یکی از معدود قندهای فروکتوز به تنهایی در طبیعت است.

اما شیرینی گز اصفهان زمانی در کام مردمش دوچندان می‎شود که صاداراتش رو به افزایش باشد و برای اصفهانی‎ها ارزآوری داشته باشد، و این امر در چند سال اخیر با ارائه و استفاده از شیوه‎های اصولی برای تولید گز اصفهان به تحقق رسیده است.

توسعه توليد محصول طبيعی و ارگانيک بدون استفاده از مواد شيميايی، رعايت استانداردهای بين المللی، استفاده از تکنولوژی‎های نوين در توليد و بسته بندی، مديريت و توجه به نقش نهادهای توليد به منظور کاهش قيمت تمام شده، برنامه ريزی براي تبليغات و بازاريابی محصول، توجه به برند و برندسازي در صنعت گز و استفاده از فرصت تجارت حلال برای کشورهای مسلمان و غير مسلمان از مواردی است که بايد مدنظر صادرکنندگان اين صنعت قرار گيرد.

تولید کنندگان گز اصفهان نباید فراموش کنند که ماندگاری و به کارگیری فناوری های روز و آموزش دانشگاهی در بخش تولید می‎تواند جایگاه خوبی به گز در صادرات غیر نفتی ببخشد و زمینه رشد بیشتر اشتغال را فراهم کند.

رییس اتحادیه گز وشیرینی اصفهان با اشاره به فعالیت دو هزار واحد تولیدی گز و شیرینی در اصفهان گفت: اصفهان قطب تولید گز در کشور است و صادرات این مقدار گز 50 میلیون دلار برای کشور ارز اوری داشته است.

حسن شریفی با بیان اینکه اصفهان علاوه بر صدور این محصول به کشورهای همسایه توانسته گز و شیرینی خود را به کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز صادر کند افزود : استفاده از فناوری های روز در بخش تولیدو نیاز دیگر کشورها به این محصول توانسته جایگاه مناسبی در بخش صادرات غیر نفتی به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به اینکه امسال تولید و صادرات گز در این استان 20 درصد افزایش یافته گفت: ماندگاری ، کیفیت ونوع بسته بندی وراه اندازی رشته دانشگاهی گزسازی وآموزش تخصصی وعلمی از جمله عوامل افزایش تولید و صادرات این محصول است.

رئیس اتحادیه گز و شیرینی ادامه داد: دو هزار واحد صنفی در استان اصفهان وجود دارد و 3هزارتن گز در سال گذشته تولید شده است که ارزی حدود 50 میلیون دلار داشته ایم.

وی ادامه داد: گز اصفهان به 65 کشور صادر می شود و علاوه بر کشورهای همسایه کام مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی را هم شیرین می‎کند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 588055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =