آیا گره عملیات موصل نشانه نقشه‌ای شوم است؟

گزارش میدانی ایرنا از بحث برانگیزترین محور عملیات موصل را بخوانید:

ستاد رسانه ای الحشدالشعبی تیم خبری ایرنا را به همراه تعدادی از خبرنگاران عراقی و یک تیم مستند ساز ایرانی از ستاد خبری بیجی از توابع استان صلاح الدین به سمت القیاره دراستان نینوا انتقال داد تا ضمن شرکت در پوشش خبری عملیات، از آخرین نقاط آزاد شده در این محور گزارش های خبری تهیه کنند.


 با رسیدن به منطقه 'تل الباج' در 50 کیلومتری شمال بیجی، ستون بزرگی از دود سیاه حاصل از سوختن چاه های نفتی که داعش قبل از ترک منطقه آنها را به آتش کشیده بود، جلب توجه کرد، از این نقطه تا خود القیاره که بالغ بر 80 کیلومتر است، جاده به طور کامل تامین امنیت نبود.


با وجود این، هیات مذهبی وابسته به مسجد 'خلانی' در بغداد، بعد از عبور از تل الباج، ایستگاه صلواتی خود را برای پذیرایی از رزمندگان عراقی در این منطقه دایر کرده است و دست اندرکاران آن، تمامی خودروهای نظامی عبوری را به صبحانه دعوت می کردند.
در فاصله چند 10 متری از این هیات، ساعاتی قبل، یک انتحاری با خودرو بمبگذاری شده کوشیده بود که به نیروهای الحشد الشعبی حمله کند که در همین جاده قبل از اینکه به نیروها برسد، منهدم شده بود.


از تل الباج تا حدود 20 کیلومتر از مسیر جاده، به دلیل ارتفاعات موجود در این منطقه که یکی از نقاط نفوذ داعش به شمار می رود، به گروه مقاومت اسلامی سرایا عاشورا ، از گروه های بزرگ الحشدالشعبی محول شده است.
'ابواحمد الجابری' دبیر کل سرایا عاشورا، شخصا بر روند حفر کانال امنیتی که از تل الباج شروع شده و تا 20 کیلومتری طول جاده را در بر می گیرد، نظارت داشت و چندین ماشین حفاری مشغول کار حفاری بودند تا جلوی حمله احتمالی خودروهای بمبگذاری شده داعش را بگیرند.


الجابری که سرگرم هدایت نیروهایش بود، با مشاهده خبرنگاران ایرانی در منطقه تل الباج، به گرمی از آنان استقبال کرد و خطاب به خبرنگاران ایرنا گفت که 'هر جا که قرار است داعشی ها را دفن کنیم، شما هم حاضر هستید!'
به سمت القیاره راهمان را ادامه دادیم و 'سید جعفر' راننده 'ون' که تیم خبرنگاران را به پایگاه نظامی القیاره می برد، گفت که از چهارشنبه گذشته مسئولیت جاده به نیروهای الحشد الشعبی واگذار شده است.


وی ادامه داد: نیروهای الحشد الشعبی بدون تعجیل کار را دنبال می کنند و کل جاده را تا القیاره تامین امنیت خواهند کرد.
درحال حاضر فقط در دو سوی جاده هر چند ده متر، سنگرهای الحشد الشعبی، ایجاد شده و اطراف جاده را زیر نظر دارند.
در سمت راست جاده در مقابل محل استقرار هیات مذهبی مسجد الخلانی، از فاصله دور، گرد و غباری به هوا بلند شد که نیروهای حاضر در منطقه گفتند که موتور سیکلت ها و خودروهای انتحاری داعش است که احتمالا در صدد حملات انتحاری هستند و به همین دلیل نیروهای حاضر در بلندی های منطقه استقرار یافتند و سرعت خودروهای عبوری نیز بیشتر شد.


بعد از چند ساعتی به پایگاه القیاره رسیدیم، جایی که نیروهای آمریکایی با کشیدن دیوارهای بلند بتنی، بخشی از پایگاه را جدا کرده اند تا به این ترتیب حساب خود را از نیروهای عراقی اعم از ارتش، پلیس دولتی، واکنش سریع و مبارزه با تروریسم جدا کرده باشند.


طبق گفته راهنمای ستاد خبری الحشد الشعبی که همراه تیم خبرنگاران بود، هرگونه تصویربرداری از تاسیسات آمریکایی ها در پایگاه القیاره، باعث می شود که خبرنگاران در معرض تهدید قرار گرفته و وسایل تصویربرداری آنها ، مصادره شود.
نیروهای الحشد الشعبی در این مقر حضور ندارند، بلکه به فاصله حدود 20 تا 15 کیلومتر قبل از پایگاه القیاره، فرماندهی الحشد الشعبی در حال ساخت پایگاه ویژه فرماندهی خود است.


طبق گفته ابواحمد الجابری دبیرکل سرایا عاشورا، نیروهای الحشد الشعبی عملیات خود را از محور جنوبی (القیاره) پیش می برند، اما آنها در محوری که آمریکایی ها هستند ، حرکت نمی کنند.
محوری که تحت پوشش هوایی نیروهای آمریکایی در القیاره است، از پایگاه القیاره به سمت الشوره و سپس حمام العلیل است و روستای 'بنجوان' از توابع القیاره که دو سه روز قبل آزاد شده بود، در این همین محور واقع شده است.


این درحالیست که به گفته الجابری، الحشد الشعبی از سمت 'الحضر' در جنوب غربی موصل پیشروی می کند و با عبور از غرب موصل خود را به محور تلعفر خواهد رساند تا حلقه محاصره بر موصل را از سمت غربی محکم ببندد.
این همان محوری است که کارشناسان امنیتی پیش بینی کرده اند عناصر تروریستی داعش با کمک آمریکایی ها از آنجا به سمت اراضی سوریه فرار کنند.


در پایگاه القیاره، با تعدادی از فرماندهان نیروهای واکنش سریع عراق دیدار کردیم ، اما نکته ماجرا اینجا بود که همانجا از توقف غیرمنتظره عملیات در محور جنوبی، خبردار شدیم.


گفته می شد که بهانه آمریکایی ها برای توقف عملیات، اصرار بر پیشروی همزمان نیروها در این محور است.
براساس گزارش ها ، محور القیاره به سه نیروی واکنش سریع، ارتش و نیروهای عشایری واگذار شده است.
طبق این گزارش ، نیروهای عشایری تحت رهبری 'ابوریشه' برادر رهبر فقید شورای بیداری سابق الانبار قرار دارند که در عین حال تحت حمایت آمریکایی ها هستند.


نیروهای واکنش سریع وزارت کشور عراق که از سه روز قبل عملیات را در این منطقه شروع کرده اند، به سرعت از دو نیروی دیگر پیشی گرفته و حدود 10 کیلومتر جلو افتاده اند و آمریکایی ها به بهانه نرسیدن دو نیروی دیگر از محورهای خود به نیروهای واکنش سریع، پیش روی این نیرو را متوقف کرده است.


اما به گفته منابع حاضر در منطقه، این توجیه فقط بهانه است و تاکید کردند که آمریکا به عمد این عملیات را متوقف کرده است، زیرا می خواهد داعشی ها را فرار دهد.
به گفته آنها، نیروهای عراقی قادرند حداکثر در دو روز خود را از این محور به حومه موصل برسانند، زیرا داعش عملا هیچ قدرت مقاومتی ندارد، اما آمریکایی ها مدت 45 روز را برای رسیدن به حومه موصل از این محور پیشنهاد کرده اند!


در همان دقایق اولی که وارد پایگاه القیاره شدیم، 'ابوتراب' فرمانده نیروهای واکنش سریع در محور القیاره، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت بر خلاف وعده قبلی، فعلا هیچ عملیاتی نداریم و نیروها در استراحت هستند.


چند خودرو را در اختیار خبرنگاران قرار می دهد تا حداقل از آخرین مناطق آزاد شده در دو سه روز گذشته بازدید به عمل آورند.
مسیری که برای رسیدن به اماکن آزاد شده، تعیین کرده بودند، به دلیل احتمال تعرض تروریست های داعش ، یک جاده خاکی پر دست انداز بود که بعد از طی قریب 20 کیلومتر به منطقه 'تل الطیبه' رسیدیم که روستای بنجوان واقع شده است.


این روستا از جاده اصلی فقط حدود دو کیلومتر فاصله دارد اما نیروهای عراقی از بیم مین ها و بمب های کار گذاشته شده در جاده خاکی منتهی به روستا، ناچار شده اند یک مسیر انحرافی طولانی را برای رسیدن به این روستا انتخاب کنند.
نیروهای واکنش سریع، تازه به این منطقه رسیده بودند و هنوز حتی سنگرها و مواضع را تکمیل نکرده و همه نیروها در منطقه تپه ماهور تل الطیبه، بطور نامنظم پراکنده بودند و کاملا خط دفاعی آنها باز بود.


روستای بنجوان در جوار تل الطیبه (محل استقرار نیروهای واکنش سریع) قرار گرفته و در حد فاصل بین نیروها و روستا ، یک خودرو منهدم شده دیده می شد که به گفته نیروهای عراقی، یک فرد انتحاری با این خودرو به نیروها حمله کرده بود که با آتش متقابل، خودرو فرد انتحاری از کار افتاد و نیروهای عراقی توانستند راننده را هدف قرار داده و به هلاکت برسانند.


به همراه نیروها وارد روستای بنجوان شدیم، روستایی بزرگ است، اما تمامی منازل کاه گلی و به سبک قدیمی ساخته شده است و اهالی، خانه های خود را ترک کرده اند ، اما مرغ و خروس ها در داخل خانه ها و کوچه ها پرسه می زنند.


در زیر یکی از آلونک خانه ها، یک خمپاره 120 میلیمتری دیده می شود، در همین منطقه با سرهنگ 'محمد جعفر سالم' آشنا شدیم که با نشان دادن دو نوع خمپاره 120 به جا مانده از داعشی ها در این روستا می گوید که این دو خمپاره با گلوله های آنها، ساخت عربستان سعودی هستند و گلوله توپ را نشان می دهد که روی آن نوشته شده، 'انتاج القسم الشرقیه' که اشاره به نام کارخانه سازنده آن در عربستان سعودی دارد.


او می گوید، از نیروهای داعش چهار مقر شلیک خمپاره در این مکان به دست آوردیم که همه سلاح ها و مهمات آن عربستانی است و تاریخ تولید گلوله ها نیز جدید هستند.

نیروهای واکنش سریع در یکی از محوطه های باز روستا، در حال جابه جایی نیرو هستند و سرهنگ محمد جعفر می گوید که ماندن ما در پایگاه القیاره در کنار آمریکایی، هیچ سودی برای ما ندارد و می خواهیم از آنها جدا شده و در این مکان مستقر شویم و به تدریج پیشروی را تکمیل کنیم.


حوالی ساعت 4 بعد از ظهر بود که روستای بنجوان و تکاپوی نیروهای واکنش سریع را برای استقرار نیرو در آن ترک کرده ، به پایگاه القیاره برگشتیم و سپس به مقر فرماندهی الحشد الشعبی در فاصله 15 -20 کیلومتری سری زدیم.
پایگاه طی همین چند روز آینده آماده می شود و ستاد خبری الحشد الشعبی از بیجی به این مکان منتقل می شود تا عملا الحشدالشعبی عملیات خود را از محور الحضر به سمت تلعفر شروع کند.


به نظر قضیه فرار داعشی ها جدی است و یک طرح پلیدی برای این کار طراحی شده که طبق گفته مسئولان امنیتی در پایگاه القیاره ، با مدیریت و فشار آمریکایی ها و همکاری سعودی ها و ترکیه اجرا می شود و گفته می شود یک طیف داخلی در عراق نیز در آن دخیل است.


برهمین اساس الحشد الشعبی با پیشروی و استقرار سریع نیرو در طول جاده بیجی به القیاره، می خواهد طول این مسیر را برای انتقال نیرو و ماشین آلات اش تامین کند.


به نظر می رسد با گره خوردن عملیات آزاد سازی موصل در محور جنوبی، اکنون همه امید ها به الحشد الشعبی است و خیلی ها معتقدند که فقط الحشد الشعبی می تواند برای این نقشه شومی که برای موصل کشیده شده است، حد و مرزی بگذارد.
آفتاب در حالی غروب می کرد که هنوز صف ستون های بزرگ خودروهای نظامی و کمک های مردمی در حال رسیدن به منطقه بود و در دوراهی القیاره و موصل ترافیک سنگینی شکل گرفته بود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 592816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =